Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

blauweroffel

#495
Begonnen met de linkerdraagarm:

Goed gereedschap is het halve werk.....dop 15 exit



Hoe krijg ik de bout die bij het wiel zit los? ik heb de moer wel los, maar er is geen beweging in de bout te krijgen. WD 40 in gespoten maar ik krijg er geen beweging in...

BR

edit: moer iets op bout draaien: dan dop 15 met verlengstuk erop, dan met moker paar korte klappen,: er komt beweging in.
Laatste stukje met center op midden bout er verder uit getikt.

blauweroffel

#496
En gelukt.
Nu weet ik dat je de bouten vast moet draaien met de wielen op de grond.
Maar hoe kom ik daar bij? Want met het wiel er weer aan en op de grond kom ik er niet goed bij.

Overigens slaagde ik er in eerste instantie in om de rechterdraagarm links te monteren :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

Kwam er op tijd achter, omdat ik de oude vergeleek met de nieuwe.

Nu de rechterkant. Ik krijg er nog lol in  ;D

Een kind kan de was doen, vandaar mn stoeltje  ;D


BR

rob850/480

Auto op het steuntje zetten en de krik onder de Draagarm.
Dan tot de gewenste hoogte opkrikken.

blauweroffel

Citaat van: rob850/480 op 30-04-2016 14:26:25
Auto op het steuntje zetten en de krik onder de Draagarm.
Dan tot de gewenste hoogte opkrikken.

Ok, de auto staat al op de steun.
Dan met de krik de draagarm omhoog duwen (?), maar wat is de gewenste hoogte?

BR

blauweroffel

Ok, moedig geworden besloot ik om de schokbrekers en draagarmen van de V70 N ook maar te vervangen.
IK wil het eigenlijk door Arjen850 laten doen, maa na het zien van een filmpje op you tube dacht ik: dat moet ik ook kunnen.
Set besteld bij estateservice en bezorgd alhier

Werkvolgorde:

wiel er af
betreffende bouten inspuiten met WD40
remblok eraf
wielas loshalen
abs sensor loshalen
stabstang loshalen
twee bouten van de schokbrekerpoot loshalen
de drie bouten bovenop losschroeven (poot wel even vasthouden)
Beetje wrikken en de poot is los.

De veer met veerspanners in elkaar drukken en zaak van bovenaf loshalen. Kan ik meteen veerpootschotelvervangen.

Goed, ik krijg met geen mogelijkheid de twee bouten van de het remblok los... :eusa_wall:
Nog een keer WD40 4n tijdens het wachten de beide nieuwe draagarmen geinspecteerd: staat er op de bon een nummer met daarbij volvo 07-08
Zijn het dus niet de juiste draagarmen, want de suuruitslagbegrenzer van de oude past helemaal niet op de nieuwe.

de oude draagarm: let op hoe de uitslagbegrenzer is gemonteerd:


de nieuwe draagarm:


Hier moet de uitslagbegrenzer bovenop de draagarm worden vastgezet, op de oude moet dat aan de zijkant. Of moet ik ook andere uitslagbegrenzers bestellen? Of toch verkeerde draagarmen?

Ben bang dat ik woensdag toch een afspraak met Arjen ga maken... :-\

BR

Sbv

er zijn 2 soorten draagarmen. beide passen, enkel de uitslagbegrenzers zijn anders.

laatste modeljaar van V70n waren de draagarmen iets anders geworden. Ik weet zo even niet meer welke nu bij welk bouwjaar hoor. Wel dat je 2 soorten uitslagbegrenzers hebt

UserID6342

Wat Sander zegt, je hebt de verkeerde draagarmen...  En werkwijze om te vervangen klopt ook niet, of je moet van knikkeren houden  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

blauweroffel

Citaat van: Dirk342 op 30-04-2016 17:37:54
Wat Sander zegt, je hebt de verkeerde draagarmen...  En werkwijze om te vervangen klopt ook niet, of je moet van knikkeren houden  :eusa_whistle: :eusa_whistle:


ik zag op YT een montuer die bij een S60 uit 2003 en schokbreker verving. Hij haalde de as los (schroef uit het wiel, maar liet m verder zitten) je kreeg zo meer "speelruimte" als de schokbreker er uit gaat. Hij liet de as verder gewoon zitten
Bedoel je dat met knikkeren?
en ik heb estateservice een mailtje gestuurd dat ik ze wil ruilen.

