Auteur Topic: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug  (gelezen 69091 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #900 Gepost op: 12-01-2019 16:28:53 »
Dat is idd ff balen van die wiellagerdat er nu alweer een nieuwe op moet.
Btw, die afdichtring, is dat alleen bij 99- classics of speelt dat ook voor de -98 types?

De Saffron is een 98-er en ik heb ze ook bij de 10V uit 1997.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 674
  • Geslacht: Man
  • donateur ver. Botterbehoud
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #901 Gepost op: 12-01-2019 20:56:19 »
 :eusa_wall:  My bad. 

edit:

k Weet ook alweer hoe ik er op kom, ik herinnerde mij vaag een topic waar die afdichting eens aan de orde is geweest, ondertussen gevonden: KLIK . Op de 2e blz wordt geopperd dat die afdichting mogelijk een modificatie is geweest. Dat stond mij nog bij, vandaar.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019 21:19:25 door 850blues »
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #902 Gepost op: 12-01-2019 23:09:40 »
404.800 km


Hehe, het zoemende lawaai is weer weg. Het wiellager rechtsvoor was inderdaad de boesdoener. Moet nu alleen komende week nog de afdichting (soort keerring rubber, nummer 9492980 of 30647015) op de homokineet plaatsen want die ontbrak en zal daardoor ook wel de oorzaak zijn geweest. Dus de boel moet nog een keer los.

Heb me verder maar nuttig gemaakt met het vervangen van de motorsteun distributiezijde, de boel lag toch al los aan die kant. En de remklauw rechtsvoor maar even uit elkaar gehaald, schoongemaakt en met Ate vet op de juiste plaatsen in elkaar gezet. Die is weer lekker gangbaar!

Het wiellager linksachter heb ik ook nog preventief vervangen, of wat heet preventief na 400.000 km. Was ook niet de nieuwste meer. Nu nog eentje voor linksvoor bestellen en dan zit er rondom weer nieuw op. Wel zo lekker.

De spoorstangen en stuurkogels ga ik ook maar eens op het 'to do' lijstje zetten.


:eusa_wall:  My bad. 

edit:

k Weet ook alweer hoe ik er op kom, ik herinnerde mij vaag een topic waar die afdichting eens aan de orde is geweest, ondertussen gevonden: KLIK . Op de 2e blz wordt geopperd dat die afdichting mogelijk een modificatie is geweest. Dat stond mij nog bij, vandaar.

Wel toevallig dat daar ook gesproken wordt over een lager dat na ca. 60K km de geest geef en waar de afdichting ontbreekt.

Modificatie? Bij de 10V hebben ze er altijd al af fabriek opgezeten, die is van april 1997. Misschien bij de 850 niet?
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019 23:11:42 door volvobug »
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug. ABS-312 storing
« Reactie #903 Gepost op: 13-01-2019 11:38:29 »
O ja, vergeten te melden, na alle werkzaamheden van gisteren rechtsvoor heb ik een ABS storing, ABS-312: right sensor signal short circuilt or faulty blablabla. Komt na wissen meteen terug.
Stekker is losgeweest en ik heb de contactsleutel met losse stekker op contactpositie I gehad om het stuurslot eraf te halen. Kan zijn dat ik even positie II heb gehad.

Kan de fout daardoor ontstaan en hoe krijg ik het ABS lampje dan weer uit? Met alles wat ik geprobeerd heb blijft de code en dat zou betekenen dat daadwerkelijk de sensor of verbinding stuk gegaan zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

  • Volvomania in Optima Forma
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 6198
  • Geslacht: Man
  • XC70N D5 MY'06 / XC70NN D5 MY'08
    • reinemoen.net
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #904 Gepost op: 13-01-2019 17:02:16 »
Volgens mij moet de ABS zich zelf testen en resetten zodra je even 30-40km/h heb gereden. Zover ik weet zijn daar geen verdere procedures voor. :eusa_think:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #905 Gepost op: 13-01-2019 19:39:54 »
Volgens mij moet de ABS zich zelf testen en resetten zodra je even 30-40km/h heb gereden. Zover ik weet zijn daar geen verdere procedures voor. :eusa_think:

Ik hoor hem normaal bij ca. 20 km/hr al even "krieaak" doen als 'check'. Heb er gisteren mee gereden maar daarmee ging het niet weg helaas.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

BBS

  • "Bert - Jan," Clublid: 85011464
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5264
  • Geslacht: Man
  • 2.3RN T5
    • BBS Blog: v70 2.5T AWD Whapp, 0681927007
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #906 Gepost op: 13-01-2019 19:47:46 »
Kan het ook zijn dat de stekkerverbinding van de sensor en de kabelboom zelf geen tot slecht contact maakt?
Het zijn nou eenmaal niet de meest vriendelijke stekkerverbindingen om los te halen of weer een elkaar te verbinden....
Volvo V70 2.3t-T5 AWD 1997 op LPi.
Van handhark naar automaat én het fijne van een 2,5T gecombineerd met het lekkere van een T5 is een 2,3t-T5.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #907 Gepost op: 13-01-2019 21:18:23 »
Kan het ook zijn dat de stekkerverbinding van de sensor en de kabelboom zelf geen tot slecht contact maakt?
Het zijn nou eenmaal niet de meest vriendelijke stekkerverbindingen om los te halen of weer een elkaar te verbinden....

Ja dat kan natuurlijk. heb hem alleen losgehad en weer vast gezet zoals ik dat altijd doe, gaat altijd, of moet ik nu zeggen meestal goed.  Heb ook het fuseestuk losgehad om beetje schoon te borstelen en daarmee ook de rvs omhulling van de sensor schoongeborsteld. Zal die eens doormoeten, de boel moet komende week toch nog een keer los om de afdichtring te plaatsen.

weet iemand zo hoeveel ohms die sensor moet meten?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

classicT5

  • Jeroen
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2600
  • Geslacht: Man
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #908 Gepost op: 13-01-2019 21:20:37 »
Dacht 1000 a 1500 Ohm

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10599
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #909 Gepost op: 14-01-2019 07:16:16 »
Ik heb hetzelfde gehad en heb uiteindelijk de sensor zelf moeten vervangen.

Benny850

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 461
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #910 Gepost op: 14-01-2019 08:34:55 »
Hier ook gehad anderhalf jaar terug voor de apk. Nieuwe sensor met kabel gemonteerd. En de nieuwe kabel tot een heel eind onder de parafaan verbonden.
855 T-5R Black MT