Auteur Topic: De Zilverschuit - En toen een grote atf-bende...  (gelezen 60541 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2488
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: De Zilverschuit - EF-231 - slechte loop eerst op lpg, daarna op benzine
« Reactie #45 Gepost op: 12-03-2012 23:51:20 »
Ik heb hier nog even verder zitten zoeken, Ludo. Maar de verschijnselen wijzen inderdaad in die richting. Ik zal morgen de auto eens starten, kijken of hij dat wel goed op benzine loopt. (De laatste keer dat ik hem vanavond startte, sloeg de motor af zonder gas bij te geven). Zo niet, dan reset ik eerst de ecu. Kijken of hij daarna wel goed op benzine loopt. 

ulkeman

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
  • Geslacht: Man
  • volvo 850, volvo 740, volvo 142, bouwt 850 4x4
Re: De Zilverschuit - EF-231 - slechte loop eerst op lpg, daarna op benzine
« Reactie #46 Gepost op: 12-03-2012 23:54:44 »
wat je kunt proberen lijkt me om het te uitsluiten.
en misschien spreekt iedereen me wel tegen.

bij stationair op gas even relais 103 er uithalen?
zo word de benzine pomp uitgeschakeld en krijgt hij geen dubbele brandstof.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2488
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: De Zilverschuit - EF-231 - slechte loop eerst op lpg, daarna op benzine
« Reactie #47 Gepost op: 13-03-2012 00:01:42 »
Zit de lpi-pomp ook toevallig niet achter relais 103? Heb ik begrepen tenminste. Als je dat relais eruit trekt, krijgt de motor inderdaad geen dubbele brandstof  ;).
« Laatst bewerkt op: 13-03-2012 09:08:05 door Ries van de Zilverschuit »

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2488
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: De Zilverschuit - EF-231 - haperend onderbreekrelais op toch wat anders?
« Reactie #48 Gepost op: 13-03-2012 11:24:14 »
Heb nog even in een lpi-schema zitten neuzen. Klopt het dat een haperend onderbreekrelais alleen voor benzine bij het lpg-bedrijf  kan zorgen niet voor lpg bij het benzinebedrijf? De lpg-injectoren worden volgens het schema niet uitgeschakeld via (alleen de benzine-injectoren) dit relais maar direct aangestuurd via de lpe-computer.  
« Laatst bewerkt op: 22-03-2012 22:27:37 door Ries van de Zilverschuit »

Ludo

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 16885
Nee klopt niet, deze relais staat ook in verbinding met de ecu tijdens benzinebedrijf.
Vanaf het moment dat de motor van benzine naar lpg gaat, zorgt de relais ervoor dat de benzine injectors minder stroom krijgen, waardoor er geen benzine ingespoten word.
Trek de stekker maar eens los, je motor zal niet starten.

Als de inbouw reglementair is gebeurd, word de stroom voor de installatie inderdaad achter relais 103 afgenomen.

ulkeman

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
  • Geslacht: Man
  • volvo 850, volvo 740, volvo 142, bouwt 850 4x4
ah oke.
kijk over gas weet ik niet zo veel maar als idd de voeding van de lpi pomp achter 103 weg komt helpt dat niet.
dan zou je de stekker op de pomp zelf moeten los nemen.
om de dubbele brandstof uit te sluiten.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Ludo

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 16885
Gewoon even de zekeringen bij de koplamp, eruit halen is makkelijker.  ;D  ;)

ulkeman

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
  • Geslacht: Man
  • volvo 850, volvo 740, volvo 142, bouwt 850 4x4
Gewoon even de zekeringen bij de koplamp, eruit halen is makkelijker.  ;D  ;)


tja waarom makkelijk als het ook moeilijk kan  :P


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2488
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
De zekeringen nog niet geprobeerd, maar een reset van de benzine-ecu zorgde ervoor dat op benzine de motor stationair weer in gareel loopt, na even opnieuw inregelen. Vervolgens naar lpg laten schakelen tijdens stationair bedrijf en het gedonder begint opnieuw: moeilijk stationair lopen en daarna enigszins stabiliseren. Terugschakelen naar benzine en de motor begint nog sterker te schommelen en blijft nog maar net lopen. Na verloop van tijd hervindt de motor zich en gaat weer stabiel op 900 toeren draaien.

