Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vincen tdi

Het kan natuurlijk ook nog dat er in 2010 gewoon een (te)grote partij waterpompen is geproduceerd en dat die in de loop van 2 of 3 jaar in nieuwe motoren geplaatst zijn .
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Piet

Ik zou zeggen... stop die 1500 euro in een revisie van je eigen blok.
Ben je uiteindelijk wel duurder uit maar dan weet je dat je weer wat goeds hebt, in plaats van de kans dat je van de ene ouwe meuk in de andere terecht komt.

de Boeing

Citaat van: vincen tdi op 10-07-2014 20:19:36
Het kan natuurlijk ook nog dat er in 2010 gewoon een (te)grote partij waterpompen is geproduceerd en dat die in de loop van 2 of 3 jaar in nieuwe motoren geplaatst zijn .

Ow kan best, maar daar gaat het me niet om, een voertuig uit 2007 met minder dan 150 á 160 duizend km zou dus ook gewoon een waterpomp van 2007 of eerder moeten hebben (met de originele distributie er nog op zeg maar)

Citaat van: Piet op 10-07-2014 20:21:06
Ik zou zeggen... stop die 1500 euro in een revisie van je eigen blok.
Ben je uiteindelijk wel duurder uit maar dan weet je dat je weer wat goeds hebt, in plaats van de kans dat je van de ene ouwe meuk in de andere terecht komt.

maar die route heb ik dus al eens bewandelt, en dan zit je nog steeds met een blok met de bekende zwakheden. Een goede revisie gaat waarschijnlijk nog wel meer kosten dan 1500 euro (nieuwe drijfstangen, voor de 2de keer, nieuwe lagers, nieuwe krukas, honen, zuigerveren,...)

Ludo

Citaat van: Lindert Bogers op 10-07-2014 16:15:43
Snap het probleem niet zo,

Zoek dan eens op een sloperij een blok met méér dan 150-160.000km.
Dat is als een naald in een hooiberg.

Piet

Maar 1500 aan een oud versleten blok waar je verder niks aan doet en die standaard is en dus alle zwakke punten (drijfstangen) juist heeft...... oef da's ook zondegeld.

O ja, een revisie loopt al gauw tegen de 3000 euro als je het een beetje goed wil doen.
Maar dan kun je juist wel die zwakheden er uit halen door er goeie H-beam drijfstangen er in te zetten en goeie (lees gewoon originele volvo, eventueel glyco sputter voor de drijfstangen) lagerschalen er in te zetten.
Eventueel een (lichtere) RN krukas erin en eventueel een goede gebruikte RN-kop (goed vindbaar en makkelijker controleerbaar dan een sloopmotor) en je hebt een degelijk en vrijwel onverwoestbaar blok.

Tenzij je de klemmetjes van de oliekoeler niet goed vastzet.... maar ik dwaal af, dat is weer een heel ander verhaal...:) )

Piet

Citaat van: Ludo op 10-07-2014 20:43:07
Citaat van: Lindert Bogers op 10-07-2014 16:15:43
Snap het probleem niet zo,

Zoek dan eens op een sloperij een blok met méér dan 150-160.000km.
Dat is als een naald in een hooiberg.

Lol..... inderdaad, zijn blijkbaar alleen auto's die minder dan 150.000 hebben gelopen die op de sloop terecht komen....

Johann

Wat hang je je toch aan die waterpomp op...  ???

Heb hier een B5244T5 van 2007. Waterpomp staat 06|09 op en 3/2

Piet

Er is C-14 datering en er is waterpompdatering.

V70 classic

Citaat van: Piet op 10-07-2014 20:43:42
Maar 1500 aan een oud versleten blok waar je verder niks aan doet en die standaard is en dus alle zwakke punten (drijfstangen) juist heeft...... oef da's ook zondegeld.

