De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

481.460 km done: oliewissel, oliefilter, bougies, radiateur, versnellingsbaksteun.

To do: distributiewissel (riem, rollen, spanner).

In de gaten houden: olievlek/spoortje overgang blok-bak (welkom bij de keerringclub  :-\)?

Verslag volgt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

leons850

Mooie stand Ruud.

Die riem e.d. daar kom jij wel uit verwacht ik zo.
Mag ik vragen waarom je de versnellingsbak steun hebt vervangen?
Als ik zo bij mijn oude 10v keek of bij mijn huidige T5 zie ik er nooit echt iets aan vandaar.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

volvobug

Citaat van: leons850 op 03-12-2014 08:55:49
.... Mag ik vragen waarom je de versnellingsbak steun hebt vervangen?
Als ik zo bij mijn oude 10v keek of bij mijn huidige T5 zie ik er nooit echt iets aan vandaar.

Zonder te kijken kun je met deze kilometerstand en/of leeftijd stellen dat voor dit soort onderdelen (rubber component) het fijne er wel af is. Het rubber wordt hard en broos en begint in te scheuren. Zal eens kijken of dat op de foto te krijgen is. Ik merkte vanochtend al dat de nieuwe steun het kantelen en schokken van het blok bij optrekken soepeler opvangt.
Zo zou ik de voorste en achterste motorsteun ook nog eens moeten vervangen.

Qua kosten is het ook te doen als je een Febi steun neemt, ca 47 euro en de helft van origineel denk ik. Waarbij de Febi steun wel eens origineel volvo zou kunnen zijn, op de plek van het volvo onderdeel nummer is er op de Febi steun "gedremeld" (foto volgt).

leons850

Dat is wel een interessant feit.
Gezien mijn auto vooral bij gas los een beetje "bokt" zeg maar.
Alle steunen behalve de baksteun zijn al nieuw, misschien dat het daar in zit.
Ben benieuwd naar de foto.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

razorx

Per onderdeel blijft het natuurlijk verschillen. Maar het valt me op dat Febi/Bilstein en ook TRW en SKF onderdelen leveren die meestal origineel zijn.

volvobug

Citaat van: razorx op 04-12-2014 01:01:59
Per onderdeel blijft het natuurlijk verschillen. Maar het valt me op dat Febi/Bilstein en ook TRW en SKF onderdelen leveren die meestal origineel zijn.

Klopt, en het Lemförder logo kom je, weliswaar heel klein, tegen op draagarmen en motorsteunen.

volvobug

Een paar posts terug berichte ik al dat ik de radiateur heb vervangen, evenals de versnellingsbaksteun.

Voor de radiateur is een Nissens (nr 65536A) gekomen, 40 mm dik ipv de wat smallere Hella/Behr. Reden: een lekkage die ik halverwege oktober spotte:

Sindsdien nog geen halve liter bij hoeven te vullen, maar veel langer wilde ik er ook niet meer doorrijden. De nieuwe na enig gesleutel op zijn plek:

Uiteraard niet zonder slag of stoot: een van de bovenste bevestigingsboutjes brak af, evenals de rechter lange bout waarvan de lasmoer losbrak  >:(. Makkelijkste bleek toen om de plastic bevestigingssteun met een ijzerzaag door te zagen. Na het verwijderen van de radiateur heb je dan tenminste plek om de lasmoer met een griptang vast te houden of desnoods de bout door te zagen. Bij mij brak die uiteindelijk alsnog  :D dat scheelde weer zagen.

De werkzaamheden maar meteen gecombineerd met een olie en oliefilterwissel en 5 verse Volvo bougies.  De oude hadden hun beste tijd gehad  :eusa_shifty::

Maar wel mooi gelijk van kleur  :) met 481K op de teller.

En om dat er nog 5 minuten over waren een verse versnellingsbaksteun geplaatst. Beetje op de gok Febi gekocht als mogelijke OEM-er en dat zou zo maar kunnen:

Op de plek van het Volvo partnummer is bij de versie die uit het Febi doosje kwam driftig gedremeld.

volvobug

481.900km: distributiewissel

Vandaag eindelijk toegekomen aan de 4de distributiewissel van dit blok. Weer een Febi set kocht (met INA rollen) en deze keer ook maar eens de spanner vervangen. Ik reed nog met de originele  :eusa_shifty:. In het blog van razorx tipte hij onlangs dat uit het Febi doosje OEM Aisin komt, die maar meteen besteld.

