De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855T5+

#15
Had het vervangen van de verdelerkap, rotor en bougies nu eigenlijk zin?

Gezien de goede staat waarin de bougies eruit kwamen, zou je denken dat daar geen probleem lag.

Het heeft evenwel echt zin, want het volgende viel direct op:

- starten gaat opeens veel vlotter, in plaats van enkele omwentelingen, nu vrijwel direct aanslaan  :eusa_clap:
- stationairloop: geen enkel verschil, en toeren daar direct boven ook niet
- vanaf ca. 2500 toeren RRRRR-t de auto veel agressiever en sleurt eraan tot hoge toeren of het lieve lust is, veel beter dan voorheen  :eusa_dance:, m.a.w. dat is dus het grote verschil, waarschijnlijk m.n. veroorzaakt door de nieuwe verdelerkap en vooral rotor.
Volvo: Mutatis Mutandis

UserID6342

Vervang je vacuumslangen maar van en aar de TCV toe, die zijn allemaal zo rot als kappes:



Scheelt je nog meer ;D

855T5+

Citaat van: Dirk342 op 24-06-2013 00:33:23
Vervang je vacuumslangen maar van en aar de TCV toe, die zijn allemaal zo rot als kappes:

Scheelt je nog meer ;D

Ja, helemaal mee eens !
Is al gebeurd, komt nog een apart artikel van (schreef ik al trouwens in het artikel zelf...)
Maar gek genoeg is er in't geheel geen verschil te merken tussen de oude (rotte) en de nieuwe slangen, had ik (en anderen) wel verwacht. Kennelijk waren ze wel brak, maar nog niet poreus of lek. Maar daarover in een volgend artikel nog veel meer (volgt in enkele dagen).
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

De R-bumper is klaar: geschuurd, primed, geschuurd, onderlak, kleurlak, 2x transparant, zie hieronder:

Ziet er super uit. Inmiddels opgehaald. Nu nog monteren, maar voorlopig geen tijd  :eusa_wall:

(EDIT: issue met plaatje resolved: server waarop dropbox folder staat was gerestart na Windows updates en dan moet Dropbox kennelijk opnieuw die server toestemming geven te syncen...maar omdat dat bericht alleen op die server zichtbaar wordt en daaraan dus geen headend zit (dus geen scherm en keyboard) kwam ik daar pas achter na remote toegang...grrr)
Volvo: Mutatis Mutandis

hertogjan6

Citaat van: 850T5 op 14-07-2013 01:08:56
De R-bumper is klaar: geschuurd, primed, geschuurd, onderlak, kleurlak, 2x transparant, zie hieronder:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/26875799/Volvo/Exterior/Spoiler/Front/R-bumper-418-800x600.jpg
Inmiddels afgehaald. Nu nog monteren, maar voorlopig geen tijd  :eusa_wall:
EDIT: plaatjes doen het nu via dropbox ook niet meer, de oude wel, de nieuwe niet meer, grrrr, moet ik morgen verder mee, nu te laat.
jammer was net zo benieuwd  :(
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

hertogjan6

Ziet erg goed uit!!   :eusa_clap: :eusa_clap:

en ja met 10 tien minuten heb je de bumper vervangen dus ik zeg doen ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

855T5+

Citaat van: hertogjan6 op 14-07-2013 01:43:50
Ziet erg goed uit!!   :eusa_clap: :eusa_clap:

en ja met 10 tien minuten heb je de bumper vervangen dus ik zeg doen ;)

Optimist!  ;D  WD40 is geduldiger dan ik, ben ik bang  :evil:, dus ietsje rustiger aan....
Volvo: Mutatis Mutandis

hertogjan6

Citaat van: 850T5 op 14-07-2013 01:47:18
Citaat van: hertogjan6 op 14-07-2013 01:43:50
Ziet erg goed uit!!   :eusa_clap: :eusa_clap:

en ja met 10 tien minuten heb je de bumper vervangen dus ik zeg doen ;)

Optimist! WD40 is geduldiger dan ik, ben ik bang.
waarvoor heb je wd40 nodig?
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

hertogjan6

6 torx (parkers) pompnageltjes even er uit flansen met bijv. Platbek schroevendraaier doorboren is (meestal) onnodig en dan trekken maar bumper er weer op ( slaan) niet te letterlijk nemen torx schroefjes er weer in en karren maar :D

POmpnagels zijn verkrijgbaar bij de plaatselijke dealer ;)

(Maar deze info wist je natuurlijk allemaal al ;D)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

855T5+

Vervangen slangen Turbo <> TCV (turbodrukregelklep) e.a.

