Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Nope, geen duidelijke oorzaak. Mogelijk toch ergens kit niet helemaal goed aangebracht o.i.d. maar niks zichtbaars aangetroffen dat daar op duidde.
Het doorzettingsvermogen, tja. Er zijn momenten dat ik er ook even goed van baal. Maar de andere kant is: het ding rijdt, ook met de storing, en brengt me waar ik moet zijn. Al 45.000 km lang. Er zijn momenten waarop de storing, althans het ingrijpen van motormanagement, even niet aanwezig zijn en dan is het genieten van het vermogen, koppel en vlotte rijgedrag ook al is dat dan maar voor hooguit enkele tientallen kilometers.
En ik probeer het als een soort puzzel te zien: er moet een oplossing zijn, logisch nadenken, zoekwerk op fora en af en toe de kundige inbreng vanuit dit forum of vanuit een lpg specialist moet uiteindelijk tot die oplossing gaan leiden.
Rijden op benzine geeft geen problemen, rijden op lpg wel. Dat staat inmiddels vast. Dat sluit toch al een heleboel dingen uit.

Vulk

Ik begin toch meer en meer de afstelling van de gasinstallatie te verdenken.
Ik vermoed, mocht je de auto fatsoenlijke laten tunen/afstellen dat je het kwijt bent.

Piet

#482
Als er op benzine rijdend helemaal geen problemen zijn en op gas wel, zul je het toch echt in je gasinstallatie moeten zoeken.
Zeker als je lekkende benzine injectoren uitgesloten hebt.

Het lijkt er dan op dat je LPG computer niet goed afgesteld staat

classicT5

Wat voor merk en type LPG installatie heb je? Op foto op page 1 herken ik het niet. Prins oid?

Wouter1973

Het is een BRC Genius Maxx installatie. Injectoren, verdamperdruk en inspuittijden zijn daarvan gecheckt. Enige wat daar nog te regelen valt, en daar zal het dan  waarschijnlijk ook in gezocht moeten worden, is dat het mengsel bij deellast rijker of armer kan worden gesteld.
En het laatste dat ik dit weekend nog ga uitsluiten is wat er gebeurt met een andere benzinedrukregelaar. Ook al heb ik bij mijn huidige regelaar geen duidelijke lekkage en/of vochtigheid geconstateerd met het slangetje eraf.

Piet

#485
Citaat van: Wouter1973 op 11-01-2019 11:52:47
Het is een BRC Genius Maxx installatie. Injectoren, verdamperdruk en inspuittijden zijn daarvan gecheckt. Enige wat daar nog te regelen valt, en daar zal het dan  waarschijnlijk ook in gezocht moeten worden, is dat het mengsel bij deellast rijker of armer kan worden gesteld.
En het laatste dat ik dit weekend nog ga uitsluiten is wat er gebeurt met een andere benzinedrukregelaar. Ook al heb ik bij mijn huidige regelaar geen duidelijke lekkage en/of vochtigheid geconstateerd met het slangetje eraf.

Waarom de benzinedrukregelaar?
Hij doet het toch juist goed op benzine?

Wouter1973

#486
Omdat het in theorie mogelijk is dat deze toch iets inwendig lekt via vacuüm leiding. Het zijn tenslotte de long term fuel trims waar het mis gaat bij rijden op LPG. Ook de accu maar eens losgetrokken. Las ergens dat dat de enige manier is om de long term fuel trims te wissen. Hoewel ECU lostrekken en weer inpluggen me net zo effectief lijkt. Uiteraard met contact uit.

Wouter1973

Het goede nieuws is dat de kop er nu goed op zit, dat wil zeggen: zonder olielekkage. Kleppendeksel blijft mooi droog aan de bovenkant. Even oliepeil in de gaten houden de komende tijd en de bougies er nog eens uitdraaien, om te kijken of die ook droog blijven.
Voor wat betreft de long term fuel trim, de storing is er nog steeds. Benzine injectoren verwisseld, twee lmm's geprobeerd en drukregelaar verwisseld maar het maakt allemaal geen verschil. Op benzine blijft hij uitstekend rijden, op LPG schiet ie binnen de 20 km in een foutmelding. Wat opvalt is dat twee Bosch lmm's wel een merkbaar andere karakter hebben. Bij de een snel veel turbodruk, bij de ander gaat dat geleidelijker en voelt de motor minder levendig.
Ik ga nog een afspraak maken bij een LPG specialist, want veel andere opties kan ik niet bedenken. Een injector wellicht. Of de benzinedruk emulator. Of toch verdamper. Geen idee, dat mogen ze voor me uitzoeken.

de Boeing

Je wilt nog wel even door met deze (fijne) auto gezien de werkzaamheden ->  :eusa_clap:

Uiteindelijke ga je het probleem wel vinden.

