Marrrcel + 850R

Gestart door marrrcel, 04-10-2013 22:39:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

arjen850

Oef, da's niet kinderachtig zeg. Wel een lekker idee dat je er nu een "nieuw" blok in hebt liggen. Nog meegekregen hoe de staat van de verschillende onderdelen daadwerkelijk was?

)()()sT

Zo, een heule revisie 8)
Gefeliciteerd ook!

razorx

Dat is inderdaad niet niets.
Heel veel plezier met het nieuwe spul!

gero

Citaat van: marrrcel op 06-09-2017 07:33:05
Lang niets gepost; ondertussen werd het tijd voor een nieuw distributieriem. Omdat ik bij een koudestart of in de file wel eens een pluimpje zag en olieverbruik van 1:1500 - 1:2500km had overwoog ik om het een keer goed aan te laten pakken. Ondertussen nagedacht over de alternatieven. Een nieuwere Volvo of een BMW 5 serie overwogen, maar geen van de deze auto's geven mij het gevoel van de R. Natuurlijk kan het comfortabeler, stiller, krachtiger, sportiever of zuiniger en de 850 is inmiddels een auto op leeftijd, maar het is wel mijn auto. Ik heb er nu in 5,5 jaar 1,5 ton zelf mee gestuurd en ben nog steeds niet uitgekeken op de R.

Helaas was Dirk in deze tijd druk met chemo's, dus ik heb het in goed overleg elders laten doen:
http://i68.tinypic.com/4q1wt0.jpg

Inmiddels ben ik zo'n 2000km verder en ik kan concluderen dat ik tot nu toe nauwelijks olieverbruik heb, de motorloop mooier is en ik door de reparatie van de turbo meer pk's heb. Verder bevallen de ride-levellers met de compressor heel goed.

:eusa_clap: Tijd voor een nieuwe taxatie

marrrcel

#109
Dank voor de reacties mannen!

Citaat van: arjen850 op 06-09-2017 14:48:48
Nog meegekregen hoe de staat van de verschillende onderdelen daadwerkelijk was?

Ik was sowieso van plan de klepseals te laten doen, maar de koppakking lekte olie aan de aan de buitenzijde op het blok. Dat laatste wilde ik ook aangepakt hebben. Daarom dus de kop eraf. De kop zelf viel mij mee, gezien de km-stand en LPG. Klepgeleiders waren nog goed.

Gezien de aanslag op de zuigers (zie foto's) heeft de monteur (na overleg) besloten het carter te verwijderen om de zuigerveren te inspecteren. Ik papegaai nu alleen maar na wat mij verteld is, maar de gedachte was dat ik met klepseals alleen niet het olieverbruik kwijt zou zijn of mogelijk in de recente toekomst weer olieverbruik zou krijgen. Door de gevlakte kop neemt de compressie iets toe, waardoor hij nog meer olie zou kunnen gaan verbruiken via de zuigerveren.

De cilinderwanden waren nog fraai heb ik begrepen. Er is alleen met de hand gehoond. De zuigers waren nog goed. De krukaslagers drijfstanglagers waren geen nieuwe meer na 426000km, maar op zich zouden die nog een hele tijd mee hebben kunnen gegaan.

Tijdens de reparatie werd duidelijk dat de wastegate speling had. De turbo is naar een revisiebedrijf verstuurd en deze hebben hem helemaal nagekeken. Naar mijn weten is het nog de originele turbo. Buiten de wastegate werd de turbo helemaal goed bevonden! Een meevaller dus. Hieronder de plaatjes die ik heb gekregen van de monteur.

Ik heb vertrouwd op het oordeel van de monteur die net als Dirk helemaal thuis is in Volvo's. Mogelijk zeg ik het hierboven niet helemaal juist, maar zo heb ik het onthouden.



















Citaat van: )()()sT op 06-09-2017 16:10:54
Zo, een heule revisie 8)
Gefeliciteerd ook!

Dank Joost! Ja, het is een beste reparatie geworden, maar ik had er stiekem wel rekening mee gehouden. Scherp van je, bedankt! Het was een leuke verjaardag.

Citaat van: razorx op 06-09-2017 18:15:06
Dat is inderdaad niet niets.
Heel veel plezier met het nieuwe spul!

Dankje Yits, ja jij weet hoe het voelt, allemaal nieuw spul onder de kap  ;). Ik heb het niet zó uitgebreid laten doen, zoals jij destijds omdat ik geen tuningplannen heb.

Citaat van: gero op 06-09-2017 18:33:14
:eusa_clap: Tijd voor een nieuwe taxatie

Dat is inderdaad wel verstandig :eusa_think:. Ik heb alleen nog plannen voor de buitenkant. Het zou ideaal zijn om hem te taxeren als dát ook gedaan is, maar tussentijds loop je wel een risicootje :eusa_pray:.

arjenT5R

Dat is geen half werk joh! Die kan nog weer een dikke 4 ton mee! Hulde! ;D :D

Je hebt het over krukas lagers, maar ik denk dat je drijfstang lagers bedoelt?

Of zijn die krukaslagers er ook uit geweest?

Mooi hoor! Hier ga je een hoop plezier van beleven, het is opvallend hoe goed de motoren nog zijn hoor als ze open gaan!
Perfecte smering en koeling anders kan het niet zo lang heel blijven.

