upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.

Gestart door RemkoT5, 24-02-2013 21:43:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RemkoT5

Dames/Heren,

De kogel is door het spreekwoordelijke gebedshuis gegaan.
We blijven de komende jaren rijden in de DOP 854 T5 AT (1995) :eusa_dance:
Er zijn de afgelopen jaren wat zaken aangepast en met binnenkort 350.000 km op de teller, zijn er wat mogelijkheden waar ik graag (in alle redelijkheid) wat feedback nodig denk te hebben.

De 850 is bij 270.000 Stage 1 getunded bij Marc ET. MTE Map. Er is toen ook de bekende stage 0 uitgevoerd. recentelijk is een Ferrita catback geplaats. 850 heeft altijd netjes zij beurtjes gehad en er zijn ook wat zorgen geweest die goed zijn opgelost, carterontluchting v.v. en lekke slang (zwanehals) bij de gasklep onder plastick afdekkapje.
Bij de remmerij zijn met de laatste beurt, de schijven en remmen vervangen standaad Volvo.
Bougie's standaard volvo.
Veerpootbrug, en IPD stabistangetjes voor, IPD Rip kit. K&N inleg filter.
Rondom veerpootlagers v.v.
Turbo druk lijkt o.k. deze komt bij het schakel moment van de automaat 2 a 3mm buiten het witte vlak van de turbo druk meter.
De 850 heeft geen extreem olieverbruik of koelwater verbruik. Geen vreemde rookpluimen of olielekkage's
Ik kan nog een compressie en lektest laten doen. Om e.e.a. uit te sluiten

In het voorjaar wil ik de 850 weer ge-upgrade hebben zo dat de beloofde 275pk en misschien een beetje meer weer beschikbaar zijn. En ik de komende jaren weer vooruit kan.

Dus:
De orginele turbo 15G  is na 350.000 km wel aan vervanging toe denk ik, de bekende stage 0 ga ik ook weer uitvoeren (rotorkap, verdeler, bobine, bougie's, grote beurt met distribitie compleet.) :eusa_whistle:
De 850 wordt ook voor woon/werk verkeer gebruikt, af en toe een sprintje moet kunnen.
Ik heb geen problemen met de 850 en alles dat d'r op en d'r aan zit werkt.
Ik heb afgelopen dagen flink rondgelezen op het forum en de uiteindelijk keuze moet ik zelf maken, maar kan het niet laten dit even aan jullie voor te leggen.

Vraag: 15g vervangen voor 16T , een 3' DP plaatsen, dan remappen. zodat je 285 PK kan halen.
Injecteurs zijn orgineel deze: reviseren of gewoon spoelen met het toevoegen van forte injector reiniger in de tank. (of meteen nieuwe injecteurs erin.)...Remmerij andere blokjes en rvs remslangen.


Of gewoon 1 nieuwe 15G turbo plaatsen en lekker door blijven rijden. ???

En welke zaken zijn preventief nog aan te pakken. of zijn jullie tegen gekomen bij of na 350.000 km.
Alvast dank voor jullie meedenken.


Alvast dank voor de feedback.
Remko

Martijn_B

Hoi Remko, het verschil tussen een 16T (met rechte flens) en een 15G turbo is niet al teveel. Ga uit van max 275pk met een 15G (ik haalde 272 met 380dkm) en ongeveer max 285pk met een 16T.

Ik zou dus lekker een nieuwe 15G erop gooien, dat moet prima zijn. Een 3" DP kan, maar maakt nou ook geen weeereld van verschil. Tevens wil je de automaat heel houden, als je een klein beetje risico wil lopen dan zou ik geen 16T maar een 18T nemen. Succes!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

)()()sT

Met een 16T zou ik misschien toch wel witte injectoren monteren zoals een *70 T5 dat met z'n 16T ook heeft. Alhoewel, ik heb in m'n 850 ook nog de originele orange zitten met 16T-schuine flens.

RemkoT5

#3
Citaat van: )()()sT op 24-02-2013 21:58:15
Met een 16T zou ik misschien toch wel witte injectoren monteren zoals een *70 T5 dat met z'n 16T ook heeft. Alhoewel, ik heb in m'n 850 ook nog de originele orange zitten met 16T-schuine flens.

Citaat van: Martijn_B op 24-02-2013 21:57:43
Tevens wil je de automaat heel houden, als je een klein beetje risico wil lopen dan zou ik geen 16T maar een 18T nemen. Succes!
Martijn, Dus even voor mij... met een 18T loop ik minder risico dan met een 16T of juist een beetje meer met een 18T? en de andere zaken die ik dan toch mee dien te nemen bij een 18T? zoals nieuwe injectoren? of volstaat en 3'dp en remappen? Ik denk dat ik ook niet meer dan die 285pk  of misschien 300 pk nodig heb om de automaat en andere zaken niet te veel op het randje te gaan belasten. Ik ben tevree maar een beetje erbij is nog zonder teveel investering en risico mogelijk.

Joost, maken de witte injectoren veel verschil ten opzichte van de standaard voor dat beetje extra? ik rij op ongelood 98.
Loopt het allemaal wat makkelijk met witte injectoren en een 18 T zonder op het randje te gaan zitten?

