De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Tjsa, toch ook maar eens een blog optuigen, na twee jaar ad hoc op dit forum rondgezworven te hebben. Mijn roffel heb ik nu twee jaar en ondanks wat lastig te diagnosticeren problemen, kan ik van dit avontuur best genieten. Zonder enige autokennis begon ik eraan, maar inmiddels ben ik geen beginneling meer. Vind ik zelf tenminste. Ik ben hier ook wel een blijvertje, denk ik. Voorlopig althans. Mijn ambitie is om de auto zeker nog vijf jaar aan te houden, tot maximaal een jaar of acht. Dan zal hij te klein zijn, vermoed ik, voor ons gezin van vier, nu nog, jonge kinderen. Bovendien zijn alle investeringen aan onderhoud dan wel terugverdiend. Een maar: voor die tijd moet ik natuurlijk geen schade rijden. Dan is het toch wel snel gebeurd met de auto, maak ik uit verschillende verhalen hier op.

Overigens is dit wel een hele leuke auto om een avontuur mee aan te gaan. Het forum, de garagesoftware, de diagnoseprogramma's, een vereniging (ben ik dus lid van), een dealer met onderdeelkorting zo'n beetje om de hoek, gespecialiseerde demontagebedrijven en de verschillende Volvo-specialisten maken het zeker geen ongewis avontuur. Volgens mij is deze combinatie van factoren best uniek in autoland. 

Inmiddels heb ik al veel vervangen aan de auto: ontsteking en carterventilatie, koppeling/drukgroep, koplampen, draagarmen en aanverwante rubbers en stangen, distributieriem plus allerlei andere zaken als  lambdasonde, luchtmassameter, vacuümslangetjes (nog niet allemaal)  en nog veel ander klein grut.  Ook het interieur is weer in frisse staat gebracht en de meeste gebruikssporen heb ik weg kunnen werken.

Mijn prioriteit ligt de komende tijd bij het garanderen van de bedrijfszekerheid. Het comfort en het exterieur komen daarna aan de beurt. De kilometerstand staat nu op dik 252000 kilometer. Daar moet nog wel wat bij kunnen komen dus. Inmiddels ben ik al bij verschillende van jullie op bezoek geweest om onderdelen op te pikken. Ook aan de laatste klusdag bij Hooftman in Waddinveen bewaar ik goede herinneringen.

Mijn to-dolijstje voor de korte termijn:
-   Andere versnellingsbak. In de huidige rammelt een lager.
-   Koelsysteem vernieuwen. De kachelradiateur lekt sowieso.
-   Dynamo reviseren/vervangen: spanning zakt in bij gas los.
-   Resterende motorsteunen en subfamerubbers vernieuwen
-   Rest voortrein reviseren (trilling plus wat bijgeluiden) plus eventueel licht verlagen
-   Achter nivomats plaatsen (rij vaak met volle auto plus gastank. De verzwaarde achterveren heb dan toch wat moeite om de boel omhoog te houden).

Op langere termijn wil ik alle elektrische componenten, die een groot risco op stilstand van de auto geven, vernieuwen. Zoals sensoren en relais. Daarna komt het koetswerk aan de beurt: deuken, krassen en roestplekken bij de dorpels en verweerd plastic.

Ben voorlopig nog wel even bezig dus en zal regelmatig jullie advies nodig hebben, denk ik zo.

Zo, dit was dus het startschot voor de komende tijd.

O ja, foto's kan ik natuurlijk plaatsen, maar iedereen hier weet toch nu wel hoe een V70 eruit? Zeker in in zo'n allemanskleur grijs en in standaarduitvoering: niet verlaagd, gewoon spoilertje, alledaagse Perfo's en mistlichten vol steenslag en wiswassers.

Nou ja, op verzoek toch een fotootje dan. In wintertooi met Pleiads en winterbanden. 

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

rifwachter

Een blog zonder foto's  :eusa_naughty:


We willen de auto natuurlijk graag zien.


Gr. Rene
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

V70geRwin

Welkom en je hebt goede plannen met de wagen!

Maar begin maar eens met foto's  ;D

Ries van de Zilverschuit

Oké, oké, dan toch maar een fotootje.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Even advies gevraagd: nu ik mijn onderstel verder wil aanpakken, overweeg ik een lichte verlaging. De standaardverlaging van Volvo zelf: 2 cm dus met niveauregeling. Ik wil achter standaard nivomats gebruiken met verlagingsplaten voor 2cm en R-veren voor (ik begreep dat die al standaard die 2cm verlaging hebben) met Koni FSD's. Momenteel is alles standaard, behalve de achterveren. Die zijn  van Spidan en verzwaard voor de gastank. Ik ben niet tevreden over het wegdrag achter bij volledige bezetting (2 volwassenen en vier kinders plus wat bagage) van de auto. Verder zoek ik een middenweg tussen comfort en sportief.

