Auteur Topic: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...  (gelezen 29366 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #345 Gepost op: 25-07-2018 11:39:46 »
Verbruik op benzine weet ik niet. Op LPG gemiddeld 1:8-1:8,5.
De kleur van de pluim is blauwachtig. Start ik later op de dag na het werk dan is er geen pluim.

Lekke benzine injector?
Dat zou zomaar kunnen. Dat ie alleen na een hele nacht stilstaan wat lekt. Koude start is overigens goed, vlot en zonder hapering.

V70geRwin

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7256
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #346 Gepost op: 25-07-2018 12:38:02 »
Verbruik op benzine weet ik niet. Op LPG gemiddeld 1:8-1:8,5.
De kleur van de pluim is blauwachtig. Start ik later op de dag na het werk dan is er geen pluim.

Lekke benzine injector?
Dat zou zomaar kunnen. Dat ie alleen na een hele nacht stilstaan wat lekt. Koude start is overigens goed, vlot en zonder hapering.

1 of 2 keer een flesje injector reiniger in de tank er bij kieperen kan zowieso geen kwaad en is de moeite van het proberen waard.
Meestal is een flesje op een halve tank een prima dosering.
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #347 Gepost op: 12-08-2018 20:43:31 »
Mooie mijlpaal en een erg welkom extra stukje comfort: de airco werkt! Wat even een gebed zonder einde leek (na de pomp bleek de hogedrukleiding en verdamper stuk) is uiteindelijk toch goed gekomen. De kachelunit (ik heb elders wat foto's geplaatst) is vervangen door een beter exemplaar. En tijdens de reparatie bleken de koelslangen naar de lpg-verdamper ook zwaar uitgedroogd (scheurden bij het demonteren spontaan). Dat beschouwen we maar even als geluk bij een ongeluk, liever dat het nu aan het licht komt dan rijdend... :eusa_think:
Wat een genot, die koelte tijdens het rijden. Kan me bijna niet meer voorstellen dat ik de afgelopen weken nagenoeg voortdurend met ramen open heb moeten rijden om die temperaturen in de auto enigszins draaglijk te houden. Maar even muziek luisteren of een telefoontje doen was onmogelijk.
Kortom: ik ben weer even helemaal blij ;D

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #348 Gepost op: 26-08-2018 08:32:59 »
Soms komt alles tegelijk. Dat is een gedachte die, zeker bij een Volvo 850, ook soms gewoon de realiteit is. En dan moet ik mezelf soms even bij de kladden grijpen en het vertrouwen uitspreken dat er ook weer een wat minder woelige periode aan komt. De vergelijking met het echte leven valt onmiddellijk op natuurlijk ;-)
Na het airco avontuur (nog niet helemaal afgelopen, want warm/koud rechts werkt nog niet goed), het avontuur met de schakelstanden unit (gebroken as) en nog redelijk vers in het geheugen de immense zoektocht naar de hardnekkige storing 2-3-1 waarbij ik maandenlang met een slome, want verlaagde turbodruk, auto heb rondgereden ziet het er eindelijk weer eens rooskleurig uit. Preventief de benzine injectoren ultrasoon laten reinigen (en nieuwe zeefjes en naaldkapjes erop). En verdomd, dat voelt (en rijdt) nu weer een stuk beter met al deze zaken op orde.
Natuurlijk komen er nog weer wat dingetjes aan. Voor zover zichtbaar en bekend (want ook wat dat betreft maak ik me geen illusies meer gezien de onaangename verrassing van het gescheurde kachelhuis) komen er nog een paar overzichtelijke dingetjes aan. Een motortje van de achteruitspoeier. Een katalysator. En misschien nieuwe koplampunits voor omdat het lichtbeeld vermoedelijk niet APK-waardig meer is. Nou vooruit, die intercooler (en slang) mogen ook wel een keer aan de beurt komen gezien de smeuïge oliedrek die ik bij de slangaansluiting aantref.
Het is in elk geval weer een beetje te overzien. En nog belangrijker: het voelt alsof er weer een betere basis is.
Fijn ! :)
« Laatst bewerkt op: 26-08-2018 08:37:43 door Wouter1973 »