Als je geen nokkenasblokkeertool hebt of wil gebruiken, zo hou je de nokkenassen ook op zijn plek om te voorkomen dat ze door klepveerdruk iets verdraaien:

Omdat er toch nog wel eens onduidelijkheid is over de merktekens op de krusaspoulie de volgende plaatjes geschoten:

Op deze licht ik de verschillende tekens toe:

Zoals je ziet heeft mijn poulie twee inkepingen aan de rechterkant van de vertanding. Deze moeten links en rechts van het merkteken op het blok staan. Er staat me bij dat ik ook wel eens poulies heb gezien met 1 inkeping in het dal tussen de vertanding, deze zet je dan in lijn met het merkteken.
Maar het belangrijkste, en dat wordt nog wel eens niet gezien, is het merkteken op de rand van de krukaspoulie (op de foto links). Dit zet je dus in lijn met het merkteken op het blok (wat bij mij dus vanzelf is als ik het blokmerkteken tussen de inkepingen zet).

De oude en de nieuwe spanner, beide van fabrikaat Aisin en de nieuwe dus uit een Febi doosje komt:

Het werd na bijna 5 ton ook wel tijd, de oude begon al te zweten langs de rubber afdichting:

Ondanks dat was de spanning nog prima denk ik. Zolang ze droog zijn monteer ik ze terug maar als ze beginnen te zweten wil je geen risico meer lopen.

Alles vers weer op z'n plek (de pomp niet, die glimt wel maar is met 360.000 km vervangen):

Nu alles weer nieuw is en met name de bougies vers, moet ik zeggen dat de 10 klepper na al die jaren nog steeds een heerlijk rustige loop heeft en met zijn 140Pk toch prima doortrekt. Heerlijk blok en dito auto  :D

The Volvoboy

Er gaat niks boven een 10 klepper 8)

Lekker bezig geweest, hij kan er weer even tegenaan :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

razorx

Inderdaad: Niets mis met een 10 klepper. Als ik in Saskia haar wagen rijd, doe ik dat nog steeds met veel plezier.

Ik denk dat je veel aspirant distributiewisselaaars blij hebt gemaakt met je duidelijke foto's en uitleg.
Met name de toelichting van de merktekens werkt verhelderend.  :eusa_clap:

elmarconi

Citaat van: volvobug op 07-12-2014 00:49:17
Als je geen nokkenasblokkeertool hebt of wil gebruiken, zo hou je de nokkenassen ook op zijn plek om te voorkomen dat ze door klepveerdruk iets verdraaien:

Ik zit te kijken maar nu kunnen ze toch nog steeds beide (iets, een 1-2 tandjes) draaien? Als je ze kruislings had gekoppeld dan niet?
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Citaat van: razorx op 07-12-2014 11:12:06
Ik denk dat je veel aspirant distributiewisselaaars blij hebt gemaakt met je duidelijke foto's en uitleg.
Met name de toelichting van de merktekens werkt verhelderend.  :eusa_clap:

Voor de aspirant wisselaars: het is een aanvullende toelichting op hetgeen elders op dit forum al beschreven is over een distributiewissel, bijv hier http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1537742.html#msg1537742  ;)

Citaat van: elmarconi op 07-12-2014 12:01:25
Citaat van: volvobug op 07-12-2014 00:49:17
http://iloapp.familieleenen.nl/data/_gallery/public/3/141790742897818700_resized.jpg?width=1280&height=960

Ik zit te kijken maar nu kunnen ze toch nog steeds beide (iets, een 1-2 tandjes) draaien? Als je ze kruislings had gekoppeld dan niet?

Dat is een 'improvement' om over 2,5 a 3 jaar eens te proberen  :D

volvobug

Het was natuurlijk een keer te verwachten, zojuist op weg naar huis met nog 25 km te gaan het laadstroomlampje aan  :(

Zoveel mogelijk stroomverbruikers uit, van de snelweg af en verder binnendoor naar huis gereden en gered  :D Bij aankomst met draaiende motor meteen even spanning op de accupolen gemeten en ja hoor, 11,7 Volt. 

Gelukkig heb ik eerder dit jaar de voorzienigheid gehad om een reserve dynamo, startmotor en stuurpomp op de plank te leggen. De dynamo halen we er zo meteen maar van de plank en dan duik ik de garage in.

Latersssss.

volvobug

483.000 km

Zo, laadstroomlampje is weer uit. Reserve dynamo geplaatst. Van de originele dynamo bleken de koolborstels op.

noot voor mijzelf: alvast een spanningsregelaar bestellen. De borstels van de reserve dynamo raken ook een keer op. Onderdeelnummer Bosch 1 197 311 520 / VOLVO 9168496 / BERU GER 087.

KIM

Check ook even de collector. Vaak is deze ook zo ver versleten dat het niet loont om alleen de spanningsregelaar & koolborstels te vervangen.