Auteur Topic: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...  (gelezen 38362 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10244
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #600 Gepost op: 03-05-2019 21:20:52 »
De XC heeft me ook al de nodige kopzorgen opgeleverd hoor; bij de R valt het weer behoorlijk mee.
Verschil zit m in de basis; de R is gewoon een onversleutelde auto die altijd tijdig onderhoud heeft gehad.

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #601 Gepost op: 04-05-2019 21:01:28 »
I know. Je kan altijd pech hebben. Maar ik heb ergens toch wel het gevoel dat ook een matig onderhouden 940 toch een net iets betere basis is dan een matig onderhouden 850. In totaal twee 740's gehad en drie 940's (allemaal LPT's op LPG die ik met een boostcontroller op 0,8 bar had gezet). Allemaal echt niet in topstaat, en ik deed er alleen het hoognodige aan. Zelfs motorolie en bougies liet ik er rustig 50.000 km in. Niets aan de hand. Enige echte probleem dat ik met één 940 had was dat de M90 versnellingsbak (die in principe ook onverslijtbaar is) het toch had begeven. En dat de klepstelen een beetje ingekort moesten worden zodat je er weer fatsoenlijke stelplaatjes in kwijt kon.

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #602 Gepost op: 14-05-2019 10:59:09 »
Alle vloeistoffen weer onder controle gelukkig, dus sinds vanochtend zit de bodemplaat er weer onder. Olieverbruik blijft al 3000 km keurig op peil, en koelvloeistof ook. Fijn. Tectileren hoeft niet meer, want sinds mijn olielekkage zit er een lekker vettig laagje aan de onderkant van de auto. Prima roestwering. ;D
Op naar het volgende probleempje: soms ABS en Tracs lampje aan, en heel af en toe een trillend gevoel in het rempedaal bij lage snelheid. Dat zal de ABS unit wel zijn. Of de ABS sensorring. :eusa_think:
« Laatst bewerkt op: 14-05-2019 11:07:47 door Wouter1973 »

MikeyQR

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Geslacht: Man
  • 855R in Red.
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #603 Gepost op: 14-05-2019 12:44:30 »
Het ABS probleem herken ik.

Is idd rustig rijdend, kan voor komen bij bochten ook.
Is meestal de ABS kabel die dan ergens bij de wielophanging is doorgesleten (draadbreuk).

Je kan dit ook uitlezen als zijnde storing maar geeft vaak niets aan.

Je kan het oem dealer halen, krijg je een revisie set, sloop kan ook maar dan heb je mogelijk het zelfde probleem.

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #604 Gepost op: 23-05-2019 11:20:33 »
Het ABS lampje heeft al een tijdje niet meer gebrand. Vreemd, maar ik hou het in de gaten. Verder op zoek naar een (standaard) turbo, gezien er sterke aanwijzingen zijn dat de huidige turbo op zijn eind loopt. Ik denk dat de olielekkage (gescheurde oliekoeler slang even terug) 'm de das heeft omgedaan.
En vandaag twee nieuwe Firestone 205/50/16 bandjes achterop gekomen (voor liggen nog redelijke Michelins) en uit laten lijnen. De Landsail achterbanden hebben het ca 25.000 km uitgehouden, maar vertoonden slijtage (m.n. linksachter) aan de binnenkant en één band had een flinke bult in de zijwang. Toen ik dat ontdekte heb ik meteen een tijdelijke band laten monteren, want het risico op een klapband is dan te groot. Dat is dus echt wel de laatste keer dat dit soort Chinese troep onder de auto komt.
Bij het uitlijnen bleek dat dat inderdaad geen overbodige luxe was, met name sporing achter was ver buiten de limiet. En opvallend dat er toch wel wat verschil zit in camber, ruim een graad. Misschien zijn de Nivomats niet helemaal fris meer en zakt hij aan één kant net wat sneller in. Hoe dan ook, ik ga weer even met een (redelijk) gerust gevoel de weg op. :)

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #605 Gepost op: 23-05-2019 13:47:08 »
De zoektocht naar een turbo levert bij mij wat vragen op. Waarvan de belangrijkste is: welke heb ik eigenlijk nodig? Conische flens is duidelijk, maar zit er standaard een 15G op of een kleinere?

Died850

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
  • Geslacht: Man
  • 855 Turbo AT 1994 (411)
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #606 Gepost op: 23-05-2019 14:05:57 »
850 2.3 T-5 met conische aansluiting is een 15G turbo origineel.

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...
« Reactie #607 Gepost op: 23-05-2019 15:33:22 »
850 2.3 T-5 met conische aansluiting is een 15G turbo origineel.

Dacht ik al. Dank!