Doe-het-zelf perikelen

Gestart door VliegendeBaksteen, 03-03-2004 16:57:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VliegendeBaksteen

Na het avontuur van gisteren brandt het lampje van het koelsysteem. Kennelijk zit er nét niet genoeg in, want als ik rem, gaat het lampje uit en als ik optrek weer aan. Maar eens in de vraagbaak checken hoe ik 'm moet bijvullen.

VliegendeBaksteen

Aangezien feestelijkheden als Koninginnedag me siberisch laten, bood afgelopen vrijdag een prima gelegenheid om het koelprobleem aan te pakken. Het peil van het - nogal smerige - koelwater was inderdaad erg laag. Vraagbaak erbij, slangetjes nalopen... niks te vinden. Afvullen maar volgens de juiste methode (dankjewel Reitse): starten, bijvullen, na vier minuten bij 2.500 toeren warm laten draaien de dop erop en twintig minuten stationair laten draaien. Even luisteren of de koelventilator aanslaat (waarmee het koelsysteem automatisch wordt ontlucht) en afvullen tot MAX. Dop terug en rijden maar. Op naar de Brezan voor een paar nieuwe bougies.

Daar aangekomen zie ik over het asfalt een spoortje vocht lopen naar de parkeerplaats  :-\. Meteen de kap open om te zien wat er lekt. een dun maar gestaag straaltje leidt al snel naar het lek: een slangkoppeling vlak voor de kachelradiateur. Omdat de slang van het uitlaatspruitstuk naar het luchtfilterhuis in de weg zit, moeilijk te bereiken. Voorzichtig naar huis, kap weer open. Gelukkig gaat die dikke stofzuigerslang gemakkelijk eruit, dus wat meer ruimte. Slangklem los, met een stanleymes drie centimeter van de slang af (inclusief het lek) en terugzetten maar. Bij de garage om de hoek een paar liter koelvloeistof gehaald. Aftapkraantje onder de radiator open en door de vulopening van de expansietank blazen tot er geen water meer uit stromt. Kraantje dicht, volgooien maar. Even laten draaien tot de ventilator aanslaat en nog een beetje erbij. Stukje ringweg A10 en weer terug. Bij de laatste drempel springt het koelvloeistofwaarschuwingslampje (mooi scrabblewoord  ;)) weer aan. Nog een halve liter erbij en sindsdien niks meer aan de hand.

Meteen maar de nieuwe (NGK R) bougies erin gedraaid. Loopt weer als een zonnetje.

VliegendeBaksteen

Het poets- en sleutelvirus was inmiddels behoorlijk actief, dus zaterdag was het interieur aan de beurt. Ik had me sinds de aankoop al mateloos geërgerd aan de vuiligheid tussen de voorstoelen en de middenconsole, maar met een poetsdoek kun je er niet bij. De radicale oplossing: stoelen eruit 8). Beschermkapjes er voorzichtig afgeschoven, met een dopsleutel vier bouten per stoel er uit, veiligheidsgordel een stukje uittrekken en naast de voiture op straat zetten. Ik had de avond tevoren al zo asociaal mogelijk geparkeerd, zodat ik aan beide kanten minstens anderhalve mete ruimte had om te werken  ;D

Wat een bende zeg! Stofzuiger erop, sopje op de kunststof delen, een spuitbus bekledingreiniger en een harde borstel doen wonderen. Ziet er weer helemaal als nieuw uit! Stoelen terug, kapjes erop en klaar is Kees. Die spuitbus werkt zo goed dat ik besluit om ook maar de rest van de vloerbedekking onder handen te nemen. De avond tevoren had ik het goedje voor de veiligheid al op de bekleding van de kofferbak getest. Een goed half uur later is ook de rest van de vloerbedekking weer schoon. Nog even de stofzuiger eroverheen en de matten in de kofferbak gelegd; dan kan alles goed drogen (want het stinkt wel!).

