Eindelijk gechipt

Gestart door BartT5R, 03-09-2004 20:31:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BartT5R

Gisterenavond samen met nOOb naar Moergestel gereden om de T-5R te laten voorzien van een ruil ecu, een reverse IC kit, een K&N luchtfilter een powerflex motorsteun en een veerpootbrug.

Daar aangekomen zegt Marc me dat ie gewoon mijn ECU gaat flashen via zijn TME software, cool zeg ik dan. 8)

In het naar huis rijden hou ik me in, kwestie van niet meteen m'n rijbewijs kwijt te geraken.

Vlak voorbij Tilburg komen we in een file, en hoe dichter we bij een parking komen en moeten ritsen komt er nog ff snel een Suzuki pruts tussengeslopen, ff verder zien we dus dat het geen spontane file is maar een gigantische politiecontrole, sjips, er gaat wat uitgelegt mogen worden als Belg in Nederland met je koffer vol tuningmateriaal.

Maar geluk kan (of pech) kan ook afgedwongen worden, alle auto's moeten de parking op, maar als laatste de Suzuki pruts, de volgende, wij dus mogen als eerste ongecontroleerd doorrijden van de vriendelijke klpd'er met z'n vlammende salami. ;D ;D ;D

Zo, eerste probleempje overwonnen, af en toe eens ff een stukkie vol op het gas, man wat gaat ie goed zeg.

Komen we in Roosendaal aan de stoplichten, wat staat er achter me denk je??????
Zo'n Sub Impreza :-[

Na 50 meter terug lichten, staat er spijtig genoeg een auto tussen :P

Gelukkig, ik kan er niet rechtstreeks tegen sprinten want ik had mezelf voorgenomen niet direct van 0 een sprint te doen, toch zeker niet vooraleer de at is geflusht. Maar had ik er naast gestaan, ik weet niet af ik me had kunnen inhouden.

Dat zal voor de volgende keer zijn.

Dus vanochtend snel ff de K&N geinstalleerd en dan voor een tripje van 130Km naar de Belgische kust met vrouw en kinderen, speciaal langs de expresweg gereden,  maximumsnelheid 120 en ongeveer 10 verkeerslichten.
Wat is ie snel ;D ;D ;D
Ongelooflijk, wat een verschil met gisterenochtend, hij reageert veel sneller op het gas, heeft meer power onderin en is gewoon veel sportiever. Ik ben er dolgelukkig mee, nu op tijd en stond de andere onderdelen samen met een Feritta 3"DP die ik via marktplaats heb installeren, en dan hier nogmaals mijn bevindingen posten.

Totnogtoe, ET = toppie.

Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

BartT5R

Dus vanochtend heb ik de powerflex en de veerpootbrug geinstalleerd, de veerpootbrug moet ik nog echt uittesten, de powerflex sloeg me niet tegen, de trilling valt echt enorm mee, en het plaatsen ook.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

BartT5R

Ik heb me dus gisteren weer niet kunnen houden, dit tot groot ongenoegen van vrouw en kinderen die me nu echt wel een verslaafde beginnen te vinden, dus snel ff de reverse ic geinstalleerd.

Nu ja, ff, ongeveer 1,5uur mee bezig geweest, wat een vuile klus is dat zeg, ik had misschien eerst de motorruimte moeten afstomen.

Enfin, tegelijk ook ff gekeken of ik de DP zonder brug kon monteren,  :'( dat zal dus niet lukken, dat wordt wel degelijk wachten tot de sleuteldag.


De reverse ic voel je toch ook weer, het is niet zo frappant als de chip maar hij is nog net iets voller.

De veerpootbrug heb ik nu dus ook al een halve week kunnen uittesten en ik ben echt content, hij is veel snediger door de bochten, voordien zwalpte hij erdoor, nu gaat ie er veel beter door, je hebt precies de indruk dat ie niet meer zo zwaar is.

Waarschijnlijk zal ik nu niets meer sleutelen tot de sleuteldag, al heb ik normaal volgende week DEXRON III in huis dus misschien dat de AT toch nog voordien geflusht zal worden. 8)


Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

BartT5R

#3
Eindelijk,
na 5 weken wachten zijn mijn busjes R134a koelmiddel uit de US aangekomen.
Ik had begin van de zomer al het gevoel dat ie niet echt koelde, de compressor ging dan ook om de 3 seconden of zo open en dicht, met als gevolg, na een minuut of 20 helemaal geen koeling meer.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het nagelaten zijn airco ooit te laten vullen.
Dus na enig zoekwerk heb ik navullingen gevonden, eerst in Nederland, maar die dingen waren maar 4OZ dus ongeveer 110gram en dat was te weinig blijkbaar, ook kosten die dingen ongeveer 30 euro. Niet echt rendabel dus.

