Auteur Topic: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs  (gelezen 11881 keer)

Levi_r

• 850 2.5i 10V Lpi '97
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Gepost op: 28-04-2012 13:17:04 »
Update 7-10-2018: - nagenoeg alle foto's gerepareerd en weer zichtbaar in t topic.

Update 12-01-2018 - '97 850 10v LPi Antraciet:
Na 3,5 jaar afscheid genomen van de DOP. Dinsdag 9-1-2018 om uurtje of 08:45 total loss gereden terwijl ik stil stond voor het stoplicht, een achteropkomende auto had me niet zien staan...

Echter wel een nieuwe 850 op de kop getikt in Amstelveen. Een grijze 10-klepper uit jan 1997 met Lpi installatie. 388734 km op de teller.

- Inmiddels 409.000 op de teller en dan mogen er nieuwe wieltjes op:

Volvo 850 uit 1997 2.5i 10v DGM LPi

• 12-01-2018 Aanschaf met 388734 km en gelijk CC en AB ingebouwd (ingeplugd eigenlijk)
  • 06-03-2018 carterventilatie laten vervangen door mvh + stofhoes en krukaskeering
  • 10-06-2018 Bougiekabelsset, rotor, verdelerkap vervangen
  • 30-09-2018 'nieuwe' wielen
  • 07-10-2018 ABS gereviseerd
  • 08-10-2018 motorsteunen onder en bakzijde en uitlaatspruitstuk vervangen door mvh
  • 10-10-2018 Bovenste motorsteun (bijna) vervangen en storing verwijderd
  • 11-10-2018 ashoes rv vernieuwd, bovenstemotorsteun goed gezet
  • 11-10-2018 'Nieuwe' nivomats zijn gemonteerd van mijn oude 850)

Een todo lijstje is er ook nog:

• Linker koplamp heeft een sterretje gekregen
  • Typische klepseal rookgedrag
  • pookhoes zit los aan de onderkant.
  • airco (deltamill) doet het niet

ARCHIEF:

Update 2-7-2014
    Zoals aangegeven ben ik weer terug van weggeweest. Nu was ik al niet een heel actieve poster, na verkoop van de V70 was ik helemaal afwezig... Lezen heb ik echter zoveel op de forum gedaan dat ik me vertrouwder voel met jullie dan jullie wellicht met mij. Dat is een beetje het risico van een passieve houding op een forum met zoveel actieve gebruikers en zoveel waardevolle kennis. In het kader van "van fouten leert men vaak het best", lijkt het me niet onmogelijk om ook een bijdrage te kunnen leveren. Mijn (autotechnische) kennis is denk ik niet mijn potentiële bijdrage, maar vooral waar ik de fout in ga, zal men wellicht wat kunnen opsteken. Al met al hoop ik met wat meer input in onder andere een webdagboek ook jullie meer vertrouwd te maken met mij!

Het lijstje met klussen aan deze wagen is nog niet compleet, maar ik neem vast een voorschot op wat ik al weet. Zal mijn best doen e.e.a. te veranderen naar linkjes naar de betreffende post's waarin ik er over schrijf!

Volvo 850 uit 1995 2.5i 10v DOP LPi
    Gedaan

Te doen (willekeurige volgorde)
    • KM-stand uitlezen (is dat mogelijk?) Wel iets over gevonden.. Ach, als ie maar rijd :), nieuwe blokje is er met 333.333 km in gekomen, samen met de bijhorende teller.
    • Motorwissel ivm lekkende klepseals Hij zit erin!
    • Dashboardkastje vervangen. Huidig valt niet meer vast te maken, lijkt het. Sluiting werkt ook niet. Blijkt moeilijk wat voor te vinden. min of meer gefixed.
    • Verlichting ECC-unit (hoort neem ik aan verlichting in) Unit uit de donor deed het goed.
    • Handrem werkend maken
    • Dashboard met houtinleg (wil ik wel graag)
    • Onderkant dashboard vervangen (schopplaat wil niet echt meer vast)
    • Follow me Home relais inbouwen (ik woon in een bos, zou zowaar erg nuttig zijn merkte ik vannacht.)
    • Lekkage airco opsporen (de airco werkt prima, maar zat wel een stikker onder de kap met iets over UV gevoelige vloeistof)
    • Juiste lengte oliepeil stok. (verkoper had een beetje vage opmerking over dat oliepeil net boven onderste streepje moest staan omdat de peilstok niet juist was...) niet meer van toepassing
    • Gekookte lijnolie (dat blijf je doen)
    • Poetsen, polijsten et cetera
    • Glas achterlichtunits herstellen. 3 van de 4 klaar.(Inmiddels allle vier helder glanzend!)
    • Leren stuurwiel plaatsen, geplaatst :)
    • Leren interieur scoren
    • Motor storing oplossen.. :(

Lijst niet kompleet en wordt zeker nog aangevuld! Ik twijfel of ik nog langs de dealer ga voor een technische keuring.. Wie weet is het wel de 100 euro waard. Meh.

