Auteur Topic: De CrossZeeuw  (gelezen 180014 keer)

Taranis

• Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2505 Gepost op: 24-05-2020 15:48:48 »
Dank jullie wel :D

Ondertussen op auto-gebied ook niet helemaal stil gezeten. Vorige keer dit reeds geschreven:

De C heb ik vanmiddag bij de dealer geparkeerd. Vorig jaar heb ik samen met Kornelis de oliepomp vervangen en ook de beruchte O-ringen. Op zich een prima gelukte operatie want het oliedruklampje gaat nu vliegensvlug uit na de start, eigenlijk nog voor de motor goed en wel op toeren is. Helaas begon de carterpan vier maanden na de operatie weer te lekken en inmiddels ben ik het gedrup op de garagevloer wel een beetje beu dus nu mag de professional zich er aan wagen. Omdat de pan los moet, nogmaals de O-ringen vernieuwen (kostte maar een paar euro, nu ligt het toch los), nieuwe ringen voor de oliekoeler en oliepeilbuis en nieuwe olie+filter. Ja, ik had er nog een keer een zaterdag aan kunnen wagen maar gewoon geen zin: dat is geen werkje wat je op 1,5 mtr afstand van elkaar voor elkaar krijgt en ik heb geen zin om met mondkapjes te gaan staan.

Uiteindelijk is men er deels omdat het tegenviel, deels omdat ze niet alle ringetjes op voorraad hadden terwijl 't notabene 1 kit is, alles bij elkaar 3 dagen mee zoet geweest en hebben ze 'm daarna voor de zekerheid nog een dag laten staan of ie nu wel echt droog was. KIM en ik kregen de complimenten dat we dit met 2 zonder motortakel hadden gedaan, blijkbaar is het subframe van een C anders dan die van de S en V waardoor 't nog wat lastiger past. Het zal allemaal wel, inmiddels 2 weken later durf ik het wel te zeggen: hij is droog :D Zelfs na een keertje goed heet gestookt te zijn, verliest ie geen druppel. Hopen dat het voorlopig zo blijft.

Gisteren was de dag dat het eindelijk tijd was voor iets wat al heel lang op mijn verlanglijstje stond maar waar het nog niet van gekomen was: ik kon de goede brackets niet krijgen en toen er eindelijk een advertentie voor een goed alternatief op dit mooie forumpje stond, zat eerst werk in de weg en toen Corona maar gisteren was dan eindelijk de dag:

Al snel na aankomst:

Amper 2 seizoenen gebruikt dus voor de liefhebber af te halen in ruil voor een doosje IJwit (zal ze straks even in het advertentiedeel posten):

De vervangers:

Blokjes erin:

En op de auto:

Daarna besloot de rechter remleiding een beetje moeilijk te doen, te zien aan het relatief nieuwe slangetje en de afbladderende verf op de klauw heeft iemand die ooit al eens vervangen en vervolgens de leiding te vast gezet. Na wat overredingskracht met een brander, 2 verlengstukken en simpelweg goed gereedschap (thanks Adriaan!) wilde ie alsnog los. Daarna mooie RVS slangetjes erop en de boel in elkaar. Zelfs met spacer past het maar net:

Eigenlijk was ik een beetje anti-spacer maar ik wil graag de originele velgen blijven gebruiken om de auto zoveel mogelijk de originele look te geven. Dan moet het maar en eerlijk gezegd: je voelt er niets van. Het zal misschien de levensduur van het wiellager wat verkorten maar die lagers zullen na 20 jaar en 245.000 km toch wel niet meer nieuw zijn :)

Na een proefritje concludeerde Adriaan droog dat ze voor mij misschien een nog grotere big brake kit moesten ontwikkelen maar ook dat de schijf rechtsvoor aanliep in de klauw. Uiteindelijk nog 3x vijlen en proberen verder liep het zo goed als vrij en de rest is er op weg naar huis wel uit gesleten denk ik :angel:

Op weg naar huis helaas een naafkapje verloren maar desondanks staat het nog steeds gaaf, vergeleken met hiervoor :)

Oud:

Nieuw:

Hoe remt dat dan? Nou, zo hard dat de automaat uit z'n versnelling schiet (it's not a bug, it's a feature 8) ) en de bestuurdersstoel irritant voelbare speling heeft :D Natuurlijk is het geen sportwagen en dat zal het ook nooit worden maar het is wel fijn dat als je nu doortrapt op het rempedaal, je ook echt méér remvermogen tot je beschikking hebt in plaats van enkel krakend rammelend ABS te horen te krijgen. Dat ABS lijkt het overigens een beetje lastig te hebben met de nieuwe remmen, het komt nu wel érg laat in :eusa_think:

Ik ben er blij mee :) Zoals een vriend die vorig jaar mee was naar de Eifel het gisteravond via Whatsapp uitdrukte: fijn dat ie nu ook stopt als je remt, ipv dat je in de tussentijd iets voor jezelf kunt gaan doen zoals bijvoorbeeld een schietgebedje doen 8)

Adriaan bedankt voor je geduld en de service :) (en het babypakje, vriendinlief was er helemaal gelukkig mee, superattent :D )
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

Hans Duiven

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70N T5, V70N 2.4T, S60 2.4T, 855 T-5R
« Reactie #2506 Gepost op: 24-05-2020 20:20:00 »
Mooie aanpassing!