Next up: dashboardverlichting. Roosters eruit, parkertjes los en voorzichtig het bovenpaneel op straat gelegd. Gelukkig had ik uit de donor-850 nog wat lampjes kunnen redden, dus na wat testen branden ze alle vier weer.

Tevreden zak ik tegen een uur of negen op de bank met een beugeltje om te zien wie er in de finale staat tegen "Rocket" Ronnie 'O Sullivan... ;)

VliegendeBaksteen

Die vloeibare troep van Valma om je kunststof sierstrips weer te doen glimmen, ligt er na de eerste regenbui weer vanaf. Nog geen drie weken geleden erop gesmeerd! Dat roept om drastischer maatregelen, aangezien vooral de voor- en achterbumper behoorlijk dof en verweerd zijn. Gelukkig maakt dezelfde fabrikant ook een soort verf voor dit soort gevallen. De variant Antraciet is weliswaar iets donkerder dan het origineel, maar komt er heel dicht in de buurt. Met de sierstrips van de voor- en achterbumper in de hand sla ik in de keuken aan het poetsen afnemen met wasbenzine en schilderen maar. Gaat nog best aardig; het flesje verf heeft een doseerspons. Dun laagje erop, half uurtje wachten en dan de tweede laag. Twee uur wachten en nog een laagje. Het resultaat mag er wezen!

VliegendeBaksteen

De verf was nog lang niet op, dus een halve rol afplaktape en drie uur later zien ook de deurkrukken en de sierstrips op de zijkant er weer als nieuw uit. De mat-zwarte delen van de spiegels komen een andere keer wel, want daarvoor moeten ze er helemaal vanaf.

Eén uur 's middags. Ah, de Halfords gaat open. Die lelijke verweerde antenne die ooit dienst deed als onderdeel van een carkit, gaat eraf. Zitten we wel met een gat ter grootte van een stuiver in het dak. In een bui van "oh, what the hell" plak ik er een imitatie-navigatieantenne op. Zo'n klein haaienvinnetje...  8). Ziet er nog altijd netter uit dan dat lelijke sprietje.

Nu we dan toch op z'n sjonnies bezig zijn: de velgen! Poetsen met gewone autowas doet wonderen. Als klap op de vuurpijl wat bandenzwart erop met een kwastje...

Oh ja, er zit een flinke parker in m'n linkerachterband  >:(. Lekt niet, maar klinkt wel irritant want er zit een bol kopje op dat boven het loopvlak uitsteekt. Zit eerlijkgezegd nog te piekeren of ik 'm bij de garage om de hoek laat vervangen door zo'n zelfde no-name band als aan de andere kant achter zit (die kwam niet meer door de APK). En dan (later, als ik groot ben  ;))aan de voorkant een paar goeie sloffen (Goodyear NCT5 bijvoorbeeld) erom te laten leggen. Hmm... ik ben er nog niet helemaal uit. Later meer hierover. Voorlopig kijk ik iedere vijf minuten met een voldaan gevoel uit het raam naar een blinkende roffel zonder koelproblemen.

VliegendeBaksteen

Nu we toch op z'n sjonnies bezig zijn; een paar nieuwe matjes maken het helemaal af  ;D

Zestig eurie bij den dealer inclusief de bevestigingsstrips die er niet meer in zaten. Staat heel erg netjes en passen uiteraard precies. De vorige kwamen volgens mij uit een andere Volvo.

D'r staan trouwens bij die dealer ook een stuk of dertig modelautootjes te koop. Including een bordeauxrode 854 T5... staat nu dus bij mij op de plank  ;). Eigenlijk had ik die 855 ernaast ook mee moeten nemen om de velgen te verwisselen  ;D

VliegendeBaksteen

Ik heb nu wat moeite met tikken, want na ruim twee uur poetsen met Turtle Wax op lak die waarschijnlijk de laatste twee jaar al geen waslaag meer had gezien, kan ik zowat m'n armen niet meer omhoog krijgen. Ik zal zometeen wel moeten, want een deel van het avondeten staat bovenop een keukenkastje  ;D

Maar het resultaat mag er weer zijn... helaas staat de roffel nu tussen een enorm verweerde rode Toyota en een grijze 340, dus foto's maken is er even niet bij. Ik zet 'm morgen wel naast die verschrikkelijke blondedamesboodschappenauto van Jack Spijkerman *  ;)


* BMW X5 - barf!

