Vandaag een paar dankbare klusjes geklaard:
AchterruitwisserEen bekend probleem: een achterruit-wisser die niet werkt. Een goede avond besteed aan het doornemen van de forum-draadjes met betrekking tot dit onderwerp, waarbij met name het fotoverslag van Mehn me moed gaf. Ik had al met alles rekening gehouden: gecorrodeerd asje, vastgelopen motortje, afbrekende schuifclips en meervoudige kabelbreuken. Ik had gelukkig mazzel: bij het losnemen van de bekleding van de achterklep bleek al snel dat de bekleding het stangen-mechanisme van de achterruitwisser blokkeerde. Vermoedelijke oorzaak: de kinderwagen die tot nu toe telkens nét achterin past, maar alleen als de achterklep met enig gepast geweld wordt dichtgegooid

Daardoor is de plaat aan de binnenkant van de achterklepbekleding over het mechanisme geschoten. Dat gaan we vanaf nu dus anders doen.
OlievuldopGeen spectaculair klusje, maar wel een belangrijke. Niemand geeft het graag toe, maar ook ik had al enige tijd last van (behoorlijk wat) olieverbruik. Subframe aan de distributiezijde zeiknat. Bij de turbo alles zeiknat. Achterkant motorblok behoorlijk besmeurd. Voldoende ingredienten om je zorgen te maken en minstens één keerring te verdenken van lekkage. Onder het plastic deksel bleek even terug zo'n beetje elke holte van het kleppendeksel tot de rand vol te staan met olie, met uitzondering van cilinder 5. Deze olie lekte 'vrolijk' weg via de bekende plek aan de achterkant van het blok, waar het zo lekker op de hete turbo terecht kan komen. Maar óók via een 'overloopje' dat de overtollige olie er aan de distributiekant uit gooit. Eigenlijk zijn er maar enkele oorzaken mogelijk voor olie op het kleppendeksel: een lekkende olievuldop en/of een lekkend slangetje van de carterventilatie zijn hoofdverdachten. De ring van de vuldop had ik al enige tijd terug vervangen door een splinternieuwe, maar dat is niet afdoende gebleken. Vandaag een splinternieuwe vuldop (€ 16,75 bij de dealer) erop gedraaid, en een flink stuk (ongeveer 200 kilometer) gereden, waarbij ik er speciaal op heb gelet zo nu en dan eens flink toeren te maken en eens flink door te accelereren.

Een eerste blik bij de vuldop na deze rit geeft hoop: het randje onderaan de vuldop, waar je bij lekkage zo'n mooi randje olie ziet liggen, nog steeds goed droog. De investering van de vuldop nu al meer dan waard, want het olieverbruik lag zo'n beetje op 1 liter per 1000 km. We houden het in de gaten de komende tijd...