-- V70 --
    Na aanschaf van een prachtige Volvo V70 uit maart 2000 bij de plaatselijke Volvo-dealer langsgegaan voor een aankoopkeuring. Een beetje laat (namelijk na aanschaf  ;D ) maar de goedkoopste manier om een professional even een inzicht te geven in wat ik aan werk kan verwachten aan de auto. In het voorstel-topic al even wat prijsgegeven van de toch wat tegenvallende rapportage... Voor de volledigheid hier opnieuw:

• 2 x pedaal rubber versleten(apk afkeur)
    • Koppeling versleten  :-\
    • Remkrachtverschil achter 43%
    • Remkrachtverschil handrem 100%(apk afkeur)
    • Airco lek(condensator / verdamper?)
    • Koplampen lichtbeeld slecht (afkeur)
    • LPG mengsel 4-gastest afkeur (Lambda?)
    • Remvloeistof verversen
    • Stuurbekrachtigingsreservoir vervangen
    • Stuurkogel LV (buitenste)
    • Voor remschijven ver gesleten
    • Voor banden versleten
    • Achteruitrijverlichting werkt niet (vermoedelijk schakelaar op de versnellingsbak
    • Stabilisatorafstandspennen LV-RV VERVANGEN
    • Fuseekogel RV VERVANGEN

Ik het voorstel topic kreeg ik al gelijk wat zinnige tips en hulp aangeboden.. Voor de koppeling waarschijnlijk toch wel zeer wenselijk. De distributieriem wil ik voor de zekerheid eigenlijk ook vervangen, maar ook daarbij ga ik denk ik op zoek naar wat ondersteuning.

Vandaag in ieder geval op pad gegaan voor een aantal zaken van het lijstje.
    • Stuurkogel LV gekocht bij Elferink
    • 2 x uiteinden stabilisatorstang eveneens bij Elferink
    • Klepje handschoenenvak van de sloop.
    • Reservoir stuurbekrachtiging van een goudkleurige V70 bij Pijffers Raalte
    • Verse olie voor de stuurbekrachtiging
    • Olie voor het blok
    • Oliefilter
    • Luchtfilter (K&N) zit er al in.
    • Setje bougies - al lees ik verontrustende zaken dat deze alleen indien "origineel volvo" goed werken. Mijne zijn van de Brezan, NGK.. dus wellicht niet geschikt..

Een fuseekogel voor rechtsvoor kon ik niet los kopen zijn men, en de draagarm waar deze op zit hadden ze niet op voorraad. Ook niet tweedehands helaas. Deze dan wellicht elders zoeken (tips welkom :) )[/list]
    « Laatst bewerkt op: 19-10-2018 09:36:27 door Levi_r »
    850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic
    850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl
    V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

hendrik32

• Lid 100+
    • Offline Offline
    Re: Werklog V70 Bi-Fuel 03-2000
    « Reactie #1 Gepost op: 28-04-2012 16:40:41 »
    Kijk voor de draagarmen even op eBay.de en dan een setje meyle HD heb ik vorig jaar ook aangeschaft kosten toen iets van 130 euro voor een set dus links en rechts.
    Succes met het klussen

Levi_r

• 850 2.5i 10V Lpi '97
    • Lid 100+
    • Offline Offline
    « Reactie #2 Gepost op: 28-04-2012 18:15:57 »
    Thanks hendrik! Heb echter net bij brezan eentje voor rechtsvoor opgehaald (102 € ) Wil morgen de voortrein "even" in orde maken. Dan dinsdag maar beginnen aan de koppeling. Grote schuur (geen brug) beschikbaar, met wat flinke steunen en krikken ga ik vast een eind komen :)

Levi_r

• 850 2.5i 10V Lpi '97
    • Lid 100+
    • Offline Offline
    « Reactie #3 Gepost op: 30-04-2012 09:23:07 »
    Gisteren de uiteinden van de voorste stabilisatorstang vervangen en de draagarm rechtsvoor. Al met al een heel simpel klusje gebleken.