V70geRwin

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7256
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #349 Gepost op: 26-08-2018 13:27:52 »
Het is net de tour, af en toe een colletje maar dan naar beneden is het weer genieten, keep up the good work  :eusa_clap:
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #350 Gepost op: 26-08-2018 15:47:10 »
Dat is een mooiere vergelijking dan ik altijd in mijn hoofd heb: het is net de Eiffeltoren, op het moment dat ze boven klaar denken te zijn met onderhoud en reparaties kan men onderaan alweer opnieuw beginnen... :eusa_think: ;D
Nee hoor, ben blij met m'n T-5'je. Het rijdt heerlijk en levert me regelmatig leuke gesprekken op met wildvreemden.
« Laatst bewerkt op: 26-08-2018 15:49:18 door Wouter1973 »

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #351 Gepost op: 01-10-2018 11:53:36 »
Vandaag eindelijk een goede aanzuigbuis met PTC nippel van het juiste type gevonden bij een autodemontagebedrijf. Blij mee! Typisch: het kleine vacuüm nippeltje op de PTC was ook bij dit exemplaar flink verstopt. Weer open moeten maken met een klein handboortje.
Verder gaat de T-5 de komende 2 dagen weer naar de garage omdat er iets niet goed is met het kachelhuis en/of de kleppen. De airco werkt prima, maar de vooruit ontwaseming is dramatisch omdat er geen lucht uit de daarvoor bestemde gaten onder de vooruit komt terwijl de ventilator maximaal blaast. Hopelijk wordt dat door een andere kachelhuis opgelost.
En verder stoei ik met een aantal dingetjes. De blauwe rook (motorflush staat reeds op het programma). Aankomende APK, waarbij ik toch wat twijfels heb over mijn lege kat. Ik denk dat ik voor alle zekerheid nog even naar de LPG boer ga om de gas inspuiting goed af te laten stellen.
En voor de rest: rijden met dat ding. Toch alweer bijna 37.000 km gereden sinds aanschaf. En ja, om maar eens te reageren op sommige opmerkingen, ik heb er echt wel wat dingetjes aan gehad. Maar dat komt denk ik ook omdat ik heel erg gevoelig ben voor iets dat net niet goed is. En daardoor een iets te hoge carterdruk opmerk. Of een beweging tijdens het remmen die net wijst op beginnende speling op de draagarmen. Het is mijn enige vervoersmiddel, ik wil er probleemloos het hele land mee door, dus alles moet het gewoon goed doen.  :)
« Laatst bewerkt op: 01-10-2018 12:23:46 door Wouter1973 »

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #352 Gepost op: 01-10-2018 17:41:21 »
Je bent goed bezig met die auto. De aanhouder wint!

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #353 Gepost op: 01-10-2018 20:10:17 »
Je bent goed bezig met die auto. De aanhouder wint!
En het is ook een beetje hobby he....ik denk niet meteen het ergste als er een mankementje is, of zie alles als ellende. Het is ook een uitdaging om de oplossing, met hulp van het forum, te vinden en op te lossen. Dat is juist wat ik zo miste bij de Skoda Octavia waar ik drie jaar in gereden heb. Nooit ook maar iets gehad met dat ding, maar de rijbeleving was vrij laag.

Sbv

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 18820
  • Geslacht: Man
  • '99 S70R, '00 V70R en 14 XC60 D4 AWD
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #354 Gepost op: 01-10-2018 20:48:24 »
Het is ook wel eens prettig om een maand te rijden zonder te hoeven sleutelen of nadenken wat iets zou kunnen zijn.