Bij het vervangen van de verdelerkap, rotor en bougies, was opgevallen hoe slecht de slangen aan de TCV (Turbo Control Valve, Turbodrukregelklep) waren. Zie hiervoor dit topic.
Helaas had ik de reserve onderdelen (slangen en slangklemmen) op dat moment niet in huis en heb besloten dit later alsnog nog te doen: wel dubbel werk met betrekking tot uitbouwen diverse onderdelen.

Eerst heb ik uitgebreid het forum met de zoekfunctie (ahhggrr) doorgespit en kwam ik het volgende tegen (zie later voor wat IK precies gedaan heb):
In het topic:
"Vacuumslangen vervangen FOTO,S!!"
schreef spekkie99:
"De 6 mm heb je eigenlijk alleen nodig van inlaatspruitstuk naar tikkend VAP klepje"
en M a r c schreef elders:
"Alleen op het inlaatspruitstuk zit één kort slangetje van 6mm naar de regelklep voor het
benzinedampafzuigssysteem."
plus, benodigd:
"3mtr vacuumslang van 4mm
30cm vacuumslang van 6mm
10 mini slangklemmetjes 10mm"

Dit was een heel goed begin, maarrrr helaas niet precies genoeg voor een newbie. Het grote probleem met een klus als deze is, dat je van te voren niet weet wat de zoektermen zijn, dus pas na enkele uren zoeken je een idee krijgt hoe de dingen heten die je wil vervangen en dan nog moet uitdokteren waar je het kunt kopen, als alternatief naast de Volvo dealer...enfin, lees verder.

Vooraf:
Vervang de slangen één voor één om te voorkomen dat je niet meer weet waar de nieuwe slangen precies aangesloten waren: je zult niet de eerste zijn die ze precies verkeerd om monteert. Er zijn al meerdere goede artikelen met foto´s op het forum over dit onderwerp geplaatst, dit is slechts een extra bijdrage.

De slangen:
Slangen van de turbo naar de TCV (turbodrukregelaar, Turbo (Pressure) Control Valve)(stuk van 490mm en een stuk van 330mm), alsmede van de TCV naar het luchtinlaatstuk (onderaan de LMM, luchtmassameter) dat tussen de Turbo en het Luchtfilter zit (stuk van 140mm). Bestelnummer: 9443862, je hebt in totaal 960mm nodig hiervan voor de genoemde slangen hier, zeg 1m, en dat is met 5,2mm inwendige doorsnede (staat erop), en verder 10mm buitenmaat gemeten.

Dan is er een stukje slang dat ook slecht bleek, dat loopt van de voorkant van het inlaatspruitstuk naar de VAP (regelklep voor het benzinedampafzuigssysteem). Ik heb het volgende bestelnummer afgelezen van dat stukje slang 976736 en dat is 6.5mm inwendige doorsnede, staat er op, verder 11mm buitenmaat, gemeten. Let op: deze slang zwelt ter hoogte van de nippel waarover die geschoven wordt op tot 12 mm. De lengte is ca. 300mm. Voor zover ik weet is dat het enige stukje slang met inwendige diameter van 6,5mm dat te vinden is onder de motorkap, dus als je minimaal 1 m moet bestellen, probeer dan eerst zo´n stukje bij een bevriend forumlid te verwerven :-), of bij Brezan (benzineslang).

Dan een slang die vanaf midden onderaan de turbo, langs (maar niet op) de TCV naar voren in het inlaatspruitstuk loopt. Deze is 750mm lang en heeft een inwendige doorsnede van 4,2mm (staat erop). Het bestelnummer hiervan is 976734. De buitenmaat is 9mm, gemeten. De aansluiting hiervan zit op het inlaatspruitstuk onder die van dat stukje slang met diameter 6,5mm inwendige diameter, bestelnummer 976736.

Voorts heb ik ontdekt dat er aan de originele vacuumslangetjes (PVC transparant) koppelstukjes en L-bochtjes zitten met een inwendige diameter van ca. 4mm, reden waarom slang met bestelnummer 976734 hiervoor prima te gebruiken blijkt en goed zelf klemt zonder klemmetje (zaten er ook niet op). Als de slangetjes niet vervangt kun je wel de L-stukjes vervangen (bestellen, bijv. bij estateservices of dealer, en de koppelstukjes vervang je met wat je over hebt van de minimumbestelhoeveelheid van 1 meter).

