Levi's 850 2.5 10v LPi Grijs

Gestart door Levi_r, 28-04-2012 13:17:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Levi_r

Na inmiddels goede 600 km en meerdere keren stroomloos maken, komt de foutmelding toch steeds terug. VIDA zegt het volgende bij 113 (of eigenlijk 1-1-3):

CiteerDiagnostic trouble code (DTC) information 1-1-3

Condition
Short-term fuel trim indicates the amount by which basic programmed injection time must be varied to achieve optimum fuel/air mixture. If the control module finds the engine is running lean, short-term fuel trim increases to extend the injection time and restore the mixture to its ideal ratio. If the engine runs so lean that the short-term fuel trim reaches its maximum (upper limit) and stays there for 3 minutes, the system records diagnostic trouble code (DTC) 1-1-3.
Under certain conditions the ignition coil can generate a pulse which interferes with the operation of the engine control module (ECM) which causes diagnostic trouble code(s) (DTC) 113 and/or 112 to be stored and activates the engine malfunction indicator lamp (MIL). 

Substitute value
The integrator is set to its central value and adaptation is disabled. When the engine starts, the short-term fuel trim resumes control of the injection time until the diagnostic trouble code (DTC) condition is met once more.

Possible source
- Contact resistance in heated oxygen sensor (HO2S) connections.
- defective heated oxygen sensor (HO2S). 

Fault symptom(s)
May result high fuel consumption and driveability problems. 


Voor deze foutcode lees ik dus dat het wel echt in de sensor zou moeten zitten. Morgen maar even de 'oude' terug zetten. Daar weer even een weekje mee rijden en mocht het dan wat beter zijn gewoon even voor een nieuwe gaan.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

spijky

Ik heb eigenlijk altijd als eerste de lambda sonde vervangen van auto's die ik kocht.
Niet omdat ik storing had, maar puur preventief.
De oude zijn meestal traag. Met een OBD kast heb ik toen ook  al meerdere malen gezien dat de regelsnelheid (rijk/arm) misschien wel 2 a 3 keer zo snel was.

Ik zou er gelijk een nieuwe inzetten. 
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Menno3274

Citaat van: Levi_r op 15-02-2020 02:53:00
Na inmiddels goede 600 km en meerdere keren stroomloos maken, komt de foutmelding toch steeds terug. VIDA zegt het volgende bij 113 (of eigenlijk 1-1-3):


Voor deze foutcode lees ik dus dat het wel echt in de sensor zou moeten zitten. Morgen maar even de 'oude' terug zetten. Daar weer even een weekje mee rijden en mocht het dan wat beter zijn gewoon even voor een nieuwe gaan.

Helaas, ben ik mooi "opgelicht" vorig jaar. Snel een echte nieuwe halen dan :)

Levi_r

#183
Citaat van: Menno3274 op 15-02-2020 10:08:41
Helaas, ben ik mooi "opgelicht" vorig jaar. Snel een echte nieuwe halen dan :)
Ja, jammer dat de sonde niet goed lijkt te zijn. Heb vanochtend de 'originele' weer teruggezet, en het lijkt gelijk weer stukje beter qua verbruik in ieder geval. Een kleine 20 km gereden, dus kan er ook nog niet zo veel van zeggen.

Wat me wel opviel: de originele sonde heeft en 'VOLVO' er in gestanst staan en het volgende nr 9135329 NTK A4F.



Dat is toch net anders dan de OTA4N5B1  wat ik verder tegenkom. Wellicht een ouder nummer of is er voor mijn auto toch een ander type sonde nodig...? Opvallend is dat bijv. estateservices 9135329 en ota4n 5b1 in dezelfde omschrijving zet: https://www.estateservices.nl/motor/brandstofsysteem/lambda-sensoren/lambdasonde-850-v70-voorste-ngk-origineel.html
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

volvobug

9135329 is het volvo onderdeelnummer. OTA4N-5B1 is de type aanduiding van NGK/NTK, de fabrikant van Volvo onderdeelnummer 9135329. Het artikelnummer van NGK/NTK zelf is 1765. Volgt u mij nog?  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

gero

Ik heb nog een nieuwe op de plank liggen, is deze nou de juiste voor een 2.5  10 V.??

https://imgur.com/1P9Ph6p

Menno3274

Citaat van: gero op 16-02-2020 08:55:35
Ik heb nog een nieuwe op de plank liggen, is deze nou de juiste voor een 2.5  10 V.??

https://imgur.com/1P9Ph6p

Zou de goede moeten wezen :)

Levi_r

Lijken zeker de goede nummers. Heb er gisteren net een besteld, anders had ik 'm graag van je over genomen.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

gero

Citaat van: Levi_r op 16-02-2020 19:07:21
Lijken zeker de goede nummers. Heb er gisteren net een besteld, anders had ik 'm graag van je over genomen.

Gelukkig maar !!  deze is voor mijzelf, moet het alleen nog monteren.

Levi_r

Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

#190
Afgelopen zaterdag dan maar even gauw de nieuwe lambdasonde geplaatst (453282 km onderweg inmiddels). Inderdaad net zo'n doosje als gero:



De sonde is ook in alles dezelfde als de tweedehandse die ik had, alleen is daar toch iets mis mee.



We wonen best ruim, maar qua verharding waar je lekker kan sleutelen houdt 't niet over...

Na montage stukje gaan rijden en hij geeft gelukkig geen vreemd hoog verbruik op de boordcomputer aan. Nog niet echt lange stukken gereden, maar het lijkt erop dat het goed zit.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Menno3274

Citaat van: Levi_r op 23-02-2020 23:39:53Na montage stukje gaan rijden en hij geeft gelukkig geen vreemd hoog verbruik op de boordcomputer aan. Nog niet echt lange stukken gereden, maar het lijkt erop dat het goed zit.

Mooi dat het nu wel goed is :)

gero

Citaat van: Levi_r op 23-02-2020 23:39:53
Afgelopen zaterdag dan maar even gauw de nieuwe lambdasonde geplaatst (453282 km onderweg inmiddels). Inderdaad net zo'n doosje als gero:



De sonde is ook in alles dezelfde als de tweedehandse die ik had, alleen is daar toch iets mis mee.



We wonen best ruim, maar qua verharding waar je lekker kan sleutelen houdt 't niet over...

Na montage stukje gaan rijden en hij geeft gelukkig geen vreemd hoog verbruik op de boordcomputer aan. Nog niet echt lange stukken gereden, maar het lijkt erop dat het goed zit.
en nou maar hopen dat het verbruik beter wordt.

het wordt tijd dat ik die van mij ook gaat monteren, ik heb wel een nieuwe originele mapsensor + slangetje gemonteerd.

Ries van de Zilverschuit

Na het vervangen van het omschakelrelais zijn de problemen nu definitief verleden tijd?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Levi_r

Ja, dat is na het vervangen van t relais niet met teruggekomen!
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue