Auteur Topic: Het elektronica hoekje  (gelezen 6553 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haasje

  • Erwin
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2925
  • Geslacht: Man
  • Volvo S80 2.4 LPi
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #45 Gepost op: 11-05-2017 22:07:54 »
Ik heb van de gisteren een oude oscilloscoop gekocht (Metrix OX710B met garantiecertificaat uit 1984 :eusa_whistle:). Zover ik nu kan nagaan (ik ben bij mijn moeder en heb een probe thuis liggen) werkt hij wel, echter is de horizontale test lijn niet helemaal horizontaal.
Is er iemand die mij zou kunnen helpen met het corrigeren van dit euvel (en misschien ook controleren of de rest enigszins klopt). Ik heb de engelstalige gebruiksaanwijzing met daarin de schema's van de scope.

janpy

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • Geslacht: Man
  • Volvootje 850 R
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #46 Gepost op: 12-05-2017 21:33:43 »
Hallo

Bij een scoop met een buis kan de buis scheef zitten, de spoel achter op de buis scheef zitten.
En soms zit er een soort afstel mechanisme in om dit recht te zetten.

Pas op, de scoop werkt met hoge spanning op de buis, dat prikt echt

Groet Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

haasje

  • Erwin
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2925
  • Geslacht: Man
  • Volvo S80 2.4 LPi
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #47 Gepost op: 12-05-2017 23:33:25 »
Ik zal na het weekend eens kijken, heb dan ook een probe zodat ik er makkelijker een signaal op kan zetten en kijken of de rest in ieder geval goed werkt voor ik er tijd in ga steken om iets te corrigeren.

san

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1273
  • Geslacht: Man
  • Volvo S70 2.4 140 pk
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #48 Gepost op: 28-09-2017 20:18:20 »
Wij hebben in de keuken led verlichting,die je zodra je deze inschakelt een hoge brom afgeeft vanaf de omvormer en je hoort een hoge pieptoon.

Het zijn 5 led lampen met 1 schakelaar aan/uit.
plus een omvormer.

wat zou dit kunnen zijn.

model omvormer:
Electronic Power Supply
Model FM-5/125
230-240 Vac 50HZ,75VA
output 5x125mA @20-24 VDC
Ta 50dgrC

Er staat ook nog DIM op,we hebben geen dimmer in de keuken.

Foto's heb ik alleen nog geen upload programma.

UserID6342

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 23131
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #49 Gepost op: 29-09-2017 06:44:38 »
Zoiets dergelijks gehad bij mijn moedertje. Daar zit dan wel een dimmer tussen maar bleek die irritante pieptoon uit de trafo te komen. Die vervangen en opgelost.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #50 Gepost op: 06-08-2018 21:17:14 »
Weet iemand of het kwaad kan een 6 Volts startmotor eventjes te gebruiken met een 12 Volts spanning (accu)? Iemand ervaring mee?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10373
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #51 Gepost op: 06-08-2018 21:23:18 »
Mwah heel even kan wel.
Wij deden bij DAF die 400 busjes ook met 24 V starten; dan sloegen ze in de winter even beter aan

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #52 Gepost op: 06-08-2018 21:30:03 »
Mwah heel even kan wel.
Wij deden bij DAF die 400 busjes ook met 24 V starten; dan sloegen ze in de winter even beter aan

 ;D

Heeft het gewoon wat extra power? En ik denk dat het wat sneller opwarmt in de windingen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

BBS

  • "Bert - Jan," Clublid: 85011464
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5307
  • Geslacht: Man
  • 2.3RN T5
    • BBS Blog: v70 2.5T AWD Whapp, 0681927007
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #53 Gepost op: 06-08-2018 21:40:54 »
Weet iemand of het kwaad kan een 6 Volts startmotor eventjes te gebruiken met een 12 Volts spanning (accu)? Iemand ervaring mee?
De ANWB heeft bij mijn vorige auto ook de 12V startmotor voorzien van 24V omdat het ding niet starten wou door een openstaande klep. Hij heeft hem zeker 10 tellen zo laten draaien en het ding heeft het nog jaren prima gedaan. Mijn ervaring is dat die startmotoren echt wel een dikke opdonder hebben kunnen. Wel ff rechtstreeks op de startmotor klemmen😉
Volvo V70 2.3t-T5 AWD 1997 op LPi.
Van handhark naar automaat én het fijne van een 2,5T gecombineerd met het lekkere van een T5 is een 2,3t-T5.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10373
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #54 Gepost op: 06-08-2018 23:18:22 »
Mwah heel even kan wel.
Wij deden bij DAF die 400 busjes ook met 24 V starten; dan sloegen ze in de winter even beter aan

 ;D

Heeft het gewoon wat extra power? En ik denk dat het wat sneller opwarmt in de windingen?

Hij draait wat sneller  ;D

Eigenlijk zou je meer opwarming alleen verwachten bij meer stroom. Door de spanning te verhogen, verhoog je het vermogen maar niet de stroom. Dat is ooit de reden om naar 12V te gaan geweest. Voor 6V had je te dikke kabels nodig.
« Laatst bewerkt op: 06-08-2018 23:20:29 door KIM »

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11866
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #55 Gepost op: 07-08-2018 14:37:29 »
Dat laatste is alleen waar als de startmotor ook aangepast is. ;)
Bij de zelfde startmotor is dubbele spanning dubbele stroom. Dus vier keer meer vermogen grofweg.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #56 Gepost op: 07-08-2018 14:43:21 »
Dat laatste is alleen waar als de startmotor ook aangepast is. ;)
Bij de zelfde startmotor is dubbele spanning dubbele stroom. Dus vier keer meer vermogen grofweg.

Oeps. Dat zal flink rondgaan  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10373
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #57 Gepost op: 07-08-2018 14:51:13 »
Dat laatste is alleen waar als de startmotor ook aangepast is. ;)
Bij de zelfde startmotor is dubbele spanning dubbele stroom. Dus vier keer meer vermogen grofweg.

Is dat zo? de wikkelingen in de startmotor zijn niet dikker dus zou er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid stroom doorheen kunnen.
Is lang geleden dat ik er mee bezig ben geweest...

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9881
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #58 Gepost op: 07-08-2018 15:12:36 »
P= U * I en U = I * R

Kan je de meeste dingen wel mee uitrekenen ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10373
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Het elektronica hoekje
« Reactie #59 Gepost op: 07-08-2018 15:40:52 »
Even uitwerken dan:

Laten we zeggen dat je startmotor op 6V 300A trekt, dan is de weerstand van de startmotor R=U/I, dus 6/300 = 0,02 Ohm
Als je er dan 12 V op zet dan wordt de stroom I=U/R, dus 12/0,02= 600A

Het vermogen is dan inderdaad P=UxI, dus 12x600=7200W tegen
6x300= 1800W


 :eusa_wall:  Ik had het gewoon moeten weten...