aankoop TDI

Gestart door Ernie, 22-03-2004 11:31:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ernie

Ik twijfel ....
V70 2,5 TDI van '97 met 160.000 km of een van '98 met 100.000 km meer. Uitvoering en prijs zijn vergelijkbaar. Wat is de beste/meest betrouwbare aankoop? (en is hier wel iets zinnigs over te zeggen?)

thecrew

Verschillende zaken checken:

Onderhouds historie
Nap
Rijgedrag

Km stand hoeft de doorslag niet te geve. Beter 260.000 km op snelweg dan 160.000 in de stad.

8)

richardC70

Ik heb 4 jaar geleden een 97 V70 TDi gekocht.
Toen met 190k op de teller. Nu inmiddels 358k. Zonder problemen en niet teveel onderhoud...........

Dus hoge kilometerstanden worden op den duur gewoon een sport. Je (ik tenminste) hebt liever 400k op teller dan 300k. Bij de inruil maakt dat ook niet meer uit.

Gewoon die waar je het beste gevoel over hebt.

Richard

thecrew

Citaat van: denkweb op 22-03-2004 18:07:46
Citaat van: thecrew op 22-03-2004 17:23:40

Km stand hoeft de doorslag niet te geve. Beter 260.000 km op snelweg dan 160.000 in de stad.
8)

Amen:




HIJ IS GOED
;D ;D ;D ;D

ed

Hoe hard loopt dat nou, en bereik je de top snel (zeker met chip)?
Volgens mij heeft een benzine Volvo moeite met een gechipte diesel op snelheid, alhoewel ik nog nooit ben bijgehouden door een diesel, laat staan voorbij gestoken.
Voor mij is 100-160 altijd een goede maatstaf. Heb je dat wel eens geklokt? Ik ben wel benieuwd of de acceleratie een beetje overeenkomt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

Citaat van: ed op 23-03-2004 09:08:53
Hoe hard loopt dat nou, en bereik je de top snel (zeker met chip)?
Volgens mij heeft een benzine Volvo moeite met een gechipte diesel op snelheid, alhoewel ik nog nooit ben bijgehouden door een diesel, laat staan voorbij gestoken. eens moet de eerste keer zijn!
Voor mij is 100-160 altijd een goede maatstaf. Heb je dat wel eens geklokt? Ik ben wel benieuwd of de acceleratie een beetje overeenkomt. Gevoelsmatig wel, nog niet geklokt.

De chip geeft (na afstelling van de brandstofpomp na het chippen) een lager verbruik, aanzienlijk/merkbaar hoger koppel. De gemiddelde benzine-850 is prima voorbij te komen tot ca 140km/u. Daarna is de diesel het grootste deel van zijn koppel kwijt en verliest terrein. Bij 215/220 houdt de teller zonder verdere aanpassingen aan de auto op. De top ligt dus niet hoger als zonder de chip. Wel is het fijn dat de auto door blijft trekken tot boven in de toeren. Enige ongelukkige wat zich voordoet: bij het rustig wegrijden in de 1 en vervolgens snel doorschakelen naar de 2 en vol gas geven: De auto VLIEGT weg, dit is soms wel effe schrikken als je aan het filerijden bent, je moet er dan wel op bedacht zijn. Verder niets dan lof!

Reitse

Ehmm... in een file geef jij volgas ???

denkweb

nee... alleen als ik even een gaatje dichtrijdt... *zucht*.

Rij een keertje mee, doe ik het voor en leg jij het dan maar uit!

ed

Ik heb zelf een keer in een door Rica gechipte TDi aut. gereden. Dat ding trok zo hard was echt niet normaal meer. Voor mijn gevoel harder dan mijn huidige auto. Het reed wel erg zenuwachtig. Een tipje op het gas en dat ding schoot er vandoor. De automaatbak vond dat echt niet fijn meer want er kwamen erg veel steunende en krakende geluiden uit. Ik ben wel benieuwd hoe snel die 100-160 nu wordt afgeraffeld. Als je nog eens in de mogelijkheid bent om de stopwatch in te drukken....

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

#9
Automaat... daar heb ik geen idee van. Heb een 5-bak sedan (ja, ze worden zeldzaam).

Zenuwachtig? Integendeel, zonder chip was het veeel slimmer. Hij schokt niet meer als je de koppeling loslaat, trekt vrolijk door tot de rode zone... etc.

denkweb

Goed. Vanavond een lokaal streetrace clubje met wat lelijke opeltjes opgezocht.
Deze hebben nog nachtmerries van de laatste keer dat ik ze tegenkwam!

Tijdens drie runs die ik in mijn auto reed waren dit respectievelijk de snelheden. Een beetje variatie in het schakelen maakt echter al verschil boven de 100 km/u!
Als bedankje voor het meedoen kreeg ik een (terechte?) bekeuring van 35 euro voor het negeren van een inrijverbod. Risico van het vak zullen we maar zeggen.

Ik blijf overigens ervan overtuigd dat streetracen een zinloze bezigheid is.

km   run 1   run 2  run 3
100   07,2   08,1   07,5
120   10,7   11,1   10,9
140   14,8   15,1   15,0
160   21,5   22,6   21,6

Verder als 160 ging niet ivm een te korte weg.

Was de tweede en tevens laatste keer dat ik me over heb laten halen... de kosten en risico's wegen niet op tegen de 'fun'.

ed

Gaat jouw auto echt in 7.2 seconden naar de 100? Hoe heb je dat gemeten, met stopwatch door een bijrijder?
Wel indrukwekkend, alhoewel het boven de 100 met een benzine een stuk sneller gaat. Voor de volledigheid de cyfers van mijn auto (V70R aut volledig standaard):
100-160 9,4 sec
Ik heb dat gemeten van 100 tot 165 op de teller met "vliegende start".

Wel stoer overigens om met een 850 diesel tussen al die Opeltjes te gaan staan.

Ik denk zelf dat straatracen zinloos wordt door de mensen die zich gek laten maken in hun kop. Deze zorgen voor brokken, en met een beetje pech aan jouw auto.
Een aantal jaren geleden werd in de havens van Amsterdam eens per maand straatraces gehouden. Dat werd gedoogd door de politie omdat het redelijk goed was georganiseerd. Ik heb zelf ook nog meegedaan (met de motor).
Toen het te druk werd (het had een keer in de Panorama oid gestaan), en er wat incidentje waren voorgevallen is het verboden.
Rijden op een circuit is vele malen leuker.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

Ik heb een van die grappenmakers onlangs onbewust zoek gereden, liet me uitdagen op de oprit van de A18 bij Doetinchem. Ik ben toen gevraagd om eens te komen kijken, heb ik toen uit nieuwsgierigheid gedaan. Heb later een keertje op uitnodiging meegereden omdat de beste man zijn naam wilde redden, is hem niet gelukt. Gisteravond wilde ik een antwoord hebben op de vraag hoe snel de auto van zijn plek ging. Ik ging dus echt voor de 100, daarboven moet verbetering mogelijk zijn maar dat vind ik niet interessant... het is nu eenmaal geen racewagen.

ed

Maar hoe zijn die tijden uiteindelijk gemeten, en ga je echt in 7.2 seconden naar de 100?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

#14
ik heb een onafhankelijk persoon gevraagd om in te stappen en een stopwatch in te drukken op het bereiken van de km standen... dit drie runs gedaan, dus 100% nauwkeurig zal het niet zijn... toch nog altijd beter als af fabriek.

Maarre.. we dwalen af van het topic, straks krijg ik weer boze mailtjes  ;)