De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Ook nog een leuk voorval, ik wist van TonV70R dat de eigenaar vóór hem van de Saffron destijds bij Volvo Hooftman (4 vestigingen) werkte maar dat was uiteraard alweer 6 jaar geleden.
Aangezien ik veel op kantoor Woerden ben, koop ik al jaren de originele onderdelen bij Hooftman in Woerden, niet in de laatste plaats vanwege de clubkorting  :angel:. Met een min of meer vast contactpersoon in het verleden afgesproken dat ik dan 's ochtends een mailtje stuur met de onderdeelnummers en zekerheidshalve het kenteken. Veelal einde ochtend mailtje retour dat het 's middags opgehaald kan worden.

Week of drie geleden voor het eerst mailtje gestuurd met bestelling voor de XD-VX-10, krijg ik in de loop van de dag mailtje terug:

Ha Ruud ,

Gefeliciteerd met de aanschaf van deze mooie v70-R.
7 jaar geleden was ik nog de gelukkige eigenaar van deze auto.
Ik heb je spullen besteld zodra ze binnen zijn geef ik je een belletje.

Met vriendelijke groet,

Dennis (achternaam bekend bij de redactie :-)
Service Support medewerker

Hooftman Woerden BV

Stom toevallig zeg, de beste man is recent verhuisd naar Woerden en heeft altijd op vestiging Alphen gewerkt maar nu in Woerden, en is ook nog eens degene die o.a. de onderdelen afhandelt! Uiteraard inmiddels ook persoonlijk kennis mee gemaakt en daarmee al wat meer zicht op de historie van deze automobiel!   :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

Dat zijn de leukere zaken. Veel meer inzicht in de historie van de auto gekregen nu ?

Ries van de Zilverschuit

Dennis zit er inderdaad nog niet zo lang. Hij moet onze auto's dan kennen. Laatste tijd verschillende nieuwe mensen daar en ik moet nog even aan het nieuwe loopje wennen in de showroom,
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

irian paul

In de Categorie "wist U dat" het volgende: de Simons uitlaat zit er gewoon al onder!!!   :eusa_drool: :eusa_drool:

En dat zonder foto's op het forum te posten  :angel:

Zelfs iets van nieuwe voorschokbrekers  :o

volvobug

Citaat van: irian paul op 22-10-2018 16:47:13
In de Categorie "wist U dat" het volgende: de Simons uitlaat zit er gewoon al onder!!!   :eusa_drool: :eusa_drool:

En dat zonder foto's op het forum te posten  :angel:

Zelfs iets van nieuwe voorschokbrekers  :o

:eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Welnu, ook hier maar weer eens een update. Ik ga tenslotte alweer richting de eerste 10.000 km met de R en die zijn me bijzonder goed bevallen  :D. En niet onbelangrijk, afgezien van de reeds bekende aandachtspunten geen problemen.

Een bekend aandachtspunt was de uitlaat. Krokant bij aanschaf, gasdicht met behulp van bierblikjes, slangenklemmen en gungum voor de APK en LPG keuring en sindsdien weer volop lek. Ook de rechterpijp van het dubbele uitlaatsysteem was al onder de auto vandaan.

2 weken geleden eindelijk tijd gevonden om een nieuwe dubbele Simons maar nu in RVS uitvoering te monteren. Heb het karwei eerst eens aangegrepen om de trekhaak te demonteren voor behandeling en om roest onder de auto aan te pakken.

Work in progress:





De trekhaak wil ik laten stralen en dan denk ik meteen maar poedercoaten, dan gaat die er weer onder.

Door de trekhaak te verwijderen kon ik beter bij de linker kokerbalk, het deel onder de laadruimte. Daar was puntsgewijs over een flinke lengte roestvorming ontstaan. Ik vermoed door eerdere laswerkzaamheden aan de oude uitlaat om die gasdicht te krijgen. En dat daarbij de lasvonken putjes hebben gebrand in de bodycoating waardoor het daar verder is gaan roesten. Heb helaas geen foto van hoe het was; hier ben bezig met het zoveel mogelijk ontroesten:



Het blanke staal bedekt met RX5 en na 24 uur uitharden in de bodycoating. Verder een doorgeroest hitteschild achterop de benzinetank vervangen door een nieuw voordat de pijp van de rechteruitlaat hier voorlangs gemonteerd zit. Oud:



en nieuw:


En toen eindelijk toe aan waar het allemaal om te doen was, de nieuwe uitlaat  :D. Vanaf de kat nieuwe buis (met nieuwe klem gemonteerd) en demper:



naar de linkerpijp en eindstuk:


en de rechterpijp en eindstuk:


Vind het voor nu wel goed, het oogt aan de achterkant tenminste weer compleet met twee gevulde openingen in de bumperuitsparingen. Uiteraard is het gepruttel van alle lekkages voorbij en het is wel zo'n prettig idee dat er niet meer ieder moment een deel onder die auto vandaan kan pleuren. Het oogt als een zeer degelijke set, minpunt is wel dat de klemmen dan weer niet in rvs uitvoering zijn.

Wel zittten de eindstukken nog niet helemaal symmetrisch, maar dat pak ik wel weer aan als de trekhaak terug gemonteerd wordt. En ik ga toch wat doen aan die typische brom tussen de 2 a 3.000 toeren. Vindt het voor woon-werk nog wel te doen maar op langere afstanden toch inmiddels wel irritant worden. Afijn, voorlopig rijdt het gewoon prima.

