Auteur Topic: De Sandstone S70 2.5T en Nautic Blue 855 10V van glenfiddich1983  (gelezen 18906 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broabander

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
  • Geslacht: Man
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #45 Gepost op: 19-09-2013 14:00:51 »
Ze delen al een huis joh ;D
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

glenfiddich1983

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
  • Geslacht: Man
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #46 Gepost op: 21-10-2013 22:34:53 »
Afgelopen weekend werd vanwege een luid geratel duidelijk dat de Vialle LPi pomp zijn beste tijd heeft gehad. En dat na circa 70.000 km.

Vanochtend Romio uit Assen gebeld, en vanmiddag stond hij al voor de deur. Hij heeft de tank met oude pomp vervangen door een ruiltank met gereviseerde pomp. Top-service en aardige kerel!  :eusa_dance:

Romio kon uit de geluiden van de oude pomp opmaken dat die in een eindfase verkeerde, waarschijnlijk niet voldoende druk meer leverde en dat als ik er mee door zou rijden de motor zou gaan pruttelen.

Toen ik afgelopen weekend noodgedwongen op benzine moest rijden leek het wel alsof hij op benzine wat beter trekt dan dat hij op gas deed. Verder reed de auto op gas nog prima, geen gepruttel of horten en stoten. Ik hoop nu maar dat ik niet te lang met een te arm brandstofmengsel heb rondgereden.  :eusa_pray:

Heeft iemand een idee of dat zo'n vaart zal lopen? Loopt de motor bij een slechte pomp al snel arm, of corrigeert de brandstofcomputer hierin nog iets?
Hoofdauto: Volvo 850 2.5 10V (1996, LPG, 334.000 km)
2e auto: Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 272.000 km)
ex: Volvo V70 2.5 10V (1998, LPG, 573.000 km)
ex: Chrysler Neon 2.0i (2001, LPi, 234.000 km)
ex: Volvo 940 2.3 Turbo (1991, 325.000 km)

Ludo

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 16884
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #47 Gepost op: 21-10-2013 22:43:09 »
Heeft iemand een idee of dat zo'n vaart zal lopen? Loopt de motor bij een slechte pomp al snel arm, of corrigeert de brandstofcomputer hierin nog iets?

Als de motor werkelijk geen brandstof krijgt, merk je dat snel genoeg.
Je mag dan duwen...  ;D

glenfiddich1983

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
  • Geslacht: Man
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #48 Gepost op: 21-10-2013 22:46:12 »
Heeft iemand een idee of dat zo'n vaart zal lopen? Loopt de motor bij een slechte pomp al snel arm, of corrigeert de brandstofcomputer hierin nog iets?

Als de motor werkelijk geen brandstof krijgt, merk je dat snel genoeg.
Je mag dan duwen...  ;D


Ja oké, maar er is een verschil tussen geen en te weinig ;)

Sterker nog, ik denk dat ik liever geen heb dan te weinig, toch?
« Laatst bewerkt op: 21-10-2013 22:48:56 door glenfiddich1983 »
Hoofdauto: Volvo 850 2.5 10V (1996, LPG, 334.000 km)
2e auto: Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 272.000 km)
ex: Volvo V70 2.5 10V (1998, LPG, 573.000 km)
ex: Chrysler Neon 2.0i (2001, LPi, 234.000 km)
ex: Volvo 940 2.3 Turbo (1991, 325.000 km)

Ludo

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 16884
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #49 Gepost op: 21-10-2013 22:50:05 »
Zo'n vaart dat het meteen schadelijk is, loopt het niet.
Als je zelf voelt dat de motor niet meer trekt, net zoals bij een tank die leeg is, ga je vanzelf al over naar benzine.

glenfiddich1983

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
  • Geslacht: Man
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #50 Gepost op: 10-11-2013 15:40:34 »
Een update over de Sandstone :)

Inmiddels is de S70 voor "groot onderhoud" naar de garage geweest. Wat is er allemaal gedaan?

