Auteur Topic: V70 R AWD auto gespoten  (gelezen 32045 keer)

axelvr

• Clublidnmr:85011220
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • VOLVO 850R 2.0 '95
    • AxelVr Webdesign
Re: V70 R AWD met IPD stabilisator kit
« Reactie #60 Gepost op: 02-06-2014 23:58:14 »
Jammer dat je onderstuur dan wel toeneemt met die dikkere stabi stangen

EricL

• Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 03-06-2014 00:09:46 »
Jammer dat je onderstuur dan wel toeneemt met die dikkere stabi stangen

Dat heb ik ook gelezen. Met de standaard swaybar voor en de dikke ipd achter, neem je wel een groot gedeelte onderstuur weg.
Die combinatie ga ik toepassen op mijn R.

RoelNL

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Volvo, VFR, kitesurfen, Snowboarden
« Reactie #62 Gepost op: 27-06-2014 23:02:29 »
Hoi hoi,

Nou na een maand werkt mijn airco  ;D en ik  mag nu denk wel zeggen dat mijn airco systeem de komende jaren er weer prima tegenaan kan, met uiteraard wel iedere 2 jaar airco onderhoud.

Even in het kort wat er de afgelopen maand allemaal aan gedaan is. Ik was begonnen mijn dashboard eruit te halen waar gelijk al de eerste tegenvaller aan het licht kwam en dat was dat mijn airbag niet van mijn stuurwiel los kon komen :eusa_wall: omdat: om 1 of andere duistere reden die torx 30 boutjes zo verschrikkelijk vast zaten dat ik een grip tang op mijn torxschroevendraaier zetten om het zo te proberen los te halen. Kreeg er toen ineens beweging alleen niet de bout zelf want ik draaide de bout aan gort :eusa_wall:. Vervolgens begonnen om heel mijn stuurkolom eruit te halen wat vervolgens ook niet lukte "argh".

Toen zakte de moet me ff in schoenen en heb ik een flink partijtje zitten schelden, vloeken en tieren. Deze dag maar ff gelaten voor wat het was.

De volgende dag met frisse zin er weer tegenaan gegaan omdat je het niet kan laten zitten zoals het nu was. Nu was ik begonnen om paravan los te halen wat gelukkig wel zonder al te veel problemen ging, uiteraard wel eerst je ruitenwisserarmen los halen want anders kan de paravan er niet uit (kleine tip: haal je zekeringendeksel los want dan heb je toch net wat meer ruimte). Nu kon de ruitenwissermotor ook losgehaald worden.
Nu dit gedaan was kon ik weer verder met de binnenkant om alle knoppen, radio, airco bediening enz. eruit te halen. Dat is eigenlijk zo gepiept. Bij het loshalen van je airco bedieningspaneel moet je met 2 handen flink omhoog duwen om het paneel zeg maar een beetje te kantelen zodat je hem uit zijn vergrendeling drukt (er is best wel een hoop kracht voor nodig om het los te krijgen, meer dan je denkt).

Nu bijna alles eruit is nog even snel het handschoenen vakje eruit halen tezamen met de schopplaten. Nu kon ik beginnen met demonteren van alle sensoren en schakelaars die op de kachelunit zitten.

1. aanjager
2. lucht/tempsensor
3. kachelweerstand
4. re-circulatieklep motor

Leg wel alles op een goede plek weg want anders zoek je je een ongeluk als je het weer moet monteren (spreek uit ervaring :eusa_shifty:).

Als dat allemaal gedaan is wordt het tijd om het kachelhuis open te schroeven, daar heb torx 15 voor nodig en veel geduld want de boutjes zitten op plekken waar je amper bij kunt komen (alleen als je dashboard er niet af kunt halen), goed gereedschap is een must! Let ook op dat je dop-bouten van het kachelhuis die aan de bovenkant in het chassis zitten los haalt want dan kan je alles een beetje kantelen.

Bij mij waren gelukkig mijn aircoleidingen al losgehaald wat wel scheelt want die spring-lock verbindingen zijn niet het beste systeem om alles aan te sluiten en los te halen.

Vervolgens was ik begonnen om mijn bovenste deksel los te halen wat over de verdamper gaat en ook het deksel wat over de aanjager motor gaat. Vergeet niet alle clipjes die er zitten los te halen want anders lukt het nooit zonder het kapot te trekken. Als alles eenmaal los is kun je met een hoop gefrummel je bovenste deksel loshalen tezamen met de verdamper.

Dan krijg je dit tezien

nieuw

Tijdens het loshalen van mijn verdamper viel mij op dat ik een klein beetje koelvloeistof naar beneden zag lopen. En dan begint "de wet Murphy" natuurlijk, Kachelradiateur ook lek :eusa_think: op meerdere plekken.

