Gebrom Ferrita uitlaat elimineren

Gestart door MrCain, 01-04-2014 19:16:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MrCain

Omdat ik het gebrom van de uitlaat zo tussen de 2000 en 3000 rpm en beetje beu ben (en er een kleine op komst is) ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. Heb al verschijnende dingen hier gelezen zoals een extra geperforeerde pijp in het eind stuk tot kippengaas tuning ;D

Met een collega er over gehad en we kwamen tot de conclusie dat het gebrom veroorzaakt word door staande golven die de uitlaat verlaten. Dit effect is te elimineren door een restrictie aan het eind van de uitlaat te monteren =>  geperforeerde pijp in het eind stuk en kippengaas tuning geven dit resultaat dus ook! De tegendruk elimineert dus de golven.

Wou het toch wat anders/netter doen dus een stuk geperforeerd RVS gevonden wat in een oliefilter zit, deze rond afgeknipt en geslepen, een beetje bol geslagen en in het Ferrita eindstuk gelast (heb dit in het demontabel eindstuk gezet omdat je deze voor bv 4 gasmeting tbv de APK er af kan halen want de gaatjes zijn te klein voor de anale probe...misschien nog eens een gat boren te grote van de probe)

dit is het resultaat:




En toen het moment van de waarheid....van het werk naar huis gereden en geen gebrom of lawaai in de Volvo :eusa_dance: zelf zonder radio naar huis gereden! Van vermogens verlies (collega's verklaarde me al voor gek omdat dit vermogen zou kosten...) volgens mij geen sprake: heb dit niet opgemerkt (ga dit toch wel eens testen op de bank, zomaar uit nieuwsgierigheid) .

Michiel helemaal blij!!

BTW: als er meerdere met dit soort ideeën zijn => zou je ze hier willen posten zodat het nageslacht het wat makkelijker kan vinden ivm de geweldige zoekfunctie.... :eusa_whistle:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Vulk

En hoe is de rest van het geluid veranderd afgezien van de brom? Jij hebt een estate geloof ik?

Welke downpipe heb je?

MrCain

Citaat van: Vulk op 01-04-2014 19:23:17
En hoe is de rest van het geluid veranderd afgezien van de brom? Jij hebt een estate geloof ik?

Welke downpipe heb je?

Heb inderdaad een estate, een 3" downpipe met 100CPI cat en Ferrita catback dit icm met een 18T schuine flens op LPG.

Het geluid is eigenlijk het zelfde gebleven maar veel minder luid ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ludo

Erg creatief.  ;D

Moet binnenkort ook zoiets verzinnen, ik word te oud voor die sjonnie uitlaten.  :evil:

Sbv

voor mij de reden geweest om weer origineel te monteren. Ben denk ik vroeg oud  ;D

Bostel

Mijn pa rijd met een Buell (moto) en de aftermarket uitlaat die nu eronder hangt heeft net hetzelfde gaasje erin hangen. Dit was zo toen hij de demper kocht en dient inderdaad om het geluid wat te dempen, wil je meer lawaai moest je dit eruit halen stond in het boekje.  :)
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

elianmars

Waar is/was het gebrom te horen? In de gehele wagen?

Het valt me op dat mijn uitlaat de laatste tijd ook (te) veel te horen is in de wagen. Ook tussen 2000 en 3000 toeren. Heb ook een 3 inch dp met 100 cpi kat, maar een TME catback.

Het vreemde is, dat het niet altijd te horen is geweest, maar echt van de laatste tijd.

Piet

Ik heb weliswaar een sedan met 3" ferrita DP met 100cpi cat en ferrita catback waar het gebrom sowieso veel minder in aanwezig is dan in een estate , maar sinds ik een paar dagen geleden de vrij harde ipd bovenste motorsteunbus vervangen heb door een volvo RN bovenste motorsteun is het aanzienlijk stiller geworden in de auto en is ook m.n. het uitlaatgeluid veel minder aanwezig.

Plotseling toegenomen uitlaatgeluid kan misschien dan ook nog liggen aan een versleten motorsteun.

MrCain

#8
Tja, vroeg oud... ;D

In den beginne was het geluid nog leuk maar na een paar 10.000km word je het wel beu....zeker als je lange stukken van een aantal uur moet rijden.

Heb zelf ook nog zo'n PU "rubber" van Powerflex in de bovenste steun zitten, toch hard over na te denken om deze te vervangen voor bv origineel. Weet niet wat een originele rubber doet qua flex en kantelen met meer koppel/vermogen dan origineel?


Citaat van: Bostel op 01-04-2014 21:51:13
Mijn pa rijd met een Buell (moto) en de aftermarket uitlaat die nu eronder hangt heeft net hetzelfde gaasje erin hangen. Dit was zo toen hij de demper kocht en dient inderdaad om het geluid wat te dempen, wil je meer lawaai moest je dit eruit halen stond in het boekje.  :)

Heb dit principe inderdaad ook een aantal keer gezien bij (race) uitlaten van motoren => MotoGP rijd er ook mee ivm geluidseisen. Ben daardoor ook op dit idee gekomen ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Blok blijft gewoon nog net zo stil liggen als daarvoor. Voorwaarde is dan wel dat de rest van de motorsteunen in orde zijn, m.n. een versleten/kapotte torsiesteun vooronder en/of de steun rechts van de auto zijn (naast de bovenste torsiesteun) meestal de boosdoeners van een kantelende motor bij veel koppel. Gewoon goede originelen en je blok blijft echt wel stil liggen.
Die purkrengen rammelen alleen je dashbord maar los en geven alle mogelijke rotherrie door tot en met het uitlaatgeluid.
(inderdaad... leeftijd speelt een rol  ::) )

Ludo

B.t.w. die 2 lagers op de eerste foto, zitten die ook in de uitlaat?.  :o







;)

Ries van de Zilverschuit

Het zal wel voor een rotatie-uitlaat zijn.  Centrifugerende krachten veranderen de frequentie van het geluid namelijk.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

MrCain

#12
Citaat van: Ludo op 02-04-2014 21:54:25
B.t.w. die 2 lagers op de eerste foto, zitten die ook in de uitlaat?.  :o

;)

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 02-04-2014 22:44:06
Het zal wel voor een rotatie-uitlaat zijn.  Centrifugerende krachten veranderen de frequentie van het geluid namelijk.

Klopt inderdaad => zijn om met een tegenovergestelde rotatie een tegenfrequentie te creëren die 180 graden uit fase staat van de te elimineren frequentie (omdat je met verschillende frequenties te maken hebt moet deze tegen frequentie/rotatie ook variabel zijn: vandaar ook 2 verschillende type lagers) om zo de staande golven te elimineren: als je een identieke sinus 180 graden uit fase over de trillings sinus zet dan hef je deze op => krijg je dus weer een rechte lijn => geen trilling of geluid meer  :eusa_whistle:




;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

UserID6342

Ja, en hier krijg ik nu een dikke (pieeeep) van ;D ;D ;D

Vulk

Hoe bevalt hij nog een jaar later?
Heb je een filmpje?