Oja, ook maar meteen even voor de veerpootlagers vervangen. Hield na vervangen van de schokdempers en veerzittingen en na uitbalanceren toch nog een wat vage, wisselende trilling in het stuur over. Die is nu over. V.w.b. de veerpootlagers, als je Lemförder besteld komt er ook gewoon (OEM) INA uit het doosje  :D :



Zo, achterstand in blog weer ingehaald, geloof dat het dat wel was. Binnenkort maar eens nieuwe pluggen erin maar veel meer spannends is er niet te voorzien.

En de rooie? Ach, die geniet van zijn welverdiende (relatieve) rust. Maakt wel kilometers (nu ca. 653.000 meen ik) maar stukken minder uiteraard en daar heb ik de afgelopen maanden geen omkijken naar gehad. Komend weekend het Peugeotje 205 dat tot dusverre dienst deed als 2de autootje de deur uit, die heb ik vandaag nog over de 423.000 km geholpen op zijn laatste rit in ons bezit.




Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Leuk weer bij te lezen. Wat oogt de onderkant van die Saffron nieuw!
Wat de 10V's aangaat: Het lijkt met een zekerheid die de schijn overschrijdt dat de 600dkm en daarboven haalbaar is. Met Action olie.
Bij ons zal dat anders lopen. Wij hebben het geld niet meer voor twee auto's. De 10V heeft een bak die vervangen moet worden, dus die moet het veld ruimen.
Het is de beste auto die we ooit gehad hebben. Tien jaar, ehh nee elf jaar in ons bezit gebleven.

de Boeing

Goed bezig! Maar een dubbele en RVS Simons heeft dus ook het probleem van een flinke brom bij cruisen? (met kippengaas tuning op te lossen dacht ik, al zal je in dit geval 2 keer aan de kippengaas mogen :)  Klinkt de uitlaat verder wel lekker (stationair en full-pull?)

Wat zit er op de voorlaatste foto tegen de reservewiel bak aan getyrept? (iets van lpg??)

)()()sT

Ik vind een enkele ferrita al te luid onder de estate ;D
Respect hoor, herinner me een oud forummer mer dubbele Simons onder een 855 en daar werden we ook gek van die brom. Zelfs onder m'n vorige R was een custom pijperij achter een standaard eerste deel catback zonder dempers al te luid met óók die brom. Blijft toch een dingetje.
Lekker bezig geweest weer!

Vulk

Goed bezig! Doe kokerbalk is schrikken!

850blues

Mooie update.
Gelijk weer wat geleerd: nooit geweten dat er een apart hitteschild op de benzinetank zit (wel logisch...) :eusa_shifty:
Dat trillen in het stuur, begon dat bij een bepaalde snelheid? Die van mij heeft dat - helaas- nog steeds rond 120/130 km/u, vandaar de vraag.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

classicT5

Nog update over de Mathis en/of Bugatti? Vind ik nog interessanter ;)

volvobug

Citaat van: de Boeing op 26-10-2018 01:14:27
Goed bezig! Maar een dubbele en RVS Simons heeft dus ook het probleem van een flinke brom bij cruisen? (met kippengaas tuning op te lossen dacht ik, al zal je in dit geval 2 keer aan de kippengaas mogen :)  Klinkt de uitlaat verder wel lekker (stationair en full-pull?)

Wat zit er op de voorlaatste foto tegen de reservewiel bak aan getyrept? (iets van lpg??)

Stationair vind ik het geluid ronduit geweldig buiten de auto en binnen niets opvallend. Cruisen tussen 2-3.000 toeren gaat op zich wel maar zodra er iets gas op gaat ontstaat die brom cq resonantie. Vanaf zo'n 3.000 wordt het dan wel weer lekker sportief.

Klopt, mijn lpg vuller zat op de trekhaak bevestigd. Die is er nu tijdelijk onder vandaan en ik moest dat ding ergens laten  ::).

Citaat van: Vulk op 26-10-2018 06:25:35
Goed bezig! Doe kokerbalk is schrikken!

Ja maar eigenlijk valt het ook wel weer mee. Was gelukkig nog vooral oppervlakkig, wel groot oppervlak. Zal nog eens een fotootje maken hoe het er nu uit ziet.

Citaat van: 850blues op 26-10-2018 08:15:09
Mooie update.
Gelijk weer wat geleerd: nooit geweten dat er een apart hitteschild op de benzinetank zit (wel logisch...) :eusa_shifty:
Dat trillen in het stuur, begon dat bij een bepaalde snelheid? Die van mij heeft dat - helaas- nog steeds rond 120/130 km/u, vandaar de vraag.

Of dat hitteschild wel logisch is weet ik niet, bij het gros van de auto's loopt daar geen uitlaatpijp.
Trillen was vooral waarneembaar zo tussen 100-120 km/u, ging je daarboven dan verdween het ook wel weer.

Citaat van: classicT5 op 26-10-2018 15:17:46
Nog update over de Mathis en/of Bugatti? Vind ik nog interessanter ;)

Ik ook, maar helaas (....iets met weinig tijd en prioriteit .....)  :eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.