De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

volvobug

#915
Citaat van: razorx op 18-01-2019 19:54:01
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hier levendiger is geworden. ;)
Het blijft leuk je weblog te volgen en een goede reminder over die afdichtring.

Haha, ja even wat zaken opeenvolgend aanpakken om de Saffron te krijgen zoals ik graag wil hebben: mechanisch (meer dan) goed. En dank je  ;)

Citaat van: arjen850 op 18-01-2019 21:39:17
Mooi dat het gezoem nu weg is Ruud, het was ook een bokke geluid. Leuk om zo mee te lezen hoe je met de R bezig bent.

Dank je. Ja, je hebt het gehoord en het werd vrij snel nog erger. Blij dat het weg is. Sterker nog, met 3 van de 4 lagers vervangen na +400K km lijkt het in zijn algemeen al een stuk rustiger in de auto.

405.700 km




Niets bijzonders te zien? Jawel, motorsteun aan schutbordzijde vervangen, meteen maar nieuw interieurfilter geplaatst nu de parafaan er toch af was én het ruitenwissermechaniek weer lekker gangbaar gemaakt. Dat mag je gerust doen na 15-20 jaar dienst in weer en wind. Hij is er zo uit, 2 boutjes dop 10 en een stekker lossen, beetje juiste draai maken en je hebt hem in je handen.

Ik heb geen volledige fotoreportage, maar het wijst zich wel vanzelf. C-ringen op uiteinde asje eruit drukken, gaat makkelijk met schroevendraaier uiteindes bijvoorbeeld. Armpjes aan de achterkant van de kogels wippen, alles schoonmaken en lekker in het nieuwe vet terugmonteren. Zo ziet het er meestal uiterlijk uit, deels droog en roest deels vies van het vet dat er in de loop der jaren uitgekomen is:



Als je het armpje aan de achterkant los hebt en dan met de hand het asje draait, zal duidelijk zijn waarom het goed is dit eenmalig eens te doen.

Asje voor het schoonmaken (maar wel net met wd40 ingespoten):



Let bij het demonteren en terug monteren op het vrij dunne o-ringetje aan de bovenkant van het asje, onder de ring waar het C-vormige klemmetje zit:



Deze valt net in een uitsparing in het huis rond het asje. Je ziet hem zo over het hoofd of hij valt er ongemerkt uit en je vergeet hem met terugmonteren.

Nu weer wachten op de binnenkomst van het 4de lager, de spoorstangen en stuurkogels.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

#916
Ik was laatst ook nog eens onder het parafaan (wegens dashboardschroefjes) en totaal niet naar mijn schutboard steun gekeken  :eusa_wall:. Wist ook niet dat het ruitenwissermechanisme zo ver uit elkaar kon, ik heb het enkel met wat olie gesmeerd... Maar als ik dit zo zie volgende voorjaar toch nog maar keer opnieuw loshalen.

de Boeing

Vroeg me trouwens wel nog af of de foam schijfjes die over de assen schuiven (zichtbaar in je eerste foto) volledig moeten aansluiten tegen de onderkant van het parafaan. Want als bij mij alles gemonteerd zit, is er aan de onderkant (motorkap zijde) nog een opening van 2-3mm tussen, hier kan bij regen dan toch gewoon water doorstromen. Lijkt me niet wenselijk of hoort het zo?

volvobug

#918
Citaat van: de Boeing op 21-01-2019 10:45:03
Ik was laatst ook nog eens onder het parafaan (wegens dashboardschroefjes) en totaal niet naar mijn schutboard steun gekeken  :eusa_wall:. Wist ook niet dat het ruitenwissermechanisme zo ver uit elkaar kon, ik heb het enkel met wat olie gesmeerd... Maar als ik dit zo zie volgende voorjaar toch nog maar keer opnieuw loshalen.

Conditie schutbordsteunrubber kun je nog beoordelen zonder de parafaan te verwijderen. Verwijdering is alleen noodzakelijk bij vervanging om bij de twee moeren van de steun te komen.

Dat mechaniek van de wissers kan inderdaad helemaal uit elkaar. De asjes zijn ogenschijnlijk gelagerd in bronzen busjes, een druppel olie zal er ook vast wel intrekken om het uitgedroogde vet weer beetje smeuig te maken en/of vuil iets op te lossen. Maar eens in de 15-20 jaar even uit elkaar is de moeite niet. Afijn, heb je in het voorjaar tenminste nog iets te doen  ;)

Citaat van: de Boeing op 21-01-2019 10:49:33
Vroeg me trouwens wel nog af of de foam schijfjes die over de assen schuiven (zichtbaar in je eerste foto) volledig moeten aansluiten tegen de onderkant van het parafaan. Want als bij mij alles gemonteerd zit, is er aan de onderkant (motorkap zijde) nog een opening van 2-3mm tussen, hier kan bij regen dan toch gewoon water doorstromen. Lijkt me niet wenselijk of hoort het zo?