BR

blauweroffel

Lichtbeeld met oude koplampen:


lichtbeeld met nieuwe koplampen:

(en nee, dit is geen groot licht)

Scheelt enoigszins, toch?

BR

arjen850

#504
Citaat van: blauweroffel op 30-04-2016 19:55:41
Citaat van: Dirk342 op 30-04-2016 17:37:54
Wat Sander zegt, je hebt de verkeerde draagarmen...  En werkwijze om te vervangen klopt ook niet, of je moet van knikkeren houden  :eusa_whistle: :eusa_whistle:


ik zag op YT een montuer die bij een S60 uit 2003 en schokbreker verving. Hij haalde de as los (schroef uit het wiel, maar liet m verder zitten) je kreeg zo meer "speelruimte" als de schokbreker er uit gaat. Hij liet de as verder gewoon zitten
Bedoel je dat met knikkeren?
en ik heb estateservice een mailtje gestuurd dat ik ze wil ruilen.

BR

Nee met knikkeren wordt een uit elkaar gevallen homokineet bedoeld. Deze zit in elkaar met een stel kogels, als je deze homokineet ook maar iets te ver uit elkaar trekt dan vallen de kogels los in de aandrijfas hoes, en dan kun je dus knikkeren om hem in elkaar te zetten, en das een butklus. Ik maak de as uit de naaf los, en bind dan met tywraps de homokineet zo samen dat hij niet uit elkaar kan. Geleerd van Dirkie trouwens, heb het knikkeren zelf ook al eens moeten doen.

blauweroffel

Citaat van: arjen850 op 01-05-2016 12:35:06
Citaat van: blauweroffel op 30-04-2016 19:55:41
Citaat van: Dirk342 op 30-04-2016 17:37:54
Wat Sander zegt, je hebt de verkeerde draagarmen...  En werkwijze om te vervangen klopt ook niet, of je moet van knikkeren houden  :eusa_whistle: :eusa_whistle:


ik zag op YT een montuer die bij een S60 uit 2003 en schokbreker verving. Hij haalde de as los (schroef uit het wiel, maar liet m verder zitten) je kreeg zo meer "speelruimte" als de schokbreker er uit gaat. Hij liet de as verder gewoon zitten
Bedoel je dat met knikkeren?
en ik heb estateservice een mailtje gestuurd dat ik ze wil ruilen.

BR

Nee met knikkeren wordt een uit elkaar gevallen homokineet bedoeld. Deze zit in elkaar met een stel kogels, als je deze homokineet ook maar iets te ver uit elkaar trekt dan vallen de kogels los in de aandrijfas hoes, en dan kun je dus knikkeren om hem in elkaar te zetten, en das een butklus. Ik maak de as uit de naaf los, en bind dan met tywraps de homokineet zo samen dat hij niet uit elkaar kan. Geleerd van Dirkie trouwens, heb het knikkeren zelf ook al eens moeten doen.

