Auteur Topic: Het elektronica hoekje  (gelezen 6556 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cornelis-b

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7197
  • Geslacht: Man
  • Ex 855R Blackstone M4.4 Nu Fiat Ducato Hymer
    • Blackie is verleden tijd, nu de tractor
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #15 Gepost op: 30-01-2016 23:56:26 »
De R bumper specialist. Een gebroken spijl, twee gebroken spijlen of een scheur? 850 of X70, het kan goed gerepareerd worden. Ook voor ABS controllers kan je me een PB sturen.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #16 Gepost op: 31-01-2016 00:00:40 »
94V-0 is een UL code die de mate van brandveiligheid van plastic aangeeft.

https://en.wikipedia.org/wiki/UL_94

Helder, dank je!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11866
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #17 Gepost op: 31-01-2016 00:21:28 »
Leuk en thanks Jeroen en Henk! Ik denk dat er meer dan zat vragen zijn op dit vlak.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #18 Gepost op: 24-02-2016 20:38:51 »
Vraagje over een relais. In de Peugeot 205 van vrouwlief zitten twee relais tegen het schutbord, eentje voor motormanagement/ontsteking en eentje voor de brandstofpomp.

Een van de relais is verdacht waarom de auto heel af en toe niet start. Het is G. Cartier relais nr. 03510, normaal maak/breekrelais maar dan met een weerstand over de spoel. Als ik het tenminste goed begrijp. Zoiets:



Bron: http://volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files//user2140/IMG0005.jpg

Ik kan dit relais niet nieuw vinden. Is zo'n weerstand noodzakelijk? Kan ik zo'n relais vervangen door een gewoon relais zonder weerstand of doe ik er goed aan te vervangen door bijv. :

http://www.rdae.nl/nl/275253-relais-wissel.html
« Laatst bewerkt op: 24-02-2016 20:41:37 door volvobug »
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 23131
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #19 Gepost op: 24-02-2016 21:36:47 »
Volgens mij is het blauwe airco relaistje eenzelfde als degene die je nu laat zien....

jeroen74

  • Inactief lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Geslacht: Man
  • 855 '95 - eindstand 653400 km
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #20 Gepost op: 24-02-2016 21:40:20 »
Met weerstand. Kost niets extra en zit het zeker goed.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #21 Gepost op: 24-02-2016 22:14:58 »
Volgens mij is het blauwe airco relaistje eenzelfde als degene die je nu laat zien....

Dan heb je het over een in de Volvo toegepast relais Dirk?

Met weerstand. Kost niets extra en zit het zeker goed.

Zo simpel kan een afweging zijn inderdaad  ;). Ga ik doen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10374
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #22 Gepost op: 24-02-2016 22:19:35 »
Weerstandje dient voor het opvangen van de inductiepieken die de relaisspoel opwekt.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #23 Gepost op: 24-02-2016 22:22:29 »
Weerstandje dient voor het opvangen van de inductiepieken die de relaisspoel opwekt.

Waarom wordt er niet altijd een relais met weerstand gebruikt? Anders gezegd, hoe maak je de keuze wanneer een relais met of zonder weerstand te gebruiken in een schakeling?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10374
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #24 Gepost op: 24-02-2016 22:29:14 »
Geen idee. Als ik zou gaan speculeren zou ik zeggen dat het te maken heeft met de stroom die door de spoel loopt (en de magnetische kracht bepaalt).
Soms wordt een diode toegepast om hetzelfde te bewerkstelligen als met een weerstand.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11866
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #25 Gepost op: 24-02-2016 23:27:11 »
Ik zeg het even heel arrogant en kort door de bocht. Mag wel toch: :)

Er is geen enkele normale reden om een weerstand parallel te schakelen aan een relais.
Wat wel gangbaar is is een diode anti parallel te schakelen aan de spoel van een relais om piekspanningen te onderdrukken.

Is er werkelijk een andere verklaring dan duidt dit op very bad design. ;)

Of een erg slechte keuze van een vervangingsonderdeel Met die rare weerstand parallel.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2016 23:29:03 door razorx »

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #26 Gepost op: 24-02-2016 23:39:04 »

zoiets ? http://www.besteonderdelen.nl/valeo-1091941.html

dat is het equivalent.

Ah, helder thnx. Cartier = Valeo geworden, typenummer, kleuraanduiding en spec's komen overeen.