De auto eerst even omhoog gezet, bij gebrek aan een brug met 2 krikken en 2 assteunen voor de veiligheid.

Vervolgens alles even in de WD 40 gezet zodat de kans wat groter werd een en ander los te krijgen. Begonnen met de stabilisator rechtsvoor. Als je hierbij de moer losdraait gaat de kogel al snel meedraaien. Je kan dit voorkomen met een inbusje 5 of als je stang toch weggegooid wordt met een griptang. De inbus 5 gaf vervaarlijk mee en dan werkt de griptang + ringsleutel toch fijner!

En even kijken of ik wel de goede had opgepikt bij elferink :-)

En monteren is goed te doen. Handvast aandraaien en volgens even vastzetten op 50 Nm (volgens mijn Haynes boek). De stabilisator stang kan met met een hefboompje even wat naar beneden doen, zodat je de bout makkelijk door het gat in de veerpoot/stabistang (afhankelijk van welke je eerste gemonteerd hebt) krijgt.

Aan de rechterkant hetzelfde gedaan. Met de onderdelen los van de auto kon ik goed de speling op de kogels voelen. Dat zal een hoop geriketik in de auto schelen.

De draagarm leek me spannender, maar viel ook erg mee!

De bout bij de fuseekogel onder de veerpoot moet er helemaal uit en met een beetje wrikken heb je de boel zo los.

Na het monteren moet je alles handvastdraaien (subframe zijde) en de fuseekogel in de veerpoot vastzetten met 50Nm.

Daarna raad haynes aan de wielen terug te monteren en de auto te laten zakken op de grond. Daarna moet je namelijk pas het subrframe aandraaien. Omdat me dit een onmogelijk werkhoek leek op te leveren en daarnaast de momentsleutel die ik heb vrij lang is, heb ik het anders gedaan.

Ik heb auto laten steunen op een assteun onder het subframe en vervolgens de auto opgekrikt onder de veerpoot tot hij net los kwam van de assteun.

Zo kon ik goed bij de bevestigingen in het subframe, waar ik volgens instructie de boel naar 65Nm aandraaide en nog 120 graden heb nagetrokken.
    « Laatst bewerkt op: 07-10-2018 03:15:04 door Levi_r »

hendrik32

• Lid 100+
    • Offline Offline
    « Reactie #4 Gepost op: 30-04-2012 10:00:20 »
    Goed bezig.
    Niet vergeten om de auto uittelijnen!!!!

Powerpete

• its better to be blown !!
    • Lid 1000+
    • Offline Offline
    • 850R estate '96 lid no 85011255
      • Powerpete's RC Pages
    « Reactie #5 Gepost op: 30-04-2012 10:31:52 »
    Gaat goed.... alleen ik had diezelfde reactiestangetjes op de R, en die hebben het nog geen 15.000 km uitgehouden voor mij geen scanpech meer... :eusa_naughty:

“Aerodynamics are for people who can’t build engines.” (Enzo Ferrari)

Levi_r

• 850 2.5i 10V Lpi '97
    • Lid 100+
    • Offline Offline
    « Reactie #6 Gepost op: 30-04-2012 21:19:39 »
    Goed bezig.
    Niet vergeten om de auto uittelijnen!!!!
    Ah, dat moet nog: Eerst nog ff de stuurkogel links vervangen, daarna uit lijnen!
    Gaat goed.... alleen ik had diezelfde reactiestangetjes op de R, en die hebben het nog geen 15.000 km uitgehouden voor mij geen scanpech meer... :eusa_naughty:
    Hm, ik vond ze al niet te duur! Gelukkig is het niet een te ingrijpende klus ze te vervangen.............. Ben benieuwd hoelang ik er mee kan rijden!

Levi_r

• 850 2.5i 10V Lpi '97
    • Lid 100+
    • Offline Offline
    « Reactie #7 Gepost op: 16-03-2013 22:32:02 »
    Deze auto is al een tijdje geleden naar een nieuwe eigenaar gegaan. Eerst naar een handelaar, die hem een paar dagen later weer heeft over gedaan naar iemand die mij ook al had gebeld met zijn interesse.

