De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elmarconi

Citaat van: volvobug op 21-08-2013 21:33:08
Vanochtend bij Hooftman een verse MAP sensor gehaald en meteen vervangen. Directe aanleiding: geen, anders als de logische redenatie dat zo'n sensor een lineair signaal afgeeft op basis van een constructie met een membraam, piƫzo element en een vacuum intern. Dat zal na ruim 4 ton zijn beste tijd wel gehad hebben.

Citaat van: volvobug op 21-08-2013 22:24:23
De technische spec's voor de volledigheid:
Druck [Pa] bis: 102000 Pa  / 4958mV
Druck [Pa] von: 15000 Pa / 261mV
Pol-Anzahl: 3 -polig

Ah! leuk. Meterij!
Heb een sjieke druk-calibrator op de zaak, en zal mijn 436dkm oude MAP eens testen.
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Citaat van: elmarconi op 21-08-2013 23:50:59
Citaat van: volvobug op 21-08-2013 22:24:23
De technische spec's voor de volledigheid:
Druck [Pa] bis: 102000 Pa  / 4958mV
Druck [Pa] von: 15000 Pa / 261mV
Pol-Anzahl: 3 -polig

Ah! leuk. Meterij!
Heb een sjieke druk-calibrator op de zaak, en zal mijn 436dkm oude MAP eens testen.
Dan heb je wellicht hier ook nog wat aan: http://www.robietherobot.com/storm/mapsensor.htm
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

volvobug

Citaat van: elmarconi op 21-08-2013 23:50:59
Ah! leuk. Meterij!
Heb een sjieke druk-calibrator op de zaak, en zal mijn 436dkm oude MAP eens testen.

Ennuh, al aan het testen toegekomen? Ben erg benieuwd wat voor meetwaarden een MAP sensor op leeftijd laat zien.

Heb ook nog een nieuwe Bosch bobine besteld, Mister auto aanbieding voor 97 euro. Zal later deze week binnenkomen, dan monteren en eens kijken of de laatste hikjes daarmee tot het verleden behoren. Zo niet, dan zal het wel ijsvorming aan de LPi injectoren zijn. Wordt vervolgd.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Citaat van: volvobug op 02-09-2013 23:16:00
Citaat van: elmarconi op 21-08-2013 23:50:59
Ah! leuk. Meterij!
Heb een sjieke druk-calibrator op de zaak, en zal mijn 436dkm oude MAP eens testen.

Ennuh, al aan het testen toegekomen? Ben erg benieuwd wat voor meetwaarden een MAP sensor op leeftijd laat zien.

Heb ook nog een nieuwe Bosch bobine besteld, Mister auto aanbieding voor 97 euro. Zal later deze week binnenkomen, dan monteren en eens kijken of de laatste hikjes daarmee tot het verleden behoren. Zo niet, dan zal het wel ijsvorming aan de LPi injectoren zijn. Wordt vervolgd.

Heu, nee. As we speak ligt het nog voor me op het buro. Morgen doe ik een (voorzichtige) poging.
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Zo, vanavond Hans (sammie) hier gehad met zijn erg nette V70 2.5T in DOP, zie je weinig op een V70 maar staat toch erg goed. Motor loopt ook erg netjes en auto is goed bijgehouden. Tijdens het geleuter over van alles en nog wat zijn aircokoppeling afgesteld door het verwijderen van een plaatje (0,8mm), resteert plaatje van 0,3 mm. Die kan er weer 15 jaar tegenaan.
Was effe gezellig zo Hans en altijd weer leuk om een gezicht bij een forumnaam te leren kennen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Leuk dat dubbele in je alias. Ik dacht eerst aan Volvo bug.. Het lampje is eindelijk aan. Ehh Bugatti.
Ik denk dat velen het geen straf vinden om te lezen waarom Bugatti een passie van je is. Of juist de wagen die jij hebt.

volvobug

Citaat van: razorx op 05-09-2013 23:41:33
Leuk dat dubbele in je alias. Ik dacht eerst aan Volvo bug.. Het lampje is eindelijk aan. Ehh Bugatti.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,49713.msg1033422.html#msg1033422  ;)

Citaat van: razorx op 05-09-2013 23:41:33
Ik denk dat velen het geen straf vinden om te lezen waarom Bugatti een passie van je is. Of juist de wagen die jij hebt.