- compressie gemeten (op elke cilinder tussen de 11 en 12);
- nieuwe bougies;
- airco/ECC gerepareerd (magneetkoppeling; nieuwe filter-droger; schoongemaakt en afgevuld);
- de standkachel (leidingwerk was compleet verrot, een KVS-lek zat er aan te komen, leidingwerk vervangen);
- nieuwe distributieset+waterpomp;
- nieuwe veerschotels voor;
- draagarmrubber rechtsachter vervangen;
- motorsteunrubber rechtsonder vervangen;
- extra afstandsbediening ingeleerd.

Hij kan er dus weer even tegenaan!  :laugh:
Hoofdauto: Volvo 850 2.5 10V (1996, LPG, 334.000 km)
2e auto: Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 272.000 km)
ex: Volvo V70 2.5 10V (1998, LPG, 573.000 km)
ex: Chrysler Neon 2.0i (2001, LPi, 234.000 km)
ex: Volvo 940 2.3 Turbo (1991, 325.000 km)

glenfiddich1983

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
  • Geslacht: Man
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #51 Gepost op: 12-02-2014 12:00:23 »
Een mini-update:

Afgelopen weekend een nieuw interieurfiltertje geplaatst. Ook de kachelmotor er uit gehaald omdat hij wat geluid maakt. Niet altijd, het is een soort zacht rateltje, en meestal alleen bij het aanzetten. Na een tijdje houdt hij zich weer koest.

Heb het asje een drupje olie gegeven en verder kon ik er ook weinig mee. Heb hem daarna even rechtstreeks aan de accu gehad om hem te testen. Zo'n kachelmotor draait nog best hard, het ding vloog bijna uit mijn handen ;D

Maar hij was keurig stil, en aan de datumsticker zag ik dat hij al eens vervangen was.

Gek genoeg maakt hij, eenmaal weer ingebouwd, weer geluid. Zou het dan niet aan de kachelmotor liggen maar aan iets anders? Zitten er ergens kleppen die misschien een soort ratelend geluid kunnen veroorzaken? De kachelweerstand? En kan ik die weerstand op de een of andere manier testen?
Hoofdauto: Volvo 850 2.5 10V (1996, LPG, 334.000 km)
2e auto: Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 272.000 km)
ex: Volvo V70 2.5 10V (1998, LPG, 573.000 km)
ex: Chrysler Neon 2.0i (2001, LPi, 234.000 km)
ex: Volvo 940 2.3 Turbo (1991, 325.000 km)

T5-4life

  • Hugo
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1250
  • Geslacht: Man
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #52 Gepost op: 12-02-2014 12:39:31 »
De regelkleppen kunnen ook rammelen.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2014 12:42:11 door T5-4life »
C70 T5 coupé LPI 1998 235.000 km
C70 T5 cabrio 2000 224.000 km
S80 D5 2005 212.000 km

glenfiddich1983

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
  • Geslacht: Man
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #53 Gepost op: 18-05-2014 17:33:19 »
Dit weekend eens bezig geweest met de luidsprekers. Ik had namelijk alleen maar geluid van achteren en uit de tweetertjes in het dashboard. De luidsprekers in de voorportieren waren zo dood als een pier.  :eusa_boohoo:

Eerst de deurpaneeltjes er uit:



Oude luidspreker (links), uit het frame gehaald, en de nieuwe (rechts):



Geïnstalleerd:




Toen de paneeltjes zo goed als mogelijk schoongemaakt, en daarbij viel op dat het lederen deel aan de bestuurderskant vrij versleten was. Probleem is dat deze net een andere (iets donkere) tint heeft als de rest van het leder, dus als ik deze zou verven met de verf die ik heb, dan moet ik dus alle panelen opnieuw gaan verven ivm kleurverschil. Daar had ik eigenlijk geen zin in. Maar omdat het mij toch stoorde, toch maar gedaan:



Zoals te zien is, is het nu wat lichter dan voorheen. Eigenlijk vind ik dat ook wel zo mooi, al het leer in dezelfde kleur.

Het deurpaneel heeft zoals te zien is ook wat schade, een deukje en wat plekjes. De vlekjes zijn beschadigingen in de verf, geen vlekken die ik weg kon poetsen. Eigenlijk zou ik dat hele paneel over moeten verven met kunstleer-verf of iets dergelijks maar dat komt misschien later nog wel eens. Uiteindelijk is het ook een gebruikte auto van 16 jaar oud, je kunt niet alles als nieuw hebben...