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #355 Gepost op: 01-10-2018 20:53:08 »
Het is ook wel eens prettig om een maand te rijden zonder te hoeven sleutelen of nadenken wat iets zou kunnen zijn.
Zeker. Ik ben benieuwd wanneer ik dat ga meemaken :)
Maar eerlijk, vaak is het gewoon leuk. Zoals gisteren, toen ik de rechter schakelaar voor ruitenwisser, sproeier en dergelijke heb vervangen. Het was niet kapot, maar ik had een andere schakelaar waar de witte opdruk veel mooier was. Paar torxjes losdraaien, stekkertjes los en het nieuwe ding erin. Ik vind dat geen vervelende besteding van de 20 minuten die ik er mee bezig was. Of de linker ruitenwisser die net de rand van de motorkap raakte, wat echt in 5 minuten verholpen was.
« Laatst bewerkt op: 01-10-2018 21:05:44 door Wouter1973 »

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Lmm verwisseld en schoongemaakt....mega verschil!
« Reactie #356 Gepost op: 09-11-2018 20:48:01 »
Vandaag even met de luchtmassameter aan het stoeien geweest. In mijn zoektocht eerder dit jaar naar de hardnekkige 2-3-1 storing heb ik de lmm verwisseld voor een gebruikt exemplaar. De laatste tijd bekroop mij echter het gevoel dat de auto soms iets lekkerder liep, en soms een fractie minder, ondanks uitblijven van foutmeldingen.
Een nieuwe lmm? Na de blunder van Porza, die me in plaats van een Bosch een ander inferieur merk probeerde aan te smeren voor teveel geld sloeg de twijfel toe. Ik heb daarom een busje lmm-reiniger gehaald, en heb de lmm die oorspronkelijk in de auto zat eens goed schoongespoten en weer terug gezet. En ALLEMACHTIG, wat een verschil! Turbodruk zonder moeite dik in het witte gedeelte (net iets over de helft, voorheen op ruim 1/3 in het witte gedeelte) en stuk harder accelereren dan ik gewend was. Het blijkt nu ook dat het echt twee verschillende lmm's betreft:

Deze zit er nu weer in, schoongemaakt:


En deze haalde ik eruit (eerder dit jaar was dit de vervangende lmm):


Twee verschillende onderdeelnummers dus. Zien er ook net iets anders uit. Ik vermoed nu dat de vervangende lmm (overigens hier via een forumlid verkregen) toch niet het juiste type is gebleken. En dat de oorspronkelijke lmm, die ik destijds als een mogelijke verdachte aanmerkte vanwege de 2-3-1 storing, toch gewoon goed was. Zeker nu ie weer schoon is. Overigens is zo'n busje lmm-reiniger volgens mij gewoon 90% alcohol, afgaande op de geur. ;)

In elk geval: dikke vette grijns tijdens een proefritje zojuist ;D En: aardige smak geld uitgespaard, voorlopig dan, voor een nieuwe Bosch lmm.
« Laatst bewerkt op: 09-11-2018 21:59:02 door Wouter1973 »

aloisdecroon

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #357 Gepost op: 09-11-2018 22:29:13 »
Interessant om te horen en lekker duidelijk uitgelegd en met foto's !

Leuk dat je met wat wisselen van onderdeeltjes en zo'n simpele handeling als schoonmaken vcan de lmm de motor beter heb laten lopen, top !!

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #358 Gepost op: 09-11-2018 22:33:07 »
De moeilijkheid hieraan is dat ik niet onomstotelijk kan vaststellen dat de motor beter loopt door het schoonmaken van de lmm. Het kan ook zo zijn dat er uiteindelijk gewoon niet het juiste type lmm in gestoken zat toen ik deze verving. Gezien ook bij de APK bleek dat uitstoot op lpg krap aan binnen de normen bleef.

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9202
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #359 Gepost op: 10-11-2018 01:00:10 »
Beter :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!