Auteur Topic: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs  (gelezen 22220 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBoss3

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • Geslacht: Man
  • '94 855 2.5 20V
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #165 Gepost op: 02-02-2020 17:14:15 »
Ziet er gaaf uit!
'94 - Volvo 850 2.5 20V - Black Stone - 490.000 km

innocenti

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2587
  • Geslacht: Man
  • Na 22 jr Volvo loos
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #166 Gepost op: 02-02-2020 17:53:39 »
Netjes.
https://www.retrofitlab.com/projector-shrouds-1
Hier kan je shrouds bestellen.

Levi_r

  • 850 2.5i 10V Lpi '97
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #167 Gepost op: 02-02-2020 21:20:45 »
Thanks! Ben zelf ook erg tevreden met hoe het oogt.

Ik heb de hoogte verstelling tijdelijk even opgelost met een paar kunststof ringetjes. Het licht gaat nu in ieder geval de goede kant op:

 
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

  • 850 2.5i 10V Lpi '97
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #168 Gepost op: 06-02-2020 23:01:43 »
Binnenkort ook maar eens even https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,67711.0.html mod proberen om inschakelvertraging te realiseren.

Wat ik ook nog wel graag zou willen is zorgen dat mijn stadslichten en evt. achteruitrij lichten aangaan met de binnenverlichting bij het ontsluiten met de afstandsbediening. Lijkt me chique en praktisch (woon buitenaf). Wel wat topics over iets soortgelijks gelezen, maar vrees dat er niets echt plug and play is. Met een combinatie van een relaistje of twee, het branden van de binnenverlichting en niet op contact staan van de auto, moet toch wat mogelijk zijn denk ik. Maar eens even over puzzelen.

Verder inmiddels een tweedehands NGK|NTK lambdasonde binnen met - als het goed is - slechts 5000 km ervaring, daarnaast is een nieuwe Bosch bobine ook afgeleverd en een nieuwe gaskleppositiesensor wordt morgen verwacht. Van het weekend dus paar mooie klussen om de motorloop - naar verwachting - weer mooi soepel te maken.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

  • 850 2.5i 10V Lpi '97
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #169 Gepost op: 08-02-2020 17:26:26 »
Gisteren een nieuwe (bosch) bobine geplaatst. Dat kon ik gelijk goed merken. Auto trekt makkelijker, lekkerder, soepeler op en door. Geen hikjes of inhoudingen. Erg lekker rijden!

Vanochtend dan ook even aan de slag gegaan met de volgende mogelijke verouderde deeltjes.

  • 2de hands lambdasonde. Van Menno overgenomen, die heb ook weer van iemand anders had overgenomen. Zou nog maar 5000 km gereden hebben, dus nagenoeg als nieuw moeten zijn.
  • Nieuwe Bosch Gaskleppositiesenor geplaatst
  • Stationair regelaar schoongemaakt met remreiniger

De auto moest even omhoog anders paste ik er niet onder. Johnny had zo zijn twijfels over de auto in zijn tuin:



De lambdasonde die eruit kwam had volvo er in gestanst. Zou het nog de originele zijn?



In ieder geval wel een aardig aangeslagen lambdasonde. Geen idee of dat zo hoort. Nu dus vervangen.

De gaskleppositiesensor viel nog niet mee. Aardig lastig om dat kleine boutje aan de onderkant er weer in te krijgen. Voor mijn formaat handen en de hoek die je moet maken is het maar moeilijk bereikbaar.



Wat wel jammer was, dat ik na een tijdje gereden te hebben en de auto even stationair had laten lopen ik een lambdastoringslampje kreeg. Met code 113.  Voor nu even gereset en hopen dat het niet weer terugkomt. Anders denk ik weer even de oude lambda terugplaatsen en kijken of het daar in zit. Ik ben er vrij zeker van dat er vacuumlekken meer zijn.

Al met al is er de afgelopen 3 maanden dus best weer wat gebeurd aan de auto, verwacht er eigenlijk van dat 'ie even soepel blijft lopen zonder storingen.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11919
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #170 Gepost op: 08-02-2020 17:31:53 »
Ter geruststelling: Als de oude lambdasonde al heel erg verlopen was, kan de overgang naar een goede sonde een foutmelding geven. Het systeem is zelflerend en zal een ritje of wat behoeven.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 5350
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #171 Gepost op: 08-02-2020 20:29:09 »
Dat nummer 16693 op de NGK/NTK sonde is duidt erop dat het geen sonde is voor jouw Volvo.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Levi_r

  • 850 2.5i 10V Lpi '97
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #172 Gepost op: 09-02-2020 00:27:27 »
Ter geruststelling: Als de oude lambdasonde al heel erg verlopen was, kan de overgang naar een goede sonde een foutmelding geven. Het systeem is zelflerend en zal een ritje of wat behoeven.

Dat is bemoedigend. Inmiddels 4 ritjes, totaal 100 km er op en hij geeft nog storing aan + verbruik op de BC lijkt hoog.

