The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIM

Eigenlijk heb ik een hekel aan uitgebreid zaken te omschrijven en op te leuken met foto's. Hoe dat komt weet ik niet, want het is wel leuk om de blogs van anderen te lezen. Misschien komt het omdat ik beroepsmatig nogal vaak teksten moet schrijven en daar fotootjes bij moet plakken. Ik ben namelijk trainer/developer zoals ze dat noemen in de automotive sector. Dat betekent dat trainingsmateriaal door mezelf (en collega's) wordt ontwikkeld. Met behulp van dit trainingsmateriaal geven we dan ook trainingen. Mijn publiek zijn daarbij zowel automonteurs als autoverkopers.

Waarom vraag je je af, maak je een blog wanneer je daar zo'n hekel hebt? Wel, de meesten van jullie hebben inmiddels hier en daar wel gelezen dat mijn R flink onderhanden is genomen. We zijn nu halverwege dat proces en het is eigenlijk zonde mijn bevindingen niet te bundelen. Ik heb per slot van rekening met behulp van de blogs van Arjen (Arjen850) en Marco (D©©©L) een flink aantal klussen tot een goed uiteinde kunnen brengen.

Maar goed... Een blog dus:
Het Volvo virus heb ik gekregen van mijn schoonvader. Na een redelijke hoeveelheid auto's kwam ik tot de conclusie dat ik elk jaar een andere auto (ik reed destijds 100.000 km / jaar) een beetje beu begon te worden. Het moest nu maar eens een Volvo worden, want die konden met gemak een tonnetje of 4 lopen. In 1998 hakte ik de knoop door en kocht ik bij Wytze (bij 700 liefhebbers een bekend persoon) een 740 met een B230KH motor op LPG:


En ja, hier heb ik best lang mee gereden. Ik heb er 300.000 kilometer op gezet en in 2002 besloot ik dat er teveel grote klussen aan moesten plaatsvinden en dat 'ie het veld moest ruimen voor een 960 of een V90 op LPG.

In die tijd waren deze type Volvo's toch nog redelijk kostbaar, maar omdat mijn keuze voor deze auto's gebaseerd was op uitrustingsniveau kwam ik uiteindelijk bij een 850 terecht. De auto die ik had gevonden had ECC en automaat (dat stond op mijn wensenlijstje), bovendien wilde het bedrijf mij toch nog wel een aardig bedrag voor mijn afgeschreven 740 geven. Zo werd het een 850 die ik in eerste instantie niet zo lekker vond zitten als de 740:


Na een paar ritjes Zuid-Frankrijk is die mening wel bijgesteld. In de 740 kon ik minder lang aaneengesloten in zitten dan in de 850.

De handelaar waar ik de auto had gekocht kwam een aantal jaren later in het nieuws vanwege het terug draaien van tellers. Nou, dat was bij die van mij ook gebeurd; via de diagnosetester las ik in het instrumentenpaneel af dat de werkelijke stand toch maar liefst 200.000 km meer bedroeg...
De politie heeft nog met behulp van mijn gegevens een rechtzaak aangespannen, maar ik ben inmiddels verhuisd, heb een andere auto, dus...

De 850 heeft, ondanks die kilometerstand, meer dan zijn geld opgebracht. Hij wist de teller tot 610.000 km te brengen (werkelijke kilometers) toen backfire een einde maakte aan de luchtmassameter. Ik wist dat dit voorval nog wel eens kon betekenen dat de kleppen verbrand waren, want met zo'n kilometerstand raken de kleppen een keer uitgesteld.

En wederom besloot ik een auto te verkopen omdat ik 'm op had gereden.
Inmiddels was mijn visie omtrent de 850 helemaal gewijzigd, want 6 ton op LPG zonder een koprevisie is werkelijk fenomenaal. Ik ben daarom van mening dat 850 motoren de beste motoren zijn die Volvo heeft geproduceerd en durfde de stap naar een snelle variant best aan. Ook met automaat, want 6 ton vind ik ook voor een automaat een waarde om U tegen te zeggen.

En welke snelle variant dan? De 850 heeft meerdere snelle varianten gekend. Mijn keuzelijstje:

T-5R
850R
V70R  AWD

De laaste was veruit mijn favoriet vanwege het AWD systeem in combinatie met het hoge vermogen. Zo'n 250 PK op de voorwielen is wel erg veel namelijk. Gesprekken met een aantal forumleden brachten mij tot de conclusie dat het AWD systeem te kwetsbaar is en een risico gingen vormen ten aanzien van onderhoudskosten. De V70 vind ik aan de buitenzijde minder mooi dan een 850, dus de V70R was ook geen keuze.
Dan dus een 850. De mooiste 850 is een alter 1, maar die is nooit in een speciale uitvoering geleverd. De T-5R is een machtig mooie auto, zeker in de kleur Cream Yellow, maar ik vond de velgen te agressief. Jammer genoeg is de R nooit in Cream Yellow geleverd want deze had wel velgen die ik erg mooi vond.
Daarentegen is de R wel geleverd in een unieke rode kleur: 609, en die is ook bijzonder mooi.
Bij mij zoektocht heb ik de keuze verder niet van de kleur laten afhangen want kwaliteit was voor mij een groter belang.
Erg lang heb ik niet hoeven zoeken, want na het bekijken van 1 vreselijk hok van een 850R vond ik de R waar ik tot op heden in rijd:


212.000 km stond er op de klok van deze auto die bij "Te Wierik"" in Ommen te koop stond. Onder de motorkap was alles eerlijk, dus niet schoongemaakt. Het interieur was tadeloos mooi en de auto was goed gepoetst, want "Te Wierik" heeft eigenlijk een poetsbedrijf en doet deze handel erbij.
De R heeft altijd in de omgeving van Düsseldorf rondgereden en was eigendom van een IT bedrijf, zo las ik in de papieren. De R was tot dan ook altijd bij de dealer in onderhoud geweest.

