Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

christina

gelukkig is het goed afgelopen  :D ,maar toch hoop ik ook op zoveel sneeuw al is dat voor onze zaak ook weer niet goed.
maar wat we hier in nederland hebben wordt je chagrijnig van  ;)


V70 TDI '97  D5252T  AW50-42  760 GLE '86  B280E  AW71

Sbv

Whoops Ewout, daar heb je mazzel gehad.
Geen schade aan de onderzijde ?

Kan me een vergelijkbaar plaatje herinneren van de zeeuwse XC pilot die door moeders en de tractor vlot getrokken moest worden

arjen850

Oef Ewout, das dan toch weer schrikken, gelukkig valt het mee..

viking_in_shorts

Heb je niet zo'n groene bak med split / strooizand bij je oprit staan?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 03-01-2012 20:31:24
Whoops Ewout, daar heb je mazzel gehad.
Geen schade aan de onderzijde ?

Kan me een vergelijkbaar plaatje herinneren van de zeeuwse XC pilot die door moeders en de tractor vlot getrokken moest worden

Nee joh, het stelde echt helemaal niks voor, ik kon er door dat verdomde ijs gewoon niet uitkomen.

Tsja, misschien nemen die XC-rijders gewoon te veel risico. Ik had mijn vrouw gevraagd de auto bij de buren te parkeren omdat daar niet zo'n helling inzit. Omdat mijn dochter absoluut niet met haar krukken over het ijs mag lopen, (de schroeven zijn net uit haar heup verwijderd en het duurt 12 weken voor dat dat geheeld is), heb ik haar speciaal opgehaald op school om haar (veilig :eusa_doh:) thuis te brengen.

De enige, niet zichtbare, schade is m'n trots. Ook dat geneest wel weer. ;D

@viking, nee die hebben we niet. Dit is het meeste extreme weer in honderd jaar. Het gewone weerbeeld is een droge strenge winter met veel sneeuw. Nu is het ijs gladder dan in het Thialf.

@christina, inderdaad lekker veel sneeuw, normaal ligt hier tussen de anderhalf à twee meter. Deze storm (Emil) is nu de zesde storm/orkaan in Noorwegen sinds eind november. Totaal ongehoord.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

grijzev70tdi

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 03-01-2012 20:21:44
De laatste dagen rijden wij op onze eigen (gravel) weg alleen nog maar over ijs. Op zich geen probleem tot dat het vandaag volop begon te regenen vanwege die storm op het Skagerak. Hierdoor werd onze weg een echte supergladde ijsbaan. Om naar ons huis te komen moet je het laatste stuk scherp draaien en de weg gaat ook meteen redelijk steil naar beneden. Ik moest remmen en dat ging niet. Gas geven was geen optie. Met vier geblokkeerde wielen zo'n 6 à 7 graden helling met zeiknat ijs... 10 meter lager stond ik dwars op de weg en kon niet meer weg komen. Vandaag was nou zo'n dag dat je toch graag spijkerbanden hebt, de andere 3 winters had ik ze niet nodig.

Gelukkig heeft mijn buurman een traktor, dus was de auto zo weer vlot getrokken. Gelukkig geen schade. Ondertussen sneeuwt het weer en is de weg weer begaanbaar geworden.

En daar sta je dan met je AWD en DSTC meuk. De natuur is altijd sterker... :eusa_doh:
http://www.woont-in-noorwegen.nl/ting_og_tang/vastinsneeuw1.jpg


http://www.woont-in-noorwegen.nl/ting_og_tang/vastinsneeuw2.jpg

De tractor van buurman 'Jan' heeft dit klusje al vaker geklaard.
http://www.woont-in-noorwegen.nl/ting_og_tang/bevrijd1.jpg

En nu kan ik weer gewoon naar boven rijden. Leve de sneeuw, maar wat een k*t winter met al die vorst afgewisseld met regen.
http://www.woont-in-noorwegen.nl/ting_og_tang/bevrijd2.jpg


Ewøut

Hier het zelfde, 20 km gereden met een bijna constand brandend STC lampje door de gladheid. Sneeuwd behoorlijk nu hier en blijft vannacht ook door sneeuwen. Kunnen de oprit niet op hier, is een grote ijsbaan
Grolsch, het klinkt al lekkerder

GeertG

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 03-01-2012 21:05:00

De enige, niet zichtbare, schade is m'n trots. Ook dat geneest wel weer. ;D



;D
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Chris

Oei, gelukkig redelijk goed afgelopen Ewout! Met een ´normale´ auto is het daar helemaal niet te doen als het met een XC niet eens lukt ;).