De kachelradiateur heb ik ook gelijk vernieuwd want nu kan je er toch makkelijk bij. Nieuwe gehaald en tijdens het monteren kwam "de wet van Murphy" weer langs want mijn schutbord doorvoer brak af waardoor de aluminium pijpjes niet meer vast konden worden gezet.
Let dus op dat je dus niet gelijk je kachelradiateur vastzet als je de pijpjes nog niet vast hebt zitten want dan heb namelijk nog wat bewegingsvrijheid op de kachelradiateur zodat je doorvoer niet breekt

Niet vast zitten als de pijpjes nog niet gemonteerd zitten!

Dit kon dus ook allemaal weer besteld worden om alles weer goed te krijgen. In middels ben ik al in mijn 3e weekend bezig om het allemaal te fiksen. Maar het gaat gelukkig allemaal weer de goede kant op.

Je kan beter alles op je gemak aan doen en voor jezelf een doel stellen wat je in een weekend voor elkaar wilt krijgen. Door op deze manier te werken voorkom je een hoop gestress en ellende, vindt het alleen jammer dat dit niet eerder gedaan had! Want het werkt echt goed.

Inmiddels is de kachelradiateur dus weer bevestigd en wordt het tijd om de verdamper met deksels weer terug te monteren. Dit is echt een gehannis als je dashboard er nog inzit en doe dit dus met heel veel geduld en probeer het eerst op 10 manieren om zeker te weten dat je niet  dingen stuk maakt! want het lukt allemaal wel alleen is ruimte zoveel minder dat het gewoon echt moeilijk is en wordt. Maar gelukkig is het niet onmogelijk want het is gelukt! ;D :eusa_clap:

vervolgens kon alles weer dicht gebouwd worden en 1 voordeel is dat alle stekkertjes die op de schakelaars komen er maar op 1 manier op kunnen komen want daar is wel over nagedacht.

Inmiddels ben ik bezig in de 3 week van juni en werd het tijd om de condensor te vervangen tezamen met de radiateur. en in vergelijking met je verdamper heb je hier een zee van ruimte. Ik had het in deze volgorde gedaan (mijn koelvloeistof had ik al weg laten lopen).

1. alle stekkerverbindingen loshalen
2. zekeringen weg halen boven de radiateur.
3. ventilator weghalen.
4. olieleiding loshalen van radiateur 4X
5. condensor weghalen (let op airco systeem moet leeg zijn)
5. intercooler weghalen
6. radiateur weghalen

Bij de radiateur weghalen zit je weer met die stomme rot bouten die bij mij gelukkig wel een een aantal slagen los gingen, vervolgens krijg je de radiateur nog steeds niet los, dit is makkelijk op te lossen door gewoon het plastic voor een stuk door te zagen van je radiateur. Nu kun je met een hoop trek duw en draai werk je radiateur eronder krijgen want dan breekt het plastic wel. vervolgens moet je alleen nog met een ijzerzaag de bouten doorzagen omdat die toch echt weg moeten.

Als dat allemaal gedaan is kun je beginnen met monteren van alle nieuwe onderdelen. Probeer bij het monteren van je nieuwe radiateur iets andere schroeven en moeren te gebruiken zodat je deze eventueel de volgende keer wel los kan halen.

2 bouten en moeren en 4 sluitringen doen het goed!
bovenkant

onderkant

alles gemonteerd alleen nog aansluiten

Vervolgens kun je beginnen met alles weer te monteren van intercooler tot ventilator. Het enige waar je wel goed moet bij opletten zijn de olieslangen sluitingen (als ze eraf vallen is het leed niet te overzien!). Op zich vind ik deze sluitingen prima werken want zodra je ze goed op je slang kan krijgen (neem hier de tijd voor en het liefst ook nieuwe) is het alleen maar een kwestie van er goed opduwen tot het rondom klik zegt en dan krijg je het met geen mogelijkheid los, enige jammere is dat de slangen alsnog een keer eraf moeten omdat de olieslangen toch redelijk droogte scheuren begonnen  te krijgen hiervoor komen dus 4 nieuwe slangen. Die komen er komende maandag onder tezamen met die IPD stabilisatorstangen, maar deze keer laat ik het wel door de garage doen omdat ik dit en vooral de stabistangen niet zelf kan doen omdat je daar toch echt een brug voor nodig hebt.

nieuw

De oude oliekoeler slang/leiding, lijkt al te zweten.

de sluiting

De oude slang op radiateur, met beetje roest want de onderste was 300x erger en kreeg ik bijna niet los.

stekkerverbindingen

En om het airco systeem toch echt af te krijgen nog nieuwe hogedrukleiding omdat de oude aan het voetstuk wek erg verroest was.