Dus in de US 12OZ (340gr) busjes gevonden voor minder dan de helft qua poen, dus meteen maar genoeg besteld om de import en transportkosten te drukken en besteld.

Nu dus zo'n busje erin gedaan en terwijl ik vulde werd de interval tussen het intrekken van de magneetkoppeling groter en groter, een goed teken dus, totdat ie echt een hele tijd aanbleef.
Ik kreeg er niet het hele busje in, ongeveer de helft maar ja, zo gek duur zijn ze niet dus geen probleem.

Moraal van het verhaal,

den dezen kan weer een tijd koelen zonder problemen voor bijna niks, voor mij geen aircobedrijf dat me er 150 euro voor wil aanrekenen hoor. ;D

O ja, en op nOOb's request, hij koelt nog ook ;D

Nu werkt de temperatuurregeling ook naar behoren, zet ik hem nu op 19° dan spuwt ie al koele lucht, dus nu staat ie op 21°, vorige week op 17°.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

BartT5R

Het was weer zover,
vanmiddag een paar uur vrije tijd, dus de T-5r op de assesteunen en sleutelen maar, hitteschild boven de turbo er af, pijp aan de flens losmaken, extra steun los en dan onder de auto gekropen, lambda los, sjips sloeg dat ff tegen, die zat FLINK vast.
Dan het beschermingsschild lossen en dan de koppelingsbeugel losgezet, moeren waren zo verroest dat ze allebei gewoon doorbraken.

Dan de pijp eronder uit en de DP gepakt even naast elkaar leggen om te zien of het wel de juiste is, lijkt ok dus eronder maar terug en op zijn plaats friemelen. De koppelingsbeugel met nieuwe moeren vastmaken en dan vanboven aan de flens de 3 moeren vastzetten en het hitteschild terugplaatsen.

En dan het probleem, je kent dat wel alles bijna in orde en dan merk je dat de lambda een stukkie verder zit in de DP, natuurlijk heeft Volvo net op het kabeltje van de lambda bespaart met als gevolg dat ik een paar cm te kort kom. beetje trekken, niets gekort, dan het kabelbeugeltje dat ik zie maar lostrekken, mmmmmm bijna, bijna, bijna, biiiiijjjjjjjnnnnnaaaaaa maar toch net niet.

Een tweede kabelbeugeltje zit iets hoger en daar kom ik dus langs onder never niet bij, dus terug onder de auto uit en het hitteschild terug los, kabeltje losgetrokken, terug onder de auto en de lambda op zijn plaats geschroefd.

Zo, nu alles nog een keertje extra vastgezet, het hitteschild terug en dan ff starten, hopelijk heb ik de kabel van de sonde niet over getrokken, maar na een draai aan de sleutel start ie meteen, geen lampjes, dus ikke blij.

Direct in achteruit en de carport uit, aarzelend de baan op en een beetje gas, maakt een klein beetje meer lawaai maar niet erg veel, dan ff warm gereden.


En dan, in economystand vanaf 60KM vol op het gas, jezus wat gaat ie snel ;D, nog een paar keer, en dan op sport en vanaf 40 volgas, met dit regenweer heb ik het gevoel dat ie in z'n 3 nog tevergeefs naar grip zoekt, wat een monster hebben we gecreeerd. Frankenstein op wielen :o.


Ik wil er gewoon voor de lol ff een tour rond Europa mee maken :'( maar ik heb geen tijd meer.



Voorlopig is dat alle tuning die ik heb gepland, geld op en ik denk niet dat het vrouwtje er nog langer mee gediend zou zijn.

Echter, voor 1200 euro heb ik van een kwajongen een monster gemaakt. ;)
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

BartT5R

Haha,
zaterdag 8 oktober, sleuteldag, eerst nog een half dagje werken en dan richting Waddinxveen.
Even alles checken, er zijn een paar probleempjes die aandacht verdienen, buiten een paar kleine reparaties heb ik de laatste week last van een beetje een onregelmatig lopende motor, en bij koude ochtenden weg te rijden meende mijn vrouw een blauw rookpluimpje te kunnen waarnemen. ??? Ook lijkt het mij dat de multiriem niet geheel stil is.
Nu ja, er zou vandaag toch nieuwe olie in komen, en ik zou de boel wel eens even checken, kon ik meteen ook een nieuwe dop voor het waterreservoir steken, want die vertoonde een scheurtje en als ik lang stilstond durfde daar wel eens wat stoom te ontsnappen. Niet erg, normaal komt de temperatuur toch niet te hoog uit.