Heel mooi hoor!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

marrrcel

Citaat van: arjenT5R op 07-09-2017 09:07:13
Je hebt het over krukas lagers, maar ik denk dat je drijfstang lagers bedoelt?

En aangepast :-[, ik bedoelde inderdaad drijfstanglagers. Zo zie je, het is mijn vak niet, dus soms iets met een klok en een klepel  ;D.

Dank voor de credits. Ik heb de onderhoudsintervallen altijd strikt nageleefd en Dirk heeft de rest van het onderhoud gedaan.

marrrcel

*Opgraving* Ik heb een vraag.
Verhuisd, veranderingen in het werk, nog een kindje erbij, maar ook de situatie rondom Dirks vertrek van het forum en later het overlijden Dirk hebben mij van het forum gehouden. Ik denk regelmatig aan Dirk en mis hem.

Ondertussen doet de R goed zijn werk en krijgt zijn onderhoud. Ik heb er veel plezier mee. Inmiddels staan er 485.000km op de teller. De uitlaat is aan vervanging toe, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ook niet in het Uitlaten-topic. Ik heb begrepen dat de uitlaten via de dealer niet de kwaliteit zijn wat het af-fabriek was.

Ik wil:
- geen herrie
- geen uitlaat die over 3 jaar weg gerot is
- het liefst een OEM geluid

We kan mij adviseren? Alvast bedankt

volvobug

Citaat van: marrrcel op 07-11-2019 22:59:12
... Ik heb begrepen dat de uitlaten via de dealer niet de kwaliteit zijn wat het af-fabriek was. ....

En de bron is?

Ik heb tijdje geleden via de dealer een uitlaat (deel vanaf kat naar achteren) voor de 10V gekocht, zou niet weten waarom dat mindere kwaliteit zou zijn en de prijs viel me alleszins mee. En origineel geluid  :D.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

marrrcel

#114
Origineel via de dealer streep ik niet op voorhand af; het is wat ik viavia heb gehoord. Dank voor jouw reactie.

Citaat van: volvobug op 08-11-2019 00:22:11

En de bron is?


Charles Frickel, volvospecialist in Mill. Hij bedoelt dat de kwaliteit die de dealer tegenwoordig levert niet wezenlijk verschilt van de universele fabrikanten. Met andere woorden; die uitlaat zal niet - zoals de originele - 23 jaar meegaan. Verder kwam een jaar of 2-3 geleden in een blog voorbij dat de kwaliteit van de originele uitlaat wat tegenviel tov de uitlaat waarmee de R de fabriek had verlaten. Ik niet meer wiens blog dat was, maar het ging om iemand die eerst een Garned Red V70 had en later een zwarte 850R, waarbij hij onder andere een complete achteras revisie had gedaan.


Spin!

Hi Marcel, goed weer van je te horen. Laatste ontmoeting was niet zo leuk, dat was het afscheid van Dirk. Nog steeds raar dat hij er niet meer is.

Ferrita maakt ook uitlaten zonder gebrul. Die gaat wel weer een jaar of 20 mee.

www.vm-parts.nl

gero

#116
Citaat van: Spin! op 08-11-2019 08:18:42
Hi Marcel, goed weer van je te horen. Laatste ontmoeting was niet zo leuk, dat was het afscheid van Dirk. Nog steeds raar dat hij er niet meer is.

Ferrita maakt ook uitlaten zonder gebrul. Die gaat wel weer een jaar of 20 mee.

Ik had mijn Ferrita op 25-09-2013 laten monteren bij km stand 286.000, nu zijn we ruim 6 jaar verder en de teller staat nu op 405.000 km , ruim 119.000 km verder, de uitlaat is nog steeds picco bello  :eusa_dance:
ik had het toen gekocht bij ET tuning in Moergestel

Wout309t

Kijk hier eens, maken een 2,5" systeem voor waarschijnlijk niet teveel.

http://www.a-alt-avgassystem.se/rostfriasportavgassystemvolvosportsystem.html
2011 V70 2.0T R-Design MT

maartendeb

Citaat van: marrrcel op 08-11-2019 00:57:46
Ik niet meer wiens blog dat was, maar het ging om iemand die eerst een Garned Red V70 had en later een zwarte 850R, waarbij hij onder andere een complete achteras revisie had gedaan.

Ik denk dat ik dat was :) Ik heb destijds inderdaad een nieuwe uitlaat bij de dealer gehaald en was niet echt onder de indruk van de kwaliteit. Het ding woog een stuk minder dan dat er onder vandaan kwam en was behoorlijk geknepen rond om de demper. Kreeg hem er ook niet lekker over de achteras, auto was verlaagd dat wel.



Zag dat Yits ook net een nieuwe heeft, dan heeft hij wellicht ook recenter inzicht in de kwaliteit? https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1802393.html#msg1802393

Hierna trouwens een RVS uitlaat laten maken bij JMTuning. Zij kunnen hem zo stil maken als je wilt (gebruiken eigen ontworpen dempers die niet dreunen).

volvobug

Uitlaatje van de dealer voor de 10-kleppert:



Op uiterlijk en gewicht beoordeeld niets mis mee.

Wat aftermarket nog wel eens gebeurd om de prijs te drukken is om een paar tienden milimeter minder dik plaat- en buismateriaal te gebruiken. Dat kun je eventueel nog wel meten, maar over de staalsoort/kwaliteit valt zo niets te zeggen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.