Ewout Schalkwijk

Vandaag bij de garage geweest voor het probleem van de melding dat de 'Anti-sladd' tijdelijk is uitgeschakeld. Auto aan de kast en er duikt wel een melding op dat een Lambdasonde een te lage waarde heeft, maar niet de DSTC fout. Als de stuurhoeksensor kapot is moet de melding zijn opgeslagen en dat is die niet.

De lambda melding is gewist en over twee weken bij de 'einde garantie' keuring kijken we of die weer is terug gekomen. Wel viel op dat de auto maar 11,95V boordspanning had. Tikje aan de lage kant. Gezien mijn vermoeden eerder dat er wat 'rare' elektrische storinkjes waren in de auto, kon ik dit wel 'matchen' met elkaar.
Misschien dat de DSTC melding hierdoor kwam? De tijd zal het leren. Tevens m'n RTI laten updaten naar de nieuwste software vanwege wegvallende satellieten. Dit heeft niet geholpen, dus nu weet ik dat ik m'n dashboard moet openen om bij de antenne te komen. Niet nu want nu vriest het 8 graden.

Tevens is het bestelde koplamp glas aangekomen dus die kan ik dit weekend vervangen in de V70. Als die lampunit er uit is kan ik gelijk even checken hoe de huidige kwaliteit van de massakabels is.

Tot zover deze update, helaas geen foto's  :-X

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Is de auto met Vida uitgelezen of een universele kast ?

Ewout Schalkwijk

Vida (dice) bij Volvo dealer.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-01-2012 21:53:01
Vida (dice) bij Volvo dealer.

Ewøut
Dan zou je inderdaad de meldingen allemaal moeten zien.

Ronald kon op een gegeven moment de melding met anti-skid etc opwekken en bij hem was het meestal met maximaal uitsturen en dan wat gasgeven.

De kabel van gps ontvanger kan je eens loshalen en dan weer vast zetten, mogelijk een los contact of anders toch de ontvanger defect. Zelfde wat een vriend van me heeft, maar dat heb je op Volvo-forum al gelezen

Ewout Schalkwijk

Maar Ronald kreeg toch zo'n 'dwingende' melding dat er service vereist was? Met driehoekje enzo? Ik niet. Ik krijg de melding tijdens het voorgloeien en meteen na de start is die weg. Ik heb het stuur dan niet bewogen/gedraaid of wat dan ook. Ik kwam op een zweeds forum (svxc.se) volgens mij iets tegen wat kan wijzen op een slechte accu.
Aangezien de melding niet werd opgeslagen en dat wel zou moeten gebeuren, ben ik bereid aan te nemen dat het probleem mogelijk in een te lage spanning in de accu zat. Ik wacht het gewoon nog even af.

Eerder op de avond was het nog -8, nu is het alweer rond 0 graden. Dat betekent dat morgen bij toerbeurt beide auto's de garage in kunnen voor controle en reparatie. :eusa_angel: Dat is het enige voordeel van deze k*twinter. Sleutelen bij -20 is niet zo fijn.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-01-2012 22:07:54
Maar Ronald kreeg toch zo'n 'dwingende' melding dat er service vereist was? Met driehoekje enzo? Ik niet. Ik krijg de melding tijdens het voorgloeien en meteen na de start is die weg. Ik heb het stuur dan niet bewogen/gedraaid of wat dan ook. Ik kwam op een zweeds forum (svxc.se) volgens mij iets tegen wat kan wijzen op een slechte accu.
Aangezien de melding niet werd opgeslagen en dat wel zou moeten gebeuren, ben ik bereid aan te nemen dat het probleem mogelijk in een te lage spanning in de accu zat. Ik wacht het gewoon nog even af.

Eerder op de avond was het nog -8, nu is het alweer rond 0 graden. Dat betekent dat morgen bij toerbeurt beide auto's de garage in kunnen voor controle en reparatie. :eusa_angel: Dat is het enige voordeel van deze k*twinter. Sleutelen bij -20 is niet zo fijn.

Ewøut
Heb je al eens de accu van de V70 erin gezet om eea te testen? Deze zullen wel ongeveer zelfde afmetingen hebben vermoed ik zo

Ewout Schalkwijk

#419
 :eusa_doh: Niet geschreven dat ik de accu heb laten vervangen door de dealer... Volgens hun tester was de accu maar 0-25% geladen terwijl ik bijna 1000km rijd per week.

De nog originele accu heeft het ruim vijf en een half jaar uitgehouden. De nieuwe accu is iets lichter omdat de originele voor 'Politie en Taxi' gebruik was en dus nog meer reservecapaciteit had. Schijnt bij normaal gebruik niet nodig te zijn en scheelt heel veel centjes. Vandaag heeft de nieuwe accu zo'n 100km kunnen opladen, dus morgen maar eens zien wat die voor spanning heeft en ook de laadstroom meten op de accu en de dynamo.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein