Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

#90
Ondertussen toch ook maar eens de carterpan eronderuit gehaald:



Omdat mijn carterventilatiekanaal behoorlijk dicht zat aan de buitenzijde en ik op internet voorbeelden had gevonden van totaal dichtgekoekte kanalen.

(helaas enkel crappy phone pics)


Maar het vierkantige carterkanaal is echter relatief vrij/open...

Beruchte O-ring was ook hier aanwezig:



Wel zit er flink wat aangekoekte aanslag in de gaten waar de bouten zitten:





Heb het blok omgedraaid en dit wat eruit gestoken zodat het niet in het blok terecht komt:



Zijn er nog manieren om dit wat verder schoon te maken of gewoon zo laten?




En hoe maak je overigens best de carterpan zuiver? mag je daar bijvoorbeeld dasty voor gebruiken? nachtje laten weken?


de Boeing

#91
wkndje baggeren

Het zat me toch niet helemaal lekker om het carter er, na het vrijmaken van het ventilatiekanaal, gewoon terug onder te schroeven:



Vooral onder de afdekplaat (waar je dus niet bij kan) zat er flink wat bagger, ik heb de olielevel sensor (die dus op dit blok zit) even losgehaald en door dat
gat kan je dan net (met wat creativiteit) de midden sectie schoonmaken.



Goed schoonmaken is niet evident (tenzij je de geschikte wasmachine ervoor hebt natuurlijk)
Ik heb het eerst geprobeerd met een nachtje weken in diesel (er gaat 7 liter in :) ) maar zonder weinig soelaas, daarna toch maar wat dasty/remmenreiniger erbij
genomen, x aantal uur later is het resultaat:



Voelt toch wat beter als ik er straks een verse plas 5w30 inkap :)



De resten van de pakking wat verwijderd met (5!) mesjes





Al is het nog niet helemaal weg, moet dit echt 100% weg? Want het voelt wel geheel vlak/glad... Nog een keer met alcohol eroverheen?

Onderkant van het blok ook een beetje schoon proberen te maken (in het mate van het mogelijke)





En om alles terug te monteren even tripje richting Volvo:



paar pakkingkjes paar euro ?!  :eusa_wall:

Voor het carter:

2x 31251439 (interne leiding naar oliecooler, wegens horrorverhalen van verduurd rubber en wegvallend oliedruk toch maar vervangen, al waren degene die ik eruit haalde nog prima)

1x 30637867 (olie aanzuigbuis verwijdert om het roostertje goed zuiver te kunnen maken)

8642559 + 8642560 (ringen tussen carterpan en motorblok richting oliefilterhuis, de enige 2 die je nodig hebt als je enkel het carter los neemt)

2x 30637339 (keerring voor externe oliekoeler, achteraf gezien had ik deze beter niet losgehaald, dit zijn ook iets duurdere keerringen...)

1161059 (dure volvo tandpasta, ik durfde het toch niet aan om er iets anders tss te smeren...)

En nog even een ergernis: nieuwe Volvo garage in Houthalen;
http://www.volvocars-partner.be/nl/rutten/hechtel-eksel
Ferm gebouw en dito interieur maar waar ze vroeger een lade hadden met zowat alle gangbare rubbertjes en dichtingen is nu blijkbaar de nieuwe policy: snelle levering vanuit centraal magazijn...en ik kan melden, als je vrijdag om 13u3o binnenwandelt je pas het wknd erna je spullen hebt, zucht ... (dat ze een versnellingsbak uit een 850 niet meer standaard op het schap hebben liggen, ok, maar dit zijn toch redelijk gangbare zaken)

Stond ook nieuwe xc90, en ondanks dat ik het nog steeds niet eens ben met het concept 'rijdende chalet', wel mooie auto!
(verder ook géén enkele benzine auto te bekennen in heel hun showroom?! we leren het blijkbaar nogaltijd niet in belgie  :eusa_wall: :eusa_wall:  )

RoelNL

Goed bezig! Ik vind het altijd mooi om het zo te zien met die plaatjes.

Dit is wel ongeveer de nieuwe standaard bij bijna alle dealers inderdaad haha.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

rappendaf

Dat was me ook al opgevallen dat er GEEN ENKELE benzine laat staan sportieve versie in de angstaanjagende grote toonzaal bij rutten staat :eusa_think: ??? .Ik was de achterkanten van de wagens aan het bekijken toen ik aan het wachten was en tot mijn grote ontgoogeling stond er enkel D 2 d3 enz pfffff flauw .wel lekkere koffie  ;D
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

NinaPaul

Het heeft ook geen zin om een incourant model neer te zetten, daar maak je enkel verlies op/mee.
Als je zoiets wil bekijken en/of rijden dan kan je gewoon een afspraak voor maken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

de Boeing

#95
Ok carterpan zit er ondertussen weer onder (al maak ik me wel een beetje zorgen over de hoeveelheid vloeibare pakking die ik ertussen heb gedaan, dacht namelijk dat dit niet te dik ertussen moest (en uitrollen met rollertje) maar als ik nu op plaatjes google dan zie ik dat ze er een dikke laag opleggen?!

Had het eerst nog goed schoongemaakt met mesjes en daarna licht opgeschuurd totdat het geheel glad/schoon was

Ik zie in ieder geval wel dat er wat pakking naar buiten is gedrukt:



is dit ok?

Van rappendaf ook nog een biologische alu reiniger gekregen (en aan de geur af te gaan is het idd bio  ;D ) dit even geprobeerd op het kleppendeksel,
eerst insmeren, wat laten inwerken en daarna verwijderd met een doek en voorzichtig afgespoeld...

Voor:


Na:


Werkt wel maar misschien is het beter als je het daarna nog met hogedruk kan afspuiten (wat ik uiteraard niet ga doen)



Maar goed de bovenkant is toch al een stuk schoner, niet als nieuw (hoeft ook niet maar een beetje proper werkt toch weer net ff wat fijner)

Daarna het distributieverhaal, hier nog ff flink staan klungelen met de cvvt koppen en de marks die niet overeenkwamen met de originele Volvo ..0.. marks
om te checken of het geheel op 'tijd' staat. Distributie is al ooit eens vervangen op deze motor en daarvan zijn er andere marks (witte) waarbij ze, zo denk ik
de nokkenastandwielen zelf hebben gemarkeerd en niet de volvo markering hebben gebruikt (zijn ook redelijk slecht zichtbaar):



Maar de tandwielen bij montage 120 graden draaien zou dit moeten oplossen 



Uiteraard de krukasmark ook uitgelijnd en de krukas geblokkeerd met de tool

Maar als je dan aan de achterzijde de nokkenassen wil blokkeren met de daarvoor bestemde tool dan leek deze eerst niet erin te passen (duurde even voor ik door had dat hier nu net die verstelling van de nokkenassen om de hoek komt kijken  :eusa_think: :) Alles kan aan de voorkant mooi op tijd/mark staan maar nokkenastool kan er niet in... dus eerst de uitlaatnokkenas klem erin zetten en dan draaien totdat je hem mooi evenwijdig hebt met de inlaatkant, zit maar een paar graden op...enfin, geen foto van maar staat goed gedocumenteerd in Vida :) )

Daarna kan de spanning van de riemspanner eraf (heb ik er nu net weer het andere type dan in Vida beschreven staat inzitten (dus nog even uitvogelen hoe ik die straks weer keurig op spanning zet)

Ook de kap eraf gehaald en om eens goed schoon te maken, ziet er redelijk smerig uit, krukaskeerring lijkt te lekken, dus die wordt ook vervangen (evenals de nokkenaskeeringen)



Nu nog eens goed de instel procedure voor de niet voorgespannen cvvt kop in Vida lezen voordat ik het geheel terug ga monteren tegen het eind van de week

rappendaf

hogedruk hoeft niet persee gewoon met een borstel inwrijven en dan met water afspelen gaat prima .mvg raf
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

Piet

Vloeibare pakking is ok gedaan, moet juist niet te dik worden aangebracht.
Uitrollen met rollertje is zoals het moet.

remeeus

Ik zou ook de pakking van je oliepomp vervangen als ik het zo zie

de Boeing

Citaat van: Piet op 28-10-2015 11:47:03
Vloeibare pakking is ok gedaan, moet juist niet te dik worden aangebracht.
Uitrollen met rollertje is zoals het moet.

Ok, geruststelling!

Citaat van: remeeus op 28-10-2015 13:39:48
Ik zou ook de pakking van je oliepomp vervangen als ik het zo zie

Leek mij ook al vettig te zijn daarrond maar of het ook tussen de pakking van oliepomp uitkomt is moeilijk te zien, heb eigenlijk nog nooit gehoord/gelezen dat je daaraan een olielek kan hebben. Maar goed ik ga het nog eens goed bekijken.

KIM

Toch wel hoor. Bij mijn R heeft ie ooit gelekt.
Pak gelijk even de krukaskeerring aan die zijde mee. Ik denk dat je voor 2 tientjes klaar bent.

UserID6342

Ben het geheel eens met mijn voorgangers, alleen zou ik dan ook een revisiesetje voor de pomp zelf monteren, zodat je zeker weet dat de oliedruk echt goed in orde is. Dit is overigens een set waarbij de pakking tegen het blok, de O-ring om de pomp en de keerring voor de krukas bijzitten.

Het zou echt zonde zijn, nu je al zoveel rijd, geld en moeite erin hebt zitten dat je dadelijk de boel alsnog los kunt halen als je lekkage hebt. Bovendien, nu kun je er perfect bij.

rappendaf

850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

de Boeing

Ok, ik ga dan ook maar even de oliepomp er uithalen.

Krukaskeerring had ik al klaar liggen, maar in de set (Volvo 271439) zit ie erbij, dealer maar weer even bellen dus...

Nog tips/trics bij het verwijderen van deze oliepomp?
zie dat je heel voorzichtig moet zijn met het verwijderen van de pomp (http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p7.html)

Pomp zelf wil ik graag nog in elkaar laten zitten, kan ik deze misschien wel even met remmen reiniger doorspuiten/reinigen of heeft dat geen zin?
Uiteraard wel goed de oude pakking aan de buitenzijde verwijderen.

de Boeing

en als we dan toch bezig zijn met dilemma's:

De waterpomp

In 2013 is er op dit blok een nieuwe distributiekit gekomen (maar zonder de waterpomp te vervangen lijkt me, gezien de prijs van 117 pond)
De waterpomp (datum stempel: 04 î 07 dus uit 2004??) lijkt me dus nog gewoon de originele die er dus nu ongeveer 180k km heeft opzitten, geen lek te zien en draait ook soepel /spelingsvrij, en kan er dus nog wel ff tegen...

Maar ik heb dus ook nog de waterpomp uit mijn 850 (datum stempel Volvo: 09 î 04) die is in 2010 vervangen en heeft maar 80k km erop zitten, volgens mij is
het exact dezelfde pomp, deze overzetten met nieuwe pakking of is dat een slecht idee?