De klemmetjes:
Ik heb klemmetjes type 10 gebruikt voor alle slangen die naar de turbo en TCV lopen (beide uiteinden). Een klemmetje type 10 heeft in de regel een klembereik van 8...10mm. In ieder geval moeten dit mini-klemmetjes zijn met een gladde binnenkant, dus geen ribbels en de schroef helemaal aan de buitenzijde van de klem. Het is mij niet gelukt ergens RVS versies per stuk te krijgen, wel zijn er gegalvaniseerde versies hier en daar te koop in die kleine maat. Ook kun je RVS klemmetjes van die soort en klein formaat per 50 of 100 op´t web kopen. Maar je hebt er maar maximaal 12 nodig. Voor de slang vanaf het inlaatspruitstuk naar de VAP/regelklep voor het benzinedampafzuigsysteem is een grotere klem nodig, minimaal type 12 (2 stuks, regelbereik 11-13mm), zo blijkt.
Voorbeelden van geschikte slangklemmetjes:

Type 10 RVS, en

Type 11 RVS, daarnaast is nog type 12 nodig (2x).

Samengevat:
Voor alle slangen met bestelnummer 976734 (4,2mm) of 9443862 (5,2mm) type 10 slangklem (mini, glad, bij voorkeur RVS), minimaal 8 stuks nodig.
Voor de slang met bestelnummer 976736 (6,5mm) type 12 slangklem (mini, glad, bij voorkeur RVS),
minimaal 2 stuks nodig.

Siliconen alternatief:
Voor slangen met bestelnummer 976734 kun je siliconenslang van 4mm inwendig nemen
Voor slangen met bestelnummer 9443862 kun je siliconenslang van 5mm inwendig nemen
Voor slang met bestelnummer 976736 kun je siliconenslang van 6mm inwendig nemen
Het hangt van de buitenmaat van de siliconenslangen af welke maat slangklemmen je moet nemen: in de regel het typenummer dat overeenkomt met de buitenmaat in mm (behalve waarschijnlijk de slang naar de VAP). Voor de vacuumslangen kun je ook siliconenslang van 4mm inwendig nemen.
Ik raad echter ten zeerste af siliconenslang te gebruiken, tenzij je dit werkje iedere twee tot vier jaar wilt herhalen. Bestel gewoon de originele Volvo parts bij de Volvo dealer, want die gaan dus wel tot 17 jaar mee! (bij mij in ieder geval wel), maar ook kosten ze niet meer dan de siliconenvariant. Tenslotte zijn de inwendige maten van de Volvo slangen net even anders (4,2mm, 5,2mm en 6,5mm) dan de after-market maten (4, 5, 6mm) en dat past gewoon beter.

Montage:
Om bij de TCV te komen moeten er diverse onderdelen eerst verwijderd worden. Dat zijn ten eerste dezelfde onderdelen die je het beste kunt verwijderen bij vervanging van de verdelerkap, rotor en bougies en vervolgens ter hoogte van de Turbo nog het één en ander. Zie voor de montagedetails dus eerst dit topic voor verwijdering van:
- Luchttoevoerbuis
- Luchtfilterhuis (dat ding met opschrift Turbo erop)
- Turbo S-buis
zodat de TCV vrij komt te liggen.

Voorts vind je hierna instructies om achtereenvolgens het volgende te verwijderen:
- Luchttoevoerbuis tussen LMM (aan Luchtfilterhuis) en Turbo en slangen daaraan
- Hitteschild bij Turbo
- Flexibel stuk tussen Turbo S-buis en Turbo
- Afdekkap vacuum kerstboom
Voor alles geldt: het maakt de klus veel makkelijker, maar misschien kunnen sommigen het ook zonder verwijdering van bepaalde zaken. Ik niet, dus ik heb het wel verwijderd.