Dat nummer 16693 op de NGK/NTK sonde is duidt erop dat het geen sonde is voor jouw Volvo.

Er staat nog een nummer/code op:


't is wat lastig te zien, maar ik lees dat als 'OTA4N5B1' wat toch wel de juiste zou moeten zijn?
« Laatst bewerkt op: 09-02-2020 10:11:11 door Levi_r »
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10530
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #173 Gepost op: 09-02-2020 11:01:17 »
Ter geruststelling: Als de oude lambdasonde al heel erg verlopen was, kan de overgang naar een goede sonde een foutmelding geven. Het systeem is zelflerend en zal een ritje of wat behoeven.

Ik ben het niet met je eens.
Wat de lambdasensor registreert is of er teveel of te weinig zuurstof in het uitlaatgas aanwezig is en past daarop het mengsel aan. Die mengselaanpassing wordt fueltrim genoemd. Als je, als gevolg van een slechte sensor, een hoge fuel trim waarde hebt, dan zal de motor met een nieuwe sensor welicht op een verkeerde fueltrim waarde lopen. Je merkt dit door een wat slechtere loop. Na verloop van tijd zal de fuel trim weer kleiner worden als gevolg van een andere geregistreerde waarde.

Het lampje is gekoppeld aan een bepaalde grenswaarde voor fuel trim (25%). Als je een nieuwe sensor plaatst zal nooit de fuel trim hoger gaan worden maar lager en zal, als het lampje daarvoor niet heeft gebrand, het lampje na montage niet aangaan en na verloop van tijd weer uitgaan.

Als het lampje aangaat en de sensor is goed, dan is er iets anders aan de hand; een hoger brandstofverbruik zal een gevaar op kunnen leveren voor de kat.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11919
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #174 Gepost op: 09-02-2020 14:19:17 »
Daar heb je zondermeer een terecht punt al is het algoritme voor de detectie van een defecte/foute sonde wat complexer dan alleen een 25% afwijkingsdrempel. ;)
Wat mij opvalt aan de oorspronkelijke sonde dat die zeer wit is. Dus een zeer arm mengsel en/of veel te heet.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 5350
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #175 Gepost op: 09-02-2020 16:07:46 »
....
't is wat lastig te zien, maar ik lees dat als 'OTA4N5B1' wat toch wel de juiste zou moeten zijn?

OTA4N5B1 zou wel goed moeten zijn ja. Ik had op dat andere nummer gegoogled en gezien dat NTK dat nu gebruikt voor een BMW of VAG/Audi sonde.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Levi_r

  • 850 2.5i 10V Lpi '97
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #176 Gepost op: 09-02-2020 16:25:17 »
Ik denk dat ik er gewoon even paar dagen mee moet rijden.

En anders toch gewoon een nieuwe sonde kopen. Dan weet ik zeker dat ' ie goed is natuurlijk.

Lijkt me sterk als er ondertussen ook toevallig een rijk lopen verzakend probleem optreed met het vervangen van de sonde.

De gaskleppositie sensor, kan die nog invloed hebben in dit verhaal?
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10530
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #177 Gepost op: 09-02-2020 20:55:00 »
Daar heb je zondermeer een terecht punt al is het algoritme voor de detectie van een defecte/foute sonde wat complexer dan alleen een 25% afwijkingsdrempel. ;)

Ook alleen als de auto EOBD / OBDII is. Helaas wordt een te traag werkende sonde al niet eens opgemerkt door ons OBD1,5. Bij de V70 zou dit wel moeten want dat is een van controles die onderdeel zijn van EOBD.

Ik benoemde de FT omdat daarin het probleem lijkt te zitten.

Levi_r

  • 850 2.5i 10V Lpi '97
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #178 Gepost op: 11-02-2020 13:53:53 »
Ter geruststelling: Als de oude lambdasonde al heel erg verlopen was, kan de overgang naar een goede sonde een foutmelding geven. Het systeem is zelflerend en zal een ritje of wat behoeven.

Na hoeveel ritjes zou dit ongeveer recht moeten trekken? Op de boordcomputer lijkt het verbruik na ritje of 8 en totaal 250 km nog steeds aan de hoge kant. Inmiddels ook weer even getankt dus kan binnenkort zien wat het daadwerkelijk verbruik is.

Ik wil niet te snel de oude sonde (of een nieuwe) weer terugzetten, maar ook niet nodeloos lang met een slechte sonde rijden.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2653
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs
« Reactie #179 Gepost op: 11-02-2020 15:03:19 »
'k Heb altijd begrepen als je de ecu stroomloos (half uurtje?) maakt dat ie daarmee gereset wordt. Het inleren met de fueltrims begint dan opnieuw. Even de massakabel loshalen op de accu. Zo werkt het in ieder geval bij M43/44 en ik verwacht ook bij een 10 klepper met Denso.

Als de sonde goed is, moet dan de foutmelding zeker wegblijven.