Auteur Topic: "juridisch" adviesje nodig  (gelezen 1181 keer)

Chris

• a.k.a. Gris
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70R '98 | V60 T5 GT MY'16
Re: "juridisch" adviesje nodig
« Reactie #15 Gepost op: 25-10-2012 10:39:52 »
Mijn moeder heeft dat onlangs ook gehad. Werkte al 20 jaar in Nijmegen en door overname werd ze ineens in Den Ham gestationeerd. Ze heeft dat uiteindelijk niet hoeven doen van de Arbo arts vanwege te zware last. Het was dan meer een psychische kwestie onder het mom: je moet oude bomen niet verplaatsen.

Het heeft uiteindelijk wel een gevolg gehad voor haar werk. Ze heeft vanaf april in de ziektewet gezeten (bewust) omdat de relatie zodanig verstoord was dat normaal functioneren niet meer mogelijk was. A.s. maandag begint ze bij haar nieuwe werkgever.

Dus kijk uit hoe 'ver' je wil gaan. In deze tijd wil je liever een paar km op eigen kosten verder rijden dan werkeloos thuis zitten.

En nu komt het: Er moet een regel in haar contract staan dat ze indien noodzakelijk op andere locaties kan worden ingezet. Staat dat er niet in, dan sta je al een stuk sterker als er een locatie in staat omschreven waar ze nu werkzaam is. Op het moment dat je max 30km aan reiskosten vergoeding krijgt, dan geldt dat voor de aangenomen locatie.
Bij mijn vorige werkgever was ik gecontracteerd in Eindhoven. Ik kreeg ook max tot 30km reiskostenvergoeding. Soms moest ik ook naar Zevenaar. Dan kreeg ik de extra reiskosten per km vergoed. Daarnaast ook de extra reistijd.

Exact wat ik net zei:
Dan punt 2: Voor de reiskostenvergoeding lijkt me het uitgangspunt (CAO of niet) dat zij akkoord is gegaan met de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden onder de toemalige situatie. Als die situatie veranderd vraag ik me af of dit soort afspraken ongewijzigd van toepassing blijven. Ik denk dat je daarover mogelijk nieuwe afspraken kan maken omdat ook een werkgever bij een gewijzigde situatie niet zondermeer de oude afspraken voort kan laten bestaan. Ik denk dat zij in dit geval mogelijk gecompenseerd kan/moet worden voor de extra reiskosten.

Daarom is het zo belangrijk om uit te zoeken wat er exact in het contract staat. Dat is je uitgangspunt en dus ook de eerste actie die je nu zult moeten doen.

Reistijdcompensatie zal er in de meeste gevallen niet inzitten. In principe is dat je eigen 'probleem' omdat je er ook voor kunt kiezen om dichterbij te gaan wonen, of dan maar iets dichterbij te zoeken. Overigens betekent dat laatste niet dat ik het perse daarmee eens ben, maar het is wel een weergave van hoe de meeste organisaties erin zitten. Maar als je nu reiskostenvergoeding geniet, een secundaire arbeidsvoorwaarde, dan is dat ergens op gebaseerd. Als die situatie veranderd heeft dat dan ook consequenties.
« Laatst bewerkt op: 25-10-2012 10:42:14 door Chris »

Boeijke

• Willem
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 854 T-5 ('95)/ 2x 855 GLT en 1x 855 T-5
Re: "juridisch" adviesje nodig
« Reactie #16 Gepost op: 25-10-2012 10:53:33 »
We zullen zeker indien nodig het juridisch loket aanspreken en alles goed uitzoeken.

Maar heb de vraag ook even hier geplaats. En zo zie je maar weer dat er hier meer kennis en ervaring zit dan alleen over die vierkante hokken  :P