Oud

nieuw

De orifice zit nieuw in de leiding.

Vandaag dus in Helmond geweest bij alles te laten controleren en vullen wat allemaal goed ging. En wat wel leuk was: is dat er toevallig net iemand langs die sinds een week een C70 heeft en ook sinds kort of binnenkort op forum is/komt

Bij zag was zeer waarschijnlijk zijn airco systeem leeg en gelukkig nog niet leg het systeem bleef prima een half uur op druk staan (15bar).
dus hopelijk komt dat ook weer goed.

Ik ben wel echt blij dat het allemaal gelukt ondanks de tegenvallers maar goed. Het enige wat er nu nog aan zit te komen is een kleine roest reparatie in de dorpels en achterklep te samen met spuiten van de voor en achterbumper en spiegelkappen. Als dat allemaal weer gedaan denk ik dat de auto weer echt mooi is en voorlopig ook blijft 8) ;D.

Tot zover en hopelijk hebben jullie er iets aan!

Groeten Roel

« Laatst bewerkt op: 07-04-2016 08:31:32 door RoelNL »
V70 2.5 lpg 386000 my 98 mei  10 tot dec 11 sold
v70R AWD 224500 my 98 dec 11 tot 2020 of langer
855 DOP T5R 241000(+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec 58000 MY 07 3-2016

elianmars

• V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
« Reactie #63 Gepost op: 28-06-2014 00:43:51 »
Goed bezig geweest!  :eusa_clap:

Hou in de gaten dat er geen kabels tegen/tussen de multiriem kunnen komen. Misschien even beetje bij elkaar binden met een tie-wrap?

rogerV701998

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Zwarte V70 2.5 10V AT Zilvergrijze 240 2.3 GL AT
« Reactie #64 Gepost op: 28-06-2014 07:24:43 »
Respect voor je doorzettingsvermogen! :eusa_clap:

Ewout Schalkwijk

• Volvomania in Optima Forma
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • XC70N D5 MY'06 / XC70NN D5 MY'08
    • reinemoen.net
« Reactie #65 Gepost op: 28-06-2014 10:45:19 »
Mooi verhaal! :eusa_clap: Wat me wel opvalt bij jouw auto is de enorme roestige bende aan de koppelingen e.d.
Mijn auto krijgt bovengemiddeld veel zout te verwerken en draagt deze sporen helemaal niet. :eusa_think: Heeft jouw auto veelvuldig op het strand gereden ofzo?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

grijzev70tdi

• Aj ginne kop hebt kuj nich oet t raam kiekn
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 classic Bi-Fuel 475k
« Reactie #66 Gepost op: 28-06-2014 14:47:07 »
Heeft de 850 hier ook hoor, roest aan de leidingen. Misschien dat het komt dat ie 9 jaar stil staat (binnen)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

RoelNL

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 05-07-2014 11:33:28 »
Mooi verhaal! :eusa_clap: Wat me wel opvalt bij jouw auto is de enorme roestige bende aan de koppelingen e.d.
Mijn auto krijgt bovengemiddeld veel zout te verwerken en draagt deze sporen helemaal niet. :eusa_think: Heeft jouw auto veelvuldig op het strand gereden ofzo?

Ewøut

Dat viel mij ook op, gelukkig is de roestduivel op het chassis niet aanwezig, wel heb ik een afspraak gemaakt om de roest in de dorpels en achterklep (randje van de rubberestrip die weg is). Zelf heb ik niet door zand en blubber gereden, het enige wat ik kan bedenken is dat een vorige eigenaar in de buurt van zee woonde, doordoor heb je daar gewoon iets sneller last van op de plekken die niet beschermt zijn tegen de roest.

grote voordeel is dat nu alle olie leidingen van de turbo en automaat vervangen zijn, en ik me daar gelukkig niet meer aan hoeft te storen.

Andere leuke is dat nu de blauwe stabilisator stangen van IPD gemonteerd zijn en ik moet zeggen dat merk je en voel je echt. Mijn auto stuurt nu veel strakker, helt minder over in de bochten en alles is weer wat stiller geworden.

Vandaag ben ik ook nog bij Marc van ET geweest, daar heb ik ook nog koppelstangen en een versnellingsbaksteun van IPD gehaald want die steun was redelijk op aan het raken.

Wel heb ik nog een vraag m.b.t. de stuurpomp want deze maakt herrie naarmate ik harder door een bocht ga (vooral bij het naar links gaan), wat is de beste manier om dit op te lossen, zelf zat ik aan olie verversing te denken van het stuurhuis, alleen weet ik niet of het hiermee oplost.
Hebben jullie misschien ervaring hiermee, want op het forum staat er genoeg over geschreven, van verversing tot en met het vervangen van het hele stuurhuis en pomp.