)()()sT

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R | V60D | T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
« Reactie #2507 Gepost op: 24-05-2020 21:26:59 »
Zeg dat, dik hoor 8)
Hoe is het met Danielle?

T5-4life

• Hugo
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #2508 Gepost op: 24-05-2020 21:42:10 »
Altijd een fijne upgrade.
Hoe dik is de gebruikte spacer?
C70 T5 coupé LPI 1998 288.000 km
C70 T5 cabrio 2000 232.000 km
S80 D5 2005 246.000 km

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #2509 Gepost op: 24-05-2020 23:54:45 »
Dik setje remmen hoor! Had Adriaan inmiddels een beetje ruimte in die schuur?  :azn:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Chris

• a.k.a. Gris
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R '98 | V60 T5 GT MY'16
« Reactie #2510 Gepost op: 25-05-2020 08:02:54 »
Mooie upgrade Ronald. Oogt mooi en leuk dat het nu ook echt ankert... Het was ook wel nodig. Ik herinner me een afdaling van ons samen in de Eifel, die niet eens zo hard ging, waarna we de cabrio in een dorpje gewoon niet meer tot stilstand kregen bij een wegversmalling omdat de remmen gewoonweg veel te heet waren geworden.

Ik kom graag een keer proberen ;D!

Snellebaksteen

• Dummy's love Volvo's
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 RIP. V70 D5 nu.
« Reactie #2511 Gepost op: 25-05-2020 15:03:25 »
Zeg dat, dik hoor 8)
Hoe is het met Danielle?

Subtiel!
Nomore Kliko Koereur, Dark D5 Driver now.
Saaie Silver S40 on the Side.

Taranis

• Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #2512 Gepost op: 25-05-2020 15:25:01 »
Dank :D Ik ben er ook echt wijs mee :)

Met Daniëlle gaat het wel redelijk, ze werkt nog steeds maar 2-3 uurtjes per dag (thuis) en is dan af. Ze heeft wat last van de rechternier omdat kleintje (die inmiddels niet meer zo klein is, ze krijgt een aardige buik) een urineleider afknelt en de nier dus niet kan ontlasten. Dat houden ze nu middels echo in de gaten, donderdag weer terug. Het schijnt dat het nog vanzelf goed kan komen doordat het kleintje een andere plek in de buik kiest. Zelf zegt Daniëlle dat ze minder pijn heeft maar ik weet niet of dat echt zo is of dat ze gewoon geen zin heeft in een katheter, wat ik me ook voor kan stellen ;)

Hoe dik is de gebruikte spacer?

Ik dacht 10 mm :eusa_think:

Had Adriaan inmiddels een beetje ruimte in die schuur?  :azn:

Nee :-X

Mooie upgrade Ronald. Oogt mooi en leuk dat het nu ook echt ankert... Het was ook wel nodig. Ik herinner me een afdaling van ons samen in de Eifel, die niet eens zo hard ging, waarna we de cabrio in een dorpje gewoon niet meer tot stilstand kregen bij een wegversmalling omdat de remmen gewoonweg veel te heet waren geworden.

Ik kom graag een keer proberen ;D!

Die afdaling ben ik ook nog niet vergeten nee ;D
Als je wil proberen: je weet de weg en bent welkom :D Grappig is dat in plaats van dat ze de 2e keer slechter remmen, ze nu voor het gevoel de 2e keer juist beter remmen omdat de blokjes wat warmer zijn oid.

Subtiel!

;D

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '99 S70R, '00 V70R en 14 XC60 D4 AWD
« Reactie #2513 Gepost op: 25-05-2020 15:30:55 »
mooie upgrade lijkt me. Kijk je wel uit dat je niet te hard gaat remmen dan tordeert de koets helemaal.
Zijn het nu Megane of Clio RS klauwen ? en dan 330 schijven ?

Taranis

• Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #2514 Gepost op: 26-05-2020 09:22:51 »
320mm Volvo schijven met Clio RS klauwen en Renault/Brembo/Ferrodo blokjes. Je kunt dus nog een stap groter maar ik wil geen andere velgen: het moet wel een beetje een sierlijke cabrio blijven.

En ja, er zit wel een nieuw kraakje in de koets nu wat ik nog niet kende :D

Vraag aan de experts: de carterventilatietest met het handschoentje op de vulopening, doe ik die met warme of koude motor? Of maakt dat niet uit?