VliegendeBaksteen

Net terug uit een gat tussen Arnhem en de Duitse grens. Een pokke-eind weg, maar wel de moeite waard: een viertal splinternieuwe Pirelli P6000's op de kop getikt voor het schamele bedrag van 160 euro. Maatje 195/60/R15 88v (dus tot 240km/h) en van de 'band' gerold in december 2003.  :)
De vorige eigenaar (of die daarvoor) is zo vriendelijk geweest om voor 195/65/R15 te laten zetten en achter de juiste maat, dus mijn snelheidsmeter vertrouw ik voor geen cent meer.

Nu nog een geschikt tijdstip vinden om 'm een dagdeel bij Mohammed om de hoek achter te laten. Hoe eerder hoe liever...  8)

VliegendeBaksteen

Ze zitten eronder! Vijf nieuwe sloffen. Waarvan eentje om een stalen velg in de kofferbak uiteraard...  ;)
Morgenochten maar eens wat vroeger de A1 op en een stukje gummen  ;D

Meteen even gevraagd de remmen achter te testen, want de schijf rechtsachter vertoont roestige strepen. Ze bleken beide prima te werken, alleen de blokken lopen kennelijk niet helemaal gelijk aan. Aangezien de schijven zowel voor als achter nog hardstikke goed zijn, ga ik maar eens een paar nieuwe blokken opsnorren. Suggesties en tips zijn welkom...

Volgende klus: inlaatspruitstuk eruit en schoonmaken. Daarmee ontstaat meteen voldoende ruimte om de carteronluchting los te maken en te reinigen, dus dat nemen we meteen mee.

VliegendeBaksteen

Door de drukte de afgelopen week geen tijd gehad om even wat te posten. Niet dat er geen nieuws aan het front is overigens. Verre van dat.

Afgelopen dinsdag ATV. Hele dag gepland in de garage om gasklephuis en inlaatspruitstuk schoon te maken en checken op lekken. Op de heenweg gaat het op de A1 al fout. Lampje van de radiator springt aan en gaat ook niet meer uit. Gestopt bij de BP... oeps! Dikke wolken stoom van onder de kap. Scheurtje in een koelslang blijkt de veroorzaker. Met duct tape en een fles water de boel weer provisorisch gefixed. Genoeg om in Hilversum te komen.

Geen risico genomen en de roffel meteen in de doe-het-zelfgarage gezet. Op de fiets naar de dealer voor een stuk universeel waterslang (een voorgevormd stukje hadden ze niet op voorraad en was bovendien een factor 20 maal zo duur) en pakkingen voor gasklephuis en inlaatspruitstuk. Eenmaal terug in garage, zat de hele bovenkant van het blok onder de verse olie. G*dverdeg*dver! Wat bleek? Rubber ringetje in de vuldop was gebroken(door de hitte van het koel-incident?). Terug naar de dealer voor een nieuw stuk rubber...

Wat ik toen deed, had ik beter niet kunnen doen. Om het gasklephuis te kunnen demonteren, moet alles vanaf en inclusief het luchtfilterhuis eruit; met alle bijbehorende slangetjes. Ik ben er gevoeglijk vanuit gegaan dat ik nog wel zou weten wat waarop hoorde. Wel... niet dus.

Het gevolg is nu, dat het stationair toerental aan de hoge kant is (1.500tpm) en zelfs stationair in z'n D nog 900 à 1.000. Ik heb tot dusver in de Vraagbaak niet kunnen vinden waar alle (dunne) slangetjes voor dienen. Volgende week nog maar een keer naar de garage om het uit te zoeken...