O ja, een revisie loopt al gauw tegen de 3000 euro als je het een beetje goed wil doen.
Maar dan kun je juist wel die zwakheden er uit halen door er goeie H-beam drijfstangen er in te zetten en goeie (lees gewoon originele volvo, eventueel glyco sputter voor de drijfstangen) lagerschalen er in te zetten.
Eventueel een (lichtere) RN krukas erin en eventueel een goede gebruikte RN-kop (goed vindbaar en makkelijker controleerbaar dan een sloopmotor) en je hebt een degelijk en vrijwel onverwoestbaar blok.

Tenzij je de klemmetjes van de oliekoeler niet goed vastzet.... maar ik dwaal af, dat is weer een heel ander verhaal...:) )

Is ook mijn idee Piet.
En omdat TS al over een turbo begint te piepen deze ook gelijk wisselen voor een potenter exemplaar.
Gelijk een deftig stuk software erin kan ie ook nog eens lekker met het verkeer mee.

Maar goed de centen moeten er wel zijn natuurlijk.
En ik kan niet in zn knip kijken. 

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

de Boeing

Citaat van: Piet op 10-07-2014 20:43:42
Maar 1500 aan een oud versleten blok waar je verder niks aan doet en die standaard is en dus alle zwakke punten (drijfstangen) juist heeft...... oef da's ook zondegeld.

O ja, een revisie loopt al gauw tegen de 3000 euro als je het een beetje goed wil doen.
Maar dan kun je juist wel die zwakheden er uit halen door er goeie H-beam drijfstangen er in te zetten en goeie (lees gewoon originele volvo, eventueel glyco sputter voor de drijfstangen) lagerschalen er in te zetten.
Eventueel een (lichtere) RN krukas erin en eventueel een goede gebruikte RN-kop (goed vindbaar en makkelijker controleerbaar dan een sloopmotor) en je hebt een degelijk en vrijwel onverwoestbaar blok.

Tenzij je de klemmetjes van de oliekoeler niet goed vastzet.... maar ik dwaal af, dat is weer een heel ander verhaal...:) )

Piet, ik had je verhaal toen gevolgd ja..

Maar het idee was dus om een goede B5244T5 erin te zetten, dan heb je gelijk de lichtere krukas, sterkere volvo drijfstangen en de beter flowende kop

(en bijkomend voordeel, bij nieuwer type blok heb je die oliekoeler slangen niet meer nodig.. :eusa_angel:.)

de Boeing

Citaat van: Johann op 10-07-2014 21:08:58
Wat hang je je toch aan die waterpomp op...  ???

Heb hier een B5244T5 van 2007. Waterpomp staat 06|09 op en 3/2

Ok als ik me vergis wat de datums betreft op de waterpomp dan geef ik dat graag toe

Wat dan wel nog opvalt is dat als ik dit aan de sloper meld, er onmiddellijk 30 a 40% van de prijs afgaat, maw zij weten ook totaal niet hoeveel zo een blok gedraaid heeft en of het überhaupt nog draaide toen zij het inkochten. Als ze zeker van hun stuk zijn dan zouden ze het wel staven lijkt me ... dit schept niet echt vertrouwen...


Piet

#41
Citaat van: de Boeing op 10-07-2014 23:12:08
Citaat van: Johann op 10-07-2014 21:08:58
Wat hang je je toch aan die waterpomp op...  ???

Heb hier een B5244T5 van 2007. Waterpomp staat 06|09 op en 3/2
Wat dan wel nog opvalt is dat als ik dit aan de sloper meld, er onmiddellijk 30 a 40% van de prijs afgaat, maw zij weten ook totaal niet hoeveel zo een blok gedraaid heeft en of het überhaupt nog draaide toen zij het inkochten. Als ze zeker van hun stuk zijn dan zouden ze het wel staven lijkt me ... dit schept niet echt vertrouwen...

Exactly my point!
Je weet gewoon niet wat voor crap je voor die  1500 euro binnen haalt.