Als het mooier weer is zal ik wel weer even wat foto's plaatsen van mijn bevindingen van afgelopen week.

Gr Roel

RoelNL

• Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: V70 R AWD nu motor lampje
« Reactie #68 Gepost op: 06-07-2014 14:00:21 »
hallo,

Ben gister naar zee geweest om te gaan kitesurfen, gaat op de weg terug het motor lampje branden, en viel mijn vermogen weg omdat ik waarschijnlijk in noodloop aan rijden was, LPG en benzine maakt geen verschil.

Gister dus even met de Ipad en obd 2 uitleesdongel aan het stoeien geweest, tijdens het uitlezen kwam foutcode P0172 naar boven als enige fout, toen heb ik de code gewist en ben ik naar Breda gegaan om voetbal te gaan kijken, maar nog steeds hetzelfde probleem en tijdens de terug rit ging het motor lampje weer aan.

Nu zijn er allerlei mogelijke oorzaken die dit kunnen veroorzaken zoals: vaccuumlek, defecte LMM, kapotte lambdasonde enz.

Vandaag dus nog een keer wat uitgebreider gekeken met de Ipad en dongel.

Zie hier de uitkomsten

Stationaire

+- 3000 TPM

weer stationaire

Wat dan opvalt is dat de LMM nu een veel hoger waarde aangeeft. Was bij mijn vaders auto ook V70 2.4t Nieuw model.

Daar gaf de LMM toen der tijd ook veel hogere waardes waardoor iedere keer het motorlampje aan ging

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,66564.0.html

Mijn vraag is nu of jullie ook even willen kijken of jullie nu gekke lezingen zien op de foto's?

hopelijk kunnen jullie uitsluitsel geven, want 1 ding kan het in mijn ogen niet zijn en dat is een vaccuumlek want die zijn allemaal nieuw en toen correct aangesloten en sindsdien heb ik daar niet meer aan gezeten.

Gr. Roel
« Laatst bewerkt op: 20-10-2015 12:06:02 door RoelNL »

RoelNL

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 06-07-2014 14:14:09 »
Hier heb ik het type LMM van bosch zit er nu 283000 km in dus deze kan wel is een keer kapot gaan.

RoelNL

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 06-07-2014 15:07:58 »
Zojuist even een stuk op benzine gereden en ook heb ik de LMM van de V70 even omgewisseld met die van de 850. Helaas kan ik niet de foutcodes wissen met de Ipad wat ik eerst wel dacht te kunnen maar dus niet.

Foutcode P0172 blijft bestaand terwijl er nu wel een extra foutcode bij is gekomen namelijk P0131 O2 sensor 1 als ik naar de metingen kijk

Wat metingen nog een keer (zie O2 sensors 1 en 2)

Kloppen deze waardes of is de 1e lambdasonde kapoet?

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #71 Gepost op: 06-07-2014 15:11:54 »
Low voltage kan wellicht ook veroorzaakt worden door de Long Term Fuel Trim van 25%. Dit is het uiterste regelbereik van je systeem.
De lambdasensor blijft een arm mengsel registeren omdat het motormanagement de boel niet meer bijgeregeld krijgt.

Ik zou op zoek gaan naar een luchtlekkage.

RoelNL

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 06-07-2014 15:14:06 »
Ok ik ga is kijken of ik een iets kan vinden, gewapend met remmen reiniger moet ik een eind kunnen komen.

alvast bedankt.

RoelNL

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 06-07-2014 15:45:17 »
Zojuist overal remmen reiniger gespoten op plekken waar het zal kunnen ontstaan.

1. plek bij thermostaat bij het 90 graden hoekje.
2. bij de stationair regelaar.
3. andere aansluitingen op het luchtinlaatspruitstuk.
4. bij de aansluitingen van luchtinlaat turbo.
5. intercooler slangen.
6. gasklep

Nergens krijg ik een reactie op het het sprayen alleen bij als ik het direct in het inlaat traject spuit want dan gaat de motor fluctueren in toeren.

Dan zal het dus mogelijk een brakke lambdasonde betekenen en mogelijk een kapotte LMM omdat die van de 850 wel goed is want in de 850 kreeg ik geen foutmeldingen (ik heb de V70 LMM niet in de 850 getest).

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #74 Gepost op: 06-07-2014 16:39:44 »
Check de bovenste intercoolerslang eens.
Bij onze XC was dat het probleem en ik zag dat CorB hetzelfde had.