Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Enkelen van jullie zullen zich ongetwijfeld herinneren hoe ik een aantal jaren terug een jammerlijk mislukte overstap maakte van de 700 en 900 serie naar de V70. Teveel vertrouwd op de blauwe ogen van de verkoper, me laten meeslepen door de opwelling en me blind starend op de vollederen bekleding. Ik heb het ding, waar van alles aan mankeerde, na slechts enkele maanden snel weer ingeruild op een 940 turbo. Deze heb ik met weer heel veel plezier zo'n twee jaar gereden, waarna de drang naar een oldtimer te groot werd. Leuke Mercedes W123 230 TE op lpg gekocht, maar deze bleek uiteindelijk te weinig ruimte te hebben voor drie kinderen met toebehoren en een hond. Toen werd mij een ruilvoorstel aangeboden die ik uiteindelijk niet kon weigeren: een '94-er 855 T5 met G3 installatie, een hele zwik onderdelen en met onderhoudshistorie. Aanvankelijk twijfel, want ja...slechte ervaringen met dit type, maar 't toch een kans gegeven. Dit is inmiddels anderhalve maand geleden en ik geef toe: langzaam maar zeker groeit het vertrouwen. De auto had iets achterstalling onderhoud (multieriem, distributie, keerring, remblokjes achter en speling op draagarmrubbers voor), dat inmiddels is aangepakt. Een aantal onderdelen (nivomats, turbo, diverse relais, contactslot, set winterbanden op staal) hou ik zelf, maar de overige onderdelen heb ik deels al verkocht, omdat ik er simpelweg de ruimte niet voor heb óf omdat het onderdelen betreffen die naar mijn idee toch wel weer verkrijgbaar zijn als het nodig zou zijn.
Goed. En hoe bevalt de 855 dan tot nu toe? Erg goed moet ik zeggen. Met zijn cruise control, automaat, schuif- kanteldak en werkende climate control voldoet het perfect aan mijn comfort-eisen. Er is voldoende ruimte voor de eerder genoemde vrouw, kinderen, toebehoren en hond. De motor loopt erg goed, en de auto is erg rap als je het gas flink intrapt. Bij 'normaal' rijden merk je eigenlijk weinig van die hele batterij aan paarden die zonodig voorhanden zijn. Lekker comfortabel cruisen kost geen enkele moeite. En als ik heel eerlijk ben: bij het aanspreken van deze paarden in de sportstand is er -behalve het motorgeluid- weinig écht spectaculairs aan de hand. De auto versnelt enorm, maar je hebt niet het gevoel compleet in je stoel te worden platgedrukt. De rap kleiner wordende auto's in de spiegels verraden dat je op dat moment wel bovengemiddeld versnelt, maar het gaat op een onverwacht beschaafde manier. Waar ik even aan moest wennen was de automaat, met name in de sportstand vraagt het uit een bocht accelereren even een fluwelen voetje, omdat de bak anders ruw naar de eerste versnelling terugschiet.
De auto staat inmiddels op zwart stalen velgen met winterbanden, en ziet er nu wel érg uit als een wolf in schaapskleren. Iets wat ik vooral als positief ervaar, zo'n taartschep achterop hoeft van mij niet zo nodig.
Inmiddels zelf ook wat kleine klusjes aangepakt, achterruitsproeier weer gangbaar gemaakt (bleek een knikkende slang bij het scharnier van de achterklep), diverse vacuumslangen vervangen, nieuwe O-ringen op de peilstok en de olievuldop, kentekenverlichting achter vervangen, en achterlichten en plastic delen aan de buitenkant met lijnolie behandeld. Ja. Ik krijg langzaamaan steeds meer vertrouwen in deze fijne auto.

mehn

Doe je een beetje verzichtig met plankgas op LPG. Wat ik op de foto zie is geen LPi installatie en dan heb je met een T-5 grote kans dat de auto véél te arm loopt bij volgas.
Ik adviseer je een AFR meting te doen op gas voordat je zometeen weer voor onverwachte kosten (lees vastgelopen motor) staat.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

NinaPaul

De meeste dampgas injectie systemen zullen plankgas overschakelen naar benzine. Dus het loont de moeite om het te controleren.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Wouter1973

Dank voor de tips. Echt plankgas heb ik nog niet gegeven, op lpg hou ik het bij maximaal 3/4 gas. Is ie snel genoeg mee. Als ik ooit nog harder zou willen zet ik 'm handmatig op benzine, lijkt me ook vanwege de hoge toeren beter. Ik ben al jaren een verknochte lpg-rijder, en heb altijd geleerd om 'm slechts bij hoge uitzondering kortstondig boven de 4000 toeren te laten komen, maar meestal blijf ik daaronder. En aangezien de turbo in de T-5 ook al vanaf zo'n 2000 toeren begint mee te doen (als ik op de turbometer af ga) geeft dat voldoende ruimte om vlot te versnellen.