RemkoT5

Ik lees wel op het forum dat een 18T wat makkelijker z'n werk doet...
Of toch bij 15G blijven... En dan nieuwe injectoren of de huidige behouden met forte injector cleaner in de tank? :eusa_think:

Martijn_B

Remko ik denk dat het belangrijk is om te kijken of je echt meer paardjes wilt.

Optie a: 15G behouden, weinig risico lopen, weinig extra aanschaf en minimale vermogenswinst. Totale kosten +-€900 voor het professioneel laten reinigen van je injectoren + nieuwe 15G en pakkingen e.d. Resultaat max 275 pk

Optie b: 18T kopen, meer risico lopen voor je automaat (maar zal misschien meevallen, weet ik niet want ik heb een handbak). Minimale totale kosten zijn +- €1400: €100 voor witte injectoren / € 850 voor de turbo en pakkingen, €450 voor de software. Resultaat rond de 310-320 pk.

Ik vind persoonlijk dat qua "most bangs for your buck"  een 18T turbo het meeste biedt. Geen 3" DP, dikke IC of buizenset, gewoon een 18T en goede software brengt waarschijnlijk het meest en geeft je een zéér vlotte auto voor "geringe" meerprijs tov. 15G.

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

RemkoT5

#6
Zou ik voor de 18T gaan dien ik wel de flens op de standaard DP aan te passen.
Dan remappen en zit je dus rond de 300 pk... :eusa_think:

Martijn_B

Ik ging uit van 2e hands prijzen, staan regelmatig te koop hier op het forum. Heb je nu een conische of rechte flens, weet je dat?

Als je blokje gezond is, is 300pk geen enkel probleem :-)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

UserID6342

#8
Ach, je kunt het allemaal net zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk, met alle risico's van dien.

Persoonlijk zou ik met de automaat nooit > 300 PK willen gaan, maar dat is zuiver persoonlijk.  Er zijn er hier al genoeg die een bak aan gort hebben getrokken door het te grote vermogen.  Zowiezo zijn stoplichtsprintjes dodelijk voor de bak (ook met een goed getunede 15G), als het eenmaal rolt kun je gerust op het gas gaan.

Ikzelf rij met witte injectoren, nieuwe 15G turbo (nog geen 10 dkm gelopen), automaat en 3" uitlaat.  Voor mij persoonlijk meer als snel zat, ook met trekken.

Ik zou zelf ook liever een nieuwe 15G monteren als een tiendehandsje 18T want die haalt ook zijn oorspronkelijke druk allang niet meer.

Qua PK's heb ik geen flauw idee wat ik nu heb, maar vind dat persoonlijk ook niet echt belangrijk.  De auto rijd goed en daar gaat het om.

RemkoT5

Conische flens...
Maar met witte injectoren en 15G dien ik toch weer te remappen, een 3'dp misschien maar zit ik nog over te twijfelen.

RemkoT5


UserID6342

Dat ding van mij is Rica gechipt.  Het grootste nadeel van die Ricachips vind ik altijd die (klote)klap die er rond de 3000rpm komt.  Nu met alle aanpassingen zoals ik ze wou hebben, is die rottige klap er ook helemaal uit.  Auto loopt perfect zo en heeft meer als vermogen zat (eigenlijk gewoon teveel), niets geremapped gewoon zo gelaten.

Zowel Jos als Jorn hebben afgelopen zaterdag nog met de auto gereden en beide wisten hoe hij was, voordat de aanpassingen er allemaal inzaten.  Een mooier voorbeeld, vergelijk heb je dus eigenlijk niet.  En ik ben van 15G rechte flens naar 15G conische flens gegaan, juist omdat die turbo nog geen 10 dkm gedraaid had.

RemkoT5

#12
Dus nu staat de optie op een nieuwe 15G conisch gewoon 1 op 1  vervanging van de oude, dan nieuwe witte injectoren en je hoeft dan niet te remappen?
Wat is er dan wel verschil met de orginele (ik denk de bruine) en witte injectors, als ik de rest zo laat. Ik lees dan toch hier dat dit niet zo fijn loopt
Of zou dit met de stage 1 MTE die ik heb, dit verschil wel opgevangen zijn???

UserID6342

Ik heb geen flauw idee hoe die van jou dadelijk zal lopen met die setup maar die van mij loopt perfect erop.  ik denk, maar dat is puur een vermoeden, dat de Rica chips iets ruimer bemeten zijn qua remapping.  Ik heb geen idee hoe dat met software van MTE gaat.

Het verschil tussen de originele en witte (of andere kleuren) is de opbrengst die ze kunnen leveren.  Simpel gezegd, de witte kunnen meer brandstof doorlaten / spuiten meer in als de originele.

RemkoT5

#14
Dus op zoek naar nieuw of gerefurbised oranje 310cc 0280150785 of nieuw of gerefurbished wit 350cc  0280155766, en een nieuwe 15G
En afhankelijk hoe de stage 1 mapping van MTE werkt, ik wel of geen lekkere loop heb. En daarnaast de afstelling van de wastegate.