Volvo V70 R en natuurlijk een rode!

Gestart door Peultje, 22-01-2013 22:17:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peultje

#60
Bedankt voor de tip maar klauwen liepen zowel aan de binnen- als aan de buitenkant aan en dan moesten de balanceerloodjes er nog onderdoor. Kan natuurlijk zijn dat de remklauw doordat die binnen aanliep scheef gedrukt werd en daarom ook aan de buitenkant aanliep maar veel kan dit scheefdrukken nu ook weer niet zijn. De klauw zit vrij strak in het huis. Ik had al met al niet zoveel zin om nu veel aan beide kanten van de klauw af te slijpen dus de Persus velgen maar verkocht en R-velgen gekocht. Daar de winterbanden omgezet. Vind dit eigenlijk ook wel mooier:

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70geRwin

Erg netjes voor de winter en je wagen is prachtig!

Died850

Als je alleen de nokjes vlak slijpt heb je geen last meer van het aanlopen aan zowel de binnen als buiten rand. Slaglood moet dan inderdaad wel een andere plek krijgen. Persus velgen zouden dan wel makkelijk moeten passen, wil ze zelf ook voor de winterbanden aan gaan schaffen. Echter geeft het slijpen als de klauwen nog gemonteerd een hoop troep op de auto als je het niet goed afdekt.
Die satellite velgen staan natuurlijk perfect onder een V70 R. Veel beter dan Persus velgen ;). Mooie combo zo.

innocenti

Citaat van: Peultje op 21-10-2015 15:08:14
Bedankt voor de tip maar klauwen liepen zowel aan de binnen- als aan de buitenkant aan en dan moesten de balanceerloodjes er nog onderdoor. Veel aan beide kanten van de klauw slijpen had ik niet zoveel zin in dus de Persus velgen maar verkocht en R-velgen gekocht. Daar de winterbanden omgezet. Vind dit eigenlijk ook wel mooier:

http://i61.tinypic.com/nm00pg.jpg
Mooie winterset.

Peultje

#64
De Persus velgen liepen zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de remschoenen aan. Dus zowel op de rand van de tweede borst op de foto als zo'n cm van de spaken af op de plek van de lijmresten van de plakloodjes. (niet op deze foto te zien)



Enkel de nokjes aan de binnenkant van de remschoenen afslijpen leek mij in mijn geval niet voldoende. Ook aan de buitenkant zou er minstens 2-3 mm af moeten en dan ook zoals je zegt de loodjes verplaatsen. Vond dat allemaal wat teveel.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

KIM

Nu heb je in ieder geval een passende set. Satellites horen onder een R (of hebben de 16" variant een andere naam?).

Peultje

Vorige week zat de rechtervoorrem vast. De remzuiger die er al ver uitstak want op de blokken zat nog maar 0,4 cm voering, was enkel met veel geweld maximaal een halve centimeter terug te duwen

Vandaag de boel maar losgehaald om de zuiger te vervangen. Dit was wel nodig want de chroomlaag was op een aantal plekken weggeroest want er was water onder de balg gekomen:



De nieuwe zuiger lekker in de rempasta gezet, afdichtring en balg vervangen en de boel met nieuwe blokken weer gemonteerd. Remt nu weer erg lekker!
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Peultje

#67
Afgelopen zaterdag de automaatbak doorgespoeld. Eigenlijk een klusje van niks. Was in anderhalf uur of zo gefikst.

Met zijn tweeen gedaan en dit is wel handig. Kan een de auto starten en afzetten en de ander de aftapslang in de gaten houden en brullen als er luchtbelletjes komen.

Eerst via de aftapplug de bak afgetapt. Het lijkt mij dat je dan ook de oliekoeler leeg laat lopen en je deze dus niet meer hoeft door te spoelen. Klopt dit? Bijkomend voordeel is dat je de magneetplug (sleutelmaat 24), waar bij  toch wat ijzervijlsel aan zat, schoon kan maken.

Voor de operatie 15 liter automaatolie uit Duitsland gehaald voor zo'n 60 euro en twee nieuwe O-ringen en een groen klemmetje bij de dealer voor totaal zo'n 15 euro.

Volgens mij was de bak 80.000 km geleden ook gespoeld maar er kwam goed zwarte bagger uit.


Verder de goede How-To van Mehn die overeenkomt met:

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=8767

gevolgd:

Het beste kun je eerst de olie aflaten. Hier heb je niet per sé een brug nodig, maar het helpt wel.
De stop er weer in (met nieuwe pakking onderdeelnummer 977751) en de brug kan de deur uit  



Vanaf nu heb je twee mogelijkheden.