Ben eigenlijk wel benieuwd of diegene die hem uiteindelijk gekocht heeft hier ook rondwaart.. Het is de fijnste auto die ik ooit gehad heb en de op een na fijnste die ik gereden heb. Vorige week een proefrit gemaakt in een gechipte 850 t-5 AUT met een LPi isntallatie en dat was een genot!

Hopelijk komen er bij een technische keuring volgende week geen grote risico's naar voren, want dan kon ik wel weer eens actiever worden op het forum!

Levi_r

• 850 2.5i 10V Lpi '97
    • Lid 100+
    • Offline Offline
    « Reactie #8 Gepost op: 05-05-2013 01:06:30 »
    Mijn zoektocht naar een 850 of v70 duurt nog even voort, gelukkig zijn er nog altijd veel te koop. De voorkeur gaat uit naar een T-5 waar ik een LPi in laat zetten of een degelijk onderhouden met LPi reeds ingebouwd. Hopelijk snel hier met mijn nieuwe aanwinst, ondertussen blijf ik lekker meelezen alhier.

)()()sT

• Lid 1000+
    • Offline Offline
    • V70R | V60D
      • www.joostvdveer.nl
    Re: Werklog V70 Bi-Fuel 03-2000 -zoekt 850 / v70
    « Reactie #9 Gepost op: 05-05-2013 12:38:24 »
    Als je een motor scoort weet ik nog wel een leuke 855 met LPi ;)
    Deze behoeft dus wel een andere tor.

Levi_r

• 850 2.5i 10V Lpi '97
    • Lid 100+
    • Offline Offline
    Re: Webdagboek Levi's '95'er 855 2.5 10v LPi
    « Reactie #10 Gepost op: 02-07-2014 11:35:20 »
    Startpost maar even geupdate, zal hier zsm nog kort verslag doen van het inbouwen van de CC. Dit viel me erg mee! Mede dankzij uitvoerige topics en beschrijvingen hierover. Dat alles voorbedraad aanwezig is maakt het natuurlijk helemaal makkelijk.

Levi_r

• 850 2.5i 10V Lpi '97
    • Lid 100+
    • Offline Offline
    Re: inbouwen CC '95'er 855 2.5 10v LPi
    « Reactie #11 Gepost op: 05-07-2014 10:50:17 »
    Belofte maakte schuld, dus bij deze een update met wat plaatjes van mijn eerste echte klusje aan de Volvo. Ik was me er van bewust dat een en ander voorbedraad zou zijn en in de veronderstelling dat de set compleet moest zijn. Aangezien de verkoper inmiddels een beetje door de mand is gevallen met een niet nagekomen toezegging (naïef van mij uiteraard), moest ik nog maar zien of hij de CC echt niet had ingebouwd vanwege tijdgebrek / twee linkerhanden.

De inhoud van de doos was compleet, behalve een relais.. Die zat echter al in de relaiskast. Wellicht waren de vervolg stappen te veel van het goede (of was t gaan regenen, de koffie klaar of kwam net de postbode.. je weet niet wat een mens motiveert tot half werk. Verzuim zelf ook vaak genoeg en weet dan ook nooit waardoor  ;D).

Dat werkt makkelijk zo. Vervolgens op zoek naar een stekkertje. Verscholen tussen luchtfilterhuis en de accu zat inderdaad een driepolig stekkertje wat voor de nodige aansturing van de vacuümpomp zou zorg dragen.

Conform advies ook de bodemplaat van de accu eruit, en na wat gepuzzel zag ik dan eindelijk hoe de vacuümpomp aan de onderkant van de bodemplaat van de accu gemonteerd moest worden.

Heel simpel in de bevestiging gestoken en met een goede zelftapper vast gezet:

Ik moet mijzelf nog even aan wennen van alle cruciale stappen een foto te maken, zodat anderen er wellicht wat meer aan hebben. Het terugplaatsen van de bodemplaat in combinatie met de (beperkte) lengte van de driepolige stekker,  was een kleine puzzel, maar ging uiteindelijk prima.

Voor het doorvoeren van de vacuumslang naar de pedalen gezocht naar een geribbelde "slang" welke daarvoor nog ruimte zou bieden.