Kijk morgen wel weer verder.

elmarconi

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3031
  • Geslacht: Man
  • '99 V70 10V 440 en '06 XC70N 2.5T LPG 426
--
Autogas Inside . . .

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2488
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: De Zilverschuit - EF-231 - haperend onderbreekrelais op toch wat anders?
« Reactie #55 Gepost op: 13-03-2012 23:34:42 »
Ja hoor, had ik al opgespoord en vandaar mijn suggestie. Heb alleen het idee dat het bij mij wat heftiger is. Ik zit nog wel met de vraag hoe ik er achter kom dat dat relais echt het pobleem is. Of mogelijk toch een defecte lpg-injector of nog dramatischer: een kapotte pomp. Eerst had ik heel af en toe last van dit verschijnsel, nu permanent lijkt het. Dat maakt het wel iets makkelijker natuurlijk. Morgen maar eens zekeringen trekken.
« Laatst bewerkt op: 22-03-2012 22:29:44 door Ries van de Zilverschuit »

Ludo

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 16885
Zekeringen verwijderen, een 2 tal dagen op benzine rijden, dan merk je het wel of het in de lpg installatie zit of niet.

elmarconi

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3031
  • Geslacht: Man
  • '99 V70 10V 440 en '06 XC70N 2.5T LPG 426
I dare to disagree. Maar ik weet het niet zeker. ;) Ik had ook een verlopen distributie-timing als secondair probleem.
Maar omdat LPi-bedrading deel v/d de bedrading is tbv de benzine-injectoren zou het zo kunnen zijn dat in het LPi-gebeuren er gruizige zaken aan de hand zijn die het benzinegebeuren beinvloeden, ondanks dat het LPI-gebeuren middels verwijderde zekeringen uitgeschakeld is.

Mijn ervaring is dat sinds v/d Helm er een nieuw onderbrekerrelais in heeft gesoldeerd het hier geen hikje heeft gehad.     
--
Autogas Inside . . .

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2488
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: De Zilverschuit - EF-231 - haperend onderbreekrelais op toch wat anders?
« Reactie #58 Gepost op: 14-03-2012 22:43:27 »
Dit probleem maar eens goed aanpakken. Vandaag mooi kastje besteld in Polen om de Lpe-computer uit te lezen.

Dat moet toch meer licht op de zaak gaan geven.

Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 22-03-2012 22:29:58 door Ries van de Zilverschuit »

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2488
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: De Zilverschuit - EF-231 - haperend onderbreekrelais op toch wat anders?
« Reactie #59 Gepost op: 20-03-2012 22:26:54 »
Nou ik ben eens verder gegaan met het onderzoek. In ieder geval constateerde ik dat een van de koppelingen op het koppelblok los zat. Tijdens het monteren van nieuwe schokdempers is-ie losgewrikt, denk ik. Hij zit bij mij op de bevestiging daarvan gemonteerd. Toen ik zat te voelen aan de koppeling, stroomde de lpg eruit. Zou er soms lucht in de leidingen kunnen zitten nu? Dat er slecht langzaam uit verdwijnt?

Bij het uitlezen van de lpe-computer zag ik in ieder geval dat bij overschakelen bij stationair naar lpg de voorste lambdasonde een hoge waarde geeft (dacht 0,7 volt) en bij het omschakelen naar benzine een lage waarde (0,1 volt). Het duurt even voordat de lambasonde dan gaat pendelen tussen deze waarde.  Het toerental gaat dan ook wat zwabberen totdat hij zich hervonden heeft. Voor de rest heb ik het diagnoseprogramma weinig geks kunnen ontdekken, zover ik dat kan als relatieve leek.

Het probleem doet zich het hevigst voor rond stationair en net daarboven. Op de provinciale weg en de snelweg merk ik niet veel, ook bij het omschakelen niet, even een hapering. Meer niet.

« Laatst bewerkt op: 22-03-2012 22:30:43 door Ries van de Zilverschuit »