De drijfstangen van een B5244T5 mogen dan wel sterker zijn dan van de B5234T maar ik zou er toch niet met veel vertrouwen het koppel wat ik nu draai bij 2500- 3000 toeren met mijn 19T op los laten.
Anderzijds .... met een tune waarbij het vermogen pas in de hogere toeren los komt  kun je met 400 pk de standaard 850T5 drijfstangen ook nog wel heel houden.
Het is dus ook maar net wat je voor ogen hebt qua vermogenopbouw.


de Boeing

Citaat van: Piet op 11-07-2014 00:34:58
Citaat van: de Boeing op 10-07-2014 23:12:08
Citaat van: Johann op 10-07-2014 21:08:58
Wat hang je je toch aan die waterpomp op...  ???

Heb hier een B5244T5 van 2007. Waterpomp staat 06|09 op en 3/2
Wat dan wel nog opvalt is dat als ik dit aan de sloper meld, er onmiddellijk 30 a 40% van de prijs afgaat, maw zij weten ook totaal niet hoeveel zo een blok gedraaid heeft en of het überhaupt nog draaide toen zij het inkochten. Als ze zeker van hun stuk zijn dan zouden ze het wel staven lijkt me ... dit schept niet echt vertrouwen...

Exactly my point!
Je weet gewoon niet wat voor crap je voor die  1500 euro binnen haalt.

De drijfstangen van een B5244T5 mogen dan wel sterker zijn dan van de B5234T maar ik zou er toch niet met veel vertrouwen het koppel wat ik nu draai bij 2500- 3000 toeren met mijn 19T op los laten.
Anderzijds .... met een tune waarbij het vermogen pas in de hogere toeren los komt  kun je met 400 pk de standaard 850T5 drijfstangen ook nog wel heel houden.
Het is dus ook maar net wat je voor ogen hebt qua vermogenopbouw.



Mijn doel is dan ook niet om zo veel mogelijk pk's te maken (beetje meer dan standaard uiteraard) maar 400 hoeft echt niet, het is mijn dialy driver...

Piet

#43
Mja.. dat is eigenlijk wat ik ook bedoel.
Met 400 pk heb je een turbo die laat opspoelt, over het algemeen komen de drijfstangen daar juist niet zo in gevaar.
Het zijn juist de snelle opspoelers, ofwel de 15G t/m 19T waarbij het snelle opspoelgedrag zo prettig is in het dagelijkese verkeer (daily driver) die de drijfstangen om zeep kunnen helpen.

Zoals eerder gezegd, ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken en uiteindelijk moet je het zelf weten. Maar goed je vraagt hier om raad.
Ik zou never nooit 1500 uitgeven aan een motor van de sloop, de kans op een kat in de zak is wel erg  groot en reclameren kun je bij die gasten wel vergeten.
Ik vind 1500 overigens een absurd bedrag voor een gebruikte motor van de sloop.
Als je het met een gebruikte wil proberen steek dan je licht op bij vertrouwde forumadressen als bv Arjen850 of Dirk etc.
Reviseren met goedkope aftermarket rommel zal ook altijd duurkoop blijken, zoals je al hebt ondervonden.
Uiteraard willen we allemaal graag voor een paar honderd euro een goede betrouwbare, liefst als nieuwe, motor hebben.... helaas zit dat er  gewoon niet in.

Johann

Met alle respect, Arjen en Dirk hebben ook geen X-ray bril. Blijf altijd een gok.

Denk dat ergens tussen de 750 en 1250 Euro redelijke bedragen zijn voor dergelijke motoren. Gezien de leeftijd zitten ze dan om en nabij de 150d km of misschien iets hoger. 850 motoren gaan nog van de hand met 250d er op. Heb afgelopen week zo'n motor open gemaakt om te boren en te honen maar de 2de opmaat zat er al niet meer in...

Neem anders een ratel met dop 30 mee en draai ze een keer rond en kijk of de compressie een beetje gelijk voelt.  ;)