Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

de Boeing

...350.000 km lijkt wel het definitieve einde van mijn 850r motor...  :( :(

Even wat voorgeschiedenis: in 2010 (bij ongeveer 250k km) scheurde dit onnozele slangetje (bij wastegate turbo)



met het redelijk dure gevolg:



Kan je drijfstangen krom krijgen met een standaard 15G turbootje?
Yes We Can ... helaas...



(dus alle nieuwbakken turborijders, kijk even de staat van deze vacuümslangen na!)

Ik had de auto toen nog niet zo lang en er net een Vialle Lpi installatie in laten leggen dus nieuwe motor zat er toen even niet in.
Flink wat zoekwerk verricht en uiteindelijk deze revisie set besteld:

http://www.lgspeed.se/produkt.php?kategori=18&id=70#



Goedkoper dan 5 originele drijfstangen en dan ook nog eens sterker (ik weet ondertussen wel beter...)

Want 2 weken terug tijdens rustige rit ineens een hels getik uit het vooronder, ben echt meteen gestopt, dacht eerst nog aan te weinig olie ivm klepstoters maar dat bleek al snel niet het geval (wel nog even genaaid worden door 21 euro voor een liter 5w40 te betalen bij tankstation waar ik toen stond...maar soit...)

Waarschuwing voor gevoelige kijkers: http://www.mijnbestand.nl/share.php?key=8ULM6HJ3CEAJ

Carterpan eronderuit en mijn vermoeden werd bevestigd:



Glijlager cilinder 2 zo goed als weg, krukas beschadigd...







Groot deel ervan ligt nog mooi in carter:





Exit deze B5234T5 :(

Vraag is nu hoe kan dit gebeurd zijn, flink wat internet/fora (nachtelijke) uren verder vind ik voorbeelden van gelijkaardig problemen
(alle met de H-drijfstangen):

http://www.volvo850forum.nl/index.php?PHPSESSID=aa56f99d69f6e069ea8c15371e456780&topic=60388.0

Zoals D©©©L al aangaf kan het misschien liggen aan het niet 100% rond zijn ... Ik heb denk ik in ieder geval goedkope chinarods?! Set was toen iets van 670 euro (met oa. scanpech kopbouten, brrr... maar dat wist ik toen nog niet, nokkenaskeerringen na 15.000km alweer moeten vervangen, dit keer wel origineel!) Drijfstangen heb ik voor plaatsing niet gewogen... al lijken de glijlagers van glyco die bij deze set zaten wel de goeie te zijn toch? bouten voor drijfstangen waren ARP.

Maar welke versterkte drijfstangen moet je dan wel hebben? want bij die van CXracing vind ik ook een gelijkaardig geval:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/157483-another-rn-20g-my-build-thread/page-25

Maar goed rest dus de vraag: wat gedaan? deze motor nog een keer laten reviseren zie ik niet zitten, want dan moet ik een nieuwe krukas (of laten slijpen) en nieuwe drijfstangen (want bij deze heb ik geen goed gevoel meer). Even dealer gebeld: nieuwe B5234T kost 4060 euro (incl) maar is niet meer leverbaar (en dan heb je weer hetzelfde blok, met gevoelige drijfstangen en als ik het blog van Ludo lees...?!). Ruilblok kan altijd nog, maar dan is maar de vraag wat je krijgt...

Maximaal tunen is niet mijn doel, wil ook gewoon automaat blijven rijden, maar een beetje kietelen is natuurlijk wel wenselijk  8)





H_Rovers

Nieuw blok is wel erg prijzig, daar koop je een andere R voor. Is dat incl inbouw? Succes met je beslissing Raf!

hertogjan6

www.europeantuning.nl heeft volgensmij een verstekt lok staan voor 4.000 al ik mij niet vergis ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

de Boeing

prijs is incl btw maar enkele voor het kale blok, dus geen randdelen (en ook niet ingebouwd), klopt heel veel geld, koop je inderdaad een mooi R voor, maar dan zit je dus weer met een blok van 2.5 ton en meer...

versterkt blok van EU tuning heb ik gezien ja, echter wel wat duurder dan de genoemde 4000...

gebruikte B5234T vind ik vanaf 700 (uiteraard zonder inbouw)

+ komen er bij het wisselen van een motor nog wel wat zaken bij (ineens het moment om de subframerubbers mee te nemen, nieuw stuurhuis, ...)

Ludo

Tja, wat is wijsheid?.

Je hebt er nu een pak geld ingestopt, en moet nu weer investeren.
Óf je koopt iets anders en neemt je verlies.
Ik ken je gevoel nu wel een beetje en dit klinkt misschien hard, maar zo is het nu eenmaal.
Een andere R voor dat geld is een illusie, ze zijn tenslotte allemaal gaar en je kan ook weer van voren opnieuw beginnen.  :-X  :evil:

Met het nieuwe blok had ik inderdaad binnen 20.000km een drijfstang krom.
Als me iemand had kunnen bevestigen dat een ruilblok (fabrieks)revisie was, was dat helemaal geen optie geweest.
Tenslotte was ik meer kwijt dan het versterkte blok bij ET.

Pakkingen - slangen e.d. komen er idd bij, zowel bij nieuw als revisie als je het meteen goed wil doen.


de Boeing

#5
Klopt helemaal Ludo, tja, wat is verstandig?  waarschijnlijk iets als een honda jazz kopen, en van a naar b, zonder problemen en zonder emotie
Ik heb inderdaad al flink wat geïnvesteerd in deze maar ben er toch nog niet klaar mee (rij nu weer even wat andere auto's en dan weet je het weer...).

Al moet ik bekennen dat zo'n V70N R toch ook wel  :eusa_clap: is. Maar goed, daar heb ik simpelweg de centen niet voor

En in het kader van "Never waste a good crisis" zit ik ook even te bekijken wat de mogelijkheden zijn om er een RN blok in te leggen, verschillende mensen op volvospeed hebben dit al gedaan.

elianmars

Pak dan het blok van de T5 van 2005 en later ( B5244T5). Dat is sterker dan het RN blok.

Wout309t

Citaat van: elianmars op 27-05-2014 13:43:22
Pak dan het blok van de T5 van 2005 en later ( B5244T5). Dat is sterker dan het RN blok.

Sterkste schijnt een B5244t te zijn met 81mm boring en 93,2mm slag.
Ik heb nu zelf een S60R '06 blok staan. De kop ga ik compleet gebruiken, het onderblok waar het bekende scheurtje tussen 2 bussen in zit ga ik vervangen door een 2003 versie, inclusief de 81mm zuigers. Voor de rest alles S60R.
Dit schijnt ongeveer het sterkste/snelste te zijn wat je met OEM delen kunt hebben.

Maar goed, dat zijn ook maar feiten die door hobbyisten bij elkaar gesprokkeld zijn. Wil je echt weten wat het beste is moet je elk blok onder gelijke omstandigheden testen.

Ik heb er in elk geval weer een leuk winterprojectje van.
2011 V70 2.0T R-Design MT

elianmars

Citaat van: Wout309t op 27-05-2014 16:16:33
Citaat van: elianmars op 27-05-2014 13:43:22
Pak dan het blok van de T5 van 2005 en later ( B5244T5). Dat is sterker dan het RN blok.

Sterkste schijnt een B5244t te zijn met 81mm boring en 93,2mm slag.


En waarin ligt dat blok (puur uit nieuwsgierigheid)?

Wout309t

Nou, inderdaad in die van jou dus... ;)
Al 'schijnen' de drijfstangen van een S60R dan weer beter te zijn. Maar of dat waar is kan ik je niet verzekeren. Maar als je een standaard blok wilt (zonder open te maken) dan moet je dus die van jou hebben....
2011 V70 2.0T R-Design MT

elianmars

Citaat van: Wout309t op 27-05-2014 21:40:08
Nou, inderdaad in die van jou dus... ;)
Al 'schijnen' de drijfstangen van een S60R dan weer beter te zijn. Maar of dat waar is kan ik je niet verzekeren. Maar als je een standaard blok wilt (zonder open te maken) dan moet je dus die van jou hebben....

Ah, toch. Volgens Autoweek is de slag bij mijn wagen 90,0 mm. Vandaar dat ik dacht dat het over een ander blok ging  :eusa_shifty:

Wout309t

Het is ook verwarrend. 83mm x 90mm doet 2435cc en 81mm x 93,2mm doet 2401cc.
2011 V70 2.0T R-Design MT

daggijs

RIP, wel mooi gedocumenteerd  :eusa_clap:

V70geRwin

Blok van Bouke erin en rijden weer.

Of heb je zo'n zware tune dat je niet met standaard stangetjes toe kan?

de Boeing

#14
ff wat stof afblazen,

Ik ben van plan om er een B5244T5 in te leggen, maar nu is de vraag welke? Ik ben naar een aantal blokken gaan kijken maar moet nu toch maar eens de knoop gaan doorhakken. Blijf het een beetje ongemakkelijk vinden om zo een, zogenaamd perfect blok (waarom staat ie hier dan op een pallet?) te kopen, maar goed, dat geldt voor ieder 2dehands blok.

Ook nog even de vraag welke turbo, deze laatste t5 motoren zijn standaard uitgerust met de K24 turbo, wat ongetwijfeld een mooie turbo is, ware het niet dat ik nog een fonkelnieuwe 16T met schuine flens heb liggen (incl downpipe). Deze was bedoeld om mijn huidige 15G te verlossen maar zover is het dus niet gekomen. Daar ik met mijn automaat wil blijven verder rijden lijkt me die 16T een prima ding (ook heb ik niet de behoefte om naar de 350 pk te gaan, al is iets meer dan de standaard 240 natuurlijk wel leuk :) Ik heb al wat zitten zoeken naar flowcharts van de 16T schuin (versus eventueel de K24) maar kan die niet zo direct vinden. Mijn gedacht is dat de K24 zeker geschikt is als je veel top-end power wil, maar spoelt deze ook al snel op? want met automaat heb je volgens mij toch meer aan het middenbereik (zeg 3000-5500 toeren)...
 
Heb 3 B5244T5 blokken bekeken (bij de bekende volvo slopers)

1. bouwjaar 2007 | 154.000km



Bedenkingen: er moet zowiezo een nieuwe distributieriem op (want 160k interval dacht ik bij de RN motoren). Wel lijkt me de waterpomp van 2010 te zijn?! of interpreteer ik de volgende stempel verkeerd?



Dacht eigenlijk bij welk blok dan ook zowiezo een nieuwe riem erop te leggen, maar niet gelijk de waterpomp mee te nemen (want bij 850 was/is dat pas nodig bij iedere 2 distributiewissel of ben ik hierin mis? en ja ik weet, als ie los ligt is het zo gebeurd, echter lopen de kosten dan ook weer verder op...)

Turbo op dit blok heeft nummer 30757114 en lijkt nog redelijk goed te zijn, ik kan geen speling voelen op het asje en hij lijkt niet echt vettig te zijn aan de onderzijde (wat bij de gebruikte mitsubish turbo's wel anders is)






al lijkt dit wel een beginnende barst:



verder is de oliekoeler licht beschadigd van op het pallet te staan (kan dit kwaad?)





2. bouwjaar 2005 | 94.000 km (afkomstig uit Engelse V70 )



(linkse blok op voorgrond)

Dit lijkt me de beste kandidaat, mooi droog blok, alleen heeft de turbo een ander typenummer (?! 30650636) en een heel klein beetje speling (evenwijdig aan de as, ik schat?! 0.3-0.4mm, al is zoiets uit de losse pols natuurlijk moeilijk in mm uit te drukken). Ook is het turbinehuis van de turbo hier zwart, wil dat nog iets zeggen?





3. bouwjaar 2005 | 54.000 km

Vrijwel zeker afkomstig uit Engelse politie V70...  (want vin nummer geeft aan dat het een ice white V70 was, zonder opties...)

Maar hier staat op de stempel van de waterpomp 11 (dus mijn gok is dat er in 2011 een nieuw blok ik ingekomen gezien de lage km stand)





Hiervan is de turbo (30757114) mooi spelingsvrij maar is het onderblok vettig rond de oliekoeler en oliefilter







Tja, zo een ex politieauto zou ik niet zo 123 vertrouwen (al lijkt hier dus een nieuw blok ingezet te zijn, zie ik wel vaker als ik op ebay.co.uk kijk) maar dan nog, deze blokken zullen, ondanks goed onderhoud, niet echt zachtaardig behandeld zijn...


kan je eigenlijk nog iets uit het serienummer en/of partnummer van een motor afleiden?

En van de 2 laatste motoren weet ik dat ze uit Engelse auto's komen (ik mag hopen/aannemen dat ze de mijlen niet 1-op-1 hebben omgezet naar km?! al is dat dus natuurlijk niet meer te achterhalen) Van de eerste motor weet ik het niet, kan je dit uit het VIN nummer halen (lukt mij hier niet met vida)


En dit alles even los van het feit dat er wel wat aanpassingen nodig zijn om hem in een 850 te lepelen (maar daarover later meer)