Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blauweroffel

Zo even wat updaten.
Ik zie dat de foto's in mijn blog weg zijn ??? ??? ???

Niet heel veel gebeurd. IK heb de DOP T-5R weer op de oprit staan. :eusa_dance:
tot do voor de apk:
nieuwe bumpersteunen achter monteren.

andere to do:
afneembare trekhaak monteren
vpb voor en achter monteren
voorbumper repareren en spuiten (cornelis maar eens vragen)
dak spuiten (beetje roest bij dakrails...)

De grijze gisteren weer voor een jaar apk zonder opmerkingen. inmiddels 365000 op staan. Volgende week led in in de koplampen.

Overigens: 9 en 10 juni feestje: T-5R 25 jaar. Daar wil ik dus met de groene naar toe, dus ik heb nog even om m klaar  te maken.


BR

V70geRwin

Gaaf de groene weer terug  ;D

Welke led ga je inbouwen?
Is dat in in een 850 of v70?

blauweroffel

#1022
Even iets anders.

Ik heb het al eens gehad over NAH bij mijn vrouw. Ze is twee jaar gelden gevallen met de fiets (31-12-2016). Resultaat: hersenletsel. Overgevoelig voor licht, geluid en bewegingen in de ruimte. Zeer zware hoofdpijn, niet kunnen lezen, kaart kijken, dubbelzien. Geen beeldschermen (dus ook geen tv), geen muziek kunnen verdragen en niet in ruimtes met meer dan 4 mensen. Traplopen vervelend. Door elkaar praten uit den boze. Dus ook niet winkelen, uit eten of naar film of theater. Ook niet zelf muziek maken. Zelf autorijden eigenlijk niet (hele korte ritjes). En als ik rij, dan na elk half uur uitstappen en prikkels verwerken door te wandelen. En dan vooral niet op een P vlak langs de autobaan, maar een paar km er vanaf..... Iets opzoeken? vergeet het maar, misselijk en hoofdpijn is het resultaat. Omdat ze bijna de hele dag en zonnebril draagt, slecht slapen (slaaphormoon is in de war) Wat kan ze wel? Thuis op een stoel zitten, wachten tot de dag voorbij is. Visite kan, maar na een uur graag weer weg. Veel veel veel veel wandelen, en fietsen in rustige omgevingen.Ze had werk, maar is twee weken geleden 100% afgekeurd. Verdriet en depressie. Nu ook geen collega's meer. Zucht.

Ik klaag niet, maar hobby's kan ik vergeten, een studie maar opgezegd. Ja, ik heb nu een DOP voor de deur, en ik wil daar nu ter afwisseling mee aan het werk. Is dan ook enige afleiding voor mij.

Maarrrrrrrrr........
Haar orthoptist heeft haar naar Van Els in Heemskerk gestuurd. Want zij vermoedde een probleem in de samenwerking met de ogen en de aansturing er van door de hersenen. En op een lezing over hersenletsel en de gevolgen er van had ze naar van Els geluisterd en dacht toen: ik weet iemand die hier baat bij kan hebben........

Dus afspraak gemaakt en gisteren vast die kant op. Hotel overnacht (Bergen) en 's morgens (vandaag dus) op onze gemak naar Heemskerk (want daar zit Van Els). Omgeving verkend , want na het onderzoek moet er meteen gewandeld kunnen worden om prikkels te kunnen verwerken en dan moet er niet naar gezocht moeten worden. Ze heeft vaker onderzoeken gehad en resultaat was meestal dat ze na een onderzoek minstens drie dagen in een donkere kamer moest liggen, wachten tot de hoofdpijn weer draaglijk werd.....

Volgens van Els heeft mijn vrouw een sensorisch probleem en geen motorisch probleem. Alle therapieën die zij tot nu toe heeft gehad waren gericht op verbetering van motoriek (oa samenwerking van de ogen). Maar dat helpt niet, sterker nog, klachten nemen vaak alleen maar toe.. (!)

