De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

elmarconi

Citaat van: razorx op 23-05-2016 23:51:35
Ach je kan alles willen maar dan komt niets af.

So true. Zoveel te doen...
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Citaat van: elmarconi op 23-05-2016 23:53:27
Citaat van: razorx op 23-05-2016 23:51:35
Ach je kan alles willen maar dan komt niets af.

So true. Zoveel te doen...

Ja, zucht...... (mompelt iets met Bugatti of zo)......
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Lunadust

Citaat van: volvobug op 24-05-2016 09:14:39
Citaat van: elmarconi op 23-05-2016 23:53:27
Citaat van: razorx op 23-05-2016 23:51:35
Ach je kan alles willen maar dan komt niets af.

So true. Zoveel te doen...

Ja, zucht...... (mompelt iets met Bugatti of zo)......

Oren zijn weer gespitst
Techneut, geen dichter.

volvobug

Voor Bas, uit de oude doos  :D: mijn opstelling om het aluminium van het dashboard te bouchoneren,



Een boorkolom omgekeerd gemonteerd tegen het plafond, daaronder een tafel op hoogte gemaakt om dit te kunnen doen. In de boorkophouder zit een kurk om met slijppasta aangemaakt met petroleum voor de koeling deze rondjes te draaien:



1.800 in totaal, met de juiste overlap  :eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

leons850

Citaat van: Lunadust op 24-05-2016 09:23:59
Citaat van: volvobug op 24-05-2016 09:14:39
Citaat van: elmarconi op 23-05-2016 23:53:27
Citaat van: razorx op 23-05-2016 23:51:35
Ach je kan alles willen maar dan komt niets af.

So true. Zoveel te doen...

Ja, zucht...... (mompelt iets met Bugatti of zo)......

Oren zijn weer gespitst

De mijne nu ook...  :eusa_drool:

"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Lunadust

Wow.
Ja, dit excuus rechtvaardigd een jaar geen update.
Wat een monnikenwerk, werkelijk schitterden en rustgevend om naar te kijken.
Het water loopt werkelijk uit de mondhoeken.
Wanneer houd je open kelder?
Techneut, geen dichter.

classicT5

En een eigen draaibank, mooi hoor

diederickvolvo

Citaat van: Lunadust op 24-05-2016 15:10:28
Wanneer houd je open kelder?
Hihi ;D, Adriaan en ik hebben de mooie privelege mogen hebben :eusa_dance:
Was echt gaaf om te zien, en nog steeds diep respect over de bugatti :eusa_boohoo:

volvobug

De V70 heeft ook weer een verse APK. Baalde nog wel want ik voor de APK vorige week een ashoes vervangen en daar bleek nu weer een gaatje in te zitten. Alsof het rubber lokaal verteerd was   ???
Maar goed, dat is ter plekke dichtgeplakt en voor nu even opgelost.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Robster480

Pff mooi klusje zo, dat dashboard  :o
Die ashoes is wel vreemd.. Na een week al een gat erin?!
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

razorx

Merkwaardig van dat gaatje. Zo een geplakte hoes kan nog een eeuwigheid goed blijven overigens.

volvobug

Citaat van: razorx op 25-05-2016 12:50:10
Merkwaardig van dat gaatje. Zo een geplakte hoes kan nog een eeuwigheid goed blijven overigens.

Ik snap er ook niets van, heb de hoes (merk GKN) vorige week in mijn handen gehad en niets bijzonders gezien. Nadien is er wellicht wat remvloeistof, remmenreiniger of ambertectyl op terecht gekomen, maar daar moeten ze tegen kunnen meen ik.
Maar goed, het is fijn dat de druk van de APK eraf is maar ik vervang hem desondanks binnenkort nog wel een keer. Dan zoek ik wel weer eerst Löbro hoezen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Zojuist ook nog even met de 380SL naar mijn APK adresje geweest voor een voorkeuring. De APK moet om de twee jaar en verloopt 31 juli 2016. Wat blijkt: alleen een remklauw RA gangbaar maken en twee stukjes benzineslang vervangen  :eusa_dance:. Dat fixen we binnenkort wel voor de APK.

Er zijn genoeg zaken in orde te maken maar niet voor de APK nodig. Wel ontdekte ik dat de ABS niet ingrijpt, dat systeem werkt dus momenteel niet. Maar voor de APK is de werking van het controlelampje voldoende  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#448
Gebeurt hier nog wat?

Jawel: er worden gewoon kilometers gemaakt  :D. En natuurlijk is er wel eens wat:

1) de airco begon enkele weken na de verdampervervanging te piepen en fluiten en bleek bij een check eerder deze week alweer de helft van zijn koelmiddel kwijt: condensor lek! Die dan binnenkort ook maar vervangen en dan hebben we alle componenten gehad.

