Auteur Topic: De Zilverschuit - Gasblok op veerpoot en veerpootbrug: zit dat elkaar in de weg?  (gelezen 62079 keer)

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: De Zilverschuit - Eindelijk: resultaten arm rijden
« Reactie #960 Gepost op: 14-11-2018 19:52:57 »
Oh, het is al een poosje stil hier. Het arm-rijdenexperiment gaat rustig door, al vind ik de resultaten nog niet schokkend. Ik heb nog logs liggen van de zomervakantie met maximale belasting die ik nog eens goed moet bekijken. Komt er gewoon even niet van.

Wel heb ik meegedaan met die groepsaankoop van thermostaten.

Vandaar deze vraag: wie kan mijn thermostaat meenemen bij Adriaan vandaan? Ik kom voorlopig niet in die richting namelijk. Afleveradressen kunnen zijn in: Woerden (het mooist), Leiden en Woudenberg.
« Laatst bewerkt op: 04-01-2019 15:45:39 door Ries van de Zilverschuit »

V70R^2

• Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: De Zilverschuit -Forumtransport thermostaat Leerdam - ?
« Reactie #961 Gepost op: 14-11-2018 20:32:05 »
Ik kom zelf nog wel eens in Leiden, als ik ga laat ik het je even weten en neem ik hem voor je mee!

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: De Zilverschuit -Forumtransport thermostaat Leerdam - ?
« Reactie #962 Gepost op: 15-11-2018 16:21:06 »
'k PB je even, Adriaan.

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: De Zilverschuit - Onbalans door verdraaide band?
« Reactie #963 Gepost op: 16-11-2018 21:40:19 »
Vandaag was ik bij een bandenboer om opnieuw mijn voorbanden te balanceren. Ik heb namelijk regelmatig dat mijn voorwielen in onbalans raken.

Volgens de beste man had hij eenzelfde hoeveelheid lood op de velg moeten plakken als eraf kwam. Maar dan een halve slag verder. De band zou verdraaid zijn tijdens het rijden door hard remmen of optrekken.

Nu weet ik vrijwel zeker dat deze twee oorzaken het niet geweest zijn.

Kan een band ├╝berhaupt wel draaien op de velgen als die goed op druk staat en tijdens normaal auto rijden? De banden liggen op overgespoten Perfo's.

t_w

• Volvoloos...
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Ex - Volvo V70R Fwd MT 435
« Reactie #964 Gepost op: 16-11-2018 21:52:46 »
Jazeker kan dat.

Vooral kort na montage (dan is het zeep nog niet compleet weg) en inderdaad bij fors gebruik.
Als ik je reactie zo lees, ben je een 'rustige rijder'.
Wat ik zou doen is even een streep op je band zetten (bijvoorbeeld op de binnenste band wang) en op de velg, zodat je kunt 'tracken' of 'ie echt verdraaid.
Kan nu best zijn, dat de banden nu klaar zijn met draaien en dat ze dat niet meer doen.
In het vervolg, als je blijft twijfelen, direct na montage even doen.

Oorzaken kunnen zijn:
- veel te veel zeep (maar is niet heel gangbaar, zeker bij onze bandmaten die eenvoudig te monteren zijn)
- een band design wat qua hiel bereik niet optimaal is
- velgen aan de onderkant van de grens qua diameter

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #965 Gepost op: 16-11-2018 22:03:55 »
Dat is een goeie, zo'n streepje zetten. Ga ik doen.

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: De Zilverschuit - Resultaten arm rijden met volle belading
« Reactie #966 Gepost op: 04-01-2019 15:45:08 »
Eindelijk, eindelijk even tijd om mijn ervaringen met arm rijden hier even te delen. Deze zomer al heb ik een vakantieritje met volle auto en dakkoffer kunnen loggen om te kijken wat dat doet.

Momenteel rij ik met deze map:

De vervroeging van de ontsteking is bij 1.20 10%, bij 1.15 5% en bij 1.10 0%.