Ik zal het kort houden: Hij heeft haar ogen onderzocht en dat resulteerde uiteindelijk in een proefbril. Ze kon in een lichtbron kijken, ze kon lezen, zag niet dubbel en kon naar een beeldscherm kijken. Zij bleek een "wijdkijker", haar ogen stonden uit elkaar. Brandpunt ver weg is dan niet een heel groot probleem, maar in haar geval bleek ook dat de horizon in haar ene oog lager werd waargenomen dan in haar andere oog. Fixeren op een punt dichtbij is niet mogelijk, maar dat doe je wel bij eten, bij kijken naar voorwerpen dichtbij , tijdens gesprekken. De hersenen verwerken al die prikkels niet goed waardoor de prikkels zich opstapelen. Andere prikkels (geluid en beweging) komen daardoor ongefilterd en knetterhard naar binnen. En zo zit je in een cirkel. Hij verwacht dat door het gebruik van de bril ook andere overprikkeling gaat verdwijnen. Zal even duren, we zijn ontzettend benieuwd!!!!

Met de proefbril op kon ze gewoon een trap op, het beeld werd rustig, kijken naar druk verkeer was geen probleem. Ze kon gewoon snel van links naar rechts kijken, een draai van 360 maken zonder dat ze misselijk werd of hoofdpijn kreeg. Ongelooflijk. Over een week ontvangt ze twee brillen, een voor ver weg en een om te lezen.

Op de terugweg gestopt in Kootwijk en even gewandeld. Ze heeft wel hoofdpijn nu, maar niet zo erg als ze had verwacht. (pfff).

Zelf heb ik ook een bril met 7 prisma's, over twee maanden gaan we terug voor controle en dan laat ik mijn ogen dar ook maar eens onderzoeken.

BR






volvobug

Wat zullen jullie al blij zijn met dit resultaat!  :)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

blauweroffel

Citaat van: volvobug op 12-01-2019 22:49:42
Wat zullen jullie al blij zijn met dit resultaat!  :)
zeker weten, maar ervaringen uit het verleden en garantie voor de toekomst.... we wachten af, maar de voortekenen zijn goed!

BR

knoertS70

Wow, dat klinkt veelbelovend! Zelfs als dit het eindresultaat is, is het al een hele sprong voorwaarts.
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

rob850/480

Toevallig gisterenavond bij hart van Nederland een stukje van een vrouw met ongeveer de zelfde klachten na een val en hersenschudding die voor therapie naar Amerika is geweest.
Even Google op hvn en eve.

big ben


V70geRwin

Wow, wat een mooie stap. Een ding is me wel duidelijk dat het niet altijd is wat het lijkt met de medische wereld en andere paden zoeken loont zeker, dat ontdekken jullie ook maar weer!

razorx

Wat een fijn nieuws!
En wat moet dit traject een liefde en geduld hebben gevreten.

blauweroffel

Citaat van: rob850/480 op 14-01-2019 07:48:27
Toevallig gisterenavond bij hart van Nederland een stukje van een vrouw met ongeveer de zelfde klachten na een val en hersenschudding die voor therapie naar Amerika is geweest.
Even Google op hvn en eve.

Ook gezien. op mijn werk attendeerde een collega er mij ook al op.
Ik had het er over met mijn vrouw, en die heeft stukjes gekeken (met een oog dicht kan ze dat heel even volhouden). Ze herkende er veel van, maar ze zei meteen wel heel droog "een half uur in een auto gaat nog, maar negen uur in een vliegtuig......plus de rest".

Eind deze week krijgt ze de brillen, ik hou jullie op de hoogte.
En heeft dat toch niet het gewenste effect, dan wordt Amerika zeker een optie......verkoop van volvo's zal een startkapitaal genereren...

BR

blauweroffel

Mijn zus heeft/had een punto. Moest een apk op. Belletje van garage: paar reparaties voorde apk: rond 500,-..... :-\
Toevallig kwam er op FB een advertentie voorbij: wegens familieomstandigheden....en een foto van een 855 DOP uit "96. 10 klepper, MT, ongeveer 280 k gelopen (teller telde niet meer). Ergens achter Utrecht, dat weer wel.

Gelet op inhoud van de advertentie toch maar gereageerd. Auto was redelijk goed onderhouden, was van volvomonteur geweest. Zat nog een niet gemonteerde spiksplinternieuwe trekhaak met bekabeling bij. Voor 450 mocht ik m ophalen.
Vandaag opgehaald. Toen we aankwamen stond de auto aan de accu van een andere auto. Ter plekke ging er nog 50 vanaf. Accu bleek leeg omdt binnenverlichting had aangestaan......(bleek later). Accu nog prima!!

Uitlaat bromt of scheurtje spruitstuk (nog uitzoeken), knoppen van de ecc kapot. Interieur verder prima, dash prima, dashkastje ook nog erg goed. Classic stuur gemonteerd. APK tot okt "19
Geen roest, paar kleine schaafplekjes op de bumper voor en achter.

