How-to carterventilatie aanpassen

Gestart door Rense850T5, 12-05-2013 00:19:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

Nog ff op mijn blok in de schuur gekeken, maar het is denk toch andersom:
- gat rechtsboven het tankje zou de afvoer van de cartergasse kunnen zijn
- gat onderaan en achter tankje zou de retour kunnen zijn

Piet

Citaat van: Dirk342 op 12-05-2013 10:30:42
Ik zou dus idd de onderste aansluiting gebruiken van het potje om daar de catchtank op te zetten.  De aansluiting rechts van het potje, dus tussen de pingelsensoren in afdoppen.

Immers hij moet zijn druk kwijt kunnen, maakt niet uit waar zolang die maar boven het olieniveau is.  De onderste aansluiting is dit in ieder geval, immers je olieniveau staat in het carter en niet zo hoog in het blok.  En dan een T-stuk voor de kleppendeksel, etc.

Een goede slang past er onder wel op en met een fatsoenlijke slangklem krijg je die wel vast / dicht.  Er komt immers geen echte druk op te staan, dus klemmend dicht is genoeg hiervoor.

Ja, daar zit wat in inderdaad

Piet

Zou je met alleen een  T-stuk je niet een te hoge druk in de kop kunnen krijgen?
Ik weet niet hoe het officieel geregeld is in het tankje, bestaat daarin ook een open verbinding tussen carter en kop? (ik heb nog nooit zo'n tankje open gesloopt)

Rense850T5

Ja zoiets lijkt mij dus ook maar hoe ga je hier slangen aan koppelen.
Ik zou bijna zeggen draad erin tappen en dan met 45/90gr. Koppelingen van bijvoorbeeld QSP werken. Maar dan kan je ook gelijk mooie staalomvlochte leidingen eraan maken als je dan toch bezig bent moet je het ook maar gelijk goed doen haha.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Rense850T5

Citaat van: koen.s op 12-05-2013 10:26:36
Ben aan het rond kijken voor de oil catch tank.
Er zijn er ook bij waar een filter boven op zit, waar is die voor?


Met het filter boven op laat voor een deel de gassen vrij onder de motorkap (tijdens het rijden niet erg, maar als je stilstaat wil jij echt je ramen gesloten en kachel uit zetten ;D )
En zonder filter vangt dus alle olie op en laat alle gassen doorstroomen.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Piet

#20
Toch wel makkelijk als de boel los in de schuur ligt..... net nog even naar het tankje gekeken, bij doorblazen (leek wel een doedelzakspeler met het tankje en slang eraan) blijkt er inderdaad een open verbinding tussen aansluiting kop en carter in het tankje.
Je zou dus inderdaad gewoon een T-Stuk kunnen gebruiken om slang vanaf kop en carter op de catchcan aan te sluiten.
Het resterende gat in het blok moet dan afgedopt.
Waarmee het tankje kan komen te vervallen

Jack v

de bovenste in het kleppendeksel doet hetzelfde als de bovenste in het motorblok. De onderste is de terugloop en zou dus kunnen vervallen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Rense850T5

Tankje is van binnen verder helemaal open. Dus alles staat in "vrije" verbinding.

Wat ook een oplossing zou zijn is een catchtank met 3 aansluitingen
1 aansluiting op het onderblok afdoppen
1 aan sluiting van het onderblok naar de catchtank
De aansluiting van de kleppendeksel ook naar de catchtank

Wat dan wel (noodzakelijk) is is een one way valve tussen je leidingen zodat er niet gassen terug naar je kleppendeksel kunnen lopen.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Piet

Ik weet niet of er catchtanks met 3 aansluitingen zijn?
Anders kun  je met een t-stuk hetzelfde bereiken.
Zit nu ook geen one way valve tussen kop en carter, zal daarom niet noodzakelijk zijn??

Rense850T5

Nee dan niet maar als je met een catchtank met 3 aansluitingen werkt misschien wel.
Als je kleppendeksel lagere druk heeft dan je onderblok bestaat de kans dat er dan ook gassen terug gezogen het klepdeksel in worden.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Piet

Moeten alleen nog een goede manier vinden om de slang aan het blok te bevestigen.... er zit wel een "tuutje" maar zonder felsrandje... kans dat de slang er dan van af kan schieten is me te groot.

Rense850T5

Citaat van: Piet op 12-05-2013 11:02:38
Moeten alleen nog een goede manier vinden om de slang aan het blok te bevestigen.... er zit wel een "tuutje" maar zonder felsrandje... kans dat de slang er dan van af kan schieten is me te groot.

Kan hier geen m12-m14 draad in getapt worden en dan met qsp koppelingen??
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

NinaPaul

Je hebt daar een bout gaatje, waar de originele op zit. Stukje pijp maken die daar op vast zit met een felsrandje voor een slang.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Rense850T5

Hier een catchtank met 3 aansluitingen moet je allen het filter vervangen door een slang.

http://www.autosportcompany.nl/aluminium-tanks/olie-catchtanks/olie-catchtank-5646.html
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!