Ik had me van tevoren verdiept in de verschillende LPG installaties en was, dankzij dit forum, er al over uit dat dit LPi moest worden en dat het bij Mesman moest worden ingebouwd. Dat was destijds nog in de buurt; inmiddels ben ik verhuisd.

Inmiddels staat de klok op 345.000 km en komt de auto morgen bij de spuiter vandaan. Ik kan dan de auto gaan opbouwen.

Oh, ja... en omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, heb ik in 2009 voor mijn vrouw deze gekocht:


Een 740 met een B230FT blok, ofwel een 2.3 Turbo Intercooler. Altijd een droomauto geweest en nu binnen handbereik, dus de koop was snel gesloten.

Ik ga proberen in deze blog een aantal zaken op te nemen die in de loop van de tijd hebben plaatsgevonden. Hopelijk is dit net zo leerzaam als de blogs van een aantal andere forumleden.

)()()sT

Leuke blog Cornelis!
Mag ik dan eindelijk eens de vraag stellen waar je naar KIM vandaan komt?  :D

Marc O.

Ah, toch maar aan het bloggen geslagen ;D

Ik hoop dat we die 740 volgend jaar rond deze tijd veelvuldig mogen fotograferen tussen hier en de Noordkaap :eusa_dance:
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Ik zal je blog met plezier en interesse volgen.

En petje af voor je heldere schrijfstijl.

KIM

Citaat van: )()()sT op 06-02-2011 19:03:44
Leuke blog Cornelis!
Mag ik dan eindelijk eens de vraag stellen waar je naar KIM vandaan komt?  :D
Als je Cornelis met een K schrijft (want zo hoort het bij mij) en je pakt mijn tweede naam: Inke en vervolgens mijn achternaam: Mulder, dan levert dat de inintialen KIM op.

Eigenlijk te simpel toch?

rifwachter

Hallo Kornelis

We zullen met veel interesse je blog volgen.

Gr. Rene
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

elianmars

Citaat van: rifwachter op 06-02-2011 19:35:11
Hallo Cornelis

We zullen met veel interesse je blog volgen.

Gr. Rene

Ah f*ck, je hebt 't net verbeterd  ;D ;D

crazychrisje

Dit is nog eens een interessant en duidelijke blog!
Heel netjes gedaan Kornelis!

Mooi hoe je het allemaal verteld.
Super blijf hem ook volgen

KIM

#8
Tsja, ik ga proberen alles een beetje in chronologische volgorde te plaatsen, dus het eerste klusje:

Ik kocht de R met een brandend ABS en TRACS lampje. Meestal duidt dat op de bekende defecte ABS controller, maar om niet op kosten gejaagd te worden had ik de deal met "Te Wierik" dat indien het hydraulisch moduul defect zou zijn we de kosten gingen delen.

Even op het forum rondneuzen brengt je als snel op ons gewaarderd forumlid en moderator "Thuur" die een stuk handiger is met de soldeerbout dan ik. Ook heeft hij behoorlijke ervaring (en geduld) met het openwerken van de controller.

Dit zijn die kwetsbare punter in de ABS controller (rood omcirkeld):


Ik ging weg zonder brandende lampjes en dat is tot op heden zo gebleven

bastiaan arissen

Hey Kornelis.

Mooie duidelijke blog.
Ga deze zeker volgen.
Ben je morgen toevallig in Leusden?

Groeten Bastiaan.

StefanCJ

Mooi verhaal, mooie auto`s. Dit belooft een leuke blog te worden.

Veel plezier  ;)

arjen850

Hey Kornelis, wat ontzettend leuk :D Heeft mijn gezeur dan toch een beetje geholpen? ;D
Ik hoop inderdaad dat in jou blog een hoop handige en technische informatie zal komen..
Wat was die witte 850 een plaatje, wit heeft toch wel iets..
Nu worden er toch wel wat foto's verwacht van de "make over" van je R he ;)
Volgende week even een afspraak maken, ben erg benieuwd hoe hij geworden is.. Heb ook nog een leuke verrassing voor je van eeen zeker iemand :evil: :D
Zal je blog met grote intresse gaan volgen..

)()()sT

Citaat van: KIM op 06-02-2011 19:28:50
Citaat van: )()()sT op 06-02-2011 19:03:44
Leuke blog Cornelis!
Mag ik dan eindelijk eens de vraag stellen waar je naar KIM vandaan komt?  :D
Als je Cornelis met een K schrijft (want zo hoort het bij mij) en je pakt mijn tweede naam: Inke en vervolgens mijn achternaam: Mulder, dan levert dat de inintialen KIM op.

Eigenlijk te simpel toch?

Dank voor de verhelderende uitleg Kornelis  :D

Powerpete

niks te doen nu ie bij de spuitert staat of zo ?  ....  ;D ;D ;D  mooie start van je blog hoor, wel alle foto's van het verdere proces erop zetten hé..

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

KIM

Je hebt 'm door Peet  ;D