fluitend geluid... nee géén turbo!

Gestart door )()()sT, 30-11-2004 10:00:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

)()()sT

Goedemorgen,

Ik startte gisteravond na een korte pauze de auto weer bij een tankstation en toen hoorde ik ineens een raar geluid "meelopen" met het toerental van de motor (aan de distributie-zijde)
Het is echt een fluitend geluid... Zelf denk ik aan de waterpomp o.i.d.  ???

De distributieriem zit er ook bijna 70.000 op, dus die is ook aan vervanging toe. Zou het ook iets kunnen zijn in die richting, bv. de spanrol ofzo??

Bij voorbaat dank voor de tips

Ps. wel leuk dat het lijkt alsof er een turbo meeloopt, maar ik hoor het geluid toch liever niet  ;)

zoefzoefdehaas

Bij mij was het de riemspanner, 150 euro incl montage
Lidnummer 0903322

thuur

Naast distributieriem, multiriem ook vervangen en spanrollen goed nazien. Bij twijfel ook vervangen, dingen moeten tenslotte weer 80dkm mee..

Gr 8)

thuur

Citaat van: )()()sT op 30-11-2004 10:00:22
Goedemorgen,

Ik startte gisteravond na een korte pauze de auto weer bij een tankstation en toen hoorde ik ineens een raar geluid "meelopen" met het toerental van de motor (aan de distributie-zijde)
Het is echt een fluitend geluid... Zelf denk ik aan de waterpomp o.i.d.  ???

De distributieriem zit er ook bijna 70.000 op, dus die is ook aan vervanging toe. Zou het ook iets kunnen zijn in die richting, bv. de spanrol ofzo??

Bij voorbaat dank voor de tips

Ps. wel leuk dat het lijkt alsof er een turbo meeloopt, maar ik hoor het geluid toch liever niet  ;)

Joost, is dit (half jaar oude verschijnsel) opgelost?


Gr 8)

)()()sT

Ja volgens mij wel Arthur.....

In februari is de distributieriem vervangen met alle looprollen en volgens mij is het erna niet meer waargenomen....

Zelf dacht ik toen aan de dynamo, maar het is altijd lastig te lokaliseren he....

Autogek

Bij mij werd fluitende, toerentalafhankelijke geluid aan distributiezijde veroorzaakt door -in volgorde van geluidsproductie-: kapot lager stuurbekrachtigingspomp (vervangen door: ruilpomp), lagers dynamo (ruildynamo) en spanrol (nieuw, uiteraard). Nu weer heerlijk stil.
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

denkweb

kwam er laatst achter dat ook de kilometerteller heel zacht geluid maakt... raar dat ik het kon horen bij een diesel ;)

ed

Mark,

Ik heb het vermoeden dat mijn stuurbekrachtigingspomp of dynamo de geest aan het geven is. Ik heb ook elke morgen een fluitend geluid. Het zijn niet de rol-lagers van de distributie of multi riem. Bovendien ben ik heel af en toe met inparkeren mijn stuurbekrachtiging kwijt.

Wat kost zo'n nieuwe stuurbekrachtigingspomp evt inclusief opzetten. Is dat simpel zelf te doen? Die pomp is toch los van het stuurhuis, of heb ik het mis.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Autogek

#8
Ik heb een gebruikte pomp laten inbouwen door dealer (is ook wel zelf te doen, als je beetje sleutelaar bent). Pomp kostte 125 euri, bij www.autorima.nl nagezien op correcte werking en met garantie. Weet niet wat een nieuwe kost, maar die vond ik iig wel duur. Ja die staat op zich, dus los van stuurhuis. Pomp zelf was overigens niet kapot, bekrachtiging werkte normaal, maar wel het lager dat erin is gebouwd. Helaas niet te vervangen / los verkrijgbaar.

Toen de ergste herrie over was, bleek ook de dynamo niet stil --> lagers, ook vervangen door een gebruikt exemplaar, eveneens 125 euri, geloof ik.  Lijkt wel een eenheidsprijs, daar bij Autorima.

En nou alles stil is, valt ineens op dat de aircocompressor ook best veel geluid geeft. Maar daar doe ik dus niks an, heeft zo genoeg gekost ;D
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

denkweb

Die aircocompressor zal wel iets van 125 euro kosten schat ik?

thuur

Citaat van: denkweb op 14-08-2005 12:35:45
Die aircocompressor zal wel iets van 125 euro kosten schat ik?

;D


Ik heb ook een zeurend/piepend geluid, helaas ergens in de distributie en niet bij het multi-spul :'(

Je hebt eerst de pomp vervangen en toen de dynamo: is er een reden waarom je deze volgorde hebt aagehouden?

Oftewel, is er ook een manier om van de distributie vast te stellen wat wel en niet piept?


Gr :-\

ed

Is inderdaad lastig vast te stellen welke stuk is de dynamo of de stuurpomp. Ik verdenk de stuurpomp, omdat ik heel af en toe mijn stuurbekrachtiging kwijt ben met parkeren. Het lijkt wel alsof de pomp dan niet voldoende druk levert.
In Vadis is te zien dat die stuurpomp volledig te reviseren is. Er staat ook de beschrijving daarvan bij. Wil ik tzt zelf doen. Ik denk eerst maar eens de lagers van de dynamo controleren. Dat is wat makkelijker te doen. Ben overigens wel benieuwd wat die revisie delen kosten. Zijn aardig wat setjes in Vadis.

Thuur,
Gewoon de distributieriem loshalen, en alle lagers zorgvuldig controleren en vervangen wat verdacht is. Heb ik ook gedaan, en kost ongeveer twee uurtjes werk.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Autogek

Citaat van: thuur op 14-08-2005 12:42:38
Citaat van: denkweb op 14-08-2005 12:35:45
Je hebt eerst de pomp vervangen en toen de dynamo: is er een reden waarom je deze volgorde hebt aagehouden?
Van pomp wisten we (geluisterd met stethoscoop-ding) dat z'n lager stuk was (echt een klereherrie: jankend/gierend geluid). Pas toen die vervangen was, werden dynamolagers hoorbaar. Weliswaar veel minder kabaal, maar ook irritant. Tot slot ook spanrol en spanrolhouder vervangen want die stond flink te trillen en dat hoort niet. En nu hoor ik weer alleen m'n roffel, en de klepstoters als ie koud is.
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

ed

Was dat geluid van de stuurpomp alleen te horen bij koude motor, of was dat ook bij warme motor?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!