660.066 km (10V)Zoals gemeld had ik een probleem met de 10V dat hij lekte op het uitlaatspruitstuk, vermoedelijk door een afgebroken tapeind. En met een naderende APK datum van 12 juni voor de deur moest er wat gebeuren. Dus, spruitstuk demonteren en ja, duidelijk dat dat al een tijdje lekte:

en het tapeind bleek helaas wat dieper in het blok afgebroken:

Geen grip, dus uitboren

. Met de tip van arjen850 bij de snoepwinkel voor grote mannen HBM een haaks boormachientje op perslucht gekocht:

en dat past net

! Probleem is wel dat je niet precies ziet wat je doet. Eerst op de gok een centerpuntje geslagen en vervolgens met een centerboortje een eerste gat gezet:

Best aardig gelukt maar niet helemaal in het centrum. Vervolgens met linkse tappen geprobeerd uit te draaien maar er was geen beweging in te krijgen.

Dan maar helemaal uitboren en hopen dat de draad nog te redden zou zijn. Grotere boor erin:

en nog een grotere boor erin, nu goed letten op de soort spanen die er uit komen (staal versus aluminium) en op gehoor (staal) boren en corrigeren:

en jawel, gelukt

. Een flinterdun randje van het oude tapeind is nog aanwezig, maar dat heb ik er in stapjes met een draadsnijtap uit weten te krijgen, daarmee meteen weer de draad opzuiverend. Het nieuwe tapeind heb ik vervolgens wel met metaallijm vastgezet, een nacht laten uitharden en daarna preventief alle andere ook vervangen:

Daarna spruitstuk gemonteerd met nieuwe pakkingen, uitlaat aansluiten, starten en ....... flflflflflflflrrrrr

nog steeds een lekkende uitlaat. Maar nu niet meer op de pakkingen maar in het flexibele deel van de voorste pijp. Bij de dealer geinformeerd, ruim 600 euro voor een nieuwe pijp (met katalysator), dat vond ik iets te veel.
Lang verhaal kort, uit een sloper een goede pijp gehaald, die gemonteerd, starten en ...... flflflflflflflrrrrr

Tja, na 22 jaar geeft ook een Volvo uitlaat wel eens de geest, nu bleek er een gat te zitten in de achterste demper:

En hij werd ook al nat op de naden van de condens van binnenuit en slecht rond de lasnaad van de pijp:

De prijs bij de dealer met wat korting viel voor dit deel dan wel weer mee dus hup, meteen maar origineel nieuw besteld:

en gemonteerd en nu geen flflflflflrrrr meer. En inmiddels ook weer APK erop!