(de)Montage details overige zaken:
Luchttoevoerbuis tussen LMM en Turbo:
Deze buis wordt verwijderd zodat je beter bij de drie slangen aan de Turbo kunt komen, vooral voor het vastzetten van de nieuwe slangen is dit van belang. Deze buis was ter hoogte van het luchtfilterhuis al losgemaakt. Aan deze buis, die van boven bij het luchtfilterhuis naar beneden naar de Turbo loopt, zitten een aantal andere slangen en een steker. Deze zullen ook allemaal losgemaakt moeten worden:
- een slang (van ca. 140mm lengte) die van de onderkant (aan een nippel) van het bovenste gedeelte naar de middelste aansluiting van de TCV loopt. Deze is soms zonder slangklem op de nippel geschoven en kan er dan zo afgetrokken worden. anders wordt het priegeljob met een te verwijderen slangklem.
- een dikke slang die in een uitstulping naar voren aan de onderkant geschoven zit, ook deze kan eruit geschoven worden.
- een dunne slang die op een nippel vlak bij de vorige uitstulping, maar dan omhoog gestoken is, en dus ook met de hand eraf geschoven kan worden.
- een steker die vlak bij de uitstulping zit, knijp de beugel van de steker in en trek de steker er tegelijk af en leg die gewoon eronder neer.
Tenslotte zit de buis onderaan vast aan de Turbo met een slangklem. Gebruik een schroevendraaier met platte kop om deze los te maken. Waarschijnlijk kun je de slangklem niet zien zitten maar wel de schroef ervan tussen de firewall en de Turbo. Draai de slangklem goed los, ga dan met je hand naar het eind van de buis en trek deze al wrikkend naar je toe (naar de linkerkant van de auto), de buis komt dan los van de Turbo. Verwijder de gehele buis door deze met beleid naar boven te bewegen.
Je hebt dan de volgende buis in je handen:

Links is boven. Aan de nippel in de groene cirkel zit slang 18 naar de TCV. Rechts is onderaan bij de Turbo.

Hitteschild boven Turbo
Verwijdering is meestal nodig om bij de schroef van de onderste slangklem van het tussenstuk tussen de Turbo S-buis en de Turbo zelf te kunnen komen. Het hitteschild bestaat uit diverse delen die door de manier van bevestigen een zekere vrijheid hebben t.o.v. elkaar om te expanderen en krimpen vanwege de hitte die komt van de Turbo e.d. Niet alle delen hoeven verwijderd te worden.
Verwijder eerst de twee bouten met dop 12 waaraan de beugel zit, zie hieronder:

De locatie van de schroeven aan de beugel.

Verwijder dan de twee schroeven (de rechter is, vanaf de bestuurder gezien, een hele lange met een veer: ) van het onderste hitteschild, zie hieronder:

De locatie van de schroeven aan het hitteschild (links).


De locatie van de schroeven aan het hitteschild (rechts).

Je kunt nu met enig beleid het hitteschild verwijderen en je ziet dan het volgende:

(Volgens mij ontbreekt hier iets? een borgveertje misschien, ik denk van wel, moet besteld worden)

Nu kun je makkelijker bij de onderste slangklem die het tussenstuk tussen de Turbo-S-buis en de Turbo zelf. Zie de volgende foto:

Maak die slangklem los (met een schroevendraaier met platte kop) en verwijder het (rubberen) tussenstuk door het naar boven te trekken. Verwijder de prop voor zometeen.
Lekkere smeerboel bij die Turbo (vet en olie sinds april 1995!), wordt schoongemaakt alvorens terug te plaatsen. Stop de eerder verwijderde prop weer in het nu ontstane gat.


Het tussenstuk ziet er nog goed uit, in ieder geval veel beter dan de slangen naar de TCV, het poedert ook niet en kan geheel vervormd worden zonder scheurtjes te laten zien. Het wordt nu dus niet vervangen (kost ca. 25 euro excl. BTW).




De onderste slangklem, nadat die schoongemaakt is. Niets mis mee dus en wordt niet vervangen.

Nu heb je ruimte genoeg om de slangen aan de TCV en turbo te verwijderen en de nieuwe vast te maken. Doe dit slang voor slang om te voorkomen dat je niet meer weet waar welke slang hoort. Bovendien klopt de officiële Volvo documentatie niet, daarop zijn twee slangen verwisseld! Dus daarop kun je ook niet vertrouwen. Zie hieronder de Volvo documentatie, waarbij dus de slangen 19 en 17 op de tekening verwisseld staan aan de TCV t.o.v. de juiste montagewijze:

Slangen 17, 18 en 19 hebben bestelnummer 9443862 en zijn inwendig 5,2mm en uitwendig 10mm.

Op het volgende plaatje staat de leeggemaakte TCV, zodat de kleurcodes goed te zien zijn.

TCV zonder slangen (doe dit zelf dus niet zo, maar vervang slang voor slang).


