AWD ombouwen naar FWD

Gestart door V70R AWD, 02-11-2012 15:20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan_D.

Tweehonderd kilo verschil lijkt mij erg veel. Maar misschien komt dat omdat de AWD versie pas later bedacht is dan de FWD.  In de folder van de V70 N is er een gewichtsverschil van 75 kg tussen de gewone 2.5T en de AWD 2.5T. Volgens het kentekenbewijs heeft de mijne een rijklaar gewicht van 1698 kg terwijl in de folder als rijklaar gewicht 1598 wordt genoemd.Daar zit ook wel erg veel verschil tussen.
Ter vergelijking :de 850 R AT, die ik ooit had, is op kenteken 1521 kg, een MT broertje 1490 kg.

Sbv

Ik denk dat je ca 100 a 125 kg omlaag zal gaan.

konniekip

#32
Nou... even een update.
Mijn V70 AWD rijdt inmiddels alweer een aantal maanden als FWD door het land. Hij weegt 1570KG nu. RDW wil de auto niet in een lagere gewichtsklasse zetten omdat ze dat alleen doen bij gewichtsvermindering > 20%. Nu was het me daar niet om te doen, wel jammer toch. De circa 120 KG minder voel je goed, hij is veel sneller.  Hij is gewoon APK gekeurd zonder problemen.
Hoeveel gewicht het nu precies minder is weet ik niet.
Het was een superleuk project, ik mis de AWD bij nat weer in bochten, maar dat is ook het enige. De traagheid die ik had bij acceleratie vond ik storend.
Kwa kosten viel het me mee.
De opbrengsten van de verkoop van de AWD onderdelen heb ik gebruikt om onderdelen te kopen voor het FWD-stuk.
Nieuwe benzineleidingen waren 160 euro, remklauwen sloop 40 euro, benzine tank/achteras ook paar 10tjes, ABS sensoren nieuw 50 euro.
Remleidingen moesten aangepast worden, was ook niet veel werk. Meeste werk zat in de AWD einddempers passend maken op een stuk zelf gelast uitlaatpijp tot de flens in het midden en nieuwe steunen voor de uitlaat maken en lassen.

Nu verder met een 18T erop  :eusa_whistle:

arjenT5R

Flauw bedrijf dat rdw...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjen850

Citaat van: arjenT5R op 09-12-2018 21:51:58
Flauw bedrijf dat rdw...

Toen ik er gas inzette hoorde ik ze ook niet dat de toename 20 procent moest zijn, nee hoor direct een trap hoger. Laaienlichters dat zijn het🤣

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

henry classic v70

Waar staat dat het > 20% moet zijn?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

arjenT5R

Citaat van: henry classic v70 op 10-12-2018 08:15:52
Waar staat dat het > 20% moet zijn?

Ja dat staat in de text van kippenkonnie toch :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

konniekip

Citaat van: henry classic v70 op 10-12-2018 08:15:52
Waar staat dat het > 20% moet zijn?
dat vertelde de keurmeester me bij het RDW keuringsstation toen hij op de weegschaal stond.
Of het ergens staat heb ik verder niet nagezocht. Ik kreeg wel mn geld terug omdat ze niets voor me konden betekenen, dat weer wel...  :eusa_shifty:

henry classic v70

Vreemd dat er weinig bekend is over die 20%, ik kan er tenminste niets over vinden... :eusa_think:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

V70R^2

Ik zou wel willen weten of dat een harde regel is ja, je hoort vaak dat mensen wel willen herkeuren om een trapje lager uit te kunnen komen. Maar met die 20% moet je dus even 300kg zien te lozen eerdat ze de moeite nemen...

konniekip

Citaat van: henry classic v70 op 10-12-2018 16:03:39
Vreemd dat er weinig bekend is over die 20%, ik kan er tenminste niets over vinden... :eusa_think:
misschien ga ik binnenkort nog eens bellen met de RDW. Deze meneren stonden in ieder geval met hun ogen te knipperen bij het verzoek, alsof het iets vreemds was.
Aanpassing van het VIN nummer kon in ieder geval niet omdat de VIN iets van Volvo zelf is. Ook een nieuwe VIN inslaan deden ze niet omdat dit van volvo is.
Ik dacht, omdat de identiteit van de auto is gewijzigd, gaan ze hier wat mee doen, maar dat kan dus niet.
Als ik spullen bestel moet ik zelf altijd een VIN van een andere FWD gebruiken en niet van mijn eigen auto.

henry classic v70

#42
Gewicht wordt alleen veranderd op het kenteken...
Zou het inderdaad 20% zijn lijkt me dat een curieuze regel en aanvechtbaar immers wordt er geen percentage in gewichtstoename gerekend (behalve de 80% van de inhoud van een lpg tank)

Wanneer je een wagen hebt op bijv. lpg en je valt in één hogere gewichtsklasse (bijv. 1568kg) en je haalt de lpginstallatie eruit dan neemt dat gewicht af met 80% van de tankinhoud... en kom je dus één klasse lager uit (1451-1550)
Met een minimale afname van 20% is dat 1568 - 313,60 = 1254,4 dat zijn drie klassen lager, lijkt me heel bijzonder
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Maestro12

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?