Op de A2 heb ik een log kunnen maken bij 130 km en weinig wind. Het was een hele kunst om je voet zo strak op het gaspedaal te houden dat je de tps-waarde constant houdt. Je moet elke keer toch beetje mazel hebben dat je niet af hoe te remmen wegens verkeersdrukte.

Van boven naar onder:
Ontstekingshoek
Gemeten AFR

Snelheid
TPS
Load

EGT
Verbruik km/l
LPI-switcher

In dit logfragment schakel ik om van lambda 0 naar lambda 1.20. Het verbruik gaat dan van circa 6.4 naar 7.6 l/km. Dus 20 procent winst. Eigenlijk wel voorspelbaar als je van lambda 1.0 naar 1.20 gaat. (Volgens Maarten zijn dit hypothetische verbruikscijfers. Het  werkelijke verbruik kan in de praktijk anders zijn).

De vraag is nu: wat zegt dit? Ik veronderstel dat 1.20 blijkbaar nog steeds efficient is, ook bij een volgeladen auto met dakkoffer. In die zin dat er niet meer brandstof bij hoeft (het gaspedaal dieper indrukken) om de motor dezelfde prestatie te laten leveren.

Tijdens de rit naar Limburg heen en weer schat ik dat het verbruik ergens tussen rond de 1 op 7 / 7,5 heeft gelegen. Dit kan net op een tank, maar tussentijds hebben we nog een paar kleine ritjes gemaakt op het vakantieadres met een lege auto. Dat vertekent weer.

De meting was iets te kort om wat over de egt te zeggen. Die verloopt naar omschakeling naar een andere lambawaarde wat langzamer.

Waarom niet op 1.25 gereden? Bij eerdere proefritten met een vervroeging van circa 15/20% leek ik knock te krijgen. Maar daarover later meer. 
« Laatst bewerkt op: 04-01-2019 20:38:36 door Ries van de Zilverschuit »

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: De Zilverschuit - Eindelijk: resultaten arm rijden met volle belading
« Reactie #967 Gepost op: 04-01-2019 17:54:29 »
Het zijn weliswaar hypothetische verbruikscijfers in absolute zin, maar ze geven wel concreet aan of er zuiniger of minder zuinig gereden wordt
« Laatst bewerkt op: 04-01-2019 17:56:53 door Piet »

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #968 Gepost op: 05-01-2019 12:35:38 »
En de gemeten relatieve daling/stijging van het verbruik tussen twee lambawaardes correspondeert ook met de werkelijke daling/stijging van het verbruik , ongeacht welke absolute verbruikscijfers daarbij behoren? Dus een gemeten daling van 20% in het verbruik betekent ook een daadwerkelijk 20% reductie? Ongeachte de werkelijke absolute verbruikscijfers. Daar ga ik tenminste wel vanuit bij deze benadering om betrouwbaar te vergelijken. Al blijft een wel vergelijken met een bepaalde marge natuurlijk omdat je dat moet afleiden uit de lijnen in de logs, die enigszins op en neer gaan.

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
« Reactie #969 Gepost op: 05-01-2019 13:39:41 »
Een veelbelovend resultaat!

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #970 Gepost op: 05-01-2019 15:19:15 »
Ik heb dus nog wel geprobeerd om met 1.25 te rijden (onder gewone omstandigheden zonder zware belading). Dat leverde knock op. Niet op de snelweg, maar wel op de provinciale weg. Bijvoorbeeld bij het wegrijden vanaf een stoplicht. Elke keer bij het loslaten van gas om over te schakelen naar de volgende versnelling floepte even het lambalampje aan als knockdetectiesignaal. In de logs kon ik het ook zien, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet interpreteren. Ik zag wel dat de vervroeging teruggedraaid werd.

Na een snelwegrit merkte ik ook nog iets anders onder aan de afslag voor een stoplicht: de motor begon ineens te horrelen bij het terugvallen naar stationair. Dat was na een proefrit met 1.25 en veel vervroeging. Na een paar keer gas geven was het weg. Op de snelweg geen problemen. Ik was toen net niet aan het loggen, dus niets om na te zien. Het lambdalampje ging ook niet aan.

