Mijn 855 DOP T-5R

Gestart door Mic, 06-02-2014 16:55:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mic

Ik heb mij zojuist aangemeld en voorgesteld in het voorstel topic. Daar heb ik ook verteld dat ik ruim 1.5 jaar geleden deze auto heb gekocht. Waarom juist deze? Nou ik had thuis de afspraak gemaakt dat we een nieuwe auto zouden kopen wanneer we of:

Een kind zouden krijgen
of
Een baan zou krijgen waarbij ik veel met de auto moet rijden.

En in juni 2012 was het zover, een baan in Nieuwkuijk (65 km enkele reis) én een kind op komst (ok scheelde 2 weken  ;)). We hadden al wel 'iets', een motor waarmee ik woon werk deed (Yamaha FZR600) een Clio 1.8 16v en een Fiat 128 SL (Coupe) en een in onderdelen VW transporter kampeerauto, niets fatsoenlijks dus  ;D.
Ik had al gedegen onderzoek gedaan:

Skoda superb station, nog te nieuw
Audi RS4 estate, niet te betalen en jawel mijn meisje vind oude (van voor 2002 oid) audi's 'gedateerd'
MB combi kwam er niet in, veto vrouw
BMW idem, zeker in de periode waar ik naar zocht (1995 - 2002), waren het quote: afgetrapte bakken waar alleen jeweetwellers in rijden (jazeker ook deze quote kwam van vrouwlief, we kunnen inmiddels zeggen, ze is een kenner  :-*).
En toen kwam ik met de 850 T5, in een keer goed en mijn kinderwens kwam uit (ok dit was 2011 april/mei maar ik ben gelijk gaan solliciteren  ;))

Afijn in juni maar eens gaan testrijden, eerst een gechipte zwarte estate maar met een klonk in de achteras waar ik niet alle vertrouwen in had, en hij kwam ook eigenlijk te vroeg, wel een goede prijs. En hij wilde rechtdoor in de bochten wanneer je die een beetje op snelheid nam dus dat was minder.

Toen een echt wenselijkste opgesteld:

Clima
Handbak
2.3 motor
Elektr verstelbare stoelen met geheugen
Schuifdak

En weer gaan kijken, nu eens naar de 'onderkant van de markt' de auto's van ongeveer 1700 - 2000 euro. Samen gaan testrijden en dat was wel ok maar.... 'Iets' meer mocht het volgens mijn dame wel zijn. Dus gelijk maar gaan kijken naar wat meer omhoog in de markt. Toen zag ik een advertentie van Mathijs (oud forum lid) die zijn DOP in de verkoop deed. We konden komen kijken (was in Utrecht op 5 minuten fietsen) maar niet testrijden omdat hij op zijn kind moest letten. Geen probleem, wij komen wel even kijken en later eens rijden. Bleek een manier van Mathijs te zijn om 'testpiloten' te weren. Wij zijn gaan rijden en na een km of 5 zegt Suus: wat is de kans dat we deze auto niet kopen? Anyway, deal gesloten en auto gekocht.

Gelijk naar Frankrijk rijden, effe 600 km testen (enkele reis). We gingen vrienden opzoeken, even berichtje gestuurd: we komen er aan en daarna de verbaasde gezichten, wat is dat voor een auto en waarop zijn jullie er nu al? Blijkt idd dat ze lekker doorrijden die Volvo's.

Mooi genoeg geluld, eerst maar eens vertellen wat eraan gedaan is in de afgelopen 1.5 jaar en wat er nog moet gebeuren, en dat om het overzichtelijk te houden in deel 2.

Groeten Michiel
Volvo 850 T-5R '95 DOP LPi (daily)
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - geschorst (circuitmonstertje wanneer ik weer eens tijd heb)
Honda VT500FT Ascot '85

Mic

Deel 2

Eerst maar eens een gastank in laten bouwen bij Mesman, elke week 600km (1 tank) leegrijden werd wat kostbaar, en is ook beter voor het milieu.

Toen onderhoud:
Bougies, kabels en verdelerkap met rotor vervangen bij 290000 ongeveer, natuurlijk ook olie en een filter (lucht en olie)

Eerste pech in december 2012 bij 308000, brandstofpomp stuk, dus ook die vervangen. Was eenvoudiger dan ik gedacht had.
APK januari 2013: remblokken en schijven voor vervangen verder ok. Ook laten doen ivm geen tijd zelf.

Toen zomer 2013 de airco onderhanden laten nemen (uitbesteed): Filter, reservoir voorin maar gaf niet het gewenste resultaat. Toen zelf de condensator vervangen en het relais dat de ventilator aanstuurt voor de koeling.

Tweede pech, de tellerbak telt niet meer goed, wieltje vervangen en werkt weer prima! Tevens de lampjes vervangen van het dashboard vervangen.

Ondertussen wat onderhoud gepleegd: Olie en filters, koelvloeistof en bougies. Remblokken achter vervangen en de handrem netjes gesteld. Apk geen problemen, 1 winterband melden.

Derde pech: de auto schokt bij rijden. Dit zijn altijd lastige problemen maar gelukkig leerde uitlezen dat het temperatuur signaal niet goed doorkwam. Sensor vervangen en het leek beter. Leek inderdaad, want nu sloeg de auto direct af na starten en zodra hij stationair liep en koud was sloeg hij af. Heel lastig maar je kon gelukkig nog rijden.

Eerst: stappenmotor reinigen, gaf helaas geen verschil, toen op de sloop een andere stappenmotor gehaald, gereinigd en weer geen verschil.
Toen vacuüm bekeken aangezien de turbo niet meer iets voorbij 3/4 kwam van de drukmeter, geen succes helaas.
Inmiddels had ik heel veel gelezen in bv stage 0 topic en verder en verder, ik ben eens gaan nadenken en kwam zelf tot de conclusie dat de motor niet wist hoeveel gas hij nou moest geven, ofwel de tps stuk. Maar ook wel gelezen dat dit soort klachten ook door de LMM konden worden veroorzaakt. Toen besloot ik een gokje te wagen en naar de sloop te gaan bij mij in de buurt. Akkie Stomphorst echt een topzaak! Ik heb daar een TPS en een LMM (en een relais 103 en een ODB kastje) uit een T5 geschroefd en de TPS en de LMM doorgemeten en toen bij mij erin geschroefd. Ik moet bekennen, geen idee wat ik bij de LMM moet meten maar goed toch voor het idee gedaan om te zien wat en of er verschil zou zijn. Was minimaal het verschil maar toch. De TPS was gewoon goed bij het doormeten. En ik start de auto, hij was al warm dus ik kon niet zeggen of het beter was, maar het voelde beter. De toerenteller kwam even tot 1600 en zakte daarna terug naar 850, en ik had al een tijdje dacht ik die 1600 niet meer gezien. Effe testen en iig kwam de turbo weer tot iets over 3/4 en de auto leek minder sloom.

Volgende dag koud starten en jawel opgelost  :eusa_dance: . Ik blij.

Nog ter info, de TPS heb ik op de auto gezet terwijl het contact aanstond en ik de 2 buitenste pinnen kon doormeten. Je kunt iets draaien en ik had ergens gezien (youtube) dat een TPS de waarde van .59 millivolt moet geven, en zo staat hij nu. Stationair 850 benzine 1000 op LPG, volgens mesman de juiste waarden. Ik moet nog kijken of het de LMM was of de TPS want dan weet ik welke ik op de plank kan leggen. Mij kennende duurt dat wel even voordat ik dat ga doen  :eusa_wall:.

Om te testen ook nog even gekeken of ik een Audi R8 kon bijhouden maar helaas, zowel qua snelheid als qua geluid wint de R8, maar ik kan meer verhuizen  8).

Groeten Michiel
Volvo 850 T-5R '95 DOP LPi (daily)
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - geschorst (circuitmonstertje wanneer ik weer eens tijd heb)
Honda VT500FT Ascot '85

Mic

Deel 3

Todo lijst:

- achterklep slot beter afstellen en achterklep bekleding
- wassen
- trilling in voortrein vinden en oplossen
- olieverbruik is nu 4 liter op 5000 km bij hard doorrijden wordt dat meer
- Achteras rubbers nakijken
- BBK?
- Nivomats controleren
- Xenon terugbouwen ooit
- stoelverwarming fixen
- als ik heel veel moed heb, lichtjes van de sc801 maken...

Zal vast nog wel langer worden maar het moet hobby blijven :).
Volvo 850 T-5R '95 DOP LPi (daily)
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - geschorst (circuitmonstertje wanneer ik weer eens tijd heb)
Honda VT500FT Ascot '85

triton

En nu nog foto's van je mooie DOP.....
Welkom
Professioneel raddraaier