De andere panelen moet ik nog verven, daar had ik dit weekend geen tijd meer voor. Wel nog even de bestuurdersstoel bijgewerkt zodat die er ook weer wat netter uit ziet!
Hoofdauto: Volvo 850 2.5 10V (1996, LPG, 334.000 km)
2e auto: Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 272.000 km)
ex: Volvo V70 2.5 10V (1998, LPG, 573.000 km)
ex: Chrysler Neon 2.0i (2001, LPi, 234.000 km)
ex: Volvo 940 2.3 Turbo (1991, 325.000 km)

glenfiddich1983

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
  • Geslacht: Man
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #54 Gepost op: 15-09-2014 16:18:49 »
Van 't weekend de ontsteking eens vernieuwd. Dat wil zeggen nieuwe bobine, bougiekabels, rotor en verdeelkap. De bougiekabels konden er daarna meteen weer uit, want ik bleek de verkeerde geleverd te hebben gekregen. Dat deel zal dus later opnieuw moeten. De bougies zelf heb ik niet vervangen want die zijn nog maar 5000 km oud.

De rotor en verdeelkap leken mij het meest aan vervanging toe, al heb ik ze wel slechter gezien:





Vandaag een stukje gereden om te kijken of het verschil maakt. En dat lijkt het zeker! Bij flink doortrekken zijn de hikjes die ik had verdwenen, en ook lijkt het soms wat onregelmatig stationair lopen verholpen, al hou ik met dat laatste nog even een slag om de arm tot nadat ik meer ritten heb gemaakt!

Al met al een nuttige operatie die, als je het zelf doet, voor circa 200 euro te realiseren is met enkel originele onderdelen.
Hoofdauto: Volvo 850 2.5 10V (1996, LPG, 334.000 km)
2e auto: Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 272.000 km)
ex: Volvo V70 2.5 10V (1998, LPG, 573.000 km)
ex: Chrysler Neon 2.0i (2001, LPi, 234.000 km)
ex: Volvo 940 2.3 Turbo (1991, 325.000 km)

glenfiddich1983

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
  • Geslacht: Man
De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #55 Gepost op: 25-05-2015 13:38:47 »
De Dubbelganger

Alweer een jaartje terug plaatste ik een paar berichten in het "Wie ben jij?"-topic:

Vanochtend 11.20 uur in Groningen voor het eerst een andere sandstone S70 gezien!

Ik zag hem onder het viaduct bij de hereweg onder de ringweg! Ging richting kempkensberg.

Helaas geen kenteken of sticker gezien. Iemand van hier?

Zag deze andere sandstone s70 vanavond weer rijden op de helperzoom in Groningen!! Kenteken SZ-DF-##. Iemand enig idee wie het is?

Wel bijzonder. Twee sandstone S70's in Groningen!

Nadien ben ik de andere Sandstone S70, óók een 2.5T Exclusive Line, nog een paar keer tegengekomen. Hoewel ik een paar keer gezwaaid heb is het me nooit gelukt de aandacht van de eigenaar er van te krijgen. Eén keer zag ik hem bij een tankstation op een paar honderd meter van mijn huis staan toen ik daar langs fietste. Ik wilde er naar toe fietsen om de eigenaar te spreken, maar ook toen reed hij helaas net weer weg. Op een gegeven moment heb ik hem echter nooit meer gezien.  :(

Een of twee maanden geleden stond ik bij Nauta Bandenservice in Groningen om mijn S70 uit te laten lijnen, toen ik werd aangesproken door een man. "Hoe lang heeft u die auto al?", was zijn vraag. Ik zei hem dat ik de auto al twee jaar heb. Het bleek dat de zoon van de man exact zo'n auto als de mijne had gehad, en die een paar maanden eerder had weggedaan. De man vroeg zich af of ik misschien de koper was, wat dus niet het geval bleek. Het bleek om de auto te gaan die ik vorig jaar een tijdje regelmatig bij mij in de buurt had gezien. De man wist mij helaas niet te vertellen waar de auto naartoe was gegaan, dus helaas... het broertje (of zusje?) van mijn S70 was weer uit het zicht.  >:(

Afgelopen weekend ging het verhaal echter weer verder, toen ik een berichtje kreeg van Sem (hier welbekend als de vorige eigenaar van mijn Sandstone). Of ik het verhaal van de dubbelganger misschien al kende?