Hoi,

Ah, ja dat heb ik wel eens ergens gelezen ja.
Ik ga woensdag wel een afspraak met je maken, de boel zit muurvast..(de poot niet, maar wel de remklauwen) En ik wacht nu op de juiste draagarmen

groet
Gerco

arjen850

Citaat van: blauweroffel op 01-05-2016 20:16:49
Citaat van: arjen850 op 01-05-2016 12:35:06
Citaat van: blauweroffel op 30-04-2016 19:55:41
Citaat van: Dirk342 op 30-04-2016 17:37:54
Wat Sander zegt, je hebt de verkeerde draagarmen...  En werkwijze om te vervangen klopt ook niet, of je moet van knikkeren houden  :eusa_whistle: :eusa_whistle:


ik zag op YT een montuer die bij een S60 uit 2003 en schokbreker verving. Hij haalde de as los (schroef uit het wiel, maar liet m verder zitten) je kreeg zo meer "speelruimte" als de schokbreker er uit gaat. Hij liet de as verder gewoon zitten
Bedoel je dat met knikkeren?
en ik heb estateservice een mailtje gestuurd dat ik ze wil ruilen.

BR

Nee met knikkeren wordt een uit elkaar gevallen homokineet bedoeld. Deze zit in elkaar met een stel kogels, als je deze homokineet ook maar iets te ver uit elkaar trekt dan vallen de kogels los in de aandrijfas hoes, en dan kun je dus knikkeren om hem in elkaar te zetten, en das een butklus. Ik maak de as uit de naaf los, en bind dan met tywraps de homokineet zo samen dat hij niet uit elkaar kan. Geleerd van Dirkie trouwens, heb het knikkeren zelf ook al eens moeten doen.

Hoi,

Ah, ja dat heb ik wel eens ergens gelezen ja.
Ik ga woensdag wel een afspraak met je maken, de boel zit muurvast..(de poot niet, maar wel de remklauwen) En ik wacht nu op de juiste draagarmen

groet
Gerco


Komt wel goed joh😉

blauweroffel

Vandaag knutslen aan de zwarte.

Hij is gisteren afgekeurd.........
1. rechter ri aanwijzer voor was niet oranje genoeg  ??? ??? ??? (dit zijn de knippers van Bouke, origineel volvo en aan het lampje mankeerde niets.....toch maar voor de zekerheid en ander oranje lampje in gedaan
2. links achter remschijf binnenin te veel roest
3. rechter axiale stuurstang te veel speling.
4. linkerdraagarm te veel speling op de bussen. (had voor li en re een gebruikt exemplaar van estateservice gekocht en die er op gezet. De rechter was als nieuw, de linker dus duidelijk niet....., risico van gebruikt spul)

Meteen eea bij estateservice besteld, volgend dhl moet het vandaag worden bezorgd, dus auto vast klaar gezet en wachten, maar..

Ik heb nog een trekhaak liggen en ik dacht dat ik die er wel onder kon zetten.

"Valbeveiliging"V voor de uitlaat. (want die steun moet ook los...):



Bleek dat een antennedraad door een boutgat was getrokken waar een bout van de trekhaak doorheen moet :eusa_wall:
Ik heb de kabel in de auto (in de reservewielbak) doorgeknipt en uit het gat gehaald, daarna weer mooi aan elkaar gezet.

Maar de bumper moet er ook af en daarvoor moet ook het vulnippel van het gas voor los. Daar heb ik even geen trek in dus daar moet ik eerst meer van weten hoe dat precies moet.

BR

blauweroffel

Ok, de DHL was om 15.30 hier.
Meteen begonnen: draagarm linksvoor vervangen en de schijfremmen achter. Binnen een uurtje gepiept.  :eusa_clap:

(krijg m niet goed gedraaid

Maar nu de rechter axiale stuurstang: (ook gedraaid  ??? ???)


Hoe krijg ik die grote stofhoes los? Zal wel een speciale tang voor zijn om de klemmen los te halen?
En kan ik ze -als ik ze los krijg..- vastzetten met een slangklem?

BR

blauweroffel

Stof hoes heb ik los. was makkelijker dan ik dacht.

Maar nu moet de axiale stang los. Ik heb al opgemeten hoever deze in de stuurstang zit. (zodat ik iig naar het uitlijncentrum kan rijden zonder aan het stuur te moeten hangen)
Moet ik deze stuurstang  ook loshalen? Want anders krijg ik de axiale stang er nooit tussenuit natuurlijk, of wel?

BR