Maar ja, dan deze:

Ik zeg het even heel arrogant en kort door de bocht. Mag wel toch: :)

Er is geen enkele normale reden om een weerstand parallel te schakelen aan een relais.
Wat wel gangbaar is is een diode anti parallel te schakelen aan de spoel van een relais om piekspanningen te onderdrukken.

Is er werkelijk een andere verklaring dan duidt dit op very bad design. ;)

Of een erg slechte keuze van een vervangingsonderdeel Met die rare weerstand parallel.

Zou niks toevoegen dus, zo'n uitvoering met weerstand  ??? Heb nu in de peugeot al een dag of twee een normaal relais zitten ter test. Er is verder nog niks stuk gegaan  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11866
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #27 Gepost op: 24-02-2016 23:41:04 »

zoiets ? http://www.besteonderdelen.nl/valeo-1091941.html

dat is het equivalent.
Ah, helder thnx. Cartier = Valeo geworden, typenummer, kleuraanduiding en spec's komen overeen.

Maar ja, dan deze:

Ik zeg het even heel arrogant en kort door de bocht. Mag wel toch: :)

Er is geen enkele normale reden om een weerstand parallel te schakelen aan een relais.
Wat wel gangbaar is is een diode anti parallel te schakelen aan de spoel van een relais om piekspanningen te onderdrukken.

Is er werkelijk een andere verklaring dan duidt dit op very bad design. ;)

Of een erg slechte keuze van een vervangingsonderdeel Met die rare weerstand parallel.

Zou niks toevoegen dus, zo'n uitvoering met weerstand  ??? Heb nu in de peugeot al een dag of twee een normaal relais zitten ter test. Er is verder nog niks stuk gegaan  ;D
Leve de normale logica. En time will tell ;).

jeroen74

  • Inactief lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Geslacht: Man
  • 855 '95 - eindstand 653400 km
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #28 Gepost op: 25-02-2016 00:23:22 »
Hoooo, een diode is niet de enige juiste methode.... weerstand, diode + zener, condensator met weerstand, of condensator+weerstand+diode. Voordeel van alleen een weerstand is dat de polariteit van de aansturing niet uitmaakt. Diode maakt het afschakelen trager. Zonder enige vorm van snubbing loopt de spanning ongecontroleerd op, en dan is er uiteindelijk iets wat mee moet geven, en dat is meestal dus de lucht tussen de contactjes van de schakelaar die dan ioniseert => vonk. Of natuurlijk een halfgeleider die poef zegt ;) Je kan de spanning gecontroleerd laten op lopen tot een specifieke waarde als de afschakelsnelheid van belang is (zeg een stappenmotor bijvoorbeeld, of een snelregelend electromagenetisch klepje dat met PWM aangestuurd wordt).

Ergo, zoals als veel dingen in de techniek, "it depends" ;)

confruo

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Geslacht: Man
  • Microsoft, way of the Dodo.
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #29 Gepost op: 25-02-2016 07:12:53 »
Hoooo, een diode is niet de enige juiste methode.... weerstand, diode + zener, condensator met weerstand, of condensator+weerstand+diode. Voordeel van alleen een weerstand is dat de polariteit van de aansturing niet uitmaakt. Diode maakt het afschakelen trager. Zonder enige vorm van snubbing loopt de spanning ongecontroleerd op, en dan is er uiteindelijk iets wat mee moet geven, en dat is meestal dus de lucht tussen de contactjes van de schakelaar die dan ioniseert => vonk. Of natuurlijk een halfgeleider die poef zegt ;) Je kan de spanning gecontroleerd laten op lopen tot een specifieke waarde als de afschakelsnelheid van belang is (zeg een stappenmotor bijvoorbeeld, of een snelregelend electromagenetisch klepje dat met PWM aangestuurd wordt).

Ergo, zoals als veel dingen in de techniek, "it depends" ;)

Maar dan heb je het over een weerstand of diode over de (hoe noem je dat) de "load" kant, niet over de spoel toch ?
De piek die je krijgt door het wegvallen van de spanning die de spoel in stand probeert te houden stop je met een diode over de spoel in een gelijkstroomkring.  Een RL kring is in serie, en niet parallel dacht ik, maar het nog erg vroeg :-)  en ik ken het alleen nog een beetje uit de schoolbanken.