2) de ashoes RV is weer lek, de reparatie van het gaatje heeft niet gehouden. Aangezien ik de binnenste en buitenste hoes meteen wil vervangen ga ik de as er onderuit halen om het tussenlager ook maar te vernieuwen.

Dat tussenlager heb ik gevonden bij Bogijn: FEBI 19945 is het onderdeelnummer. Over de vervanging binnenkort meer.

Verder niets. De MB 380 heeft inmiddels weer 2 jaar APK verkregen, dus die kan de verkoop in.

note to self: lager is 45mm x 75mm x 19mm. Ford 1459756, FEBI 19945, SKF NJ 2009 ECP. In het FEBI doosje zit een lager van INA F-555102.01

- toevoeging: af fabriek heeft Volvo een lager FAG 565378 (C of AB) gemonteerd.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Eind mei met de APK tijdelijk een gaatje gedicht in de buitenste ashoes RV. Die moest nog altijd een keer vervangen worden. Ik heb eergisteren maar meteen de hele as eronderuit gepakt om buitenste en binnenste hoezen te vervangen en het steunlager.
De binnenste hoezen gaan niet snel stuk door slijtage, maar na bijna 20 jaar in weer en wind en met 554K km achter de rug begint die ook indroging en scheurtjes te vertonen:



Had vast nog jaren meegekund, maar de boel zou nu toch los gaan.

Dan het steunlager. Is het noodzakelijk: nee. Is het geen overbodige luxe om te doen: ja. Het lager heeft vooral zijwaartse speling en draait "te losjes" (pas goed te vergelijken met een nieuw lager ernaast).

http://volvo.familieleenen.nl/#!album-3-192

(krijg de video hier nog niet ge-embedded, klik voor link naar video).

Niet gek na al die km's op een plek waar het lager ook continu goed warm wordt doordat hij tegen het blok geklemd zit. Ik heb het lager open geslepen en dan blijkt ook dat het vet verdwenen of ingedroogd is en zelfs verbrand ruikt. Nieuw is dan beter, ook al merk ik er tijdens het rijden denk ik niet direct iets van.

De operatie zelf was uiteraard het excuus  :eusa_think: om dit HBM setje te kopen :



Waarbij het me vooral om het grote lagermes gaat. De trek-werklengte van dit setje is gemaximeerd tot 40 cm en voor de as heb je zo'n 55 cm nodig; daar heb ik zelf iets op gefixed (zie verderop).

Het lager zit opgesloten tussen de homokineet en een extra ring. Het lijkt wel of dit express zo gedaan is om vervanging onmogelijk te maken of op z'n minst erg lastig. Je komt er niet tussen, ook niet met het lager mes.
Voor mij was de eenvoudigste oplossing: de buitenste lagerschaal doorslijpen:



Je kunt deze dan losbreken of je zet een tweede snee aan tegenovergestelde zijde.
Dan krijg je ruimte om de opsluitring te pakken met een poelietrekker. In dit geval de McGyver uitvoering van een gemodificeerd exemplaar  :eusa_whistle: :





Deze ring gaf zich niet meteen gewonnen, daar was wat extra hitte met een brandertje voor nodig  ;D. Geen commentaar op mijn poelietrekker verlenging: het ziet er niet uit als probeersel maar bleek wel meteen uiterst effectief  :azn:

Na verwijdering van de kogels en afdichtingsringen van het oude lager blijft de binnenste lagerschaal over:



Ook hier weer de McGyver trekker met het nieuw verworven lagermes:



En voila, die gaf zich vrij snel gewonnen:



Montage van het nieuwe lager en de opsluitring ging boven verwachting gemakkelijk met een stuk brons als "slaggewicht":



Handig als je zo wat stukken hebt liggen  :D. Iets ruimere binnendiameter en een randje dat het lager alleen raakt op de binnenste lagerschaal. Met wat tikken zat het lager zo op zijn plek, gevolgd door de aparte ring.

Daarna nog de hoezen vervangen en de as is weer klaar voor vele kilometers  :D:



Van de as kwam een FAG lager, zal het artikelnummer nog ontcijferen en in mijn eerdere post met alternatieven toevoegen.


note to self: lager is 45mm x 75mm x 19mm. Ford 1459756, FEBI 19945, SKF NJ 2009 ECP. In het FEBI doosje zit een lager van INA F-555102.01

- toevoeging: af fabriek heeft Volvo een lager FAG 565378 (C of AB) gemonteerd.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.