Het Zwarte Gat

Gestart door RvdO, 01-05-2012 20:49:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RvdO

Gelijk maar daad bij het woord gevoegd en mijn eigen blog geopend. De titel van dit blog is trouwens door mijn vrouw bedacht; er verdwijnt van alles in die auto (vooral geld) en je ziet het nooit meer terug...

Ik denk daar iets genuanceerder over -uiteraard- maar dat deze zwarte 855 ietsjepietsje achterstallig onderhoud had moge duidelijk zijn.

Ik heb de auto december 2011 gekocht in Leiden. Een zwarte estate 2.0 10V uit 1995. De kilometerstand stond bij aanschaf stil op 314.000 km en zou volgens opgave van de verkoper destijds op 340.000 km moeten staan.

Eén van de vele klussen die nog komen gaan is het vervangen van het tellerwieltje en het uiltezen van de originele kilometerstand (en de teller naar die originele stand aanpassen natuurlijk). Toen ik de auto kocht heb ik meteen een lijstje gemaakt met wat er allemaal aan gedaan moest worden. Af en toe komt er wat bij, en af en toe gaat er iets af.

Dit is sowieso wel een heel avontuur, want ik heb nooit eerder aan een auto gesleuteld. Iedere klus is voor mij de eerste keer. Langzaam maar zeker groeit nu ook mijn arsenaal aan gereedschap. Nog niet alles van de allerhoogste kwaliteit, maar het is al een hele stap van een 15-jarig grijs Kijkshop-koffertje met 'drop forged steel' sleutels naar chrome vanadium van het Gamma huismerk (waar ik overigens dik tevreden mee ben, sleutelen is voor mij tenslotte geen broodwinning).

Ik heb de auto inmiddels al ruim een jaar, en dat betekent dat er al heel wat uren gesleuteld is, zonder daar in detail verslag van te doen. Excuus hiervoor, ik zal vanaf nu mijn leven beteren :-)

De lijst met af te werken / afgewerkte punten ziet er als volgt uit. Nieuwe onderdelen zijn aangeduid met (n). Alle tweedehands onderdelen zijn aangeduid met (s)

Gedaan:
Vacuumslangen vervangen (n)
Brandstofpomp vervangen (n)
Bougies vervangen (n)
Bougiekabels vervangen door gebruikte exemplaren (s)
Luchtfilterhuis vervangen (s)
Luchtfilter vervangen (n)
Vlamdover vervangen (s)
Gasklephuis vervangen (was toch niet nodig) (s)
Stationairregelaar vervangen (s)
Pakkingen uitlaatspruitstuk vervangen (n). Was wel nodig, maar was niet het hele antwoord op de brom.
Nieuwe banden (n)
Nieuwe ruitenwissers (n)
Nieuwe veerpootschotels (n)
Slot dashboardkastje gerepareerd (gaatjesmethode gebruikt om 'm open te krijgen)
Stukje LPG leiding vervangen. Bij de verdamper zat er een hele lelijke knik in de leiding.
Gasdrukveren achterklep vervangen (n)
Een rammeltje achter de airbag verwijderd. Bleek een bitje te zijn... (Komt die daar nou???) Erg vervelend bijverschijnsel: Het bitje maakte af en toe contact met de claxon-strips waardoor de claxon spontaan af ging en niet meer ophield...
Nieuwe koppelingsplaten (met dank aan Dennis, die mijn broddelwerk fantastisch tot een goed einde heeft gebracht)
Motor geflushed en olie vervangen
Grondige schoonmaakbeurt voor de meeste beige kunstofdelen (dat was smeeeeeeerig...)

Te doen:
Bougiekabels en de rest van de onsteking vervangen door nieuwe exemplaren
LPG verdamper reviseren
Kilometertellertandwieltje vervangen en dashboardverlichting aanpassen naar LED
Sluiting achterklep rechtzetten
Bovenste delen van de achterlichten vervangen / polijsten
Schokbrekers rondom
Remschijven en -blokken v+a
Remklauwen goed gangbaar maken
Handrem werkt aan de rechterkant niet
Speakertjes in de D-stijlen monteren en roostertjes vervangen
Asbakje achterpassagiers valt er steeds uit (asbakje wordt niet gebruikt, maar het moet wel in orde zijn)
Sigarettenaansteker dashboard werkt niet
Strip boven de vooruit plaatsen. Zit er niet op, heb wel al een andere, maar geen idee hoe die te monteren.
Afstandsbediening centrale portiervergrendeling werkt niet
Bagagerolhoes ontbreekt
Koplampunits vervangen

Ooit, de luxe zaken
Lederen bekleding vervangen
Diverse deukjes en ander plaatwerk
Overspuiten


Goed, dit was de eerste aanzet tot een blog. Ik zal komende tijd wel wat foto's plaatsen. Van sommige dingen heb ik wel foto's gemaakt, maar die moet ik even opzoeken. Dit blog zal weinig ter lering zijn, maar ik hoop des te meer ter vermaeck.

Tot Roffels!

triton

Welkom en succes met de rest.

André
Professioneel raddraaier

RvdO

Vandaag maar eens een klein klusje gedaan; de uitlaatklem tussen de kat en de demper vervangen. Er kwam daar wat meer geluid vandaan dan volgens mij de bedoeling is. Oude beugel weggeslepen, nieuwe beugel erop. Het geluid is wel wat minder, maar nog niet helemaal weg  >:(

Een beetje roffel is leuk, maar dit is toch net iets te veel van het goede. Morgen maar weer eens opnieuw onder de auto.

bowbow

Toch knap als je jezelf kunt leren sleutelen. De auto is als ik het verhaal lees ook jouw bedrijfsvervoer en is op deze wijze vast goedkoper dan de gemiddelde consultants leasebak. Maar ja, accountants en de mannen van de grote bureaus kunnen dat ook weer makkelijk doorberekenen.