luchttemp van gecomprimeerde lucht

Gestart door Oele, 17-05-2004 10:45:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oele

Beste mensen,

Een laaddruk rond de 1 bar is leuk, maar als de temp. van deze lucht boven de 45 graden komt, ga je pk's verliezen, een 15G zal de lucht sneller opwarmen dan een rustig spinnende 18T of 19T.

Ik heb zelf een 15G (nog) die regelmatig buiten zijn ideale gebied aan het werk moet, hihi...

Ben dus benieuwd naar de temperatuur van de lucht die het spruitstuk binnen gaat...

"Je moet eigenlijk de luchttemp. van de gecomprimeerde lucht meten vlak voor de gasklep."

Wat is hier de beste methode voor? Wat voor temperatuursensor is hier handig voor en wat is de beste plek om hem te monteren?

Ben ook benieuwd of iemand dit al gedaan heeft en wat de ervaringen zijn.

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Ingrid

Hé Oele,

Ik dacht dat de mannen op het forum altijd alles wisten maar volgens mij is deze vraag ze toch iets te machtig  :P
Of...
Volvo is a girls best friend...

Reitse

Ik meen me te herinneren dat iets meer dan een jaar geleden ongeveer Johann ook zo-iets aan het proberen was maar er niet uitkwam omdat de temperatuurmeter te langzaam was. Verder moet je denk ik niet vergeten dat je een intercooler hebt die je inlaatlucht af laat koelen. Als je heel erg denkt daar veel verlies te lijden zou je die kunnen vervangen, wederom Johann is je daar voorgegaan ;)

Entuscan

Ik dacht dat turbodruk bepaald werd aan de temp en de hoeveelheid zuurstof in de lucht. Beide gemeten door de MAF

Koud weer en veel zuurstof in de lucht (mist/regenachtig) gaat er meestal iets minder turbodruk gemaakt worden omdat bv 1L lucht dan meer zuurstof bevat als 1L bij bij warm weer.

Bijgevolg dus een zo koud mogelijke luchtinlaat zien te hebben. BV door BMC CDA, is uit carbon gemaakt en warmt de lucht niet zo op als het standaard luchtfilterhuis.

Goede luchtinlaat en goede intercooler gaan de temp zo koel mogenlijk houden. Denk dat de opwarming vd lucht door de turbo toch verwaarloosbaar is.

let wel, deze hele post is een IK DENK hé ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Johann

Citaat van: Oele op 17-05-2004 10:45:56
Beste mensen,

Een laaddruk rond de 1 bar is leuk, maar als de temp. van deze lucht boven de 45 graden komt, ga je pk's verliezen, een 15G zal de lucht sneller opwarmen dan een rustig spinnende 18T of 19T.

Deze vlieger gaat niet helemaal op maar in principe heb je gelijk.
Ik meende zelfs dat je bij verdere gelijke omstandigheden zelfs boven de 38 graden al vermogen gaat verliezen.
Waar het echter op neer komt is de verhouding van onstekings timing VS inlaat temperatuur VS kans op detonatie. Je kunt nog wel extra vermogen pakken met een inlaat temperaturu van 60 graden maar 45 graden is natuurlijk beter.
Op het moment dat de electronica detonatie ziet aankomen zal deze de onsteking verlaten. Dit gaat niet met kleine stapjes maar met grote stappen tegelijk om dus echt detonatie te voorkomen en op dat moment verlies je veel vermogen. De truuk is dan om net onder deze grens te blijven werken waarbij de onsteking dus nog op z'n meest geschikte timing kan werken.
Pak je bijvoorbeeld bij 38 graden 60 PK winst dan heb je bij 55-60 graden misschien maar 30-35 PK winst. Je wint dus wel maar verlies ten opzichte van wat je eigenlijk had kunnen hebben.....

Citeer
Ben dus benieuwd naar de temperatuur van de lucht die het spruitstuk binnen gaat...

"Je moet eigenlijk de luchttemp. van de gecomprimeerde lucht meten vlak voor de gasklep."

Wat is hier de beste methode voor? Wat voor temperatuursensor is hier handig voor en wat is de beste plek om hem te monteren?

Ben ook benieuwd of iemand dit al gedaan heeft en wat de ervaringen zijn.



Ik heb dit veelvuldig gedaan. Je ziet de temperatuur bij redelijk weer oplopen tot ongeveer 55-60 graden bij 5000 toeren. de snelheid is ook van belang. Afhankelijk van staat van de intercooler , o.a. vol met olie, kan dit iets verschillen.
Op de rollenbank heb ik wel 80-90 graden gezien.  Je kunt the temperatuur o.a. in de buis voor de gasklep meten of in het inlaat spruitstuk zelf. Met nieuwere auto's met ME 4.4 of ME 7 kun je via OBD-2 de inlaat temperatuur uitlezen.