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 27-11-2012 11:19:27
De meeste dampgas injectie systemen zullen plankgas overschakelen naar benzine. Dus het loont de moeite om het te controleren.
Ik vraag me dit overigens wel af. Vialle Lpi schakelt niet over naar benzine bij plankgas. Landi LSI volgens mij wel, en die installatie heb ik. Hoe komt het trouwens dat de kans op een te arm lopende motor bij plankgas zo aanwezig is, de G3 computer volgt daarin toch de ECU? Of is er een inleerprocedure op benzine, zoals ik bij mijn 940 turbo met Vialle Lpi gewend was?

mehn

Als de installatie het niet aankan, dan kan de ECU of de G3 computer wel roepen dat er meer LPG in moet maar dat gaat niet lukken.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

NinaPaul

Vialle lpi is dan ook geen dampgas injectie systeem.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 27-11-2012 11:38:32
Vialle lpi is dan ook geen dampgas injectie systeem.
Inderdaad. Ik las niet goed.  :eusa_wall:

Wouter1973

Citaat van: mehn op 27-11-2012 11:33:13
Als de installatie het niet aankan, dan kan de ECU of de G3 computer wel roepen dat er meer LPG in moet maar dat gaat niet lukken.
Helder. Dat betekent dus dat in mijn geval de verdamper en de injectoren voldoende gedimensioneerd moeten zijn voor het vermogen. En zo'n AFR-meting, hoe doe je dat precies? En is er inderdaad een inleermethodiek?

mehn

Citaat van: Wouter1973 op 27-11-2012 20:06:00
En zo'n AFR-meting, hoe doe je dat precies?

Bij een AFR meting wordt een wideband lambdasonde in de uitlaat "gemonteerd" en daarmee wordt de verhouding tussen lucht en brandstof in de uitlaatgassen gemeten.
Daaraan kun je heel eenvoudig zien of de auto te rijk, te arm of precies goed loopt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Wouter1973

Citaat van: mehn op 27-11-2012 20:33:30
Citaat van: Wouter1973 op 27-11-2012 20:06:00
En zo'n AFR-meting, hoe doe je dat precies?

Bij een AFR meting wordt een wideband lambdasonde in de uitlaat "gemonteerd" en daarmee wordt de verhouding tussen lucht en brandstof in de uitlaatgassen gemeten.
Daaraan kun je heel eenvoudig zien of de auto te rijk, te arm of precies goed loopt.

Deze komt dan dus tijdelijk in de plaats van de eigenlijke lambdasonde? En zijn die dingen te huur, of te leen, of kosten ze zo weinig dat aankoop al snel lucratief is?

mehn

Citaat van: Wouter1973 op 27-11-2012 20:35:08
Deze komt dan dus tijdelijk in de plaats van de eigenlijke lambdasonde?

Gewoon achterin de uitlaat. Is maar voor een kwartiertje, dan kan ie er weer uit.
Je kunt ook een extra lambdasonde monteren en een meter in je auto zetten, dan kun je de AFR altijd checken ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Wouter1973

Citaat van: mehn op 27-11-2012 20:53:56
Citaat van: Wouter1973 op 27-11-2012 20:35:08
Deze komt dan dus tijdelijk in de plaats van de eigenlijke lambdasonde?

Gewoon achterin de uitlaat. Is maar voor een kwartiertje, dan kan ie er weer uit.
Je kunt ook een extra lambdasonde monteren en een meter in je auto zetten, dan kun je de AFR altijd checken ;)
Klinkt goed. Is zo'n ding ergens te huur?
En ik kan me voorstellen dat zo'n AFR meting in de uitlaat een algemeen beeld geeft. Zou je niet eigenlijk willen weten hoe het per cilinder gesteld is?

Wouter1973

In het kader van de 'kleine verbeterpunten'  heb ik een aantal dingetjes aangepakt. Een van de zaken waar ik in elk geval alvast gematigd tevreden over ben is het feit dat mijn achterruitsproeier weer redelijk werkt. De toevoerslang voor de sproeiervloeistof bleek te knikken bij het rechterscharnier van de achterklep, zodra de klep dichtviel. Een verbeterpunt is nog het afstellen van de sproeiers zelf, zodanig dat ze een groter gedeelte van de achterruit besproeien. Komt redelijk nauw heb ik gemerkt.
Daarnaast heb ik het genoegen om, in deze donkere dagen, een fractie meer interieurverlichting te hebben na het vervangen van twee lampjes. Het betrof het lampje bij de keuzehendel van de automaat en het lampje bij de sigarettenaansteker. Eigenlijk een betrekkelijk eenvoudig klusje, hoewel het er best 'heftig' uitziet als je je hele middenconsole omhoog gekanteld hebt staan. Het lampje bij de sigarettenaansteker is easy, het lampje bij de automaathendel kostte wat meer moeite omdat het lampje niet zo gemakkelijk in het houdertje wilde en je er niet heel gemakkelijk bij kan. De prijs van de lampjes verraste me wel (in negatieve zin), maar liefst 6 euro per lampje bij de dealer! :(

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km