Maar koop eens een nieuwe Bosch LMM en lambda sensor, dingen kosten ook de wereld niet meer en zijn heel belangrijk voor motormanagement (en betalen zich vanzelf terug in zuiniger rijden).

jellejas

Anders als je het spul terug komt brengen kunnen we wel even de LMM uit mijn wagen proberen, misschien dat die verschil brengt.

Maar ik ben het wel eens met Boeing, koop een nieuwe, zal je geen spijt van hebben. Kan ook gewoon goed zijn dat de een kapot is en de ander gewoon niet de juiste.
BRAAAAAAAP STUTUTU

blauweroffel

Citaat van: Wouter1973 op 15-01-2019 10:29:29
Het goede nieuws is dat de kop er nu goed op zit, dat wil zeggen: zonder olielekkage. Kleppendeksel blijft mooi droog aan de bovenkant. Even oliepeil in de gaten houden de komende tijd en de bougies er nog eens uitdraaien, om te kijken of die ook droog blijven.
Voor wat betreft de long term fuel trim, de storing is er nog steeds. Benzine injectoren verwisseld, twee lmm's geprobeerd en drukregelaar verwisseld maar het maakt allemaal geen verschil. Op benzine blijft hij uitstekend rijden, op LPG schiet ie binnen de 20 km in een foutmelding. Wat opvalt is dat twee Bosch lmm's wel een merkbaar andere karakter hebben. Bij de een snel veel turbodruk, bij de ander gaat dat geleidelijker en voelt de motor minder levendig.
Ik ga nog een afspraak maken bij een LPG specialist, want veel andere opties kan ik niet bedenken. Een injector wellicht. Of de benzinedruk emulator. Of toch verdamper. Geen idee, dat mogen ze voor me uitzoeken.

specialist? : verdampere.nl

Krijgt van mij een 10 met een griffel, zowel voor resultaten als klantvriendelijkheid als de prijzen die hj hantert
Br

vincen tdi

Citaat van: de Boeing op 15-01-2019 10:51:47
Je wilt nog wel even door met deze (fijne) auto gezien de werkzaamheden ->  :eusa_clap:

Uiteindelijke ga je het probleem wel vinden.

Maar koop eens een nieuwe Bosch LMM en lambda sensor, dingen kosten ook de wereld niet meer en zijn heel belangrijk voor motormanagement (en betalen zich vanzelf terug in zuiniger rijden).
Zijn ze nieuw nog wel te krijgen voor een 850.
Meen me te herinneren dat er leveringsproblemen zijn
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Wouter1973

Tsja, weet je mensen. Ik waardeer de suggesties zeker wel. Maar ik heb inmiddels twee lmm's (waarvan 1 via een forumlid) in bezit, beide van Bosch. Ik heb al eens een andere Bosch gemonteerd om te proberen, en heb zelfs nog een Pierburg (splinternieuw) een tijdje gemonteerd maar het maakt geen verschil. Nu weer een nieuwe lmm kopen gaat me de oplossing niet brengen vermoed ik. De lambadasonde is, vanwege deze storing, een 20.000 km terug al gemonteerd. Jawel, ook een originele en een nieuwe. Als de goede werking van elk vervangen onderdeel in twijfel moet worden getrokken is het einde zoek natuurlijk. Want ja, zelfs tussen een setje gloednieuwe bougies zou wel eens een defecte kunnen zitten.
Ik vind de tip voor de lpg specialist wel een goede, want ik denk dat ik het daar in moet zoeken. Nogmaals, op benzine rijdt ie perfect. Vlot, levendig, turbo komt er goed in, en goede gasrespons.

Piet

Serieus... het kàn gewoon niet anders dan in de (afstelling) van de lpg installatie liggen ...

Wouter1973

Tot die conclusie kom ik inmiddels ook, Piet!