In gemonteerde toestand is de kleur rood aan de TCV dus onderaan. Hieraan komt slang 17 (niet 19), 330mm lang.


Aan geel komt slang 19 (niet 17) die naar bovenaan de Turbo loopt, 490mm lang.

Slang 18 is korter, 140mm en loopt naar vlak bij de LMM (onderaan de buis die bovenaan het luchtfilter zit) en komt middenaan de TCV, blauw.


De TVC met drie nieuwe slangen, waarvan 2 al van klem voorzien (17 en 19, slang 18 in het midden).

Dan is er nog slang 20 met bestelnummer 976734, deze is 750mm lang en loopt vanaf midden vooraan de Turbo langs de TCV (en de andere TCV slangen) helemaal naar vooraan de motor en is aangesloten aan een nippel aan het inlaatspruitstuk (tussen dat spruitstuk en de radiator).

Nieuwe slang 20 bij de Turbo.


Nieuwe slang 20 bij het inlaatspruitstuk. Let op de brakke slang erboven die nog vervangen wordt, zie hierna.

Vervolgens is er nog de slang (de brakke van hierboven) die loopt van het inlaatspruitstuk naar de "VAP". Bestelnummer slang: 976736. Ca. 300mm nodig. Hiervoor zijn de slangklemmetjes type 12 nodig.

De beide nieuwe slangen bij het inlaatspruitstuk. De bovenste is nog provisorisch vastgemaakt met een tiewrap, want ik had geen slangklem type 12 meer.


De 6,5 mm slang aan de VAP, helemaal aan de voorkant van de auto, direct achter de radiator , links bovenaan (gezien vanuit de bestuurder).

Nu zijn alle slangen aan de TCV -en twee aan het inlaatspruitstuk- vervangen en is het tijd om alles in precies omgekeerde volgorde van uitbouw weer in te bouwen. Vergeet niet alle slangen en draden aan de luchttoevoerbuis, de TCV en VAP aan te sluiten. Laat ook geen proppen zitten...

Succes!

Dit waren de oude slangen, als je ze aanraakt springt het poeder je om de oren!



Keywords / metadata:
Turbo, turbodrukregelaar, turbodrukregelklep, TCV, Turbo Control Valve, VAP, regelklep, benzinedampafzuigsysteem
976734, 976736, 9443862
Volvo: Mutatis Mutandis

Hans Duiven



Dank voor deze goed gedocumenteerde how to.  :eusa_clap:

855T5+

Dank, was even werk, maar ik had beloofd alleen zulke bijdragen te doen.
Enkele missende plaatjes zouden het nu ook moeten doen.
Volvo: Mutatis Mutandis

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

855T5+

Updates: (verwerking in beginpagina en fotoverslagen volgen nog later)

T-5R interieur ingebouwd
    Dark Grey, bijna zwart leer/amaretta, originele kabelboom gelegd voor elektrische stoelen, behalve deurkaarten (die passen nog niet) en afdekkappen vooraan voorstoelen nog niet
    (is anders dan bij T-5 interieur, blijkt). Verder werkt alles, ook geheugen. Wel veel kleine kunststof delen omgebouwd van oude set wegens breuk. Ook set geverfd!

Elektrische koplamphoogteverstelling ingebouwd
   Schakelaar met originele kabelboom onder dash gelegd naar rode connector, rest bekabeling was aanwezig.

Volans (4x) geheel opgeknapt
  Richten, stoeprandschade verwijderd, gestript, primer, grond, vele lagen lak 932 en transparant.
  Wacht nog op banden omleggen.

Extra versterker ingebouwd
  Originele HA-4250, werkt prima.

Grill zwart gespoten en gemonteerd.

Dakgatdop vervangen door in kleur gespoten mini antenne.

Achterklep handgreep in kleur gespoten
  Als test gemonteerd, werkt, moet nog definitief gemonteerd worden, slot uitgewisseld.

Bestuurdersmat: ontbrekende vergrendelclip gemonteerd.

Voor en achterbumper in gekookte lijnolie gezet.

Instaplijsten RVS opgeknapt, juiste plak foamtape aangeschaft. Wacht even met monteren tot rest af is.

Bijna klaar..... :P ;D :eusa_whistle:

Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Wow, bijna vergeten:

R-bumper voor in kleur geplaatst!

en gisteren,

Nieuw interieurfilter geplaatst.
Volvo: Mutatis Mutandis