De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

#105
Citaat van: The Demon op 25-01-2014 16:40:59
Met een lek stuurhuis ververst het zich vanzelf door enkel bijvullen  ;D :evil: ::)

Groet,
The Demon.
Daar krijg je nog bijna gelijk ook. Stond afgelopen zaterdag klaar om e.e.a. te doen, waaronder de stuurolie te verversen, zie ik dat het "zweten" op de stuurpomp toch lichtjes aan op lekken begint te lijken. Olie dus nog maar niet ververst, eerst maar eens aanzien of ik toch niet toe ben aan een andere stuurpomp.

-edit: typo.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#106
442.300 km (25-01-2014)

Afgelopen zaterdag de temperatuursensor en thermostaat vervangen, preventief in dit geval. Klusje is vaak genoeg beschreven op dit forum, essentie: met een goede torx en een stevige ruk komen de bouten ook nu weer goed los.

Verder een nieuwe geleiderol voor de multiriem geplaatst, eindelijk van dat gepiep bij koud weer af. De spanrol had ik eerder al eens vervangen. De bout van de geleiderol zit verstopt onder een afdekkapje, dat wip je er met een schroevendraaier wel af. De bout lossen kan met een steek/ringsleutel, en je neemt hem met de rol eruit. Er is geen plek om de bout zelf eerst uit de rol te halen.
Terugplaatsen is nog best listig. Je moet de rol met bout erin in zijn geheel terug plaatsen. Vervolgens is er nauwelijks plek om met één hand de rol/bout op zijn plaats te houden en met de andere hand aan te draaien. Maar de aanhouder wint.... :D

En dan, mijn eerste optische update! Ik geef er weinig om hoe deze 17 jaar oude auto er uiterlijk uitziet. Maar de afbladderende blanke lak op de spiegels vond ik toch wat armoedig:



Maar ook dat was niet genoeg om me aan het werk te krijgen. Totdat mijn linker spiegelverwarming het niet meer deed, kijk, dan wordt het functioneel gebrekkig en is er werk aan de winkel:



En dan maar meteen symmetrisch:



Tijdje geleden al 2 prima in de lak zittende spiegels overgenomen van GroKo, die zitten er nu dus op, ik meen in de kleur Dark Grey Pearl. Vind het zelf prima staan zo  8). En nu kan ik op mijn gemak de rode kappen eens spuiten (alhoewel de kans groot is dat dat nooit meer gaat gebeuren  :eusa_shifty:).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#107
Vanochtend op de teller:



:eusa_dance:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342


elmarconi

Bummer, you beat me.  444010
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Citaat van: elmarconi op 05-02-2014 16:21:34
Bummer, you beat me.  444010
;D Beetje doorrijden dan! Ik zit deze week weer 3 x in Hengeloooooo, afgewisseld met Woerden, Tilburg, Venlo. Dan gaat het wel hard.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Tsja, de jaarlijkse kilometrage ligt zo bij 25.000. Heb het idee dat het bij jou toch iets harder gaat.
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Citaat van: elmarconi op 05-02-2014 17:43:55
Tsja, de jaarlijkse kilometrage ligt zo bij 25.000. Heb het idee dat het bij jou toch iets harder gaat.
Valt mee, het dubbele ongeveer  :azn:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

445.xxx km

De afgelopen dagen steeds vaker knipperende lampjes op de ECC na start en een matig reagerende ECC. Foutcode verwijst naar de interieursensor. Deze heb ik een aantal jaren geleden al eens gewisseld voor een gebruikte. De oude maar eerst voorbereid op herplaatsing door deze eens goed schoon te maken. Bij deze verslag, hetgeen overigens alleen van toepassing is op de sensor in een x70.

Na verwijdering van de sensor en de rubberen beschermkap voorzijde dien je eerst de achterste helft van het het huis los te krijgen. Een plat mesje aan de onderzijde onder de klip, met een kleine schroevendraaier de lipjes een voor een los, en telkens als er een kier ontstaat even een houten prikker erin om te voorkomen dat het lipje terugschiet. Moeilijk zo op de foto te krijgen, hopelijk snap je de bedoeling. Hier het resultaat als het achterste deel rondom los is:


Achterste kunststof helft naar achteren wegtrekken. De vier aansluitpennen zijn van links naar rechts: temperatuursensor, 12V+ fanmotor, temperatuursensor, 12V- fanmotor. Door 12V aan te sluiten kun je testen of de fan draait en of hij dan ook snel genoeg op gang komt en niet abrupt stopt na spanningsloos maken:


Door de print voorzichtig aan de aansluitpennen naar achteren te trekken kun je bij de fan komen. Je trekt dan tevens via de 2 draden aan de sensor aan de voorzijde, die zal hierdoor verbuigen en naar buiten komen. Rustig aan dus! Je ziet de 2 draden naar de sensor op deze foto onder de fan. Ze zijn iel maar kunnen wel wat hebben.