Mogelijk had dit te maken met het feit dat mijn ontsteking niet helemaal fris meer was toen. Later heb ik de verdeelkap, rotor en de kabels vervangen. Vreemd was dat de verdeelkap aan een kant ietsje los zat omdat twee boutjes losgekomen waren of nooit goed aangedraaid heeft gezeten. Ik had daarvoor ook last van incidenteel hikken. Dat is nu ook over.

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #971 Gepost op: 12-03-2019 14:45:49 »
Even een tussentijds verbruiksverslag. Sinds afgelopen zomer rijd ik dus met een lambda van 1.20. Ik kwam van 1.09, dus een verarming van bijna 10%. De verbruikscijfers zijn echter nogal wisselend. Toen ik met 1.00 reed ik met 50 liter lpg gemiddeld zo'n 375 km, dus 1:7,5. Met 1.09 schoof het verbruik richting de 1.8, maar vaak haalde ik dat cijfer meer niet dan wel (op basis van tankbeurten). Met 1.20 haal ik de 1.8 vrij regelmatig nipt, maar ook niet altijd. Het gaat dan veelal om half uur durende ritje met circa 20% stad, 20% provinciale weg en 60% snelweg. Pas als ik de hele tank oprij op de snelweg, haal ik meestal wel 1.8. De auto is dan meestal maar nauwelijks beladen.

Omdat de winst mij wat tegenviel, heb ik een keer het meest gereden ritje gelogd en gekeken wat de gemeten afr gedurende rit was. Dit zit cirkelt dan voor het grootste deel rond de 1.20. De afr is alleen wat langer waar je het verwacht, bij het optrekken dus. De 10% veronderstelde verbruiksverbetering haal ik in deze situatie dus toch niet.

Opmerkelijk zijn de vakantieritjes. Deze zomer haalde ik met een afgeladen auto met forse dakkoffer 1:7.5 bij 1,20. Vorig jaar winter haalde ik met 1.09 over de A61 naar Oostenrijk net geen 350 km, 1:7. Dit jaar onder dezelfde omstandigheden maar met 1.20 kwam ik uit op minimaal 1:7,5 tot net aan 1.8. Hier haal ik die 10%-winst dus wel.   

Helemaal snappen doe ik het niet. Zeker nu het erop lijkt dat ik ook onder normale omstandigheden betere verbruikscijfers lijkt te krijgen, zonder dat er iets veranderd is aan de parameters. Wat zou de verschillen kunnen verklaren?

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: De Zilverschuit - Verlaging heeft ook zijn nadelen
« Reactie #972 Gepost op: 18-04-2019 14:02:19 »
Verlaagd onderstel heeft ook zijn nadelen, ondervond ik vandaag, weer opnieuw. Een stoeprand heeft de onderkant van de bumper geraakt (grote schaafplek en rondom de lak krakelee). beschermplaat onder de radiateur aan diggels en de twee slangen naar de koolstofpot van de tankontluchting finaal door midden geschuurd.

Nu had ik de slang na de evapklep al afgedopt vanwege stationairloopproblemen. Dus evap-installatie doet toch al niet meer mee.  Die gebroken slangen ook maar afdoppen.     

Dus nu op zoek naar een tweedehands beschermplaat.

Die bumperschade, tjsa. In 2012 de hele auto laten overspuiten en als je nu ziet wat voor parkeerschadetjes er hier en daar alweer zitten... Maar glimmen doet-ie nog steeds prachtig. 

elianmars

• V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
« Reactie #973 Gepost op: 18-04-2019 23:47:19 »
Ligt-ie z├│ laag dan? Of was de stoeprand aan de hoge kant?  :eusa_shifty:

Benny850

• Lid 100+
  • Online Online
« Reactie #974 Gepost op: 19-04-2019 08:27:22 »
Verlaagd vind ik heel mooi maar zou het voor dagelijks persoonlijk nooit willen. Wel zuur dat je een hoop schade hebt >:(
855 T-5R Black MT