Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Nog een opmerking trouwens. Ondanks de 'Donald Duck' banden (volgens Ronald) moet ik zeggen dat ik de indruk heb dat deze XC helemaal niet zo veel overhelt en best lekker door de bochten gaat, volgens mij zelfs beter dan de V70.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 08-11-2011 12:21:55
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-11-2011 12:16:49
OK, met welke plaatjes moet ik ophouden? De XC of de omgevingsplaatjes? Graag even melden want ik wil natuurlijk niemand kwetsen. ;D ;D ;D

Ewøut

De omgevingsplaatjes. Die XC is niet om jaloers op te worden zolang er geen dakspoiler op zit :evil:






:-*

;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Chris

Citaat van: Taranis op 08-11-2011 12:21:55
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-11-2011 12:16:49
OK, met welke plaatjes moet ik ophouden? De XC of de omgevingsplaatjes? Graag even melden want ik wil natuurlijk niemand kwetsen. ;D ;D ;D

Ewøut

De omgevingsplaatjes. Die XC is niet om jaloers op te worden zolang er geen dakspoiler op zit :evil:






:-*

Hahaha... er is altijd wel wat om mee te zieken he :eusa_whistle:...

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-11-2011 12:22:49
Nog een opmerking trouwens. Ondanks de 'Donald Duck' banden (volgens Ronald) moet ik zeggen dat ik de indruk heb dat deze XC helemaal niet zo veel overhelt en best lekker door de bochten gaat, volgens mij zelfs beter dan de V70.

Wat voor banden liggen er op? Ik probeer (indien mogelijk) load index 102 te pakken of zelfs nog hoger. De wang is dan stugger en dan helt ie inderdaad niet heel veel.
Helaas houdt 't bij winterbanden vaak op bij load index 98.

Chris

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-11-2011 12:18:46
Zo zeg, Chris blijft complimentjes geven... Ik krijg bijna het schaamrood op m'n kaken...bijna dan he. :eusa_whistle:

Ewøut

Dank je Fred. Wellicht kom ik hem eens showen in Huizen. ::)

Nu is het dan wel genoeg geweest met complimentjes, nu weten we het wel ;D.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 08-11-2011 12:25:36
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-11-2011 12:22:49
Nog een opmerking trouwens. Ondanks de 'Donald Duck' banden (volgens Ronald) moet ik zeggen dat ik de indruk heb dat deze XC helemaal niet zo veel overhelt en best lekker door de bochten gaat, volgens mij zelfs beter dan de V70.

Wat voor banden liggen er op? Ik probeer (indien mogelijk) load index 102 te pakken of zelfs nog hoger. De wang is dan stugger en dan helt ie inderdaad niet heel veel.
Helaas houdt 't bij winterbanden vaak op bij load index 98.

Ik heb 102T extra load. Geen idee wat dat precies inhoudt, maar ik kan me voorstellen dat het over de wangsterkte gaat. Zijn dat kilo's o.i.d.? De banden zijn Michelin X-ice 215/65/16H

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Dan heb je dus inderdaad banden met een hogere load index en dat verklaart ook waarom je de auto niet zo vindt hellen. Rij tzt eens in de mijne met winterbanden met load index 98, dan helt ie een heel stuk meer en is de wegligging ook een stuk beroerder.

Is trouwens wel iets om op te letten als je nieuwe banden gaat kopen ;)

Loadindex 102 staat voor max 850 kilo per wiel, loadindex 98 voor max 750 kg.

Denk dat je trouwens een foutje gemaakt hebt bij het overnemen, want de T achter 102 staat voor snelheid 190 km/h, terwijl de H achter de inchmaat staat voor 210 km/h. Ik gok dat 190 de juiste is :)

Ewout Schalkwijk

Dat moet ik dan ff sjekke... Ik heb trouwens geen idee wat de top van die wagen is, in ieder geval ruim 2x meer dan wat ik dagelijks mag rijden.

Ik heb vanavond m'n eerste garantie afspraak. De ecc maakt sissende geluiden die continue door gaan. Alleen als ik de ecc uitzet is het aangenaam stil in de auto. De garage begon helaas met: Dat hoort zo en is normaal voor deze auto. :eusa_wall: Het is een handelaar en geen Volvogarage.

Tot nu toe heb ik zo'n 850km gereden en bevalt de auto me prima. Volvo m'n tankklepje heb ik een bandendruk van 2,1 bar nodig, maar ik vraag me af of dat niet wat hoger kan. Zuiniger en nog wat stabieler in bochten?