Althans, dat is wat mijn temperatuurmeter me doet geloven >:(
Nog even s'ochtends een half litertje water bijgevuld, jaja, ik houdt het in het oog, mij gaan ze niet hebben.

Net voorbij Dordrecht merk ik dat wanneer ik het gas intrap de auto niet naar behoren reageert, de turbometer doet normaal, dus geen slang die stuk is, de temperatuur is normaal, en geen andere lampjes die branden.

Het geluid is ook vrij normaal verder, maar iets is er niet pluis.

Dus maar de eerste de beste mogelijkheid van de snelweg af, dus bij Hendrik Ido Ambacht de Shell tankplaats op.

Als ik bijna stil sta gaat het lampje van de olie ook aan, de wagen valt stationair ook terug naar 500 toeren maar draait wel, snel afzetten. :o

Kap open, motor staat te roken, water staat over te koken, olievuldop er af, verbrande geuren komen me tegemoet, peilstok er uit, bijna geen olie te bespeuren :-\, hoe kan dat nou? Hij verbruikte ongeveer een liter per 10.000km, en ik had een week of drie geleden nog gecheckt.

Water bijgevoegd, staat nog bijna te koken, nog eens het contact op en de temperatuurmeter aflezen, die schiet bijna in positie, maar slechts horizontaal. Rotding heeft niet gedaan wat het moest >:(

Met de moed der wanhoop een bus Helix halen, en de olie bijgevuld, auto een uur laten afkoelen, water afgetopt, en dan nogmaals geprobeerd, geen leven meer in te krijgen.  :'( :'( :'(

Nu ben ik ten einde raad, da's de tweede auto op een maand tijd.

gelukkig heb ik een bijstandsverzekering, en is de wagen van H.I.A. terug naar Belgie gebracht en ben ik thuis afgezet.


Nu deze week maar eens bekijken.
Maar dat zal bijna zeker een revisie worden.
En ik heb al geen tijd met die verbouwingen.

Ik vrees dat dit het voorlopige eind zal zijn.

Bijkomend zal ik eerst een vervangende auto moeten zoeken.

Balen.


Dus daarom, ook sorry aan Walter en John van Hooftman voor het feit dat ik mijn bestelde onderdelen niet ben komen ophalen.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

BartT5R

Balen,
heb gisteren het voorlopige nieuws gehad dat de motor van de Volvo echt overleden is. Dus uitkijken naar een ruilmotor of reviseren is de boodschap.
Ondertussen heb ik een Ford Mondeo Clipper gekocht, jonge wagen met veel opties en garantie.
OK het is geen Volvo, maar ik zal het er mee moeten doen, de Volvo blijft op dit moment waarschijnlijk als vrijetijdsbesteding na dat we thuis de verbouwingen hebben afgewerkt.

Updates volgen.

In the meantime, enjoy your Volvo. :'( en denk af en toe eens aan mij.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

BartT5R

Gisterenavond,
ik had met een zwager afgesproken de Volvo te gaan verplaatsen, hij stond namelijk nog steeds bij de Suzuki dealer een km verderop.
Aangekomen zeg ik tegen hem "ik ga er toch de startkabels nog eens aanhangen", zo gezegd zo gedaan, de motor draait nog steeds rond, dus zit niet vast, tweede keer de sleutel omgedraaidn hoor ik af en toe een plofje, tiens, hij wil precies wel weg.
derde keer doorgestart, mirakel, hij slaat aan , weliswaar hoor ik dat er iets niet helmaal pluis is, maar er is wel hoop, hij versneld met gasgeven, draait wel niet mooi maar klettert ook niet, ik hoor wel niks dat op een turbo lijkt

Het was donker en we hadden dus wel geen duidelijk zicht op de zaak.
Maar het loont de moeite in ieder geval om het allemaal eens nader te bekijken.

Misschien ligt de turbo toch aan de basis van het probleem, alleen zal ie dan stelselmatig aan zijn eind gekomen zijn en niet met een grote knal.

Komend weekend zal ik toch maar eens tijd proberen vrijmaken voor een controle bij daglicht, dan moet de verbouwing maar even wachten
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

BartT5R

Vandaag heb ik een ritje gemaakt met de auto, rijden doet ie nog zoals vroeger, alleen stationair draait ie niet perfect, hij doet maar 600toeren ongeveer.
Maar belangrijker, de dop van het expansievat eraf en er kwam zo maar ff een heuse fontein uit, dus waarschijnlijk toch zoals Ed al zei de oliekoeler.
Nu maar ff op zoek, iemand tips? Deze zit gewoon in de radiator ingebouwd?

Wordt in ieder geval vervolgd.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.