1. Je spoelt de oliekoeler mee. Je moet dan de retourleiding (van de onderkant van de radiator naar de automaat) aan de automaat-kant losmaken. Hiervoor moet de accu en de accuplaat eruit. Denk alsvast aan je alarm als je dat hebt. Bij het loskoppelen van de accu gaat waarschijnlijk je alarm af...
Bij 5 van de 6 automaten die ik gespoeld heb ging deze aansluiting overigens niet los, waardoor we optie 2 hebben moeten nemen.

2. Je spoelt de oliekoeler niet mee. Je maakt dan de slang los die van de automaat naar de oliekoeler loopt. Je doet dit aan de radiator (oliekoeler) kant. Je maakt de bovenste leiding los en je hebt hiervoor een nieuwe klem nodig (onderdeelnummer 6842411) als je de slang weer monteert.

In beide gevallen maak je een doorzichtige slang vast aan de leiding die je hebt losgemaakt. En volgt de volgende procedure:

A. Als je de olie hebt afgelaten meet je hoeveel olie eruit gekomen is. Hiervoor kan je het beste twee doorzichtige 5 liter kannen gebruiken. In de ene kiep je de oude olie en in de andere evenveel nieuwe olie. Als je de olie hebt afgemeten vul je de automaat met die olie door de peilstokopening.
B. Hang de doorzichtige slang in de 'vuile' 5 liter kan. Start de auto en zet de versnelling in de R. Er komt nu oude olie uit de doorzichtige slang. Let op totdat je bubbels ziet en zet de motor uit.
C. Meet hoeveel oude olie eruit gekomen is en vul de 'schone' 5 liter kan met evenveel olie en vul de automaat wederom via de peilstokopening.
D. Herhaal B en C 3 of 4 keer met elke keer een de automaat in een andere versnelling (R/D/L/2)
E. Verwijder de doorzichtige slang. En monteer de losgehaalde leiding aan de automaat of oliekoeler.
F. Stop de peilstok er weer in en start de auto. Beweeg (met de voet op de rem    ) langszaam door alle versnellingen waarbij je telkens een seconde of 5 wacht.
G. Zet de versnelling in de P met de motor aan, wacht 2 minuten en peil de olie. Zorg ervoor dat er nooit teveel olie in de bak zit. Dit is slechter voor de bak dan dat er te weinig inzit.
Vul eventueel nog wat olie bij en peil de eerste 100 km nog een paar keer.

Verder vond ik op de deur van de chef garage hier bij  mij op de fabriek de volgende prent die ik jullie niet wil onthouden:


Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Peultje

Afgelopen maandag tikte op de A15 een steentje een put met sterretje in mijn bijna nieuwe voorruit van de R. Balen. De lokale ruitenboer wilde voor de reparatie zo'n 75 hele euro's hebben. Vond ik wat veel. Na enig gegoegel op de site van zelfsterretjerepareren.nl (ik heb die naam niet bedacht) een reparatiesetje bestelt voor rond de 12 euro's. Daarmee de schade hersteld. Dit ging verbazend gemakkelijk en het resultaat mag er zijn. Je ziet nog net waar het putje zat maar dan moet je goed kijken (weet niet of Carglass en andere ladenlichtende reparateurs tot een beter resultaat (volkomen onzichtbare reparatie) komen. Ik ben over mijn inspanning tevreden. Heb er een foto van gemaakt maar daar zie je niks op. Wel een foto van de reparatie:

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Vulk

Aha, mooi dat dat zelf te herstellen valt ook...

KIM

Met het echte spul is het ook lastig een goede reparatie te maken als pro-beuner hoor.
Ik denk dat je heel tevreden kan zijn.

classicT5

Het enige wat je nu mist is uv lamp, die gebruiken ze meestal. Maar is zeer zeker goed zelf te doen, heb het ook al gedaan.

Carglass ed zijn bizar qua tarieven :(

Peultje

#72
Nee, je mist de UV lamp niet. Je gebruikt de zon als UV bron ten behoeve van de uitharding van de hars. Een kwartiertje in de zon is voldoende. Bij bewolkt weer is volgens de gebruiksaanwijzing een uur buiten overdag voldoende om de hars te laten uitharden.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Martijn84

Goed bezig! Mooie auto ook!
Is het moeilijk zelf zo een sterretje te repareren?
Koop ik me ook zo'n setje :)

Peultje

Voorruit reparatie met dat setje was heel eenvoudig. Prima te doen dus.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8