Is het trouwens zo dat ik 3 pompjes heb voor de ruitensproeiers? 1x hogedruk, 1x voorruit en 1x achterruit?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-11-2011 09:56:24
Dat moet ik dan ff sjekke... Ik heb trouwens geen idee wat de top van die wagen is, in ieder geval ruim 2x meer dan wat ik dagelijks mag rijden.

Volgens Carbase 205 km/h. In de praktijk zal dat ongeveer 215-220 op de teller zijn, met een chipje loopt ie wat harder. Je komt in de zesde versnelling gewoon vermogen tekort.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-11-2011 09:56:24
Tot nu toe heb ik zo'n 850km gereden en bevalt de auto me prima. Volvo m'n tankklepje heb ik een bandendruk van 2,1 bar nodig, maar ik vraag me af of dat niet wat hoger kan. Zuiniger en nog wat stabieler in bochten?

Ik heb nog geen internet thuis dus kan nog even geen foto van mijn tankklepje posten, maar ik zit rond de 2,8-3,0 bar (160+ km/h, volle belading). Dat maakt het weggedrag een stuk beter en het verbruik inderdaad minder.

Je pompjes weet Sbv wel ;D

Sbv

Kwa topsnelheid klopt het aardig. Mijn V70n wil op de teller nog wel wat harder

Voor pompje bij deze een overzichtsplaatje zoals deze ook in Vida staat
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1116016&ukey_assembly=234181

Er is in ieder geval een hoge druk pomp deze werkt voor de koplampen. Ik durf niet te zeggen of er voor achter en voorruit een aparte zit, zou zo maar kunnen

Ewout Schalkwijk

#70
Gelukkig vanavond toch serieus service gekregen op de ECC. Probleem was meteen bekend bij de servicemonteur van het lokale auto airco bedrijf. Bij het afzuigen van het koelmiddel kwam er niet meer dan 30! gram uit. Wel stond het systeem mooi onder druk wat positief was volgens de aircoman. Na leegzuigen, vacumeren en vullen (700 gram) functioneert het systeem weer geluidloos. Daarna weer heerlijk naar huis gereden. Morgen toch maar even twee lampjes voor de ECC regelunit halen. Dit ziet er niet uit in het donker.


De afzuigert. ;D


M'n nieuwe moppie aan het infuus.



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Misschien begrijp ik niet helemaal hoe het werkt, maar hoe kan het systeem wel netjes onder druk staan terwijl er toch maar 30 ipv 700 gram in het systeem zit? :eusa_think:

Sbv

Citaat van: Taranis op 10-11-2011 08:46:50
Misschien begrijp ik niet helemaal hoe het werkt, maar hoe kan het systeem wel netjes onder druk staan terwijl er toch maar 30 ipv 700 gram in het systeem zit? :eusa_think:
Vullen met stikstof dan heb je ook druk in het systeem, enkel geen koude middel. Misschien iemand lopen rommelen ermee. Geen idee of er foutmeldingen komen bij te lage druk in het systeem

Ewout Schalkwijk

#73
Het beetje koelmiddel was alleen nog als gas aanwezig...ofzo :eusa_think:

Laat ik het zo zeggen: Toen de serviceman het voorste ventiel (Die met de rode slang op de foto) even indrukte (minder dan een halve seconde) hoorde ik sissen onder druk.
Vandaag de hele dag rond gereden en het suizen is volledig weg. Of de airco echt koelt weet ik niet want ik heb het systeem altijd gewoon op 21 graden staan en buiten is het zo'n 5 graden. :eusa_whistle:

Ewøut


Oh ja, ik heb ook alvast de lampjes voor m'n ECC unit gehaald (zes stuks) en ben daarmee aan een tweede hypotheek toe. NOK 510,00!!! Zal toch al gauw een eurootje of 60 zijn.

Ook ben ik aan het kijken naar een iMiv adapter voor m'n XC http://www.volvoxc.com/features/imiv-volvo-ipod/installation-review/. Heeft iemand ervaring hiermee? De verhalen op de site zijn goed. Ik moet m'n TV afkoppelen en daar dat ding aanmonteren. als ik vlot ben kan ik hem nog in NL bestellen en over twee weken mee nemen naar huis.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#74
Drie fotootjes van de To-Do list.


Soms doet het lampje van de linker temperatuurregeling het wel, meestal niet.



Koelwatertankje is niet meer fris.



Wie weet wat deze klep doet? Hij zit in de luchtinlaatbuis. Vroeger (heul lang geleden) had je dit nodig om de lucht minder koud je carburateur in te laten stromen.




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein