Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Redolpho

Zonde van beide.

Zowel de auto als de ree.

Snap dat het enorm K. U , je weet wel is. Succes met met het oplossen van dit rommeltje.

Dit zijn schades waar wel voor te verzekeren valt, maar of je dat (ook) wilt is een tweede. Begreep dat u dat niet bent. (Ik ook niet)

Maar dit volgende snap ik niet helemaal.

Ik citeer:

(Ai, wellicht is het mogelijk om bij de wegbeheerder aan te kloppen voor wat betreft de schade?)

Dan wordt de wegbeheerder ook gelijk verantwoordelijk voor een overstekende muis of mol?


Jeroentjuh

#466
Citaat van: razorx op 20-08-2018 18:35:50
Citaat van: T5-4life op 20-08-2018 07:35:43
Dat is flink balen. Zowel voor jou, de auto en de ree.
Yep. Maar het had erger kunnen zijn.

Zo heb ik met de T-5R ooit een volwassen edelhert aangereden met zo'n 80 km/u, dan heb je iets meer schade  :-X

Wel politie bij laten komen op mijn verzoek en verzekering heeft alles netjes betaald (WA beperkt casco)


rob850/480

Indien het beestje een eigenaar heeft dan is deze aansprakelijk.
Dus een hond,kat, koe enz.
Maar wie is dan de eigenaar van het overschot aan herten en ander wild in Nederland.
Denk dat je hiervoor toch moet gaan kijken wat de gemeente of overheid heeft gedaan om te voorkomen dat dit kan gebeuren.
Zeker als die zelfde overheid boeren een vergoeding betaald voor elk schaap wat door een wolf wordt dood gebeten om er maar voor te zorgen dat de wolf weer terug komt in Nederland.

de Boeing

#468
Nee ok, het had veel erger kunnen zijn had ik er inderdaad zo een:



aangereden...

Edelhert btw, die zitten hier dus ook, en zo spot ik ze liever... Maar met 2x de grote en minimaal 4x het gewicht van een ree zal dit idd zorgen voor een auto richting total-loss bij aanrijding...

Idd, kan je aantonen dat het beest van iemand is dan kan je verhaal bij de eigenaar gaan halen, hier is dat niet het geval. Ik ben er ook niet voor verzekerd dus gewoon pech, maar >10j full omnium/casco verzekering betalen versus de reparatiekost nu zal ook wel vlotjes in mijn voordeel zijn (DHZ fixen, that is, welk k#k van mijn r bumpert). De naïeveling in mijn dacht nog dat mijn verzekering zou zeggen: kijk je bent al zovelen jaren trouw klant bij ons, je hebt altijd keurig op tijd je polis betaald, je hebt nog nooit schade veroorzaakt, wij gaan dat voor u regelen  ::)

Moet ik, natuurlijk, ook nog deze maand naar de keuring...  soit, zal wel weer goed komen

en dan nu weer even praktisch:

Popnagels:
Aangezien ik er weer een hele resem nodig ga hebben (ook achterbumper een keer loshalen en goedhangen)
iemand al ervaring met deze: https://shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-parts/popnagel-binnenscherm.html
want 1.2 euro per dealer popnagel is toch wel echt ..?!

en qua microswitch voor de sloten (lees overal dat die vroeg of laat ook gezeur gaan geven dus maar gelijk toevoegen aan to-do lijst), zijn dat allemaal dezelfde? (deur, achterklep en motorkapvergrendeling?)
deze: https://www.conrad.nl/p/marquardt-microschakelaar-10552351-24-vdc-2-a-1x-aanaan-ip67-schakelend-1-stuks-703152 of is dat enkel voor de X70?

of moet je voor een 850 deze hebben: volvo 9152440?


BBS

Mooi r*k van je schade met dat hert. Succes met de afhandeling!
Voor wat betreft de popnagels, een doos met alu popnagels zoeken met een grote klemrand en deze nadien van een dipje plastidip? Een doos vol popnagels heb je voor een habbekrats en plastidip kost ook geen drol...
Volvoloos....

de Boeing

alu popnagels+ plastidip zou idd optie zijn, al zal die laatste er wel snel van af zijn gezien de blootstelling aan de rondvliegende elementen aldaar....

Ik zie nu dat Skandix er ook heeft (á 0.46 cent per stuk, wat nog altijd veel is maar toch al wat dragelijker dan bij de dealer. Heb het nog even opgezocht, eind vorig jaar 1.84 EX! betaald per stuk (volvo 979897) ? :eusa_wall:?

Vulk

Dat is schrikken, hopelijk is er geen structurele schade waardoor je er met wat schroefwerk (en een hoop tijd en gedoe) vanaf bent.

vincen tdi

De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

de Boeing

Citaat van: vincen tdi op 26-08-2018 15:05:18
https://m.ebay.fr/itm/Black-Aluminium-Large-Flange-Pop-Rivets-Dome-headed-Blind-Rivet-All-Sizes-/263387425478?_mwBanner=1&_rdt=1

Ik weet niet hoe je Frans is maar ,😉

Kan ook gewoon in het Engels (aan de prijs te zien :) ):

https://www.ebay.co.uk/itm/Black-Aluminium-Large-Flange-Pop-Rivets-Dome-headed-Blind-Rivet-All-Sizes/263387425478?hash=item3d531d2ac6:m:mKlP1iIpp0Pv6eK96pkbd6A

Maar die Volvo popnagels lijken toch nog anders te zijn, volgens mij trek je daar aan de achterkant (waar ie open gaat) plastiek tegen je plaatwerk, dat lijkt bij deze alu te zijn en dus sneller kans op beschadiging?  (achterzijde zijschermen, waardoor je sneller roest zou kunnen krijgen??)


de Boeing

#474
Ondertussen in de garage:



...Nose job in progress ...



Bumper heeft zo te zien dus de grootste klap opgevangen...

Had eigenlijk wel verwacht dat het piepschuim in de bumper helemaal gesmacht zou zijn:



Maar die ziet er nagenoeg nog intact uit?!

Bumper stijlen daarentegen:



en ook de andere kant:



Goed, van Cornelis-b geleerd (afgekeken) dat dit te repareren moet zijn met carbon mat en epoxy, dat gaan we dus eens proberen.

Mistlamp ook kapoet:



en dus niet mijn ruitensproeistof reservoir maar mijn pas gereviseerde pompje voor de achterruit is afgebroken  >:(
Achja, ik weet nu hoe ik ze moet reanimeren dus maar eens een nieuwe zoeken...

Ook het frame waar de koplampen inzitten is beschadigd al kan ik die wellicht hergebruiken.



de Boeing

#475
Terwijl er aan de voorkant van alles moet, aan de achterkant nog een voorzichtig positief puntje:

Mijn achterklepslot weigerde al een tijdje dienst, bij het op slot zetten met de CV ging deze niet mee op slot (sleutel erin deed hem wel sluiten). Dacht nu al bijna: maar ineens een nieuw slot mee bestellen. Gelukkig gisterenavond (ipv hersendodend tv hangen) toch maar even mijn oud slot eruit vissen en tegoei bekijken. Probleem was snel gelokaliseerd:



Het deel waar het elektrisch motortje in zit was open gedrukt:



Elektrisch deel ontleed en schoongemaakt (oude vet is hard geworden)

Met kracht zetten op tandwiel zag ik de spindel ook omhoog en opzij drukken:



Ff alles terug goed gangbaar gemaakt en voorzien van olie en vet en terug in elkaar gezet (fotootje maken van de beginsituatie helpt altijd weer om alles daarna op de goede plek terug te monteren, #geheugen van een goudvis  :eusa_shhh:)

Daarna heb ik er 2 langere schroeven in gedaan zodat deze ook aangrijpen in de top deksel zodat deze hopelijk niet meer los kan gedrukt worden...



Voor de zekerheid ook nog even de microswitch aldaar doorgemeten, je ziet hem op de foto net zitten (rode stipje):



Maar deze deed het prima (ook mooie klik hoorbaar), de aansluiting daarvan zijn dus de 2 uiterste diagonaal gezien in de stekker (ook zie foto :) )

Alles teruggebouwd en het slot gaat weer mooi mee dicht op de CV  :eusa_dance:

Job done (lijkt het...)


Alleen nu de binnenbekleding nog mooi zien terug te hangen (ik had eigenlijk geen rammels van de achterklep (zowat het enige wat rammelvrij is/was aan mijn interieur). Nu zie ik overal dat er reparatiesetjes voor bestaan omdat het plastiek helemaal uitscheurt, maar dat lijkt bij mij niet het geval. Wel zitten deze klemmen:



vastgelijmd?? En helaas is er dus van 1 (van de 4) dit lipje afgebroken :( (kan je deze los bestellen??)

komen die hier? in:






De klemmetje aan de andere kant zijn wel allemaal stuk maar daar heb ik er nog een hoop van kunnen claimen uit mijn donor eiland-N :)

Met stoomreiniger wel nog even bekleding aangepakt:



KIM

Alle clips van de achterklep zijn gewoon te bestellen.
Mijn ervaring is dat die aan de onderzijde vrijwel niet heel te houden zijn bij demontage van de achterklepbekleding.

de Boeing

#477
Nog maar eens updaten hiero  ;D

Na meer dan 10j kom ik nog een functie tegen waarvan ik het bestaan niet wist: de immobilizer?!
Door het achterklepslot gestoei een keer (of2) het alarm laten afgaan, blijkbaar moet je daarna binnen het uur de motor een keer gestart hebben anders gaat ie in een soort van beveiligingsmodus (wel op contact, niet te starten?!)



Gelukkig simpele fix door deze foutcodes even te wissen met mijn @ChinaDice (toch al best handig gebleken dat ding)

Omdat startmotor niks deed ook even accu gemeten, en na 3 weken stilstand onder de 12V :(
Dus maar even mijn (verse geknutselde) china lader eraan:



 
Ik had nog een 3 daagse (werk)opleiding staan in Luxemburg waarvan men al had gemaild dat er te weinig inschrijven waren en het wellicht niet zou doorgaan. Die dagen stonden wel geblokkeerd in agenda en dacht dus stiekem: ideaal om op gemakje Volvo te fixen. Krijg ik 2 dagen voor de start de mail: het gaat toch door!

Sccchit... want volvo stond (sinds aanrijding) er zo bij:


wel beetje Darth Vader meets Rolls Royce grill   ;D

Maar moest dus even snel gefixt worden! Misschien beetje naïef maar dacht wel nog een mooi DOP zijscherm te kunnen vinden maar dat bleek moeilijker dan gedacht, allemaal zijn ze of rot, of in nog slechtere staat dan de mijne?! Dus maar mijn zijscherm goed warm gestookt en de deuk er zo goed als kan uitgedrukt...

Bumper heb ik geplakt met epoxy en carbon tape:


credits Cornelis-b voor het afkijken (uiteraard voor het lijmen nog opgeruwd en ontvet...)

Werkt best goed dat epoxy! Alleen had ik niet echt rekening gehouden met de vloeibaarheid ervan:


:eusa_wall: :eusa_wall:


Ach ja, de Volvo wordt technisch beter en beter, terwijl ie er optisch (fors) op achteruit gaat (in een filosofische bui zou ik die analogie kunnen doortrekken naar...   :eusa_liar: :eusa_naughty:)

Ook de modderkuip zo gerepareerd:



Hier maar eens een keertje setje nieuwe voor scoren...

Wel nog mazzeltje gehad met een set jonggebruikte koplampen (Hella's dus geen goedkope imi)

Oud versus (niet zo oud):


lichtbeeld spreekt ook boekdelen:



Binnenkant van 850 mistlampen heeft ook geen geheimen meer voor me:


(blijkt een 850 dus ook gewoon standaard projector lampen te hebben...

Subtiel gefixt (want alle clipjes waren door impact ook afgebroken):


En als we dan toch bezig zijn:

tekent wel nog een mooie lijn (maar je ziet er in de realiteit geen r##t extra mee...)

Daarna nog flink wat moeten doorbuffelen:


...Burning the midnight oil...

om dan de 3 opeenvolgende dagen 1300+ km ermee te rijden (en daar leent ie zich toch uitstekend voor!)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70geRwin