Nu rij ik momenteel met 205/55 R16-banden: Goodyear Optigrip in de zomer en Continental WinterContact TS830 in de winter. Dat zijn wat hogere banden dan Volvo adviseert: 205/50 R16. Dat gaat prima, alleen met sneeuwkettingen om lopen deze aan de achterkant tegen de spatschermen aan bij volledige stuuruitslag (ik heb volgens mij de witte begrenzers). Dus niet aan de bovenkant en de voorkant.

De hamvraag: lukt het met deze setup om de auto 2cm omlaag te brengen of gaan de banden dan zelf ook aanlopen? Ik vermoed dan ook weer als eerste aan de achterkant. Waarschijnlijk op te lossen met andere begrenzers, maar lever ik dan niet te veel draaicirkel in?

Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor jullie advies graag.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Of je regelt een paar plattere sneeuwkettingen.
Michelin heeft ze zelfs van kunstof.
Micheling easy Grip.

Om nu alleen voor de wintersport het hele jaar met kortere draaicirkel te rijden is ook weer wat...

Voor de rest heb je je goed ingelezen!  :eusa_clap:
Is denk ik een fijne setup die je gaat kiezen.

Ries van de Zilverschuit

#6
Citaat van: spekkie99 op 29-12-2011 23:03:42
Om nu alleen voor de wintersport het hele jaar met kortere draaicirkel te rijden is ook weer wat...

Vind ik ook. Het is vaak slechts een kort stukje dat ik ze nodig heb. Meestal ook niet. Voor die ene keer kan ik bij scherpe bochten daar wel rekening mee houden.

Maar waar het me vooral omgaat: lopen banden met de maat 205/55 R16 sowieso niet aan bij 2 cm verlaging aan de binnenkant van de wielkuip, en dan vooral aan de achterkant? Heb hier al gezocht, maar deze vraag laat zich wat lastig in goede zoektermen vangen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

maartendeb

Hoi Ries,

Ik rij nu op Snowtrac 3 205/55/R16 met Apex veren. Toegegeven, staat niet zo laag als geadverteerd (-4cm), staat nu ongeveer net zo laag als standaard verlaging van Volvo. Geen last van aanlopen.

)()()sT

Dit is 205/55/16 met 4 cm. verlaging. Misschien met maximaal insturen wat aanlopen, maar verder niks.







Dezelfde bandmaat met de originele R-veren:


De onderste foto is dus je referentie; volgens mij komt dat wel goed!

Ries van de Zilverschuit

Yep, lijkt wel goed te komen. De wielkasten vullen wel heel mooi uit met die R-veren en 2cmverlaging. Beter dan standaard in ieder geval.

Ik las inmiddels dat ik met die verlagingsbussen voor de standaard Nivomats ik iets uit de bagagevloer moet beitelen om hem weer vlak te krijgen. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

triton

Je kan inderdaad de bagagevloer iets uit frezen als je dat zou willen .
Ik heb dit nog steeds niet gedaan en het is ook niet storend zoveel als hij omhoog staat ..



Professioneel raddraaier

Ries van de Zilverschuit

Weer wat nieuws ontdekt: een oliebende rond de slangen van de laadluchtkoeling, zoals dat in het Nederlands zo mooi heet. Het zit rond de slang op de turbo, maar ook op de onderste slang bij de luchtkoeler bij radiateur. Zit er al een poosje, al vanaf de aanschaf, denk ik. Maar door mijn toenemende kennis lukt het me dit nu enigszins te interpreteren.

Verontrustend?  :(

Mijn auto braakt geen blauwe wolken of zo. Alleen na een koude start hangt er een paar meter een vies pluimpje aan de uitlaat, die daarna snel overgaat in een witte.

Ook de carterventilatie is twee jaar geleden vervangen na inbouw van lpi.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur


Ries van de Zilverschuit

Helder  :) Ik zal de boel eens schoonmaken en de slang vervangen. Kijken hoe lang het wegblijft.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

cas

Mooi! leuk voorstel verhaal, dat gaat allemaal wel goed komen  ;)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....