Nou, mijn nieuwsgierigheid was gewekt!  ;D

Op een mooie dat in 1998 bestelde een klant bij Hooftman in Waddinxveen een Volvo S70, in de kleur sandstone en met alle specificaties zoals mijn auto. Toen de auto echter bij Hooftman geleverd werd, stonden er twéé exemplaren op de trailer!

De dubbelganger was geboren!  8)

Een van de twee, jawel: de door mij gespotte SZ-DF-25, is aan de klant geleverd, en de TH-GX-59 is als demo-auto bij Hooftman achtergebleven en staat na omzwervingen nu dus bij mij in de garage.

Dat is toch prachtig? De twee bijzondere Sandstone S70's, waarvan er één niet had moeten bestaan, die ooit nieuw bij elkaar op de trailer hebben gestaan, hebben in 2014 diverse malen elkaars pad gekruist in Groningen en nota bene in de wijk waarin ik woon!  :eusa_dance:

Had ik de eigenaar maar te pakken gekregen destijds, en een mooie foto van een hereniging kunnen maken. Dat zou helemaal fantastisch zijn geweest!

Helaas gaat dat niet meer gebeuren, want het droevige einde van het verhaal ligt in Lelystad... op de sloop   :-\

Sem heeft hoogstpersoonlijk de plek des onheils bezocht, en dat leverde de volgende trieste aanblik op van het einde van de dubbelganger:







Het blijkt dus dat de dubbelganger helaas te vroeg is overleden   :eusa_boohoo:

Al wat rest is een mooi verhaal, dat wel!
Hoofdauto: Volvo 850 2.5 10V (1996, LPG, 334.000 km)
2e auto: Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 272.000 km)
ex: Volvo V70 2.5 10V (1998, LPG, 573.000 km)
ex: Chrysler Neon 2.0i (2001, LPi, 234.000 km)
ex: Volvo 940 2.3 Turbo (1991, 325.000 km)

Walter

  • Moderator Volvo-forum.nl
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4190
  • Geslacht: Man
  • Volvo S80 3.2 AWD 2007
    • Volvo Forum
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #56 Gepost op: 26-05-2015 15:55:07 »
Inderdaad een mooi verhaal en bizar dat de overlevering nu werkelijkheid is geworden. Als ik het goed begrepen heb, is de auto gewoon dubbel besteld....

ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937 

The Volvoboy

  • Koen
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7914
  • Geslacht: Man
  • '98 - V70 2.3 T5 SE
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #57 Gepost op: 26-05-2015 18:37:51 »
Dan ben ik stiekem wel benieuwd hoe ver de chassisnummers uit elkaar liggen ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 576.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 340.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16" Perfo - 291.000km
'99 - Volvo V70 2.4 140pk Polar - Dark Olive Pearl - 16" Perfo - 327.000km

petrolhead2.5

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • Geslacht: Man
  • Vaak b'ûj te bange 2.5 10v MT
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #58 Gepost op: 26-05-2015 21:07:15 »
gooi nog gauw wat donor onderdelen van je 'dubbelganger' op de plank, als aandenken  ;) mooi verhaal inderdaad  :eusa_clap:

glenfiddich1983

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
  • Geslacht: Man
Re: De Sandstone S70 2.5T van glenfiddich1983
« Reactie #59 Gepost op: 27-05-2015 10:09:36 »
Dan ben ik stiekem wel benieuwd hoe ver de chassisnummers uit elkaar liggen ;D

Verder dan je zou denken.

Mijn eigen typeplaatje:


Het typeplaatje van de dubbelganger:
Hoofdauto: Volvo 850 2.5 10V (1996, LPG, 334.000 km)
2e auto: Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 272.000 km)
ex: Volvo V70 2.5 10V (1998, LPG, 573.000 km)
ex: Chrysler Neon 2.0i (2001, LPi, 234.000 km)
ex: Volvo 940 2.3 Turbo (1991, 325.000 km)