Trek het geheel ver genoeg naar buiten, zodat je door kantelen de fan naar boven kunt wegnemen. Deze heeft een losse montage en blijft op zijn plek door magnetisme.


Doordat de fan nu los is, kun je deze op je gemak helemaal schoonmaken, zowel aan voorzijde als achterzijde. Je ziet op het witte papiertje de aanslag die op de permanente magneet aan de achterzijde zat en rond het asje.


Het asje is denk ik een "droge montage", ik heb eigenwijs een ieniemienie druppeltje trompetventielolie aangebracht. Dit is zeer dunne, bijna waterige olie. We zullen zien hoe die zich houdt. Montage spreekt voor zich, fan terugplaatsen terwijl je het printje net genoeg kantelt. Dan printje terugschuiven op zijn oorspronkelijke plek, even opletten dat je de sensordraden mooi recht het huis in drukt. Achterkantje er weer opklikken en dan ziet het er weer uit als een interieursensor.


Nu alleen nog aan de voorkant de sensor voorzichtig terugbuigen, liefst met je pink (indien dun genoeg) of iets anders, als het maar geen metalen of scherp voorwerp is.


Daarna rubberen beschermkap terugplaatsen (niet op de foto) en monteren in de auto.

Eerste controle na start van de auto: alles OK. Met een zaklamp in het roostertje geschenen en zag dat het fannetje meteen begon te draaien. De komende tijd zal leren of het zo afdoende is geweest voor weer vele km's ECC comfort.

-edit: typo's
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

LQDI

Profi hoor. Ik wou dat ik die kunde/inventiviteit in mij zou hebben :( Wat brengt u overigens in het prachtige Hengelo? ;D

T5-4life

Mooie beschrijving en lachen met de ventielolie.
Toch wel de juiste gebruikt?

C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

volvobug

Citaat van: LQDI op 11-02-2014 09:19:10
Profi hoor. Ik wou dat ik die kunde/inventiviteit in mij zou hebben :( Wat brengt u overigens in het prachtige Hengelo? ;D
Alles is te leren, wellicht dat dit verslag daarbij helpt  ;) In Hengelo zit Jarabee, grote klant in de jeugdzorg die onze software gebruikt.

Citaat van: T5-4life op 11-02-2014 10:54:55
Mooie beschrijving en lachen met de ventielolie.
Toch wel de juiste gebruikt?

http://i57.tinypic.com/6ozr08.jpg
Yep, exact die idd  :)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#117
Tijdens het schoonmaken van de achterremmen viel mijn oog op de kier aan het achterste eind van de dorpellijst, en de hoeveelheid vuil die daardoor net zichtbaar was. Door het verwijderen van het achterste bevestigingsdop aan de onderzijde van de dorpel kreeg ik net wat meer ruimte om met een schroevendraaier en kwastje het vuil achter de dorpellijst naar buiten te werken. Zie hier het resultaat van de hoeveelheid op de laatste 10 cm van de dorpel:


Je ziet het niet goed op de foto, maar het is echt een bergje, een stofferblik vol! En dit zand houdt vocht vast en zit tegen de carrosserie aan te schuren, weg ermee dus.

Dit was aan de rechterzijde, dus op naar de linkerzijde. Daar bleek het achterste bevestigingsdopje afwezig  ??? maar was er ook geen vuil te bekennen. Door het ontbreken van de laatste bevestiging is er waarschijnlijk net wat meer ruimte, waardoor het vuil er ook weer door weg kan spoelen als het er in komt.
Ik laat de laatste bevestiging aan de rechterzijde daarom ook achterwege. Je ziet er niets van aan de dorpel en deze klappert ook niet als je 200 rijdt  ;D dat is me tenminste nooit opgevallen.

Oja, en de remmen achter zijn weer lekker gangbaar, stofvrij, likje kopervet op de juiste plaatsen en gaan met die bana... uh, rooie 10klepper  :eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#118
447.900 km

Met het voorjaar in zicht is het weer tijd voor een nieuw interieurfilter. Oud en nieuw, zoek de tien, uh..., 2 verschillen:





En de auto maar eens gewassen:




Ziet er na een wasbeurt weer altijd netjes uit voor een 17 jaar oude kilometervreter  :). De winterpantoffels zitten er nog onder, maar die rij ik eerst verder op. Daar kan ik geen nieuw winterseizoen meer mee in.
En voor de puristen, wat klopt er niet op de laatste foto  :eusa_whistle:?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

--
Autogas Inside . . .