De vacuümslang hier doorheen gevoerd en na wat frotten verscheen deze in de kluwen van kabels boven het koppelingspedaal. Vervolgens de schakelaars/kleppen op de rem en koppelingspedaal gemonteerd:

1. plunjer uittrekken
    2. pedaal indrukken en ingedrukt houden
    3. schakelaar/klep in de uitsparing klikken
    4. pedaal rustig laten opkomen.

Zo stelt de plunjer zich in exact de goede positie.

Wat ik eerst over het hoofd had gezien was de noodzaak tot het aansluiten van de 2 elektronische stekkertjes. Deze zaten aan weerszijden van de stuurkolom in een houdertje.

Het balgje voor op het gaspedaal laat zicht makkelijk met het vlakke voetje op de luchtuitstroomopening boven het gaspedaal monteren. Schuift zo op zijn plek en wordt dan met 1 schroefje geborgd. Het gedeelte wat inde pedaal vast komt te zitten, moet enigszins voorzichtig benaderd worden. Het hoort maar op 1 manier en klikt dan mooi op zijn plek. Ook hier is een schroefje om e.e.a. te borgen. De kop en kom van het gaspedaal blagje klik je vervolgens in elkaar en hieronder valt nog weinig te doen.

Uiteraard moet de bedieningshandel nog geplaatst worden. De kappen van het stuurwiel waren zo los, en met het stuur uit de vergrendeling had ik ze ook zo verwijderd. De stekker voor de nieuwe bedieningshendel zit al klaar in een houdertje. Ik zal zsm nog wat foto's plaatsen van het schakelaars en het balgje!
    « Laatst bewerkt op: 07-10-2018 03:16:20 door Levi_r »

Levi_r

• 850 2.5i 10V Lpi '97
    • Lid 100+
    • Offline Offline
    Re: Webdagboek Levi's '95'er 855 2.5 10v LPi
    « Reactie #12 Gepost op: 08-07-2014 07:55:48 »
    De verkoper heeft het gehad over een te korte peilstok waardoor ik niet tot max zou moeten vullen want dat zou er dan uit gegooid worden. Een goede stage-0 checkup is denk ik wel nodig.

Waar moet ik op letten? Ik denk aan donker rook, nattigheid tussen bak en motor (bij aanschaf allemaal afwezig, evenals borrelende kvs tank, mayonaise onder de dop)..

Heb wat berichten over carterventilatie reinigen voorbij zien komen en testen met een handschoen. Is dat een beetje te doen, kan dat ook relevant zijn voor een niet turbo? Ik zal het vanavond eens opzoeken.

Inmiddels wel lijnolie op het plastic gewreven, en dat loonde zeer de moeite. Hopelijk kom ik vandaag nog een foto momentje tegen.

Levi_r

• 850 2.5i 10V Lpi '97
    • Lid 100+
    • Offline Offline
    Aankoopkeuring gedaan....
    « Reactie #13 Gepost op: 17-07-2014 14:11:10 »
    Gisterenochtend met mijn verse 850 naar de Volvo dealer in Deventer geweest voor een aankoopinspectie om de auto toch nog even na te lopen.

Al met al een positief verhaal, met wat kanttekeningen:
    • Tellerstand was niet uit te lezen met de Volvo Systeem Tester (Al verdacht ik de monteur ervan het apparaat neit goed te snappen, want deze was na een revisie op frans in gesteld.)
    • Draagarmrubbers aan de subframezijde (RV) zijn gaar
    • Achterwielen mogen andere banden, slechte staat en verkeerde maat (zit nu 195 65 R15 om ipv 60, wat voor zit.. )
    • Achteras zit zo'n blokje waarbij aluminium en metaal samenkomen, dat zou binnenkort wel eens aan de beurt kunnen zijn

Opmerkelijk was ook dat de auto niet voorkwam in de systemen van volvo. Dus nooi tbij de dealer geweest...
    « Laatst bewerkt op: 17-07-2014 14:20:07 door Levi_r »

marc-850

• Lid 500+
    • Offline Offline
    • 850 T-5R / V70 AWD / Nissan Micra / DAF XF106
    Re: Eindelijk een echte. '95'er 850 2.5 10v LPi dop
    « Reactie #14 Gepost op: 17-07-2014 15:07:44 »
    Mooi te overzien 'to do' lijstje.
    Die blokjes op je achteras zijn vast de silent-blocks. Heb ze zelf vorige week binnengekregen van Scandcar.
    Als chauffeur wordt ik betaald om te rijden, niet om te remmen...