Die foam schijfjes zullen nieuw wel aansluiten denk ik maar zijn door ouderdom harder geworden en misschien ook wel iets gekrompen. Regenwater komt toch wel onder de parafaan, daarvoor zitten er ook afvoergaten. Ik denk dat de foamschijven vooral bedoeld zijn om vuil, blad e.d. tegen te houden. Ik ga ze een volgende keer wel even vervangen door nieuw en als ze niet te krijgen zijn of belachelijk duur knip ik wel iets uit schuimrubber.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Tja, over de rooie 10V was al niet zo vaak iets te melden, maar de SaffRon doet daar inmiddels niet voor onder. Ben na wat initieel onderhoud alweer ruim 25.000 km verder met die auto zonder problemen. Of wacht, eigenlijk is dat dan wel weer het vermelden waard  :D.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

volvobug

Welnu, de 10V laat van zich horen. Letterlijk, vond hem wat rumoerig rond de uitlaat. Blijkt een afgebroken tapeind te zijn, de meest rechtse, waardoor hij lekt op de uitlaatpakking. Grrrrr, vrees dat uitboren geen optie is met het blok ingebouwd...  >:(
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjen850

Citaat van: volvobug op 12-05-2019 14:31:39
Welnu, de 10V laat van zich horen. Letterlijk, vond hem wat rumoerig rond de uitlaat. Blijkt een afgebroken tapeind te zijn, de meest rechtse, waardoor hij lekt op de uitlaatpakking. Grrrrr, vrees dat uitboren geen optie is met het blok ingebouwd...  >:(

Deze gaan dus vaker, ik heb er een haakse boormachine in kunnen krijgen, is goed gelukt. Maar blijft een gepriegel

volvobug

Citaat van: arjen850 op 12-05-2019 14:42:57
Deze gaan dus vaker, ik heb er een haakse boormachine in kunnen krijgen, is goed gelukt. Maar blijft een gepriegel

Ok, dat is een optie. Zat de koelwaterbuis niet in de weg om er goed recht voor te komen? En een linkse tap gebruikt?

Ik overweeg nu het blok er eindelijk maar eens uit te halen. Wil dat al langer doen om de koppeling te vervangen, plus wat keerringen, motorsteunen, oliepomppakking, carterventilatiebuis, dus misschien is dit afgebroken tapeind wel het laatste zetje dat ik nodig had.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#924
419.700km (R)

Het vierde wiellager voor de R lag alweer 4 maanden te wachten op montage nadat ik januari RV en de beide lagers achtervervangen had. Vandaag eindelijk aan toe gekomen. Ook de spoorstangen, stuurarmen en stuurhuishoezen  links en rechts vervangen. Ben nog niet wezen rijden maar verwacht een superstrak stuurgedrag morgen  :D

De R lust inmiddels wel een beste slok olie  :-\ dus dat wordt een rondje klepseals vervangen plannen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#925
660.066 km (10V)

Zoals gemeld had ik een probleem met de 10V dat hij lekte op het uitlaatspruitstuk, vermoedelijk door een afgebroken tapeind. En met een naderende APK datum van 12 juni voor de deur moest er wat gebeuren. Dus, spruitstuk demonteren en ja, duidelijk dat dat al een tijdje lekte:



en het tapeind bleek helaas wat dieper in het blok afgebroken:



Geen grip, dus uitboren  :(. Met de tip van arjen850 bij de snoepwinkel voor grote mannen HBM een haaks boormachientje op perslucht gekocht:



en dat past net  :D! Probleem is wel dat je niet precies ziet wat je doet. Eerst op de gok een centerpuntje geslagen en vervolgens met een centerboortje een eerste gat gezet:



Best aardig gelukt maar niet helemaal in het centrum. Vervolgens met linkse tappen geprobeerd uit te draaien maar er was geen beweging in te krijgen.  :-\ Dan maar helemaal uitboren en hopen dat de draad nog te redden zou zijn. Grotere boor erin:



en nog een grotere boor erin, nu goed letten op de soort spanen die er uit komen (staal versus aluminium) en op gehoor (staal) boren en corrigeren:



en jawel, gelukt  :D. Een flinterdun randje van het oude tapeind is nog aanwezig, maar dat heb ik er in stapjes met een draadsnijtap uit weten te krijgen, daarmee meteen weer de draad opzuiverend. Het nieuwe tapeind heb ik vervolgens wel met metaallijm vastgezet, een nacht laten uitharden en daarna preventief alle andere ook vervangen:





Daarna spruitstuk gemonteerd met nieuwe pakkingen, uitlaat aansluiten, starten en ....... flflflflflflflrrrrr  >:( nog steeds een lekkende uitlaat. Maar nu niet meer op de pakkingen maar in het flexibele deel van de voorste pijp. Bij de dealer geinformeerd, ruim 600 euro voor een nieuwe pijp (met katalysator), dat vond ik iets te veel.
Lang verhaal kort, uit een sloper een goede pijp gehaald, die gemonteerd, starten en ......  flflflflflflflrrrrr  >:( Tja, na 22 jaar geeft ook een Volvo uitlaat wel eens de geest, nu bleek er een gat te zitten in de achterste demper:



En hij werd ook al nat op de naden van de condens van binnenuit en slecht rond de lasnaad van de pijp:



De prijs bij de dealer met wat korting viel voor dit deel dan wel weer mee dus hup, meteen maar origineel nieuw besteld:



en gemonteerd en nu geen flflflflflrrrr meer. En inmiddels ook weer APK erop!  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#926
660.090 km (10V) en 422.620 km (R)

Het stond al langer op mijn lijstje om eens de afstandsbussen in de achteras te vervangen. Nu deed zich de gelegenheid voor dat diederickvolvo die in Arnhem studeert mij zowel aan de bussen als aan het tooltje kon helpen en heb ik maar meteen even met beide auto's doorgepakt. Plaatjes:









Wat voor mij prima werkte was het volgende. Allereerst de opstelling:



Twee assteunen (met houten blokken) onder de carrosserie zodat de achteras vrij is van de grond. Voordeel is dat als je links wilt vervangen, zet je rechts een krik onder de as en krikt deze omhoog. Daardoor komt hij links van het bevestigingspunt los en kun je de as ook weer gecontroleerd op zijn bevestingspunt terug laten "zakken". En rechts de bus vervangen is links de as opkrikken uiteraard.

Vervolgens zaag ik het randje van het oude rubberen deel even rondom los met een klein beugelzaagje:





Voordeel is dan dat je een recht vlak op het rubber krijgt:



zodat je daar goed met een boor kunt aanzetten om zoveel mogelijk rubber weg te boren:



In de gaten lekker kruipolie spuiten en vervolgens met het tooltje aan de slag:



Let erop dat je het tooltje op de juiste plek in de achteras monteert, er zit aan de onderkant van de as een apart gat waar het tooltje in bevestigd moet worden. Met al deze voorbereidingen kostte het nauwelijks moeite om met het standaard tooltje de vier afstandsbussen te vervangen:



Monteren van een nieuwe bus (geen foto's):
- binnenkant as even goed schoon borstelen en blazen.
- binnenkant as en rubberen deel nieuwe bus insmeren met vaseline (of gelijkaardig spul)
- monteren met tooltje of hamer.

Het tooltje had wat de neiging om naar 1 kant van de bus af te glijden. Dan werd de nieuwe bus niet meer recht in de as gedrukt. Ik kreeg ze er net zo makkelijk in door beurtelings links en rechts op de rand van de rubberen bus te slaan met een hamer een verlengstukje.

Bij de eerste steun is het even zoeken naar de juiste werkwijze. Andere tip was warm stoken met hete lucht föhn of brander waardoor het kunststof deel van de oude bussen zachter zou worden, maar ik vond boren uiteindelijk goed te doen. De andere drie gingen daarmee voorspoeding. En dit karwei kan ik eindelijk afstrepen  :D.

En dan het rijden: bij de R merk ik nauwelijks verschil, bij de 10V des te meer. Die reageert veel directer en nauwkeuriger met name op de kleinere stuurbewegingen. Misschien dat het effect bij de R minder is door het verlaagde onderstel en het feit dat die bussen nog 240k km "frisser" waren.
Afijn, hoe dan ook, in ieder geval een prettig idee dat er verse afstandsbussen in zitten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

Vroegah was het hier enkel oliewisselen en bougietjes vervangen ..... 

Mooi foto-verslag  :eusa_clap:
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

volvobug

Citaat van: 850blues op 10-06-2019 12:51:12
Vroegah was het hier enkel oliewisselen en bougietjes vervangen ..... 

Mooi foto-verslag  :eusa_clap:

Dank u!

Och, de oliewissel van de 10V was alweer een jaar geleden, sindsdien heb ik er niets aan hoeven doen en ook geen onderhoudsuitgaven gehad. Zo bezien valt het wel weer mee  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Mooi werk aan de uitlaat en bussen, ff boren en ze ploppen er zo uit idd, zelf had ik ook veel minder trillingen uit de achteras.