Auteur Topic: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To  (gelezen 18312 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henknoordhuis

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • 850 TDI 09-96
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #30 Gepost op: 15-03-2011 10:17:33 »
Die van mij piepte al ongeveer 50.000 km, het werd steeds erger. Ik heb hem uiteindelijk vervangen omdat ik het piepen met WD40 niet meer weg kreeg.  :) Hij laadde nog prima.
De sloopdynamo kostte me 60 euro. Het is een stevige klus maar met bovengenoemde beschrijving is het prima te doen.

Groet, Henk

xa4

  • Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #31 Gepost op: 03-06-2011 10:02:55 »
het niet goed lopen van de multiriem op spanrol is tgv het fout monteren van takelsteun motor.
deze moet achter de spanrol zitten.

Gewoon Roffel

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #32 Gepost op: 06-06-2011 22:08:31 »
het niet goed lopen van de multiriem op spanrol is tgv het fout monteren van takelsteun motor.
deze moet achter de spanrol zitten.

Ik heb de sparol ook verkeerd zitten, vond het wel raar, maar als dummie heb ik hem op dezelfde wijze weer opgemaakt......
Waarschijnlijk fix het zaterdag even.

ducbertus

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #33 Gepost op: 13-06-2011 17:19:15 »
Hallo Koen,

ik had onlangs een lekke stuurbekrachtingspomp waardoor de dynamo en de airco pomp onder de olie zaten.
de olie van de stuurpomp heb ik met een grote injectiespuit met een stukje siliconenslang er uit gezogen. scheelt een hoop gesop. de injectiespuiten zijn te krijgen in de apotheek.
het koelwater dat normaal uit de slang komt heb ik eerst afgetapt door het reservoir leeg te pompen met de zelfde spuit. als je de dikke slang onder het reservoir los neemt kun je gedoseerd de vloeistof op vangen in een schuin doorgesneden liter fles thinner of iets dergelijks.
dat voorkomt dat alles onder de plakkerige koelvloeistof zit.
van de stuurpomp heb ik de O-ring onder het reservoir vervangen omdat ik het spul toch los had liggen.
de hogedrukleiding heeft een O-ring die bij mij lekte. ik heb alles ontvet en met Loctite 572 weer in elkaar gezet. De dynamo heb ik in het ontvetterbad schoongespoeld en uiteindelijk alleen een nieuwe borstel/regelaar gegeven. kosten  € 60. spanning bij stationair  14.1 Volt dus goed
verder de vacuumpomp gereviseerd, maar dat is een ander topic.

Bertus

Hans Duiven

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
  • Geslacht: Man
  • V70N T5, V70N 2.4T, S60 2.4T, 855 T-5R
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #34 Gepost op: 11-03-2012 16:41:30 »
Ik heb zo'n vermoeden dat de diode brug op mijn dynamo naar den haaien is.
Nergens lekstroom, dus ik zal de plus van de dynamo moeten halen en dan nog eens kijken...


Hans

kvcuijck

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 203
  • Geslacht: Man
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #35 Gepost op: 13-07-2012 16:29:04 »
Beste leden,

Zojuist mijn howto, van een aantal posts hiervoor, aangevuld met "hernieuwde inzichten" ;)

Koen

elianmars

  • C70 T5 convertible
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 33916
  • Geslacht: Man
  • C70 T5 convertible + MG ZS EV
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #36 Gepost op: 13-07-2012 21:06:18 »
Zoals misschien bekend is, hebben we vorige week de dynamo van de wagen van knoopie vervangen. Na wat tobben om de dynamo er uit te krijgen, hebben we de vacuümpomp verwijderd. Daardoor was er veel meer ruimte.

kvcuijck

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 203
  • Geslacht: Man
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #37 Gepost op: 13-07-2012 22:41:54 »
@elianmars: Was mij niet bekend. De vacuümpomp maakt het inderdaad enigszins lastig. Toch is het, als je de aircopomp even los schroeft zodat deze kan kantelen, met een beetje ervaring vrij makkelijk. Ik heb afgelopen week de dynamo er zeker 20x uit gehaald en er weer in gezet (om te passen en te meten) en dat ging vrij gemakkelijk met de vacuümpomp op zijn plek.

Kan me trouwens wel voorstellen als bijv. de dynamo of vacuümpomp niet origineel zijn, een fractie groter of anders qua afmeting, dat het niet meer wil. 't Is echt millimeter werk.

Gelukkig leiden bijna alle wegen naar Rome haha! Zal het topic eens opzoeken.

elianmars

  • C70 T5 convertible
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 33916
  • Geslacht: Man
  • C70 T5 convertible + MG ZS EV
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #38 Gepost op: 13-07-2012 22:50:07 »

Kan me trouwens wel voorstellen als bijv. de dynamo of vacuümpomp niet origineel zijn, een fractie groter of anders qua afmeting, dat het niet meer wil. 't Is echt millimeter werk.


Hmmm.... Daar zeg je wat. Volgens mij is die vacuümpomp geen originele. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat we vastliepen.

Sbv

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 18969
  • Geslacht: Man
  • '99 S70R, '00 V70R en 14 XC60 D4 AWD
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #39 Gepost op: 13-07-2012 23:07:12 »

Kan me trouwens wel voorstellen als bijv. de dynamo of vacuümpomp niet origineel zijn, een fractie groter of anders qua afmeting, dat het niet meer wil. 't Is echt millimeter werk.


Hmmm.... Daar zeg je wat. Volgens mij is die vacuümpomp geen originele. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat we vastliepen.
Die heb jij er toch ook ingezet een tijd geleden ? Als deze breder is verklaart het genoeg. We kwamen ook maar een heel klein beetje ruimte te kort

elianmars

  • C70 T5 convertible
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 33916
  • Geslacht: Man
  • C70 T5 convertible + MG ZS EV
Re: Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To
« Reactie #40 Gepost op: 13-07-2012 23:16:01 »

Kan me trouwens wel voorstellen als bijv. de dynamo of vacuümpomp niet origineel zijn, een fractie groter of anders qua afmeting, dat het niet meer wil. 't Is echt millimeter werk.


Hmmm.... Daar zeg je wat. Volgens mij is die vacuümpomp geen originele. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat we vastliepen.
Die heb jij er toch ook ingezet een tijd geleden ? Als deze breder is verklaart het genoeg. We kwamen ook maar een heel klein beetje ruimte te kort

Die heb ik er inderdaad een hele tijd geleden in gezet en als ik het goed heb, was 't geen originele.