Meegenomen en mee naar huis gereden. trekt iets naar links, tijdens remmen strak rechtuit. Bij maximaal sturen naar rechts maakt linker wiel bekende bonk bonk geluid (homokineet of lager?) Rijdt verder heerlijk. bougies -kabels vernieuwd. Reservoir stuurbekrachting vernieuwd. Nieuwe dynamo. Airco werkt goed.
(Wel afgesproken met mn zus dat de achterklep met mijn DOP wordt geruild)

Mn zus voorlopig blij en volgend weekend iig naar gebrom kijken. (voorlopig gok ik op gescheurd spruitstuk, zal motorsteunen nakijken)



BR

blauweroffel

Vandaag met de grijze naar Fix and Go in Hardenberg geweest.
Da aansluiting van het bovenste pijpje in de kachelradiateur lekt al een hele tijd. (drup drup drup) Ik vermoed omdat ik de klem teveel heb verbogen vorig jaar toen ik de radiateur heb vervangen. De vloerbedekking was inmiddels weer doorweekt, maar omdat er een rubberen mat opligt merk je dat niet zo snel.
Maar ik kreeg altijd een licht jeukerig droog gevoel oin mijn keel als ik er in reed. De koelvloeistof irriteerde mijn luchtwegen. Van de week even nieuwe klemmetjes en nieuwe ringetjes bij de dealer gehaald en vandaag maar vervangen. Dus naar Hardenberg.
Daar de auto op de brug.
Koelwater eruit laten lopen
Vloerbedekking er uit en op de kop in het vooronder.
oude klemmen er uit en oude ringetjes er af. So far so good........
Maar nu de nieuwe ringetjes erom: gaat goed
En dan de verrekte klemmen terugplaatsen. Vooral de bovenste is een butklus, weinig ruimte, erg weinig.
Maar daar loopt iemand rond die je altijd wel even wil helpen. Dus na ee half uur vloeken en zuchten heeft hij het maar even gedaan.
Beetje vaseline om de pijpjes, op de kop in het vooronder en in 5 minuten had hij beide leidingen in de kachelradiateur zitten en beide klemmen op zn plaats!

Koelvloeistof terug gieten, motor laten draaien en nu maa reven kijken of het idd dicht zat. Geen druppel meer te zien  :eusa_dance: :eusa_dance:

Dus naar huis en daar de vloerbedekking met dasty en groene zeep ingesmeerd en met de hoge druk reiniger schoon gespoten. Het tapijt uitgeslingerd en het ligt nu te droegen in de garage.

Voorlopig kan die er weer tegen.

Vervolgens een andere accu in de DOP gezet. Starten en lopen. Alles beslaat aan de binnenkant, dus nat van binnen. Straks maar eens uitzoeken.
De originele 850 matten (met geel 850) meteen ook maar even onder handen genomen en met de hoge druk spuit schoon gemaakt.
De linker mat zit een klein hakgat in, die laat ik binnenkort maken: komt een leren stukje in.

Ik ga in de voorjaarsvakantie VPB voor en achter monteren, de achterste bumpersteunen vervangen en dan kan die APK gekeurd worden. Kan tegenwoordig ook daar. Heel handig.

BR

volvobug

Ik heb net vanavond zo'n kachelradiateur bij een N vervangen, de meeste tijd ging inderdaad zitten in het goed terugplaatsen van de pijpjes en die k*t borgklemmetjes, onmogelijke constructie op een onmogelijke plek  :(. Maar goed het is gelukt, en fijn dat die bij jou ook weer droog op z'n plek zit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

blauweroffel

#1034
Inderdaad, een onmogelijke plek, en overigens ook een onmogelijke constructie.....

Maar nu heb ik dit ??? ??? ??? ??? ??? ???
Complete voeten ruimte (links bij pedalen) een LAAG water erin, rarararara?? Het is gewoon water, ruikt niet zoetig of vettig. Koelvloeistof niveau ook op precies het peil zoals ik m zaterdag gevuld heb. Rechtervoetenruimte kurkdroog.
Ik heb gisteren en vandaag tijdens regen gereden. Ramen zijn vanacht dicht geweest.
En nu vraag ik mij af: kan  er water door de mof komen die om het stuurhuis zit (en door het schutbord gaat)? Ik zou anders niet weten waar dit water vandaan moet komen.

BR