Zal ik binnenkort even over uitwijden en ook weer eens wat posten over onderhanden werk.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 03-09-2013 00:44:46
Heu, nee. As we speak ligt het nog voor me op het buro. Morgen doe ik een (voorzichtige) poging.

Net even aangesloten.

Stamp PN# 876  ???
Man Date: 6085  ???


Kalibrator gaat tot 10 kPa. Da's voor ons meer dan voldoende maar een beetje weinig als ik tot 100kPa wil testen.
Ik meet tussen pin A en B in de vrije atmosfeer 4.85 V, wat zakt naar 4.36 V bij 10 kPa.
--
Autogas Inside . . .

KIM

Da's niet goed hoor...
Een vuistregel die je kunt hanteren is dat het regelbereik tussen de 0,5 V en 4,5 V moet liggen. Die 4,85 V maak ik me geen zorgen om, maar bij 10 kPa absoluut moet 'ie toch echt wel richting die 0,5 V gaan...

sammie

Citaat van: volvobug op 05-09-2013 22:50:44
Zo, vanavond Hans (sammie) hier gehad met zijn erg nette V70 2.5T in DOP, zie je weinig op een V70 maar staat toch erg goed. Motor loopt ook erg netjes en auto is goed bijgehouden. Tijdens het geleuter over van alles en nog wat zijn aircokoppeling afgesteld door het verwijderen van een plaatje (0,8mm), resteert plaatje van 0,3 mm. Die kan er weer 15 jaar tegenaan.
Was effe gezellig zo Hans en altijd weer leuk om een gezicht bij een forumnaam te leren kennen.

Was indedaad gezellig. En vooral ook leerzaam. Fijn dat de airco weer goed werkt. Gisteravond bijde terugreis er nog lekker gebruik van gemaakt. Nogmaals bedankt!
Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

volvobug

@elmarconi en @KIM:
Is er nu een conclusie uit die (beperkte) meetwaarden te trekken of een MAP sensor na zoveel jaren cq. km's ook daadwerkelijk andere waarden afgeeft?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

425.400 km

Gisteren de nog originele bobine vervangen door een verse Bosch unit. Mister-auto had vorige week een promotie en de bobine heeft me 97 euro gekost, niet teveel voor een Bosch. Vervangen is een fluitje van een cent en de eerste 240 km zitten er weer op.

Voorlopige conclusie op basis van subjectieve waarneming: positieve invloed op start, stationairloop, acceleratie en constante snelheid op de snelweg. de motorloop lijkt weer een stuk soepeler en was al niet slecht. Alsof er weer een exact getimede, knoeperharde vonk die cilinders in schiet  :D.

Hoe dan ook, al maakt het geen verschil, ik schrijf dat ding wel de komende 4 ton weer af, de kosten zijn dan 0,0245 cent per kilometer. Ik weet nu in ieder geval dat de volledige ontsteking en dat blijft belangrijk bij de LPG auto's.

Gisteren ook nog een muntenbakje met stoelverwarmingsschakelaars opgehaald bij Arjen850, het begin is er. Dat is namelijk het enige wat ik echt mis in deze auto, stoelverwarming (en soms wat pk's...  :-\) . Nu de matjes nog of stoelen met verwarming.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Ik zou verwachten dat op de MAP sensor ook wel een foutcode gezet wordt. Deze zou iets moeten bevatten over onlogisch signaal.
Ik zou zelf de sensor in de auto nogmaals meten. De twee uiterste waarden zijn heel gemakkelijk te halen:
- Maximaal vacuuum = stationair draaien
- Maximale druk = contact aan (dan heb je atmosferische druk in het spruitstuk)

Dan moet de sensor grofweg wel de waarden 0,5 V en 4,5 V kunnen afgeven. Indien niet, zou ik overwegen eens een andere MAP sensor te proberen.

volvobug

Als ik eens tijd en zin heb zal ik op die manier in de auto oud en nieuw eens vergelijken. Maar voor nu, ik heb er een nieuwe in zitten en daar roffel ik lekker mee verder.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.