De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

#930
Nou ja, het verbruik bij meting 2 is hoger dan bij meting 1 in het aantal km dat je op een liter rijdt, want km/l. Of zie ik iets over het hoofd? Is een logvalue in TP.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Ah ik lees dat precies andersom L / 100 km
Maargoed temperatuur is omlaag. Dus gewoon wat vervroegen nog en kijken of t dan beter wordt.

Zie niet dan idd een stapje terug naar 1.2 oid. Maar je zit nog niet aan 40 graden toch?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Meting 2 was met een ontstekingscel van 41.25 graden. Dat was de hoogste waarde die ik aantrof in de originele tabel van 609.bin en de hoogste waarde in de doelcellen heb ik toen verhoogd naar 41.25 graden, ongeveer 19,5%.. Verder heb ik nog niet willen gaan.

Als het inderdaad geen km per liter is maar liters per honderd km dan is het natuurlijk precies andersom inderdaad.

Enfin, zou weer lange testrit. Dan weten we meer.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Normaal vervroeg je voorzichtig in kleine stapjes steeds iets verder.
Jij gaat gelijk naar maximale vervroeging om dan in kleine stappen minder te vervroegen.
Dat is een nogal averechtse benadering, gelukkig is je motor nog heel ....😏

Naja, lpg is gelukkig wat vergevingsgezinder dan benzine.

Ries van de Zilverschuit

Borduur vooral verder op het werk en ervaringen van Arjen en de hier opgebouwde wetenschap dat lpg bij deze experimenten inderdaad heel goedmoedig is. Egt doet ook niets geks. Maar bij een 2.5 werkt het allemaal wel wat anders lijkt het.

Vandaag een aantals logs verzameld. Volgende week even goed analyseren.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Je hebt een andere motor. Daarnaast zijn zelfs geen twee "gelijke" motoren gelijk. ;)
Ik raad je met klem aan de "hints" ter harte te nemen en vanaf nul naar stapje 1 te gaan dan stapje 2. En niet vanaf stapje 10 naar 0 terug gaan. Anders wordt dit een enorme teleurstelling. ;)

Ries van de Zilverschuit

Sorry, sorry mannen, dat ik jullie zo in de stress laat schieten achter jullie schermen.  ;)

Motor is volgens mij nog heel.

Zal me netjes gedragen voortaan.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, misschien toch een werkbare methode gevonden om het effect van vervroegen en verarmen enigszins goed in beeld te krijgen op de logs.

Er is wat verwarring hoe we die value km/l moeten opvatten. Als liter per 100km of als gereden km per liter. Deze value is afgeleid met een omrekenfactor van de value miles per galon. En die ziet er zo uit.

X= Vehicle speed (MPH)
Y= Engine speed (RPM)
Z= injection time
C= injector flowrate (lbs/hr)
D = nr of cyliners / 2 (2.5)
formula: X/(Y*Z*C*D*(1/6.073)*(1/3600000)*60)

Is het dan inderdaad de gereden afstand op een eenheid brandstof?

Ik weet dat deze cijfers absoluut niet erg betrouwbaar zijn, maar kan ik er wel vanuit gaan dat 7 km/l altijd zuiniger is dan 6 km/l?  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Maarten-t5

#940
In dit soort vraagstukken bied dimensie analyse vlot uitkomst. Zet de formule op in zijn basiseenheden en werkt het sommetje uit.
ff een snelle versie (tis laat):

formule in (versimpelde) eenheden: [afstand / tijd]  /  ([omwentelingen / tijd] * [tijd]  * [hoeveelheid / tijd] * [overigeconstanten])
Dingen op elkaar wegdelen enzo geeft: [afstand / hoeveelheid] * [1/omwentelingen] * [constanten]

Je ziet vrij snel dat het iets met de gereden afstand op eenheid brandstof moet zijn.
Die factor 1/omwentelingen word samen met wat constanten gebruikt voor de omrekening naar gallons, en de conversies tussen tijdseenheden worden ook opgevangen door de overige constanten (geen zin om dat nu uiteen te zetten :P).

Kan goed kloppen, ik heb die formule ooit gemaakt. Mijn brein denkt in km per liter :P
Miles per gallon (mpg) is ook de gebruikelijke aanduiding in amerika.
liter per 100 vind ik wat ondoorzichtig, dan weet je nog niet eenvoudig hoe ver je komt met je tank :P

arjenT5R

Ja 1 op 10 :)

Boordcomputer geeft L / 100km

De logframe 1 op ...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Maarten-t5

ongeveer orde grootte 1 meter per logframe op 100 km/h.

Ries van de Zilverschuit

#943
Mijn brein denkt ook alleen in km per liter. Bij L per 100 km ga ik altijd omrekenen. Onnodig energieverlies.  

Fijn dat je zulke formules uitdenkt, Maarten. Mijn brein komt zover niet.  


Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Citaat van: Maarten-t5 op 17-07-2018 00:22:06
In dit soort vraagstukken bied dimensie analyse vlot uitkomst. Zet de formule op in zijn basiseenheden en werkt het sommetje uit.
..
Heerlijk die heldere denkwijze!